Питання етичної промоції розглянуто Громадською радою

24 листопада 2010 р. у МОЗ України відбулося засідання Громадської ради з контролю за дотриманням Правил належної промоції фармацевтичними компаніями лікарських засобів професіоналам охорони здоров’я (далі — Громадська рада). У заході взяли участь Олександр Гудзенко, заступник міністра охорони здоров’я України; Костянтин Косяченко, голова Громадської ради, радник міністра охорони здоров’я України; Василь Бліхар, генеральний директор ДП «Державний експертний центр» МОЗ України; Сергій Данилов, заступник директора Департаменту регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції у системі охорони здоров’я МОЗ України; Володимир Ігнатов, виконавчий директор Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників (АІРМ Ukraine); Ігор Крячок, директор компанії «МОРІОН», а також представники компаній — виробників лікарських засобів.

Відкриваючи засідання, Олександр Гудзенко наголосив, що проблема етичного просування лікарських засобів сьогодні надзвичайно актуальна для України, тому МОЗ приділяє значну увагу цьому питанню. Прийнято Етичний кодекс лікаря України, на VII Національному з’їзді фармацевтів України, який відбувся 15–17 вересня 2010 р., затверджено Етичний кодекс фармацевтичних працівників. За участю МОЗ розроблено та прийнято Правила належної промоції фармацевтичними компаніями лікарських засобів професіоналам охорони здоров’я (далі — Правила належної промоції).

Всі ці заходи спрямовані на приведення діяльності спеціалістів у сфері охорони здоров’я у відповідність до етичних норм. Проте однієї декларації етичних принципів замало. Заступник міністра зазначив, що за дотриманням цих норм повинен бути пильний контроль з боку громадськості.

Створення Громадської ради — важливий крок, який дозволить накопичувати досвід взаємо­дії громадськості з органами виконавчої влади щодо питань належної промоції. З метою подальшої ефективної діяльності Громадської ради видано наказ МОЗ України від 21.01.2010 р. № 12 «Про затвердження складу робочої групи з розгляду питань щодо просування лікарських засобів фармацевтичними компаніями», який у зв’язку з кадровими змінами викладено у новій редакції наказу МОЗ України від 22.11.2010 р. № 1027. До складу робочої групи увійшли не лише представники МОЗ, галузевих професійних організацій, спеціалізованої преси, але й інших органів виконавчої влади — Антимонопольного комітету України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики, Державного комітету телебачення і радіомовлення.

О. Гудзенко запропонував такий регламент співпраці Громадської ради з Робочою групою з розгляду питань щодо просування лікарських засобів фармацевтичними компаніями (далі — Робоча група) МОЗ України: Громадська рада обговорює нагальні питання просування препаратів, приймає консолідоване рішення, після чого питання розглядається Робочою групою МОЗ України. Це забезпечить професійний підхід до вирішення проблеми, адже всі спірні питання повинні розглядатися у професійному середо­вищі.

Завершуючи виступ, заступник міністра зауважив, що будь-яка недостовірна інформація може нашкодити репутації галузі в цілому, тому Громадська рада повинна стати тим ситом, через яке відсіватимуться ті чи інші проблемні повідомлення.

Під час засідання було розглянуто звернення компанії — виробника лікарських засобів до Громадської ради з проханням надати оцінку того, чи етично проводить промоцію ліків компанія-конкурент, використовуючи картки на знижки при купівлі препарату в аптеці, які розповсюджуються через лікарів, та можливе стимулювання їх за результатами придбання ліків в аптеках за цими картками.

Василь Бліхар зауважив, що у взаємодії пацієнт — лікар — фармацевт немає місця стимулюючим програмам з боку фармацевтичних компаній, які полягають у матеріальному заохочуванні лікаря виписувати певний препарат. Повна інформація про нього, підтверджена клінічними дослідженнями, — єдине, що має отримати лікар від компанії-виробника.

Ігор Крячок додав, що відсутність системи рецептурного відпуску та стандартів медичної допомоги призвели до виникнення та поширення в Україні різноманітних заохочувальних програм. Тому завдання Громадської ради — не розглядати окремі випадки, а визначитися в цілому — чи є етичною така система матеріального стимулювання взагалі.

Костянтин Косяченко наголосив, що Громадською радою підготовлено звернення до міністра охорони здоров’я з проханням провести роботу з питань порушення норм етичної поведінки в процесі призначення та реалізації лікарських засобів пацієнтам: зобов’язати керівників управлінь охорони здоров’я обласних державних адміністрацій та лікувально-профілактичних закладів довести до відома лікарів інформацію щодо неприпустимості їх участі у різних рекламних акціях та отримання грошової винагороди за виписування тих чи інших ліків; вжити заходів стосовно припинення та профілактики порушень вимог законодавства України, якщо вони будуть виявлені в лікувальних закладах.

Він додав, що основне завдання Громадської ради — це надання експертної оцінки того, чи відповідають дії тієї чи іншої компанії Правилам належної промоції. Вже найближчим часом після ознайомлення з усіма матеріалами щодо випадку, який розглядався під час засідання, члени Громадської ради приймуть рішення, протокол якого буде надіслано до МОЗ України. Незабаром відбудеться спільне засідання Робочої групи та Громадської ради, про результати якого можна буде дізнатися на сторінках «Щотижневика АПТЕКА» та на сайті www.apteka.ua.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті