Ми ті, хто контролює контролерів — голова ДРС Олексій Кучер

Органом, який виступає в ролі рефері між бізнесом та контролюючими органами, є Державна регуляторна служба України (далі — ДРС). При цьому головний меседж ДРС — «Завжди на боці бізнесу!». Команда служби допомагає бізнесу вирішувати питання щодо будь-яких перевірок, надає консультації стосовно отримання ліцензій та дозвільних документів в умовах воєнного стану. Окремий напрямок роботи — дерегуляція, у тому числі у сфері охорони здоров’я. Про це та інше кореспондент «Щотижневика АПТЕКА» поговорив з Олексієм Кучером, головою ДРС.

— Мабуть, зараз одним з найактуальніших для фармацевтичного сектору, як і для інших галузей, є питання перевірок бізнесу у 2023 р. Олексіє Володимировичу, чого і на кого чекати фармацевтичним виробникам, дистриб’юторам та аптечним мережам у цьому році?

— Почнемо з того, що в Україні діє мораторій на перевірки бізнесу під час воєнного стану. Це не означає, що їх взагалі немає.

Контролюючі органи мають право здійснювати винятково позапланові перевірки і лише у випадках, коли існує потенційна загроза порушення прав, законних інтересів, життя та здоров’я людини, а також для навколишнього природного середовища та безпеки держави.

Чогось іншого фармацевтичним виробникам, аптекам і дистриб’юторам очікувати не слід.

Навіть під час масштабної війни держава не може повністю самоусунутися від контролюючих функцій. Проблема полягає у балансі, який необхідно знайти, щоб не заважати бізнесу працювати та розвиватися.

На мою думку, вдосконалити сферу контролю можна шляхом переведення перевірок в онлайн-формат. План відновлення України, який було презентовано влітку в Лугано, містить, зокрема, й запропоновані ДРС ініціативи, які дозволять відпрацювати механізм переведення перевірок бізнесу в цифровий формат.

Перші кроки у цьому напрямку вже зроблено. ДРС перезапустила Інспекційний портал, який є електронною системою, що акумулює всю інформацію про перевірки підприємців органами контролю. Тепер на його базі ДРС планує запуск пілотного проєкту для онлайн-перевірок бізнесу.

Наразі в онлайн-форматі тестуватимуть саме позапланові перевірки. Такий портал стане ефективним майданчиком, на якому ми наберемося досвіду і працюватимемо значно ефективніше.

Якщо у фармацевтичного бізнесу зараз виникають зауваження чи претензії щодо роботи контролюючих органів — будь ласка, звертайтеся до ДРС. Ми відповідаємо за те, щоб ці органи не перевищували своїх повноважень.

Вибачте за пафос, але ми ті, хто контролює контролерів. А отже, будемо разом розбиратися з вашими проблемами.

— У ДРС наполягають на тому, що всю регуляторну діяльність, яку тільки можна перевести в діджитал, необхідно перевести в онлайн. Які ініціативи команди ДРС на 2023 р. у цьому напрямку Ви можете окреслити і в чому їх переваги для бізнесу?

— Усе просто: цифровізація знищує зайву бюрократію, черги та паперову тяганину. І найголовніше — вона усуває корупційні ризики. Вибачте за непристойний приклад, але «шоколадок» за отримання довідки носити не треба. Радянське минуле «з подяками» й «стимулюванням» давно потрібно забути.

Ми вже презентували декілька ініціатив, спрямованих на цифрову трансформацію відносин у ключових напрямках державного інструментарію регулювання бізнесу.

До таких ініціатив віднесено створення низки електрон­них порталів, а саме:

1) регуляторного порталу (сервісу планування регуляторної діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, а також оцінки фінансового навантаження на бізнес). Як результат:

  • прискорення процесу дерегуляції;
  • єдині бізнес-процеси регулювання;
  • залучення громадськості та підприємців до процесів формування регуляторних правил;
  • підвищення якості регуляторних актів;

2) ліцензійного порталу (повна цифровізація дозвільних та ліцензійних процедур). Як результат:

  • зниження надмірного навантаження на бізнес;
  • повна цифровізація дозвільних та ліцензійних процедур;
  • акумулювання інформації про здобувачів ліцензії та ліцензіатів в одному місці;
  • публічність і відкритість інформації про бізнес;
  • економія державних коштів.

3) рестарт функціоналу Інспекційного порталу (запровадження перевірок онлайн. Дослідження «Стан, потреби та перспективи українського бізнесу за період 9 місяців повномасштабної війни» показало, що близько 80% підприємців повністю підтримують переведення наглядової функції держави за бізнесом в режим онлайн, тобто без виїзду контролера безпосередньо на підприємство.

На наш погляд, потрібно оцифрувати всі сервіси, які до того жили своїм життям, щоб звести їх до єдиного знаменника. Звичайно, це займе якийсь час і ресурси, але над цим ми працюємо.

— ДРС надає консультації та допомогу підприємцям у проблемних питаннях. Як це відбувається на практиці, куди і з яких питань бізнес може звертатися до вас? З якими питаннями в минулому році до ДРС зверталися підприємці, у тому числі з фармацевтичного сектору, найчастіше?

— Ще минулого року спільно з Дія.Бізнес та Офісом з розвитку підприємництва та експорту ми запустили онлайн-консультації від ДРС на порталі Дія.Бізнес — «Регуляторні правила для бізнесу». Звертатися можна прямо туди.

Також роз’яснюємо можливості Експертно-апеляційної ради при ДРС як органу для досудового вирішення спорів у сфері ліцензування.

За останній рік люди найчастіше звертаються з питаннями щодо започаткування власної справи. Запитують про отримання дозвільних документів та ліцензійні процедури для відкриття кав’ярні, спортклубу, продуктового магазину, релокації підприємства.

Хочу також представити чат-бот ДРС у Telegram: t.me/businessWar_bot — допомога бізнесу під час війни.

Можете поставити будь-яке питання щодо ведення бізнесу, ліцензій, перевірок у нашому чат-боті і впродовж 24 год отримаєте відповідь.

Наші фахівці допомагають вирішувати питання щодо будь-яких перевірок, консультують, як отримати ліцензії та дозвільні документи в умовах воєнного стану.

Найголовніше: дорогі підприємці, будь ласка, надсилайте свої пропозиції у businessWar_bot для удосконалення регуляторного законодавства. Ви самі знаєте, як і що для вас краще.

— На початку широкомасштабного воєнного вторгнення росії в Україну різні органи влади в оперативному порядку ухвалили ряд рішень, спрямованих на певні спрощення бізнес-процесів, у тому числі у сфері обігу лікарських засобів. Певна дерегуляція, запроваджена на час воєнного стану, показала свою дієвість. Чи розглядає влада можливість залишити такі спрощення на постійній основі?

— Безумовно, ми хочемо, щоб всі спрощення для бізнесу, які були запроваджені в період воєнного стану, діяли навіть після нашої перемоги.

Нагадаю, що на початку цього року Урядом створено Міжвідомчу робочу групу з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності. До її складу включено й ДРС.

Група має напрацювати варіанти удосконалення нормативно-правової бази щодо переведення в електрон­ну форму ліцензій, різноманітних дозволів, адміністративних послуг.

Протягом жовтня–грудня минулого року наша служба разом з експертами Програми Агентства США з міжнародного розвитку (United States Agency for International Development — USAID) «Конкурентоспроможна економіка України» почала аналіз наявних інструментів державного регулювання у найважливіших сферах господарської діяльності, які потребують оптимізації або вдосконалення.

Так, уже проведено аналіз інструментів державного регулювання у сфері захисту довкілля, далі ми розпочали аналіз у сфері охорони здоров’я.

Після аудиту ми спільно запропонуємо зміни, які спростять життя бізнесу та зроблять ведення підприємницької діяльності максимально прозорим та незарегульованим.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті