Генетика і захворювання серцево-судинної системи можуть підвищити ризик розвитку деменції

28 Липня 2020 5:25 Поділитися

Нове дослідження показало, що генетичні фактори і захворювання серцево-судинної системи пов’язані з підвищенням ризику розвитку деменції. Виходячи з цього, вчені припускають, що люди можуть пом’якшити деякі генетичні ефекти, покращуючи здоров’я серцево-судинної системи.

Нове дослідження показало, що серцево-судинні захворювання і генетика спільно можуть підвищувати ризик розвитку деменції.

Результати дослідження, опубліковані в журналі «Neurology», передбачають, що навіть якщо людина має генетичну схильність до розвитку деменції, підтримка здоров’я серцево-судинної системи може допомогти  знизити цей ризик.

За даними Національного інституту старіння (National Institute on Aging — NIA), США, деменція пов’язана з погіршенням у людини когнітивних функцій, які впливають на її здатність мислити, запам’ятовувати й міркувати. Це може привести до розвитку різних захворювань, найбільш поширеною з яких є хвороба Альцгеймера.

Легка стадія слабоумства може проявлятися у вигляді втрати пам’яті або короткочасної розгубленості, що супроводжується, принаймні, ще одним порушенням у функціонуванні, таким як неможливість повернутися додому (візуальні проблеми) або незнання того, як оплатити рахунок (проблема у виконавчій функції).

У міру того, як патологія досягає помірної або тяжкої стадії, можуть відбуватися зміни в структурі особистості: втрата здатності впізнавати членів сім’ї або друзів, майже повна залежність від опіки інших людей.

Деменція виникає, коли значна кількість нейронів — ключових клітин мозку — перестає функціонувати належним чином і в кінцевому підсумку вмирає.

Згідно з даними NIA, це може статися при хворобі Альцгеймера через поєднання генетичних факторів, факторів навколишнього середовища й способу життя.

Наразі не існує лікарського засобу для терапії деменції. Тому розуміння того, як ці фактори взаємопов’язані, — кращий спосіб допомогти лікарям консультувати пацієнтів стосовно того, що вони можуть зробити, аби мінімізувати ризик розвитку цього стану.

Генетика проти серцево-судинних захворювань

У новому дослідженні вчені використовували дані Framingham Heart Study (FHS) — довгострокового дослідження, організованого Національним інститутом серця, легенів і крові (National Heart, Lung, and Blood Institute), США — для вивчення взаємозв’язку між генетикою, здоров’ям серцево-судинної системи і деменцією.

Дослідники оцінили дані 1211 учасників з FHS, проаналізувавши стан здоров’я їх серцево-судинної системи і генетичну оцінку ризику розвитку деменції.

Дослідники виявили, що в учасників з високими показниками генетичного ризику ймовірність розвитку деменції є в 2,6 раза вищою, ніж в учасників з низьким рівнем ризику.

Вони також встановили, що здорова серцево-судинна система може знизити ймовірність розвитку деменції у людини на 55% протягом періоду спостереження (в середньому 8,4 року). Відносно поганий стан здоров’я серцево-судинної системи підвищував вірогідність розвитку деменції.

Тож дослідження показало, що генетична схильність і поганий стан серцево-судинної системи можуть спільно підвищувати ризик розвитку деменції.

За словами доктора Судха Сешадрі (Sudha Seshadri) з Центру наук про здоров’я Університету Техасу (The University of Texas Health Science Center), США, і співавтора дослідження, зв’язок між здоров’ям серця і мозку стає все більш очевидним з кожним новим відкриттям.

«Ми сподіваємося, що результати цього дослідження сформують правильне послання людям. А саме: тренування, зниження стресу і правильне харчування. Тоді, незалежно від ваших генів, у вас є потенціал, щоб знизити ризик розвитку деменції», — відмітив доктор С. Сешадрі.

На додаток до цього, співавтор дослідження доктор Клаудія Сатізабал (Claudia Satizabal) зазначає: «Необхідно починати вже сьогодні. На підставі результатів нашого дослідження, якщо серцево-судинна система здорова, це знижує ризик розвитку деменції в осіб з високим генетичним ризиком».

Незважаючи на те, що існує багато невідомих фактів про деменцію, це дослідження демонструє, що фізична активність і правильне харчування можуть істотно вплинути на проблеми когнітивного здоров’я.

За матеріалами www.medicalnewstoday.com