Які електронні інструменти доступні в eHealth?

22 Липня 2021 4:06 Поділитися

22 липня відбувся пресбрифінг Національної служби здоров’я України (НСЗУ) на тему «Ковідний сертифікат та інші електронні сервіси для пацієнта». Доповідачем був Дмитро Черниш, директор Департаменту розвитку електронної системи охорони здоров’я НСЗУ.

Як зазначив Д. Черниш, на сьогодні електронна система охорони здоров’я (далі — eHealth) продовжує рухатися в напрямку реформації. Ще зовсім нещодавно інформація про сферу охорони здоров’я була фрагментованою та закритою. Втім після запуску в Украї­ні eHealth ця ситуація змінилася.

«Разом з тим eHealth — це не лише про збір даних і аналітику. Насамперед цифрова трансформація поліпшує доступ до медичної допомоги для пацієнтів. У першу чергу вона спрямована на зручність для пацієнта як користувача медичної системи. Електронні сервіси, які зараз впроваджуються, роблять життя пацієнтів простішим. Їх переваги над паперовими довідками в зрозумілих алгоритмах, однакових правилах, а також у посиленні рівня приватності пацієнта», — наголосив він.

Мова йде про електронну медичну картку пацієнта, яка наповнюється електронними медичними записами, зокрема і про вакцинацію, електронними направленнями та рецептами, а також про такі сервіси, як:

  • ковідні сертифікати,
  • електронні медичні висновки про народження дитини,
  • про тимчасову непрацездатність (так званий е-лікарняний).

Користуватися сервісами можна за умови, якщо дані внесено коректно та в повному обсязі в електронну медичну картку. «Тому коли ви як пацієнт йдете на вакцинацію, на прийом до свого лікаря, фіксуєте факт тимчасової непрацездатності тощо, обов’язково запитайте, чи вніс лікар дані про вашу взаємодію в електронну систему охорони здоров’я. Це важливо для вас як користувача», — підкреслив Д. Черниш.

Найбільш актуальним електронним сервісом наразі є ковідний сертифікат. Наразі всі, хто раніше виявив бажання, можуть взяти участь у бета-тестуванні формування сертифіката в мобільному застосунку «Дія». Період бета-тестування вже завершується та зовсім скоро всі користувачі зможуть сформувати ковідний сертифікат для себе.

Надалі сертифікат можна буде отримати і у лікаря, з яким підписано декларацію. Формування ковідного сертифіката відбувається на основі даних, які внесені лікарем для пацієнта в електронній медичній картці. Тому дуже важливо, щоб лікар не забував вводити корект­ні та повні дані.

Ковідний сертифікат може бути сформований у разі наявності інформації про те, що людина:

  • або отримала необхідну кількість доз вакцини від коронавірусу;
  • або має клінічні показання, оскільки перехворіла на COVID-19;
  • або ж має негативний результат тесту, проведеного методом полімеразної ланцюгової реакції.

Такий сертифікат буде використовуватися як всередині країни (наприклад для відвіду­вання масових заходів), так і для закордонних подорожей. Втім для цього необхідно дочекатися взаємовизнання сертифікатів між Україною та іншими державами.

Іншим актуальним документом є міжнародне свідоцтво про вакцинацію. Його можуть отримати ті, хто пройшов повний курс вакцинації від COVID-19. Він теж може бути використаний для подорожей за кордон. Такий документ можна отримати лише в паперовій формі в сімейного лікаря чи в будь-якому медичному закладі, підключеному до електрон­ної системи охорони здоров’я. Зазначений документ уже ратифіковано Україною та міжнародним співтовариством.

Доповідач зазначив, що в Україні триває перехід на новітній процес формування електронного листка непрацездатності. Пацієнт, який має скарги на самопочуття, як і раніше, приходить на прийом до лікаря. Лікар при цьому фіксує в електронній медичній картці хворого інформацію про результат візиту та на основі цих даних створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Тобто фіксується, що пацієнт у даний момент хворіє і не може виконувати свою роботу.

Наступний електронний інструмент — медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Він формується автоматично на основі електронних медичних записів. При цьому цей документ не містить інформації про попередні або встановлені діагнози, про призначене лікування чи будь-яку іншу медичну інформацію.

У ньому міститься лише факт засвідчення періоду непрацездатності та адміністративна інформація.

Лікар підписує цей документ своїм електронним підписом. Після цього документ автоматично відправляється в електронний реєстр листків непрацездатності Пенсійного фонду. Пацієнту не потрібно нікуди носити паперові бланки і збирати на них підписи. У разі якщо особа має право на грошове відшкодування за період, коли є непрацездатною, дані про неї теж автоматично передаються для здійснення відповідних нарахувань.

Ще один сервіс, який уже працює і спрощує життя батькам новонародженого — єМалятко. Після народження дитини батьки в пологовому отримують медичний висновок про народження. Медичний висновок про народження є ключем до сервісу єМалятко. Завдяки цьому сервісу онлайн можна здійснити:

  • державну реєстрацію народження дитини;
  • присвоєння податкового номера;
  • призначення допомоги при народженні;
  • реєстрацію місця проживання дитини;
  • внесення відомостей про дитину до Реєстру пацієнтів та ін.

«Уже не перший рік в Україні також діє електронний рецепт на «Доступні ліки». Він дозволяє отримувати безоплатно або з незнач­ною доплатою лікарські засоби для терапії серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми. Такий рецепт пацієнт може отримати по телефону, якщо вже має встановлений діагноз і призначену схему лікування. А отримати ліки за е-рецептом можна в будь-якій аптеці, яка має договір про реімбурсацію, тобто відшкодування вартості ліків, з Національною службою здоров’я», — зауважив доповідач.

Так само обрати будь-який зручний медичний заклад, незалежно від місця проживання чи реєстрації, дозволяє електронне направлення. Його виписує лікар, з яким підписано декларацію, або інший спеціаліст. Завдяки електронному направленню НСЗУ бачить, куди звертається пацієнт за медичною послугою та перераховує туди оплату за пацієнта.

Доповідач також поінформував, що наразі НСЗУ працює над ще одним надважливим проєктом — електронним кабінетом пацієнта. Він дозволить пацієнту подати декларацію онлайн, побачити власну електронну медичну картку, де збережені його електронні рецепти та направлення.

«Усі ці сервіси уже покращують доступ пацієнта до медичних послуг, пришвидшують обмін інформацією між державними установами та вилучають з обігу зайві паперові документи. Крім того, економлять час на зборі печаток та чергах за цими печатками. І роблять медичну систему більше орієнтованою на потребу пацієнта», — резюмував Д. Черниш.

За матеріалами facebook.com/nszu.ukr
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті