Фармацевт і відвідувач аптеки: психологічна взаємодопомога

Для фармацевтів робота у воєнний час — це подвійний виклик, адже щодня доводиться не лише втамовувати власні почуття, а й стикатися з емоціями клієнтів. Як впоратися з психологічним навантаженням на роботі та водночас надати професійну підтримку відвідувачам аптек, розповіла Анастасія Бровченко, кандидат психологічних наук, доцент кафедри управління та економіки фармації Інституту підвищення кваліфікації спеціалістів фармації Національного фармацевтичного університету, під час практичного вебінару на тему «Психологічна підтримка фармацевта та перша психологічна допомога відвідувачам аптек».

Лікує не час, бо він просто триває, не він панацея від болю в душі. А тільки хто щиро бере й обіймає, коли всередині у нас йдуть дощі…»
Л. Костенко

Війна кардинально змінила наше світосприйняття, згуртувала, зробила фізично стійкішими. Психологічний стан суспільства наразі не в найкращому стані, або й навіть на межі. У нинішніх реаліях було б дивним залишатися спокійним та врівноваженим, бо звикнути до такого просто неможливо. Усі стресові ситуації відображаються на нас, і організм реагує на них, «як уміє». Зміна орієнтирів хоча б на деякий час, щоб осягнути те, що розум не сприймає, може дати можливість психіці перепочити і поступово виведе із шокового стану, наблизить до сприйняття реалій, поверне до буденності. Тому сьогодні особлива увага приділяється кожному слову і кожній взаємодії. Виховання культури ефективної і правильної комунікації — процес, який має охоплювати весь персонал фармацевтичного «фронту». Мова йде про психологічну підтримку, а саме про уміння слухати і говорити. Адже лікує не час, лікують — люди!

Що таке психологічна підтримка і коли виникає потреба в ній?

Психологічна підтримка — це система прийомів, яка дозволяє людям без психологічної освіти допомогти навколишнім чи собі в складній ситуації впоратися з негативними реакціями та емоціями, що виникли на фоні цього стану. Психологічна підтримка — не лікувальна процедура, не тиск на людину, а той фізичний та емоційний комфорт, який ми можемо створити. Це осмислення того, що нас люблять, поважають і опікуються нами.

Психологічна підтримка має три напрямки:

  • на іншого — допомога тому, хто відчуває дистрес;
  • на результат — врегулювання ситуації;
  • на себе — усунення власної тривоги.

Підтримку надають дорослій людині, що не має достатньо емоційних ресурсів, щоб самостійно впоратися з проб­лемною ситуацією. Дуже важливою є підтримка саме в період змін (нова робота, переїзд до іншого місця проживання) чи потрясінь (хвороба, втрата близької людини).

Надати підтримку можна будь-кому і будь-де, коли в цьому є потреба. Зокрема, в аптеці надати психологічну підтримку може фармацевт відвідувачу або колезі, але лише в тому разі, якщо впевнений, що зможе це зробити.

Процес надання допомоги має базуватися на принципі «не нашкодь». Не потрібно наражати людей на ризик від своїх некоректних дій, слід ставитися з повагою до того стану, в якому вони наразі перебувають. Якщо людина мовчить — це норма. Значить вона не любить або не готова ділитися своїм досвідом, і наполягати на цьому ні в якому разі не потрібно.

Розвінчуємо міфи

Суспільство в теперішніх реаліях нарешті усвідомило, що емоційна підтримка потрібна. Незважаючи на це, інколи маніпулюють рядом стереотипних тверджень, що заважають сповна відчути на собі користь «словесно-емоційної терапії». Варто пролити світло на те, що не відповідає дійсності і розвінчати міфи щодо психологічної допомоги (таблиця).

Таблиця. Міфи щодо психологічної допомоги
Міф Що правильно
Найкращий спосіб допомогти людині — сказати, що все буде гаразд. Визнати відчуття тривоги.
Якщо мені допоможуть, то я почуватимуся зобов’язаним. Достатньо просто подякувати.
Я сильний і сам вирішуватиму проблеми. Потрібно вміти просити про допомогу, не замикатися в собі.
Моя ситуація така, що мені ніхто не може допомогти. Вихід завжди є і його потрібно шукати спільними зусиллями.
У мене все добре, а допомога потрібна тим, хто поряд. Не спостерігати, а допомогти тим, у кого є в цьому потреба.
Час пройде і проблема вирішиться сама собою. Проблеми самі не вирішуються.
Люди самі повинні розуміти, що мені потрібна допомога. Не мовчати, а заявляти про потребу в допомозі.

Весь сюрреалізм полягає в тому, що «міфічні» твердження досить часто призводять до невиправданого оптимізму.

«Токсичний» оптимізм

Будучи не в змозі витримати психологічну напругу, людина переконує себе та інших у тому, що все буде чудово. І взагалі в неї немає проблем. Але насправді такий стан заохочує до пригнічення емоцій, призводить до ізоляції, робить інтенсивнішим почуття сорому, посилює тиск на себе.

Внаслідок «позитивізму» насправді не виходить впоратися з викликами та складними життєвими ситуаціями без сторонньої допомоги. Потрібно розуміти, що бажання почути від оточення слова підтримки — це нормально і не є показником слабкості. А ось приховувати під прикриттям «позитиву» проблеми, «отруювати» себе зсередини, не сприймати допомогу інших — психологічне самознищення.

Види психологічної підтримки

Залежно від ситуації бувають різні види підтримки — емоційна, інтелектуальна та підтримка дією.

Емоційна підтримка дає змогу людині заспокоїтися, сприяє душевній розмові. Таку допомогу можуть надавати всі працівники аптек.

Інтелектуальна підтримка — один з варіантів вирішення наявної проблеми, надія на те, що оптимальний вихід зі складної ситуації завжди знайдеться.

Підтримка діями може бути застосована в разі, якщо той, хто підтримує, впевнений в собі, у своїх діях, і точно знає, що допоможе вирішити проблему якнайшвидше.

Якщо людина в стінах аптечного закладу відчує доброзичливість і підтримку фармацевта, то це її не лише заспокоїть, а й позитивно вплине на ставлення до лікування і, відповідно, на його тривалість і результат.

Надання психологічної підтримки ґрунтується на таких принципах:

  • кожному своє (жінкам — жіночу підтримку, чоловікам — чоловічу);
  • підтримка поєднується з вимогливістю (чоловічий підхід страхуємо м’яким жіночим, а жіночий зміцнюємо);
  • діємо ситуативно (не варто надавати підтримку постійно, адже людина сприйме це як обов’язок).

Особливості психологічної допомоги колегам та відвідувачам аптеки

Гармонійна і злагоджена взаємодія в колективі та уміння працівників першого столу налагодити емоційний зв’язок з відвідувачами — основи ефективної діяльності аптеки. Роль фармацевта — заявити співрозмовнику, що той завжди може очікувати на підтримку. Як показує практика, для цього потрібно всього три речі:

1) п отурбуватися про фізичний стан;

2) засвідчити свої почуття;

3) уважно вислухати і не нав’язувати свою думку.

Слід пам’ятати, що висловлені клієнтом чи колегою побажання — це не якась примха, а реальна потреба, яка у разі її задоволення допоможе ефективно отримати інформацію і швидко прийняти потрібні рішення.

Емоційний інтелект

Раціональна психологічна допомога неможлива без емоційного інтелекту (emotional intelligence — EІ) — уміння справлятися зі своїми і чужими негативними емоціями та здатності спрямовувати їх у позитивному напрямку. Головне завдання — навчити людину жити в злагоді з собою і з іншими людьми.

Для «інтелектуалів» характерні такі риси, як самодисципліна, відповідальність, уміння пристосовуватися до нових обставин.

Високий рівень емоційної компетентності у фармацевта — показник, що сприятиме швидкому аналізу майбутніх конфліктних ситуацій, допомагатиме знаходити швидкі шляхи вирішення проблеми, підвищуватиме його професійність в очах колег та відвідувачів.

Емпатія — один з механізмів емоційного інтелекту, що виражається в усвідомленні співпереживання емоційному стану іншої людини без втрати розуміння, що переживання не власне, або, простіше кажучи, це наш відгук на стан і почуття іншої людини.

Здатність до активного слухання та доречного висловлювання — ознака того, що Ви — емпат.

Активне слухання

Активне слухання — це емпатичний механізм взаємодії між фармацевтом та відвідувачем, в якому увага приділяється думкам та почуттям співрозмовника, що реалізовується через:

1) відлуння (повторення останніх слів співрозмовника з запитальною інтонацією);

2) інтерпретацію (висловлювання про позицію клієнта);

3) перефразування (коротке повторення сказаного);

4) резюме (озвучення висновку на основі сказаного співрозмовником).

Насамкінець хотілося б нагадати, що «фармацевт» у перекладі з грецької означає «той, що дарує зцілення і оберігає від хвороб». Тому буде справедливо припустити, що слова фармацевта мають бути безцінними аптечними ліками. Правильно обрані і вчасно використані, вони мають навчати, підказувати, співчувати і лікувати!

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Таїсія 06.04.2023 6:03
Дуже важлива і корисна стаття,і не тільки для працівників фармації
Світлана 06.04.2023 10:44
Робота в аптеці - важкий фізичний і особливо моральний труд. Побільше би таких порад, як емоційно справлятися в такі не легкі часи. Дякую за статтю. Буду її перечитувати час від часу
Тая 07.04.2023 7:44
Зараз працювати а аптеці стало дуже важко.Часи важкі, клієнти важкі. Поради психолога ,то добра штука. Побільше би такої моральної підтримки ,бо дуже цього не вистачає.

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті