Роль фармацевтів у пропаганді здорового способу життя

Поєднання здорового харчування та адекватного фізичного навантаження — наріжний камінь, що лежить в основі хорошого самопочуття людини і зниження ризику розвитку безлічі захворювань (як інфекційних, так і неінфекційних). Однак при впровадженні цих здорових звичок у повсякденне життя люди часто стикаються з труднощами. Наразі погане харчування є причиною більшого числа випадків смерті, ніж будь-який інший поведінковий фактор ризику, включаючи тютюнопаління. Згідно з оцінками у 2017 р. 11 млн випадків смерті і 255 млн років життя з поправкою на інвалідність (Disability-adjusted life year — DALY) були пов’язані з дієтичними факторами ризику, включаючи високе споживання натрію і низьке споживання цільнозернових продуктів і фруктів. Усуваючи фактори ризику, пов’язані з харчуванням, можна запобігти кожному п’ятому випадку смерті у світі. Крім того, до 5 млн випадків смерті на рік можна запобігти, якби населення було більш фізично активним. Значну роль у трансформації способу життя людей можуть зіграти фармацевти як одні з найдоступніших фахівців охорони здоров’я. У даній публікації пропонуємо розглянути стратегії, які вже впроваджуються фармацевтами в усьому світі для пропаганди здорового способу життя.

Так, у першу чергу функції фармацевтів пов’язані з управлінням фармакологічними засобами. Однак як одні з найдоступніших фахівців охорони здоров’я фармацевти мають більше можливостей, ніж будь-який постачальник медичних послуг, для пропаганди серед населення здорового способу життя та правильного вибору харчування.

В умовах глобальної нестачі медичних працівників, яка, за оцінками, до 2030 р. досягне 15 млн, як ніколи важливо, щоб фармацевти працювали в повну силу для поліпшення здоров’я і підтримки зусиль інших членів команди охорони здоров’я.

«Як президент Міжнародної федерації фармацевтів (The International Pharmaceutical Federation — FIP ) я твердо вірю, що фармацевти, враховуючи їх положення в серці кожної спільноти, — ідеально підходять для того, щоб відігравати важливу роль у профілактиці захворювань, санітарній просвіті, ранньому скринінгу захворювань, направленні пацієнтів до фахівців, управлінні станом хвороби, а також вторинній профілактиці захворювань, тобто запобіганні загостренню вже встановлених захворювань», — зазначив Домінік Джордан (Dominique Jordan), президент FIP.

Фармацевти в усьому світі вже роблять кроки з пропаганди здорового способу життя серед своїх пацієнтів за допомогою цілого ряду новаторських ініціатив, починаючи з просвітницьких кампаній і закінчуючи більш фокусними стратегіями і програмами безпосереднього консультування пацієнтів.

Аналіз 9 досліджень, присвячених програмам управління масою тіла, під керівництвом місцевих фармацевтів показав, що в таких програмах учасники дійсно досягають помірного зменшення маси тіла. А різні дослідження, проведені в США, Шотландії, Австралії, Пакистані та Малайзії, підтверджують, що пацієнти готові отримувати послуги з управління масою тіла в аптеках. Одними з основних перешкод на шляху до цього зазвичай є недостатня підготовка персоналу аптек, а також відсутність конфіденційності.

Сьогодні фармацевти мають величезні можливості для проведення подальших досліджень і пілотних програм для визначення найкращих методів реалізації таких послуг на практиці (таблиця).

Таблиця Приклади ініціатив з управління масою тіла під керівництвом фармацевтів
Країна Ініціативи
Аргентина Кампанія боротьби з ожирінням: спрямована на підвищення обізнаності про важливість профілактики ожиріння і підтримки здорової маси тіла. Створені і поширені листівки і брошури, присвячені способам розрахунку індексу маси тіла (ІМТ), щоб люди могли самостійно оцінити цей показник.
Австралія На базі аптек організована аптечна служба під назвою «Програма здорового життя» для осіб з надмірною масою тіла і осіб з ожирінням. У цілому пацієнти залишилися задоволеними обслуговуванням, і це зумовило невелике зменшення маси тіла й окружності талії, поліпшення харчової поведінки і підвищення фізичної активності.
Великобританія Для того щоб допомогти пацієнтам з ожирінням зменшити свою масу тіла, створена аптечна клініка управління масою тіла. Попередньо фармацевтів навчали вимірювати параметри пацієнтів, давати рекомендації з харчування та фізичного навантаження, а також підтримувати пацієнтів на їх шляху до зміни способу життя.

Результати показали, що пацієнти домоглися зменшення маси тіла й окружності талії після 3 міс участі в програмі. Через 6 міс додатковим результатом програми стало зниження рівня артеріального тиску.

Шотландія Програма контролю маси тіла була впроваджена в місцевих аптеках Шотландії для пацієнтів з ІМТ ≥30 кг/м2 або з ІМТ ≥28 кг/м2 та супутніми захворюваннями. Персонал аптек пройшов навчання у фахівців-дієтологів щодо виконання даної програми.

Протягом 12 міс співробітники аптеки навчали пацієнтів регулюванню маси тіла і розповідали про стратегії зміни поведінки. Пацієнтам було призначено 6 первинних відвідувань (по 10–30 хв кожен) і контрольні відвідування через 6; 9 і 12 міс.

У цілому результати показали таку ж ефективність, як і інші програми регулювання маси тіла на основі первинної медико-санітарної допомоги.

США 12-тижнева програма ходьби під керівництвом фармацевтів змогла викликати значні позитивні зміни в учасників щодо рівнів ліпопротеїдів низької щільності, загального холестерину, рівня глюкози в крові натще й артеріального тиску. Щоб стимулювати участь, пацієнти повинні були проходити щотижневі перевірки крокоміром, і якщо вони досягли своєї мети, могли брати участь у розіграші. Ця програма може надати простий спосіб взаємодії з пацієнтами і заохочення щодо здорових звичок і фізичної активності.

Одним з найбільш поширених методів, за допомогою якого можна поділитися з пацієнтами порадами щодо харчування та контролю маси тіла, є освітні кампанії. Вони можуть бути зосереджені на загальних рекомендаціях з харчування і здоров’я або на конкретному захворюванні. Поради щодо створення успішної кампанії у сфері громадської охорони здоров’я можна знайти в «Довіднику учасників ефективних комунікацій» (Effective Communications Participant Handbook) Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ).

Прикладом реалізації такої стратегії є кампанія з профілактики дитячого ожиріння, яка проведена в Італії. Її мета — навчання батьків і дітей здоровому харчуванню. У рамках даної кампанії були розроблені листівки і буклети, які поширювалися в 300 місцевих аптеках. Дітям також була запропонована брошура, в якій вони могли щодня повідомляти про свої досягнення стосовно основних тез кампанії. Діти могли взяти участь в конкурсі малюнків і виграти приз у своїй аптеці.

Також інтерес викликають деякі програми, які були запущені Генеральною фармацевтичною радою Іспанії (General Pharmaceutical Council of Spain):

  • поліпшення харчових звичок дітей — фармацевти у співпраці зі школами читали лекції дітям та/або батькам;
  • поліпшення харчових звичок осіб літнього віку — фармацевти консультували літніх пацієнтів у роздрібних аптеках, будинках для людей похилого віку та інших відповідних місцях.

Більш прямий підхід до поліпшення способу життя пацієнтів — через мотиваційне консультування та інструктаж зі здорового способу життя (health coaching). Дані підходи орієнтовані на роботу з пацієнтами з метою допомогти їм визначити свої власні мотиви до змін і допомогти впровадити здорові звички у повсякденне життя.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»,
за матеріалами звіту FIP «Послуги з харчування та управління масою тіла:
набір інструментів для фармацевтів»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті