Представляючи законопроєкт № 12178, Михайло Радуцький нагадав, що цей проєкт був прийнятий Парламентом у першому читанні 20 листопада 2024 р. Він розроблений на виконання рішення Ради національної безпеки та оборони України від 22.10.2024 р. щодо протидії корупційним та іншим правопорушенням під час встановлення інвалідності посадовими особами державних органів, введеного в дію Указом Президента України № 732/2024. Під час підготовки до другого читання законопроєкт був суттєво доопрацьований Міністерством охорони здоров’я України спільно з народними депутатами — членами Комітету.
Його розроблено з метою визначення на законодавчому рівні чітких та прозорих механізмів правового регулювання оцінювання повсякденного функціонування особи, яке запроваджується на заміну існуючої системи медико-соціальної експертизи.
Марія Карчевич, заступниця міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, наголосила, що законопроєктом № 12178 передбачена ліквідація процедури медико-соціальної експертизи і впровадження з 1 січня 2025 р. оцінювання повсякденного функціонування особи (далі — ОПФО), що проводитиметься експертними командами на базі визначених закладів охорони здоров’я.
Також законопроєктом передбачається запровадження нової термінологічної бази, порядку проведення ОПФО, його етапи та результати. Закладено й перехідні процеси, встановивши чинність вже наявних документів, отриманих за результатами медико-соціальної експертизи та порядок дій по справах, щодо яких ще не ухвалено рішення медико-соціальної експертної комісії (МСЕК).
Крім того, проєктом передбачені подальші етапи змін, як у сфері охорони здоров’я, так і в інших сферах. Законопроєктом передбачається й цифровізація процесів. У подальшому забезпечуватиметься передача даних між різними інформаційно-комунікаційними системами, що спростить процес ОПФО. Кожен крок фіксуватиметься в електронній системі з накладенням електронного підпису. Тобто замінити документи стане неможливо, але це дозволить відстежувати кожен крок і моніторувати процес проведення ОПФО, у тому числі з використанням аналітичних дашбордів, які будуть доступні для всіх охочих.
Також на центральному рівні функціонуватиме Центр оцінювання як інституція, що займатиметься розглядом оскаржень на проведене ОПФО та перевірку обґрунтованості ухвалених рішень. До складу Центру оцінювання входитимуть лікарі з державних закладів охорони здоров’я з усієї країни.
Направлення на проходження ОПФО зможе сформувати самостійно лікуючий лікар або голова військово-лікарської комісії на підставі встановлених критеріїв та визначених вимог.
Усі медичні документи разом з направленням надсилатимуться на розгляд до експертної команди, яка знаходитиметься в одному із 300 закладів охорони здоров’я. Ці заклади будуть найбільш оснащеними за кадровими та матеріально-технічними потенціалами. Заклади державної форми власності, в яких проводитиметься ОПФО, визначатимуться Міністерством охорони здоров’я України, а заклади комунальної власності — головою військової адміністрації за погодженням з Міністерством охорони здоров’я України.
За результатами розгляду документів експертними командами ухвалюватиметься рішення щодо встановлення інвалідності, яке підписуватиметься електронним підписом кожного лікаря з команди.
Законопроєктом встановлені критерії до членів експертних команд та обмеження щодо участі в таких командах чинних голів МСЕК. Експертні команди формуватимуться за випадковим принципом з лікарів, спеціальності яких потрібні для розгляду конкретної справи. Тобто кожна справа розглядатиметься іншим складом експертної команди, яка формуватиметься за випадковим принципом. У подальшому запрацює деперсоналізований процес ОПФО, згідно з яким до дня оцінювання склад експертної команди буде невідомий пацієнтові і в той же час експертна команда не знатиме інформацію про пацієнта до дня оцінювання.
Члени експертних команд стануть суб’єктами декларування майна, що забезпечить моніторинг та прозорість. Послуги, які надаватимуться експертними командами, фінансуватимуться за рахунок державних коштів.
Розгляд справ ОПФО буде можливо здійснювати очно, заочно, з використанням засобів телемедицини та за місцем перебування / лікування особи. Форма проведення ОПФО обиратиметься на підставі критеріїв, які будуть затверджені підзаконними нормативно-правовими актами.
При оцінюванні може відбуватися відеозапис і бути присутній уповноважений представник людини. Лікарі експертної команди зможуть направляти особу на дообстеження не більше ніж один раз, якщо будуть відсутні вагомі причини щодо необхідності відправки на дообстеження. Також законопроєктом усуваються з процесу отримання інвалідності лікарсько-консультативна комісія та вимога щодо необхідності перебування особи на лікарняному більше 120 днів для певних інтервенцій та діагнозів, перелік яких затверджуватиметься Урядом.
М. Карчевич підкреслила, що з 1 січня 2025 р. не змінюються існуючі пільги, відстрочки, пенсії, страхові виплати для людей, які раніше отримали статус інвалідності законним шляхом. Вони продовжать отримувати всі виплати, послуги, пільги, відстрочки. Стосовно осіб, які мають безстроковий статус особи з інвалідністю, то цей статус залишається чинним і не потребує проведення ОПФО, крім випадків, коли це особисте бажання людини чи інші випадки, визначені законом. Наприклад коли йде перевірка обґрунтованості рішення, яке було ухвалено раніше. Для всіх інших осіб повторне оцінювання проводитиметься не раніше, ніж це було передбачено попереднім рішенням МСЕК.
Ольга Стефанишина, членкиня Комітету, додала, що за пів року мають бути розроблені законодавчі зміни, які дадуть можливість переорієнтувати невластиві для системи охорони здоров’я функції на інші сфери. Зокрема, мова йде про визначення можливості працювати, встановлення освітніх пільг та інше.
Після завершення обговорення Комітет ухвалив рішення рекомендувати Парламенту прийняти запропоновану Комітетом остаточну редакцію законопроєкту № 12178 у другому читанні та в цілому як закон з техніко-юридичними правками.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим