Пацієнтів в аптеці повинні обслуговувати фахівці з професійною освітою

Якщо виникають проблеми зі здоров’ям, то досить часто хворі спочатку йдуть навіть не до лікаря, а в аптеку, аби отримати пораду та придбати необхідні лікарські засоби. «Чи є якісь дешевші аналоги цього лікарського засобу?», «А яка різниця між тим і цим препаратом?», «Дайте мені щось від болю у горлі…». Ці та інші питання-прохання чують провізори й фармацевти безперестанку. Особливо останнім часом. Бо хоч ліків від коронавірусу й немає, але є тривога, хвилювання, які в першу чергу ведуть українців саме в аптеки. У зв’язку з цим працівникам аптек нині доводиться частіше чути негатив, ніж навпаки, та кожен з тих провізорів, хто стоїть за першим столом, знає, що добре слово за такої ситуації важливіше, ніж самі ліки. Про фармацевтів і провізорів та якість обслуговування в українських аптеках поспілкувалися з доктором фармацевтичних наук, професором, директором ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» Володимиром Руденком.
— Володимире Васильовичу, як, на Ваш погляд, переживають працівники аптек ті умови, у яких сьогодні опинився увесь світ?

— Звісно ж, непросто. Непросто і тим, хто приходить в аптеку, і тим, хто там працює. Тому на початку карантину ми неодноразово зверталися до наших громадян з проханням без потреби не виходити з дому й не відвідувати аптечні заклади, аби не наражати на небезпеку себе й тих, хто відпускає лікарські засоби. Бо ж ризиків вистачає. Є, на жаль, і випадки зараження працівників аптек небезпечною для всіх нас хворобою COVID-19.

При появі на території України вірусу першочерговим постало питання забезпечення всім необхідним для захисту провізорів та фармацевтів. І можу сказати, що власники аптечних мереж — члени ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» зробили багато для того, щоб аптечні працівники були забезпечені всім необхідним для виконання своїх професійних обов’язків.

— Ви говорите про провізорів і фармацевтів окремо. А яка між ними різниця?

— Різниця у рівні освіти. Кваліфікацію «Провізор» отримують фахівці, які закінчили заклади вищої освіти ІІІ–ІV рівня акредитації (факультети закладів вищої медичної освіти або Національний фармацевтичний університет), а «Фармацевт» — І–ІІ рівень (коледжі, медичні училища). Зауважу, що фахівці з освітою фармацевта не можуть займати всі ті посади в аптеках, на яких повинні працювати лише провізори.

— Яку необхідно мати освіту, щоб працювати в аптеці?

— Звісно ж, в аптеці обов’язково повинні працювати фахівці з фармацевтичною освітою. Не з медичною, зверніть увагу, а саме з фармацевтичною. У закладах вищої освіти цю професію можна отримати після 5 років навчання.

— Де в Україні можна здобути таку професію, адже нині настає час вступної кампанії.

— Фармацевтичну освіту в Україні зараз можна отримати в Національному фармацевтичному університеті (Харків) і на 17 фармацевтичних факультетах різних закладів вищої медичної освіти. 6 установ готують фахівців за напрямом підготовки «Промислова фармація». Фахівців середньої ланки (фармацевтів) готують 32 заклади вищої медичної освіти І–ІІ рівнів акредитації (медичні училища та фармацевтичні коледжі). До того ж професія завж­ди затребувана.

Провізори та фармацевти надають фахові фармацевтичні послуги та здійснюють фармацевтичну опіку пацієнта. Жодна комп’ютерна програма не може замінити таких фахівців. Разом з тим кожен фахівець із фармацевтичною освітою зобов’язаний вміти професійно використовувати спеціальні комп’ютерні програми та працювати із сучасною комп’ютерною технікою.

— А яка Ваша думка стосовно того, що часом пацієнтів консультують з питань придбання тих чи інших лікарських засобів онлайн люди без дипломів взагалі?

— Негативна, звичайно. Бо за цим прихована велика загроза для здоров’я наших громадян. Тому користуючись можливістю хочу звернути увагу всіх пацієнтів, особливо тих, хто придбаває лікарські засоби онлайн. Бажано робити це виключно на сайтах ліцензованих аптек, де можна також отримати консультацію щодо замовленого лікарського засобу саме у фахівця з освітою. Її не зможе надати жоден із сторонніх консультантів чи кур’єрів.

Та й взагалі раджу уникати сумнівних ресурсів, які незаконно пропонують ті чи інші лікарські препарати. Бережіть себе і своїх рідних.

Тут, до речі, хочу зазначити, що Кабінет Міністрів дозволив ліцензіатам здійснювати торгівлю лікарськими засобами та супутніми товарами дистанційно лише на час карантину.

У кожної аптеки-ліцензіата є свої сайти, де можна оформити замовлення. Але є й інші недобросовісні підприємці, які, не маючи на це жодного права, пропонують громадянам лікарські засоби, заманюючи дешевшою ціною і нібито безкоштовною доставкою. Хоча насправді все далеко не так.

— Маєте когось конкретно на увазі?

— Ну, от, наприклад, у ЗМІ активно поширюється реклама «Ліки 24». Власники цього ресурсу афішують співпрацю з аптечними мережами, які не мають до них жодного стосунку.

Тобто людина, зайшовши на їхній сайт і замовивши лікарські засоби нібито в конкретній аптеці, у результаті отримує ліки невідомо звідки. А якщо вони не­якісні? Кого буде звинувачувати? Звісно ж, той аптечний заклад, у якому, як вона думає, їх придбавали для неї.

До речі, обіцяної безкоштовної доставки від них пацієнти не отримують взагалі. Більше того, з приводу неправомірної діяльності ресурсу «Ліки 24» АПАУ звернулася до правоохоронних органів.

— Хіба в аптеках нема ризику придбати фальсифіковані ліки?

— Є, звичайно, але мінімальний. Аптеки закуповують лікарські засоби в ліцензованих постачальників та й перевіряють їх постійно. Відповідно до чинного законодавства Державну службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками визначено як основний регуляторний та контролюючий орган у фармацевтичній галузі. Ця служба проводить передліцензійні перевірки.

Якщо заявник відповідає вимогам Ліцензійних умов, то йому видається ліцензія на такі види фармацевтичної діяльності, як виробництво, імпорт, оптова та роздрібна торгівля, а також ліцензія на обіг наркотичних лікарських засобів, залежно від поданої заяви. Виходячи з вимог Ліцензійних умов та інших нормативних актів, які регулюють аптечну діяльність, ця служба конт­ролює якість лікарських засобів та професійну діяльність аптек, у тому числі й кваліфікацію працівників аптек.

— Виникає ще одне питання, як зрозуміти, що перед тобою за «першим столом» саме професіонал, а не навпаки?

— При відвідуванні аптеки пацієнт має звернути увагу на бейдж фахівця, який його обслуговує. Відпускати лікарські засоби мають право виключно фахівці з освітою провізора чи фармацевта, а отже, і на бейджику має бути вказано, окрім імені та прізвища, також кваліфікацію. Якщо там інша інформація — ця людина не має права відпускати лікарські засоби.

У ситуації, коли вас намагається обслуговувати такий «спеціаліст», вам необхідно звернутися до керівника аптеки за роз’ясненням або повідомити регуляторні органи задля проведення перевірки такого закладу. Пацієнти мають пов­не право вимагати, аби їх обслуговували фахівці з професійною освітою.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті