У липні 2023 р. обсяги аптечного продажу продовжують збільшуватися порівняно з минулорічними показниками. Втім темпи зростання поступово сповільнюються, що перш за все пов’язано із підвищенням бази порівняння. Так, у грошовому вираженні темпи зростання становлять 47%, а у натуральному — 18%. У червні 2023 р. ці показники становили 68 і 30% відповідно. Майже всі групи АТС-класифікації демонструють суттєве зростання обсягів аптечного продажу, за винятком антибіотиків, споживання яких зросло несуттєво. Також продовжується тренд до збільшення частки дієтичних добавок, яка у липні 2023 р. становила 10,1%. У цій публікації до уваги читачів представлено ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у липні 2023 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»
Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також в доларовому еквіваленті за підсумками липня 2022–2023 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2 Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками липня 2023 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3 Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками липня 2023 р. із зазначенням темпів зростання порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4 Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками липня 2023 р. в розрізі категорій товарів
Рис. 5 Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками липня 2022–2023 рр.
Рис. 6 Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш* у грошовому і натуральному вираженні за підсумками липня 2022–2023 рр.
Рис. 7 Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками липня 2022–2023 рр. із зазначенням темпів зростання/зниження порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1 Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками липня 2021–2023 рр.
Липень,рік | Лікарські засоби | Дієтичні добавки | Медичні вироби | Косметика | Ринок в цілому | |||||||||
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2021 | 7892,7 | 25,6 | 80,8 | 736,2 | 54,7 | 7,5 | 732,9 | 7,7 | 7,5 | 404,7 | 35,1 | 4,2 | 9766,5 | 26,2 |
2022 | 6953,4 | –11,9 | 82,0 | 643,8 | –12,6 | 7,6 | 544,1 | –25,8 | 6,4 | 336,2 | –16,9 | 4,0 | 8477,4 | –13,2 |
2023 | 9779,8 | 40,6 | 78,6 | 1261,6 | 96,0 | 10,1 | 827,9 | 52,2 | 6,7 | 573,5 | 70,6 | 4,6 | 12 442,7 | 46,8 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2021 | 80,0 | 10,6 | 60,0 | 7,5 | 39,2 | 5,6 | 41,1 | –3,4 | 30,9 | 4,7 | 25,9 | 3,5 | 133,2 | 7,5 |
2022 | 57,8 | –27,8 | 68,0 | 4,5 | –39,3 | 5,3 | 19,7 | –52,1 | 23,2 | 2,9 | –36,7 | 3,5 | 84,9 | –36,2 |
2023 | 64,4 | 11,5 | 64,5 | 7,6 | 67,9 | 7,6 | 23,6 | 20,1 | 23,7 | 4,2 | 42,0 | 4,2 | 99,8 | 17,6 |
КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
Таблиця 2 Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками липня 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2022 р.
Маркетуюча організація | 2022 | 2023 |
Фармак (Україна) | 1 | 1 |
Дарниця (Україна) | 2 | 2 |
Teva (Ізраїль) | 4 | 3 |
Acino (Швейцарія) | 3 | 4 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 5 | 5 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 9 | 6 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 7 | 7 |
KRKA (Словенія) | 8 | 8 |
Кусум Фарм (Україна) | 10 | 9 |
Sanofi (Франція) | 6 | 10 |
Таблиця 3 Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками липня 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2022 р.
Бренд | 2022 | 2023 |
НІМЕСИЛ | 3 | 1 |
ДЕТРАЛЕКС | 1 | 2 |
КСАРЕЛТО | 2 | 3 |
НАЛБУФІН | 12 | 4 |
СПАЗМАЛГОН | 5 | 5 |
ЦИТРАМОН | 4 | 6 |
ТРИПЛІКСАМ | 6 | 7 |
НУРОФЄН | 9 | 8 |
ГІДАЗЕПАМ | 8 | 9 |
КРЕОН | 14 | 10 |
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4 Топ-3 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками липня 2023 р. із зазначенням їх питомої ваги в загальних обсягах поставок у травні 2021–2023 рр.
Дистриб’ютор | 2023 | 2022 | 2021 |
Оптіма-Фарм (Київ) | 43,0 | 43,1 | 38,3 |
БаДМ (Дніпро) | 42,4 | 37,1 | 38,8 |
Вента (Дніпро) | 2,8 | 6,6 | 8,3 |
Денис Кірсанов
*Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим