Приміщення аптечних закладів: про що слід пам’ятати?

Приміщення аптечного закладу для відвідувача — це, перш за все, про доступність, чистоту та, можливо, естетику. Для суб’єкта господарювання — це перш за все про дотримання законодавчих вимог, починаючи з фасаду та аптечної вивіски і закінчуючи службовими приміщеннями. Загальні вимоги до приміщень та організації простору аптеки встановлені Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — Ліцензійні умови).

ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ

Відповідно до Ліцензійних умов аптечні заклади повинні розміщуватися у виведеному із житлового фонду окремому будинку або вбудованому (прибудованому) ізольованому приміщенні, яке розміщується на першому поверсі. Під час введення в експлуатацію аптеки ліцензіат повинен дотримуватися Державних будівельних норм (ДБН) В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення» в частині доступності приміщення аптеки для маломобільних груп населення.

У приміщення аптеки має бути окремий самостійний вихід назовні із торговельного залу, але є певні винятки.

Так, у приміщеннях торговельних центрів допускається розміщення аптеки в ізольованому приміщенні на будь-якому поверсі та без улаштування окремого самостійного виходу назовні. Однак лише у тому разі, якщо торговельний центр обладнаний пасажирськими ліфтами та/або підйомниками для вільного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до приміщень аптечного закладу.

Також аптеки можуть розміщуватися в приміщеннях санаторно-курортних закладів, готелів, аеропортів, вокзалів, ізольованому приміщенні на першому поверсі без облаштування окремого самостійного виходу назовні. Проте, як і у випадку із торговими центрами, для цього до приміщення аптеки має бути забезпечений вільний доступ осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Окрім цього, дозволяється розміщення залу для обслуговування населення не на першому поверсі, якщо рівень підлоги приміщення не нижче/вище планувального рівня землі на 0,5 м.

У випадках, коли аптека планує займати ізольоване кілька­поверхове (в тому числі підвальне, напівпідвальне чи цокольне) приміщення і має кілька залів для обслуговування населення, один із таких залів має розташовуватися на першому поверсі з обов’язковою організацією одного робочого місця для відпуску ліків.

Також у приміщеннях лікувально-профілактичних зак­ладів допускається розміщення аптеки в ізольованому приміщенні на будь-якому поверсі та без улаштування окремого самостійного виходу назовні.

Стосовно сільської місцевості, то Ліцензійними умовами дозволяється розміщувати аптеки в приміщеннях сільської (селищної) ради, підприємств поштового зв’язку без улаштування окремого самостійного виходу назовні.

Також за умови забезпечення вільного доступу до аптеки та дотримання санітарно-гігієнічних вимог дозволяється влаштування загального вхідного тамбура в будинках громадського призначення. Винятком є школи, заклади дошкільної освіти та під’їзди житлових будинків. Площа загального вхідного тамбура не включається до мінімальної та загальної площі аптеки.

ЗАЛ ДЛЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Для забезпечення діяльності з роздрібної торгівлі аптека повинна мати зал для обслуговування населення і виробничі приміщення для приймання та зберігання різних груп лікарських засобів. При цьому прохід до виробничих приміщень не може здійснюватися через коридори, тамбури тощо.

Мінімальна загальна площа приміщень для зберігання ліків не може бути меншою 10 кв. м.

Допускається облаштування зали для обслуговування населення з вільним доступом споживачів до безрецептурних лікарських засобів та за присутності фармацевтів у залі обслуговування.

Наявність залу обслуговування необов’язкова у випадку, якщо аптека розташована у лікувально-профілактичних закладах та здійснює виготовлення екстемпоральних ліків і відпуск готових лікарських засобів лише у відділення цих закладів. Такі аптеки повинні мати експедиційне приміщення. Для здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами в лікувально-профілактичних закладах ліцензіати можуть створювати аптечні пункти.

СЛУЖБОВІ ПРИМІЩЕННЯ

Стосовно службово-побутових приміщень, то в аптеці мають бути:

  • приміщення для персоналу;
  • вбиральня з рукомийником. Для аптек в сільській місцевості та населених пунктах, де відсутні комунікації (водо­провід, каналізація), зроблено виняток. У таких аптеках дозволяється розташування вбиральні поза межа­ми аптеки, але з розміщенням місця для санітарної обробки рук в самій аптеці;
  • приміщення або шафа для зберігання інвентарю для прибирання.

Прохід до службово-побутових приміщень не може здійснюватися через виробничі приміщення. Під час використання персоналом аптеки окремого службового входу ззовні дозволяється прохід у технологічному одязі та взутті зі службово-побутових і додаткових приміщень до залу для обслуговування населення через приміщення для зберігання лікарських засобів та у зворотному напрямку.

Загальна мінімальна площа приміщень для персоналу не може бути меншою 8 кв. м.

ВИМОГИ ДО ПЛОЩІ АПТЕКИ

Відповідно до Ліцензійних умов загальна мінімальна площа аптек, які здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами, становить:

1) для аптек, розташованих у містах, — не менше ніж 50 кв. м (площа торговельного залу — не менше ніж 18 кв. м);

2) для аптек, розташованих у селищах та селищах міського типу, — не менше ніж 40 кв. м (площа торговельного залу — не менше ніж 18 кв. м);

3) для аптек, розташованих у селі, — не менше ніж 30 кв. м. При цьому площа:

  • торговельного залу — не менше ніж 10 кв. м;
  • приміщення для зберігання лікарських засобів — не менше ніж 6 кв. м;
  • кімната для персоналу — не менше ніж 4 кв. м.

ОБЛАДНАННЯ ПРИМІЩЕНЬ

Приміщення аптеки обладнується приладами центрального опалення або автономними системами опалення, які відповідають нормам пожежної безпеки. Виробничі приміщення повинні оснащуватися устаткуванням для належного зберігання ліків (шафами, стелажами, холодильниками, сейфами тощо) та засобами для здійс­нення контролю за температурою і відносною вологістю повітря в приміщенні.

Зал для обслуговування населення з метою забезпечення відповідного зберігання ліків під час продажу також обладнується устаткуванням для постійного забезпечення відповідного температурного режиму та засобами для здійснення контролю за температурою. Окрім цього, робочі місця працівників у залі обслуговування обладнуються пристроями для їх захисту від прямої крапельної інфекції під час відпуску ліків.

За наявності лікарських засобів, які потребують особ­ливих умов зберігання, ліцензіат виконує вимоги законодавства у частині зберігання таких лікарських засобів. Залежно від фізичних та фізико-хімічних властивостей, дії на них різноманітних факторів зовнішнього середовища, вони розподіляються на такі:

  • які потребують захисту від світла;
  • які потребують захисту від дії вологи;
  • які потребують захисту від випаровування;
  • які потребують захисту від дії підвищеної температури;
  • які потребують захисту від зниженої температури;
  • які потребують захисту від дії газів, що містяться в навколишньому середовищі;
  • пахучі, барвні;
  • дезінфікуючі засоби.

САНІТАРНІ ВИМОГИ

На ліцензіатів також покладається обов’язок із забезпечення належного санітарного стану приміщень та устаткування аптеки згідно з вимогами санітарно-протиепідемічного режиму аптечних закладів. Приміщення та устаткування підлягають прибиранню, дезінфекції, дератизації відповідно до письмових інструкцій, затверджених ліцензіатом.

Приміщення аптечних закладів підлягають вологому прибиранню із застосуванням мийних і дезінфекційних засобів. При цьому сухе прибирання категорично забороняється.

Підлога аптечного закладу підлягає вологому прибиранню не рідше одного разу на зміну, а стіни і двері — не рідше одного разу на тиждень із застосуванням дезінфекційних засобів.

Стеля у виробничих приміщеннях підлягає очищенню від пилу вологим способом не рідше одного разу на місяць.

Для прибирання різних приміщень (виробничих, вбиралень, службово-побутових, додаткових, залу для обслуговування населення) виділяється окремий інвентар, який маркується. Інвентар має зберігатися в спеціально визначеному місці (кімнаті, шафі) окремо за призначенням. При цьому, інвентар для прибирання вбиральні зберігається окремо.

Приміщення та устаткування кімнати для персоналу аптеки мають забезпечувати утримання та схоронність особистого та технологічного одягу відповідно до вимог санітарно-протиепідемічного режиму, а також можливість вживання їжі та відпочинку (обладнані шафами для одягу, холодильником, меблями). Однак для аптек, розміщених у селах, наявність холодильника в кімнаті персоналу не є обов’язковою.

Також в аптеці повинна бути в наявності аптечка для надання долікарської медичної допомоги пацієнтам в разі виникнення такої потреби.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті