— МЗУ здійснюють закупівлі майже за всіма централізованими напрямами охорони здоров’я, зокрема, цього року їх 23. Інші напрями, що стосуються громадського здоров’я — антиретровірусної терапії, замісної підтримувальної терапії, препаратів для лікування туберкульозу, тест-систем для діагностики ВІЛ та туберкульозу — забезпечуються за кошти донорів та міжнародних партнерів України. Станом на 15 травня 2023 р. вже законтрактовано 246 позицій із понад 800 доведених до закупівлі цього року. Для більшості позицій вже оголошено тендери в Prozorro, наразі триває активний процес збору пропозицій та кваліфікації учасників.
Крім того, МЗУ продовжують закупівлі в межах програми Президента України «United24». Мова йде про медичне обладнання, медичні вироби, карети швидкої допомоги, броньований санітарний транспорт тощо. Загалом за UNITED24 вже закуплено понад 100 тис. одиниць обладнання.
Щодо поставок, то на кінець травня ми вже відвантажили понад 65% товарів, закуплених минулоріч. Зокрема, поставлено в лікарні 73% ліків за напрямом дорослої онкології, 85% — дитячої онкології, 82% — дорослої гемофілії, 77% — дитячої гемофілії тощо. Також досить швидко розпочалися поставки товарів, закуплених цього року. Вже в березні–квітні відбулися поставки ліків, в яких була нагальна потреба.
— Багато людей думають, що ми просто оголошуємо тендери на закупівлю ліків. Але це навіть не половина нашої роботи. До оголошення тендеру в Prozorro є доволі тривалий процес планування, яким займається відділ категорійного менеджменту. Його спеціалісти аналізують, які лікарські засоби та медичні вироби є на ринку як України, так і світу, які є постачальники, в яких цінових категоріях вони працюють. Крім того, вони формують медико-технічні вимоги до товару, щоб закуповувати якісні товари з найбільшою економічною ефективністю. Ці вимоги формуються таким чином, щоб була дотримана максимальна конкуренція і не допущені до закупівель неякісні товари. Це дає змогу МЗУ купувати дешевше очікуваної вартості, а заощаджені кошти використовувати для додаткових закупівель медичних товарів. Наприклад, у 2022 р. таким чином нам вдалося вперше закупити інноваційні ліки від тяжких орфанних хвороб, включно зі спінальною м’язовою атрофією (СМА), за механізмом договорів керованого доступу.
— Це залежить від предмета закупівлі. Для тих товарів, що закуповуються щороку, медико-технічні вимоги в окремих випадках підлягають точковому коригуванню, зокрема у разі зміни законодавства. Стосовно нових предметів закупівлі, наприклад, медичного обладнання, то в цьому разі робота над медико-технічними вимогами починається з нуля. Аналізується інформація про товар, його характеристики і відповідно до цієї інформації формується технічне завдання. Особливістю закупівлі обладнання, зокрема, є необхідність наявності сервісного центру на території України. Це потрібно для того, аби постачальник міг забезпечити гарантійне обслуговування складного обладнання, аби воно працювало якомога ефективніше.
— Існує декілька етапів перевірки постачальників. Перший етап відбувається на момент кваліфікації його пропозиції. Зокрема, МЗУ не акцептує пропозицію, якщо товар має походження з російської федерації або республіки білорусь. Якщо є факти порушення виконання контрагентом своїх зобов’язань за попередніми угодами, то до нього можуть бути застосовані санкції, а його пропозиція буде відхилена.
Другий етап перевірки настає після підписання угоди. На цьому етапі постачальник має ознайомитися з антикорупційною програмою МЗУ та пройти тестування в кабінеті постачальника. Також у договорі передбачено низку пунктів, які регулюють це питання, зокрема угода підлягає розірванню, якщо порушено антикорупційні застереження. Також договір буде розірвано, якщо на постачальника накладені санкції Ради національної безпеки та оборони (РНБО), країн-партнерів, або постачальник не повідомив МЗУ про зміну кінцевого бенефіціара протягом 5 днів з моменту таких змін.
— Помилки можна розділити на 2 блоки. Перший — коли постачальник вже подав тендерну пропозицію і на етапі його кваліфікації виявляють невідповідності, наприклад, запропонований постачальником товар не відповідає вимогам (технічним, якісним, кількісним, щодо одиниць виміру, форми випуску, документів на товар). Також часто постачальники не дотримуються форм документів, встановлених у тендерній документації, подають документи не повністю або іноземною мовою без перекладу українською. Часто бувають випадки, коли сума тендерної пропозиції перевищує очікувану вартість закупівлі, встановлену в оголошенні, що теж є помилкою.У таких випадках пропозиція відхиляється.
Другий блок — коли пропозиції постачальників відхиляються вже в момент підписання угоди. Відповідно до законодавства, постачальник, який виграв тендер, протягом 4 днів має завантажити документи переможця. На жаль, досить часто постачальники завантажують або неповний пакет документів, або взагалі не завантажують їх вчасно. У такому разі, за законодавством, ми не можемо укласти договір, і процедура переоголошується. Це часто призводить до неуспішності закупівлі та, відповідно, негативно впливає на планування постачання ліків чи медичних виробів.
— МЗУ кожного року проводить Форум постачальників, на якому висвітлюються повністю тендерна документація й угоди, які застосовуватимуться в закупівельному процесі. Ми активно заохочуємо постачальників брати участь у цьому заході та переглядати його запис у разі виникнення питань.
Також варто уважно читати тендерну документацію та ставити запитання МЗУ в електронній системі, якщо якісь пункти цієї документації не зрозумілі. Крім того, важливо ознайомитися з переліком документів, які вимагаються в пакеті переможця. Адже є випадки, коли учасники виграють тендер, починають збирати документи і стикаються з тим, що за законодавством їхньої країни на видачу певної довідки, наприклад, передбачено 30 днів. Натомість у систему Prozorro вони мають завантажити ці документи протягом 4 днів. Тож ми дуже радимо готувати пакет документів переможця заздалегідь.
— Помилок припускаються всі, але якщо брати у відсотковому співвідношенні, то все ж таки частіше це стосується учасників-нерезидентів. Дуже часто це пов’язано із пакетом документів переможця, які вони надають не в повному обсязі або невчасно.
— Існує унормований процес бюджетування. На цьому етапі МОЗ закладає в бюджет вартість товарів, що мають бути закуплені, на основі минулорічних цін. Безпосередньо очікувану вартість предмета закупівлі вже формуємо ми.
МЗУ має стандартну операційну процедуру, яка передбачає формування очікуваної вартості. Готуючись до оголошення закупівлі, фахівці МЗУ досліджують зміни на ринку та проводять консультації з учасниками торгів щодо зміни цінової політики. На основі цих факторів формується ціна, щоб тендер відбувся з першого разу.
— Попередню оплату МЗУ здійснюють протягом 30 календарних днів з дня надання постачальником банківської гарантії. Це — фінансовий інструмент забезпечення своєчасного та належного виконання договірних зобов’язань постачальника перед замовником.
Крім того, цього року ми почали використовувати інший фінансовий інструмент — акредитив, і стали першими серед держпідприємств, хто використовує його в межах закупівель за бюджетні кошти. Таким чином, ми намагаємося використовувати всі можливі інструменти пом’якшення ризиків під час закупівель, щоб максимально оптимізувати процес оплати.
— Цього року терміни постачання товарів переноситися не будуть. Це одна з головних змін. Ми маємо дані про потребу з регіонів, проаналізували залишки і розрахували період, коли той чи інший товар орієнтовно може закінчитися. Відповідно до цих розрахунків встановлені терміни постачання, які наразі опубліковані в тендерній документації і переглядатися не будуть. Крім того, ми розвозимо медичні товари в невеликій кількості, проте майже кожного дня. Це дає змогу якісніше планувати медичне постачання.
— Цей закупівельний рік дійсно відрізняється від попередніх. По-перше, МЗУ стають єдиним централізованим закупівельником медичних товарів. По-друге, цього року ми отримаємо власні складські та логістичні потужності, приєднавши ДП «Укрмедпостач».Таким чином, МЗУ будуть закупівельною агенцією повного циклу — від збору потреби до розвезення товару кінцевим набувачам. Певні зміни відбулися і в підході до закупівель та поставок. Ми активно плануємо використовувати е-каталог Prozorro Market у межах централізованих закупівель, тож заохочуємо постачальників кваліфікуватися.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим