ПОВІДОМЛЕННЯ
про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)»
Держлікслужба на громадське обговорення пропонує доопрацьований проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — проєкт постанови).
Проєкт акта розроблено Держлікслужбою з метою сприяння розширенню мереж аптечних закладів в сільській місцевості, доступу пацієнтів до лікарських засобів та медичних виробів, забезпечення пацієнтів лікарськими засобами за програмою «Доступні ліки», що призведе до поліпшення громадського здоров’я.
Проєкт акта, зміни, що вносяться до постанови, пояснювальна записка, довідка щодо відповідності зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу, порівняльна таблиця та аналіз регуляторного впливу оприлюднені шляхом розміщення на офіційному вебсайті Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками ([email protected]).
Пропозиції та зауваження щодо проєкту постанови надсилати до:
– Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками за адресою: м. Київ, 03115, просп. Берестейський, 120-А, e-mail: [email protected].
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)
- Мета
Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — проєкт постанови) розроблено з метою виконання Указу Президента України від 26.07.2024 № 483 «Про заходи щодо забезпечення доступності медичної і реабілітаційної допомоги, лікарських засобів та медичних виробів у сільській місцевості», поліпшення доступу до лікарських засобів сільського населення, шляхом збільшення кількості аптек і аптечних пунктів у селах та удосконалення доступу пацієнтів до лікарських засобів та медичних виробів.
- Обґрунтування необхідності прийняття акта
Після набуття чинності Постанови КМУ від 22.09.2023 року №1015 «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою КМУ від 30 листопада 2016 р. № 929» змінилися вимоги до площ приміщень аптек у селах, а саме — відповідно до пункту 168 Ліцензійних умов, загальна мінімальна площа аптек, які здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами, становить для аптек, розташованих у селищах — не менше ніж 30 кв. метрів (площа торговельного залу — не менше ніж 13,5 кв. метра), розташованих у селі, не менше ніж 18 м² (площа торговельного залу — не менше ніж 6 м², приміщення для зберігання лікарських засобів — не менше ніж 3,6 м²; кімната для персоналу — не менше ніж 2,4 м²).
Разом з тим, пунктом 172 Ліцензійних умов передбачено, що аптечні пункти розміщуються у відокремлених приміщеннях з виділенням або без виділення залу для обслуговування населення в капітальних будинках лікувально-профілактичних закладів. Площа аптечного пункту не може бути меншою 18 м².
Таким чином, станом на сьогодні мінімальна площа приміщень як аптек, так і аптечних пунктів, розташованих у селах, становить 18 м².
Однак, як показує практика, зазначені зміни не сприяють відкриттю аптечних закладів у селах з декількох причин:
- в аптеках площею 18 м² практично неможливо забезпечити набір приміщень, до яких теж встановлено вимоги щодо мінімальної площі (площа торговельного залу — не менше ніж 6 м², приміщення для зберігання лікарських засобів — не менше ніж 3,6 м²; кімната для персоналу — не менше ніж 2,4 м²), оскільки наявність окремих приміщень таких площ ускладнюють виробничі процеси;
- новозбудовані сільські лікарські амбулаторії по проекту «Доступна медицина у сільській місцевості», на виконання Закону України «Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості», в своїх будівлях, як правило, не мають згідно технічних паспортів приміщення під здачу в оренду мінімальною площею 18 м².
Таким чином, враховуючи актуальність забезпечення сільського населення лікарськими засобами, питання стосовно площ аптечних закладів у селах потребують додаткового врегулювання.
Реалізація проєкту постанови сприятиме розширенню мережі аптечних закладів в сільській місцевості, доступу пацієнтів до лікарських засобів та медичних виробів, забезпечення пацієнтів лікарськими засобами за програмою «Доступні ліки», та призведе до поліпшення громадського здоров’я.
- Основні положення проєкту акта
Проєктом постанови пропонується окремі пункти Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 929 викласти у редакції:
абзац третій пункту 168 викласти в такій редакції:
«для аптек, розташованих у селищах, — не менше ніж 30 м² (площа торговельного залу — не менше ніж 11 м²);
абзац четвертий пункту 168 викласти в такій редакції:
«для аптек, розташованих у селі, — не менше ніж 18 м² (з виділенням зони торговельного залу не менше ніж 6 м²., та зони для зберігання лікарських засобів і службово-побутової зони).»;
перше речення абзацу третього пункту 172 доповнити та викласти в такій редакції:
«Площа аптечного пункту не може бути меншою 18 м², а для аптечних пунктів, розташованих у селі, площа аптечного пункту не може бути меншою 10 м².».
Розділ додатку 5 до Ліцензійних умов «Структура приміщення, в якому розміщено аптеку/аптечний пункт» викласти в наступній редакції:
Структура приміщення, в якому розміщено аптеку/аптечний пункт | |
Загальна площа, у тому числі площа/зона: | __________ кв. метрів |
Приміщень/зон торговельного залу | ≥ 18 кв. метрів так ні |
(для аптек розташованих у містах ) | |
≥ 11 кв. метрів так ні | |
(для аптек розташованих у селищах) | |
зона ≥ 6 кв. метрів так ні | |
(для аптек розташованих у селах) | |
Приміщень/зон для зберігання лікарських засобів | ≥ 10 кв. метрів так ні |
(для аптек/аптечних пунктів, розташованих у містах та селищах) | |
зона так ні | |
(для аптек розташованих у селах) | |
Приміщень для персоналу/службово-побутових зон | ≥ 8 кв. метрів так ні |
(для аптек/аптечних пунктів, розташованих у містах та селищах) | |
зона так ні | |
(для аптек розташованих у селах) | |
В аптеці/аптечному пункті наявні:
вбиральня з рукомийником |
так ні |
місце санітарної обробки рук | так ні |
- Правові аспекти
У даній сфері суспільних відносин діють такі нормативно-правові акти:
Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності»;
постанова Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 929 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)»;
наказ МОЗ «Про затвердження Порядку перевірки відповідності матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу, а також умов щодо контролю за якістю лікарських засобів, що вироблятимуться та/або ввозитимуться на територію України перед видачею ліцензії на провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)» від 06.07.2022 № 1169.
- Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проєкту постанови не потребує фінансування з державного та/або місцевих бюджетів.
- Позиція заінтересованих сторін
Проєкт постанови не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку, соціально-трудової сфери, прав осіб з інвалідністю, функціонування і застосування української мови як державної, тому не потребує погодження уповноважених представників всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування чи відповідними органами місцевого самоврядування, уповноважених представників всеукраїнських профспілок, їх об’єднань та всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців, Урядового уповноваженого з прав осіб з інвалідністю та всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю, їх спілок, Уповноваженого із захисту державної мови.
Проєкт постанови не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.
Проєкт постанови потребує погодження Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства фінансів України, Міністерства цифрової трансформації України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Державної регуляторної служби України, Антимонопольного комітету України, Національної служби здоров’я України та Міністерства економіки України, Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції.
Проєкт потребує проведення правової експертизи Міністерства юстиції України та визначення необхідності проведення антикорупційної екпертизи Національним агентством з питань запобігання корупції.
- Оцінка відповідності
У проєкті постанови відсутні положення, що стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції; стосуються прав та свобод, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод; впливають на забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією; створюють підстави для дискримінації.
Громадська антикорупційна, громадська антидискримінаційна та громадська гендерно-правова експертизи не проводились.
- Прогноз результатів
Реалізація проєкту постанови не матиме впливу на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів держави, розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад, ринок праці, рівень зайнятості населення, екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами, інші суспільні відносини.
Реалізація проєкту постанови сприятиме поліпшенню громадського здоров’я, оскільки сприятиме збільшенню аптечних закладів в сільській місцевості і удосконаленню доступу пацієнтів до лікарських засобів та медичних виробів.
Вплив на інтереси заінтересованих сторін:
Заінтересована сторона | Вплив реалізації акта на заінтересовану сторону | Пояснення очікуваного впливу |
Суб’єкти господарювання | Позитивний | Можливість розширення мережі аптечних закладів в сільській місцевості, що дозволить суб’єктам господарювання виконувати важливу соціальну функцію по забезпеченню доступу пацієнтів до ліків/медичних виробів; |
Громадяни | Позитивний | Підвищення доступності лікарських засобів/медичних виробів в сільській місцевості |
Держава | Позитивний | Виконання Державної стратегії реалізації державної політики забезпечення населення лікарськими засобами та медичними виробами, що призведе до поліпшення громадського здоров’я. |
Голова Роман Ісаєнко
Проєкт
оприлюднено на сайті Держлікслужби
06.11.2024 року
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)
Кабінет Міністрів України постановляє:
- Внести до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 929 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 99, 2021 р., № 78 ст. 4933., 2023 р., № 77 ст. 4358, № 91 ст. 5299), зміни, що додаються.
- Ця постанова набирає чинності через два місяці з дня її опублікування.
Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
ЗМІНИ,
що вносяться до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)
- Абзац третій пункту 168 викласти в такій редакції:
«для аптек, розташованих у селищах, — не менше ніж 30 кв. метрів (площа торговельного залу — не менше ніж 11 кв. метрів);
- Абзац четвертий пункту 168 викласти в такій редакції:
«для аптек, розташованих у селі, — не менше ніж 18 м² (з виділенням зони торговельного залу не менше ніж 6 м² , та зони для зберігання лікарських засобів і службово-побутової зони).».
- Перше речення абзацу третього пункту 172 доповнити та викласти в такій редакції:
«Площа аптечного пункту не може бути меншою 18 м², а для аптечних пунктів, розташованих у селі, площа аптечного пункту не може бути меншою 10 м².».
- у тексті Ліцензійних умов та в додатках до Ліцензійних умов слова «селища міського типу» у всіх відмінках виключити.
- Розділ додатку 5 до Ліцензійних умов «Структура приміщення, в якому розміщено аптеку/аптечний пункт» викласти в наступній редакції:
Структура приміщення, в якому розміщено аптеку/аптечний пункт | |
Загальна площа, у тому числі площа/зона: | __________ кв. метрів |
Приміщень/зон торговельного залу | ≥ 18 кв. метрів так ні |
(для аптек розташованих у містах ) | |
≥ 11 кв. метрів так ні | |
(для аптек розташованих у селищах) | |
зона ≥ 6 кв. метрів так ні | |
(для аптек розташованих у селах) | |
Приміщень/зон для зберігання лікарських засобів | ≥ 10 кв. метрів так ні |
(для аптек/аптечних пунктів, розташованих у містах та селищах) | |
зона так ні | |
(для аптек розташованих у селах) | |
Приміщень для персоналу/службово-побутових зон | ≥ 8 кв. метрів так ні |
(для аптек/аптечних пунктів, розташованих у містах та селищах) | |
зона так ні | |
(для аптек розташованих у селах) | |
В аптеці/аптечному пункті наявні:
вбиральня з рукомийником |
так ні |
місце санітарної обробки рук | так ні |
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)»
І. Визначення проблеми
Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)» (далі — Проєкт) розроблений в рамках дій на виконання Указу Президента України від 26.07.2024 № 483 «Про заходи щодо забезпечення доступності медичної і реабілітаційної допомоги, лікарських засобів та медичних виробів у сільській місцевості», поліпшення доступу до лікарських засобів сільського населення, шляхом збільшення кількості аптек і аптечних пунктів у селах та удосконалення доступу пацієнтів до лікарських засобів та медичних виробів для сприяння відкриттю аптечних закладів у селах. Проєктом постанови передбачено внесення змін до пункту 168 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), якою передбачено, що загальна мінімальна площа аптек розташованих у селі, — не менше ніж 18 м² (з виділенням зони торговельного залу не менше ніж 10 м²., та зони для зберігання лікарських засобів і службово-побутової зони).».
Проєктом пропонується внести зміни до Ліцензійних умов, а саме:
Перше речення абзацу третього пункту 172 доповнити та викласти в такій редакції:
«Площа аптечного пункту не може бути меншою 18 м², а для аптечних пунктів, розташованих у селі, площа аптечного пункту не може бути меншою 10 м².».
Абзац третій пункту 168 викласти в такій редакції:
«для аптек, розташованих у селищах, — не менше ніж 30 кв. метрів (площа торговельного залу — не менше ніж 11 кв. метрів);
Абзац четвертий пункту 168 викласти в такій редакції:
«для аптек, розташованих у селі, — не менше ніж 18 м² (з виділенням зони торговельного залу не менше ніж 6 м² , та зони для зберігання лікарських засобів і службово-побутової зони).».
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | + | – |
Держава | + | – |
Суб’єкти господарювання, | + | – |
У тому числі суб’єкти малого підприємництва | + | – |
Врегулювання зазначених проблемних питань не може бути здійснено за допомогою:
ринкових механізмів, оскільки такі питання регулюються виключно нормативно-правовими актами;
діючих регуляторних актів, оскільки чинним законодавством порушені питання не врегульовані у повному обсязі.
ІІ. Цілі державного регулювання
Основними цілями державного регулювання є:
поліпшення доступу до лікарських засобів сільського населення, збільшення кількості аптек і аптечних пунктів у селах та удосконалення доступу пацієнтів до лікарських засобів та медичних виробів для сприяння відкриттю аптечних закладів у селах, шляхом зменшення структури площі аптек та аптечних пунктів у сільській місцевості.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
- Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
Альтернатива 1.
Збереження ситуації, яка існує на цей час. |
Не забезпечує досягнення цілей державного регулювання, передбачених у розділі ІІ цього Аналізу регуляторного впливу (далі — Аналіз).
Як наслідок, сільське населення обмежене у забезпеченні якісними лікарськими засобами. |
Альтернатива 2.
Прийняття Проєкту постанови |
Така альтернатива передбачає зменшення структури площі аптек та аптечних пунктів у сільській місцевості.
Цілі державного регулювання будуть досягнуті. Для суб’єктів господарювання прийняття Проєкту сприятиме покращенню ведення бізнесу у зв’язку зі зменшенням фінансового навантаження, та зменшенню орендної плати приміщення/комунальних послуг |
- Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 | Підвищений ризик соціальної напруги серед населення у сільській місцевості, де відсутні аптечні заклади, та негативне ставлення населення до регуляторної політики держави, що призведе до відтоку населення з таких регіонів. | Зменшення фінансових надходжень до держбюджету. |
Альтернатива 2 | Захист економічних і соціальних інтересів суспільства та окремих споживачів.
Прийняття Проєкту постанови сприятиме підвищенню доступності населенню лікарських засобів/медичних виробів. |
Додаткові витрати відсутні.
|
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1.
Залишення Ліцензійних умов без змін |
Обмежена можливість споживачів для отримання лікарських засобів у сільській місцевості | Витрати, пов`язані з важкодоступністю до аптечних закладів (витрати коштів та часу, щоб добиратися до найближчих аптек/аптечних пунктів) |
Альтернатива 2.
Розробка та прийняття Проєкту постанови |
Забезпечення населення лікарськими засобами, які будуть реалізовуватися через аптечні заклади у сільській місцевості | Відсутні.
Зменшення витрат коштів та часу на отримання лікарських засобів у найближчих аптеках/аптечних пунктах |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Кількість ліцензіатів з роздрібної торгівлі лікарськими засобами*
Показник | Великі | Середні | Малі | Мікро | Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, (одиниць) | – | 207 | 2190 | 2416 | 4813 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків | 0 % | 4,3 % | 50,2 % | 45,5 % | 100 % |
*за даними Держлікслужби станом на вересень 2024 року
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 | Відсутні. Збереження ситуації, яка існує на цей час.
Обмежено можливість суб’єктам господарювання реалізовувати лікарські засоби на визначеній території. |
Витрати на орендну плату приміщення та комунальних послуг. |
Альтернатива 2 | Для суб’єктів господарювання прийняття Проєкту сприятиме покращенню ведення бізнесу у зв’язку із зменшенням фінансового навантаження, шляхом зменшення затрат на орендну плату приміщення/комунальних послуг. | Витрати на ознайомлення з рекомендаціями та організацією виконання вимог суб’єктами підприємництва |
Сумарні витрати за альтернативами | Сума витрат, гривень |
Альтернатива 1. | |
Витрати держави | — |
Витрати с/г великого та середнього підприємництва | — |
Витрати с/г малого підприємництва | — |
Альтернатива 2. | |
Витрати держави | — |
Витрати с/г великого та середнього підприємництва | – |
Розмір часу та коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання на виконання вимог акта | Витратити суб’єктів господарювання (ліцензіатів), для виконання вимог акта — разово орієнтовно складають:
– 30 хвилин для відповідальних працівників на ознайомлення з новими змінами до Ліцензійних умов; – до 60 днів для приведення ліцензіатами своєї діяльність у відповідність з Ліцензійними умовами; – заповнення додаткових підтвердних документів (30 хвилин); – заповнення заяв про переоформлення ліцензії (у разі переоформлення) 15 хвилин. |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
За результатами опрацювання альтернативних способів досягнення цілей державного регулювання здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 — цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 | 1 | Цілі прийняття Проєкту постанови не можуть бути досягнуті (проблема продовжуватиме існувати) |
Альтернатива 2 | 4 | Прийняття Проєкту постанови дозволить:
покращити забезпечення населення лікарськими засобами шляхом зменшення структури площ аптечних закладів, які здійснюють відпуск/реалізацію лікарських засобів у сільській місцевості |
Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1 | Для держави:
Підвищений ризик соціальної напруги серед населення у сільській місцевості, де відсутні аптечні заклади. Для громадян: Обмежена можливість споживачів для отримання лікарських засобів у сільській місцевості Для суб’єктів господарювання: Обмежено можливість суб’єктам господарювання реалізовувати лікарські засоби на визначеній території. |
Для держави:
Зменшення фінансових надходжень до держбюджету. Для громадян: Витрати, пов`язані з важкодоступністю до аптечних закладів (витрати коштів та часу, щоб добиратися до найближчих аптек/аптечних пунктів) Для суб’єктів господарювання з роздрібної торгівлі лікарськими засобами: Витрати на оорендну плату приміщення та комунальних послуг. |
Дана альтернатива не забезпечує потреби у розв’язанні проблеми та досягнення встановлених цілей. |
Альтернатива 2 | Для держави:
Забезпечення населення лікарськими засобами, які будуть реалізовуватися через аптечні заклади у сільській місцевості Для громадян: Зменшення витрат коштів та часу на отримання лікарських засобів у найближчих аптеках/аптечних пунктах Для суб’єктів господарювання: покращення ведення бізнесу у зв’язку із зменшенням фінансового навантаження, шляхом зменшення затрат на оплату праці більш висококваліфікованого персоналу та зменшенню орендної плати приміщення/комунальних послуг. |
Для держави:
Відсутні. Для громадян: Відсутні. Для суб’єктів господарювання з роздрібної торгівлі лікарськими засобами: Витрати пов’язані з необхідністю ознайомитись з положеннями Проєкту постанови та організацією виконання вимог регулювання. |
Така альтернатива є найбільш оптимальною, оскільки сприятиме створенню ефективного регулювання та дозволить досягти цілей державного регулювання щодо забезпечення населення лікарськими засобами/медичними виробами в частині підвищення їх доступності. |
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 | Переваги відсутні. Така альтернатива не сприятиме досягненню цілей державного регулювання. Залишаються проблеми зазначені у Розділі І цього Аналізу регуляторного впливу. | Відсутні.
Бюджетні витрати на додаткове навантаження на лікувально-профілактичні заклади через ускладнення, спричинені обмеженим доступом пацієнтів до необхідних лікарських засобів/медичних виробів. |
Альтернатива 2 | Така альтернатива є найбільш оптимальною, оскільки сприятиме удосконаленню регулювання в сфері забезпечення населення лікарськими засобами/медичними виробами в частині підвищення їх доступності при наданні медичної допомоги | Відсутні.
Витрати пов’язані з необхідністю ознайомлення з рекомендаціями та організацією виконання вимог Проєкту постанови |
V. Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Проектом постанови пропонується встановити вимогу щодо зменшення структури площі аптек та аптечних пунктів у сільській місцевості.
Для впровадження вимог державного регулювання Міністерству охорони здоров’я України необхідно забезпечити інформування про вимоги Проєкта постанови шляхом його оприлюднення на своєму офіційному вебсайті.
Суб’єктам господарювання у разі необхідності впровадження вимог регулювання необхідно:
ознайомитися з вимогами регулювання (пошук та опрацювання регуляторного акту в мережі Інтернет);
організування виконання вимог регулювання.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Регулювання не передбачає додаткових витрат з боку органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, тому розрахунки згідно з додатком 3 до Методики проведення Аналізу впливу регуляторного акта не проводились.
Розрахунки витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання наведено в додатку 2 до цього Аналізу.
Оцінка виконання вимог регулювання, а саме, вигоди і витрат суб’єктів господарювання та держави здійснена в рамках розділу III цього Аналізу (Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей).
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Строк дії положень Проєкту постанови встановлюється на необмежений строк.
Зміна строку дії постанови можлива в разі зміни міжнародно-правових актів, рекомендацій відповідних міжнародних організацій чи нормативно-правових актів України вищої юридичної сили, на виконання яких розроблений даний Проєкт постанови.
Термін набрання чинності Проєктом постанови: з дня опублікування.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Прогнозними значеннями показників результативності регуляторного акта є:
розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта;
кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта — 4813;
кошти та час, що витрачатиметься суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта: витрати пов’язані з необхідністю ознайомлення з рекомендаціями та організацією виконання вимог Проєкту постанови.
Рівень поінформованості із основними положеннями Проєкту регуляторного акта — високий, оскільки Проєкт постанови розміщений на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров’я України.
Результативність Проєкта постанови буде відслідковуватись шляхом аналізу таких кількісних показників:
кількість аптек/аптечних пунктів, які розміщені у сільській місцевості за спрощеними вимогами щодо зменшення площі;
кількість аптек/аптечних пунктів, які розміщені у сільській місцевості за спрощеними вимогами до кваліфікації персоналу;
кількість відпущених лікарських засобів за програмою «Доступні ліки».
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Відстеження результативності Проєкта постанови здійснюватиметься шляхом проведення базового, повторного та періодичного відстежень статистичних показників результативності акта, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено після набрання чинності Проєктом постанови, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності Проєкта постанови шляхом аналізу статистичних даних.
Повторне відстеження буде проводитись через рік з дня набрання чинності Проєктом постанови шляхом аналізу статистичних даних порівняно з базовим відстеженням.
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності Проєкта постанови.
Метод проведення відстеження результативності — статистичний.
Цільові групи, які будуть залучатись до проведення дослідження — МОЗ.
Додаток
до Методики проведення аналізу
впливу регуляторного акта
ТЕСТ
малого підприємництва (М-Тест)
- Консультації з представниками середнього, мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для дотримання вимог регулювання, проведено фахівцями Держлікслужби.
№ № з/п | Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) | Кількість учасників консультацій, осіб | Основні результати консультацій |
11. | Інтернет консультації з громадськістю | 481 | В цілому проєкт підтримано |
- Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів мікро- підприємництва
2.1. Кількість суб’єктів мікро- підприємництва, на яких поширюється регулювання: для розрахунку прийнято, що кількість суб’єктів мікро- підприємництва, на яких поширюється регулювання становить 2416 одиниць.
2.2. Питома вага суб’єктів мікро- підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема чинить вплив, 45,5 % (відсотків).
2.3. Розрахунок витрат суб’єктів мікро- підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
№
з/п |
Найменування оцінки | У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) | Періодичні (за наступний рік) | Витрати за п’ять років |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів підприємництва на виконання регулювання | ||||
1. | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) | – | – | – |
2. | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування | – | – | – |
3. | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати — витратні матеріали) | – | – | – |
4. | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) | – | – | – |
5. | Інші процедури (уточнити) | – | – | – |
6. | Разом, гривень | – | – | – |
7. | Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконувати вимоги регулювання, одиниць | 2416 | ||
8. | Сумарно, гривень | – | – | – |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів мікро- підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | ||||
9. | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання
(мінім. зп за 1 год *1 прац.) |
1 год *48,00 грн = 48,00 грн | 48, 00 грн | 240,00 грн |
10. | Процедури організації виконання вимог регулювання
Оформлення та укладання договору — 3 години (0,37 дня) *65,91 грн/день *1 працівник |
24,40 | 24,40 | 122,00 |
11. | Процедури офіційного звітування | – | – | – |
12. | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок | 5 год *48,00 грн = 240,00 | 240,00 | 1200,00 |
13. | Інші процедури (уточнити): | – | – | – |
14. | Разом, гривень | 312,40 | 312,40 | 1562,00 |
15. | Кількість суб’єктів мікро- підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 2416 | ||
16. | Сумарно, гривень | 754758,40 | 754758,40 | 3773792,00 |
- Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва
3.1. Кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: для розрахунку прийнято, що кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання становить 2190 одиниць.
3.2. Питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема чинить вплив, 50,2 % (відсотків).
3.3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
№
з/п |
Найменування оцінки | У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) | Періодичні (за наступний рік) | Витрати за п’ять років |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів підприємництва на виконання регулювання | ||||
1. | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) | – | – | – |
2. | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування | – | – | – |
3. | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати — витратні матеріали) | – | – | – |
4. | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) | – | – | – |
5. | Інші процедури (уточнити) | – | – | – |
6. | Разом, гривень | – | – | – |
7. | Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконувати вимоги регулювання, одиниць | 2190 | ||
8. | Сумарно, гривень | – | – | – |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | ||||
9. | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання (мінім. зп за 1 год *1 прац.) | 1 год *48,00 грн = 48,00 грн | 48, 00 грн | 240,00 грн |
10. | Процедури організації виконання вимог регулювання
Оформлення та укладання договору — 3 години (0,37 дня) *65,91 грн/день *1 працівник |
24,40 | 24,40 | 122,00 |
11. | Процедури офіційного звітування | – | – | – |
12. | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок | 5 год *48,00 грн = 240,00 | 240,00 | 1200,00 |
13. | Інші процедури (уточнити): | – | – | – |
14. | Разом, гривень | 312,40 | 312,40 | 1562,00 |
15. | Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 2190 | ||
16. | Сумарно, гривень | 684156,00 | 684156,00 | 3420780,00 |
- Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів середнього підприємництва
4.1. Кількість суб’єктів середнього підприємництва, на яких поширюється регулювання: для розрахунку прийнято, що кількість суб’єктів середнього підприємництва, на яких поширюється регулювання становить 207 одиниць.
4.2. Питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема чинить вплив, 4,3 % (відсотків).
4.3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
№
з/п |
Найменування оцінки | У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) | Періодичні (за наступний рік) | Витрати за п’ять років |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів підприємництва на виконання регулювання | ||||
1. | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) | – | – | – |
2. | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування | – | – | – |
3. | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати — витратні матеріали) | – | – | – |
4. | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) | – | – | – |
5. | Інші процедури (уточнити) | – | – | – |
6. | Разом, гривень | – | – | – |
7. | Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконувати вимоги регулювання, одиниць | 207 | ||
8. | Сумарно, гривень | – | – | – |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів середнього підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | ||||
9. | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання
(мінім. зп за 1 год *1 прац.) |
1 год *48,00 грн = 48,00 грн | 48, 00 грн | 240,00 грн |
10. | Процедури організації виконання вимог регулювання
Оформлення та укладання договору — 3 години (0,37 дня) *65,91 грн/день *1 працівник |
24,40 | 24,40 | 122,00 |
11. | Процедури офіційного звітування | – | – | – |
12. | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок | 5 год *48,00 грн = 240,00 | 240,00 | 1200,00 |
13. | Інші процедури (уточнити): | – | – | – |
14. | Разом, гривень | 312,40 | 312,40 | 1562,00 |
15. | Кількість суб’єктів середнього підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 207 | ||
16. | Сумарно, гривень | 64666,80 | 64666,80 | 323334,00 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів середнього, малого та мікро- підприємництва
Держлікслужба
Процедури регулювання суб’єктів середнього, малого та мікро- підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання підприємництва) | Планові витрати часу на проце-дуру | Вартість часу співробіт-ника органу держав-ної влади відповід-ної категорії (заробіт-на плата) | Оцінка кількості процедур за рік, що припа-дають на одного суб’єкта | Оцінка кількості суб’єктів, що підпада-ють до сфери відповід-ної процеду-ри | Витрати на адмініст-рування регулю-вання (за рік), грн. |
1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання | – | – | – | – | – |
надання консультативних послуг суб’єкту | 0,2 год | 48,00 грн/год | 1 | 4813 | 46204,80 |
прийняття та опрацювання заявки суб’єкта | 1 год | 48,00 грн. | 1 | 4813 | 231024,00 |
2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі: | – | – | – | – | – |
камеральні | 5 год | 48,00 грн/год | 1 | 4813 | 1155120,00 |
виїзні | – | – | – | – | – |
3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання | 0,2 год | 48,00 грн/год | 1 | 4813 | 46204,80 |
4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання | 0,2 год | 48,00 грн/год | 1 | 4813 | 46204,80 |
5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання | – | – | – | – | – |
6. Підготовка звітності за результатами регулювання | 1 год | 48,00 грн/год | 1 | 4813 | 231024,00 |
7. Інші адміністративні процедури (уточнити) | – | – | – | – | – |
Разом за рік | Х | Х | Х | Х | 1755782,40 |
- Розрахунок сумарних витрат суб’єктів середнього, малого та мікро- підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер | Показник | Перший рік регулювання (стартовий) | За п’ять років |
1 | Оцінка “прямих” витрат суб’єктів середнього, малого та мікро- підприємництва на виконання регулювання | 0,00 | 0,00 |
2 | Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів середнього, малого та мікро- підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | 1755782,40 | (суб’єкт
повинен виконувати вимоги регулювання лише в перший рік) |
3 | Сумарні витрати середнього, малого та мікро- підприємництва на виконання запланованого регулювання | 1503581,20 | 7517906 грн |
4 | Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів середнього, малого та мікро- підприємництва | 1755782,40 | (суб’єкт
повинен виконувати вимоги регулювання лише в перший рік) |
5 | Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання | 3259363,60 грн | 7517906 грн |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим