Що штучний інтелект може змінити для пацієнта?

Тема штучного інтелекту (ШІ) не вщухає та продовжує хвилювати розум багатьох. Напевно, ця технологія (у тому числі великі мовні моделі) має величезний потенціал кардинально змінити різні сфери нашого життя. У тому числі — досвід отримання медичної допомоги та лікування. Відомо, що ШІ вже використовується деякими фармацевтичними компаніями (наприклад у розробці нових препаратів) та лікарнями (для полегшення діагностики або спрощення адміністративних процесів). Великі мовні моделі також служать основою для багатьох додатків для здоров’я. Як надалі розвиватиметься впровадження ШІ у сфері охорони здоров’я — еволюційним чи революційним шляхом — та як у майбутньому ця технологія може змінити пацієнтський досвід, дослідила консалтингова компанія Roland Berger. Фахівці провели інтерв’ю та консультації з різними стейкхолдерами (керівниками фармацевтичних компаній, лікувально-профілактичних закладів, а також страхових компаній) з 12 країн*. Деякі респонденти прогнозують революційне покращення якості догляду за пацієнтами, тоді як інші передбачають економічну вигоду.

Як свідчить аналіз, ШІ може сприяти швидкому розвит­ку охорони здоров’я. Цей процес, імовірно, виглядатиме швидше як стрімка еволюція, аніж революція.

Наразі системи охорони здоров’я стикаються з викликами у багатьох сферах, включаючи дефіцит кваліфікованих кадрів та перевантаження працівників, управління великими обсягами даних тощо. Витрати на охорону здоров’я теж зростають на фоні старіння населення в багатьох країнах світу. Ці фактори стимулюють учасників екосистеми охорони здоров’я адаптуватися та знаходити нові способи підвищити продуктивність. Одне з рішень, яке потенційно може змінити ситуацію, полягає в широкому застосуванні технологій на основі ШІ.

Генеративний штучний інтелект** виділяється як особливо багатообіцяюча підгалузь ШІ. Великі мовні моделі на основі штучного інтелекту можуть використовуватися у сфері діагностики, розпізнавання зображень, виконання рутинних адміністративних завдань, аналізу даних, створення чат-ботів, а також планування лікування. Вони здатні обробляти та інтегрувати дані з багатьох джерел, включаючи текст, зображення, аудіо, відео та дані датчиків. Технологія може поєднувати дані медичних зображень з історією пацієнта, генетичною інформацією та нотатками лікаря для створення більш точних діагнозів і ефективного лікування.

Слід також зауважити, що на тлі зростання середньої тривалості життя у світі підвищується роль профілактики захворювань, оскільки це сприяє подовженню років життя у гарному самопочутті. Очікування пацієнтів щодо отримання медичної допомоги теж зростають, оскільки вони звикають до зручних та технологічних рішень в інших сферах життя.

Декілька цифр

Протягом останніх 3 років у компанії, які займаються ШІ у сфері охорони здоров’я, інвестовано понад 30 млрд дол. США. Про це свідчать дані венчурної фірми Flare Capital Partners.

Згідно з оцінками консалтингової компанії Grand View Research, обсяг світового ринку ШІ у сфері охорони здоров’я у 2023 р. становив 19,3 млрд дол. З 2024 до 2030 р. аналітики прогнозують збільшення на 38,5%. Одним із головних факторів зростання виступатиме підвищення попиту на поліпшення точності та ефективності надання медичної допомоги.

Аналітики також фіксують зростаючу тенденцію розробки великими фармацевтичними компаніями власних рішень на основі ШІ, часто в тісному партнерстві з технологічними гігантами.

Вплив ШІ на маршрут пацієнта

Потенційні варіанти використання ШІ можна знайти впродовж усього маршруту пацієнта. Наведемо декілька прикладів.

Профілактика: ШІ може застосовуватися для аналізу даних пацієнтів (історія хвороби, фактори способу життя, генетична інформація) з метою прогнозування ризику розвитку певних поширених захворювань, таких як цукровий діабет, захворювання серцево-судинної системи тощо.

Діагностика: ШІ може сприяти підвищенню якості діа­гностики.

Адміністративні функції: ШІ може застосовуватися для конспектування консультацій за допомогою програм перетворення голосу в текст, а також підготовки документації для автоматизації рутинних адміністративних завдань. Чат-боти на основі ШІ можуть застосовуватися в управлінні чергою та записом на прийом.

Вибір лікування: керовані ШІ системи підтримки ухвалення рішень можуть допомогти лікарям у прийнятті рішень щодо оптимального методу лікування. Аналіз генетичних даних, історії хвороби та факторів способу життя може допомогти рекомендувати терапію, адаптовану для окремих пацієнтів.

Хірургічні втручання: використання роботизованих систем на основі ШІ в хірургії можуть сприяти зменшенню фактора людської помилки та підвищенню точності операції.

Догляд за пацієнтами із діагностованими хронічними захворюваннями: рішення на основі ШІ можуть сприяти покращенню дотримання пацієнтами плану лікування. ШІ також може сприяти впровадженню персоналізованих планів лікування хронічних захворювань на основі даних пацієнтів.

ШІ може допомогти забезпечити цілодобову доступність медичних консультацій незалежно від географічного розташування. Так, у Китаї пілотується проєкт «Agent Hospital», який називають лікарнею із ШІ. Вона розроблена на кшталт віртуального міста, створеного раніше дослідниками Стенфордського університету, в якому «живуть» віртуальні агенти, які працюють та спілкуються між собою. У зазначеній лікарні на основі великої мовної моделі працює 14 агентів-лікарів і 4 агенти-медсестри, які здатні до автономної взаємодії. Потенційно вони можуть діагностувати близько 10 тис. пацієнтів за декілька днів (окрім складних випадків, що потребують втручання лікарів).

ШІ також може відчинити двері у світ персоналізованої медицини завдяки його здатності до аналізу великих масивів даних та інтеграції інформації з різних джерел. Це дозволить адаптувати лікування та покращувати результати для пацієнта, мінімізуючи зайві втручання.

Більшість респондентів вважають, що ШІ суттєво допоможе лікарям у щоденних завданнях. Зокрема, 82% стверджують, що ШІ сприятиме скороченню часу на ухвалення рішень. 72% вважають ШІ корисним помічником у підтримці діагностичних процедур. Однак деякі лікарі залишаються скептичними щодо надійності діагнозів, встановлених за допомогою технологій ШІ, і питання відповідальності все ще потребують розв’язання.

Майбутні сценарії

Аналітики виділили 3 можливі сценарії розвитку ШІ у секторі охорони здоров’я.

Найбільш реалістичним вважається сценарій, за якого відзначатиметься часткове впровадження ШІ в певних сферах. Зокрема в діагностиці (підвищення ефективності завдяки аналізу ШІ медичних зображень і тестів), а також формуванні персоналізованих планів лікування (завдяки використанню індивідуальних даних про здоров’я пацієнтів). Участь людини залишається центральною для безпосереднього догляду за пацієнтами та емоційної підтримки. Оскільки деякі процеси значною мірою покладаються на ШІ, а інші застосовуються вручну, це може ускладнювати уніфіковане використання даних.

Сценарій прискореного розвитку передбачає масове впровадження ШІ. Лікарям більше не потрібно виконувати адміністративні завдання, а замість цього вони можуть більше зосередитися на пацієнтах. З’явилося більше таргетних препаратів, а час розробки кандидатів у препарати скоротився. Пацієнти мають постійний доступ до медичної допомоги. Впровадження технологій на основі ШІ пом’якшило дефіцит деяких навичок, а також замінило деякі робочі місця, що потребувало перекваліфікації працівників на інші напрямки.

Третій сценарій найбільш обережний і передбачає повільне впровадження ШІ. Витрати на охорону здоров’я продовжують зростати, а інновації стагнують. Регулювання застосування ШІ суворе, а більшість пацієнтів не знають, як правильно використовувати ШІ, і тому не довіряють йому. Через це технологія не може повністю розкрити свій потенціал.

Катерина Дмитрик,
за матеріалами http://www.rolandberger.com, http://www.med-tech.world, http://www.grandviewresearch.com, http://www.flarecapitalpartners.medium.com
*США, Німеччина, Велика Британія, Об’єднані Арабські Емірати, Китай, Норвегія, Японія, Франція, Швеція, Австрія, Саудівська Аравія та Швейцарія.
**Тип ШІ, який може генерувати текст, зображення, відео і пов’язаний із розвитком великих мовних моделей та чат-ботів.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті