Постанови повертаються! Юридичний коментар щодо ухвали Конституційного Суду України

Рішення Конституційного суду України, яке навряд чи стане несподіванкою для суб’єктів підприємницької діяльності,? обіцяє знову значно змінити умови гри на фармацевтичному ринку, саме тому викликає неабиякі турботи. Адже ціла низка нормативних актів знову вступить в силу, і для того щоб вести свою діяльність, не порушуючи закони, необхідно розуміти, які правові наслідки будуть викликані такими змінами та з якого часу вони повинні виконуватися. Прокоментувати ситуацію ми попросили доцента Полтавського факультету Національної юридичної академії імені Ярослава Мудрого, кандидата юридичних наук Віталія Пашкова.

Віталій Пашков— При розгляді Ухвали Конституційного суду України щодо відмови у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України з мотивів невідповідності Конституції України ряду підзаконних актів, які регулюють сферу фармацевтичного ринку України, у більшості суб’єктів цього ринку виникають запитання. Якщо продовження ліквідації органів державного контролю ринку лікарських засобів, а саме, — Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення та Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ України, — сьогодні вже не викликають особливого занепокоєння суб’єктів ринку, то проблеми ціноутворення на лікарські засоби хвилюють їх набагато більше.

То ж як необхідно діяти суб’єктам фармацевтичного ринку з моменту винесення Ухвали Конституційного суду України з цих питань і який порядок набуття чинності цієї Ухвали?

Як ми пам’ятаємо, згідно з Указом Президента України від 3 грудня 2008 р. № 1139 «Про зупинення дії постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. № 827 і № 837, від 17 жовтня 2008 р. № 955 та від 19 листопада 2008 р. № 1022 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. № 837 і від 17 жовтня 2008 р. № 955», на підставі якого було зупинено дію відповідних постанов Кабінету Міністрів України, до Конституційного суду України відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України статей 13, 40 Закону України «Про Конституційний Суд України» направлено звернення для вирішення питання про конституційність названих постанов.

Але Конституційний Суд України на підставі рішення колегії Конституційного суду прийняв рішення відмовити у відкритті конституційного провадження у справі на підставі пункту 3 статті 45 Закону України «Про Конституційний Суд України» — непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні.

Безумовно, зазначене рішення не стало новиною для більшості суб’єктів фармацевтичного ринку. Останній місяць на сайті Конституційного Суду України знаходилася інформація про рішення колегії Конституційного Суду України щодо відмови у відкритті конституційного провадження,? рішення цієї колегії лише необхідно було розглянути на засіданні суду, і це відбулося.

Як встановити, з якого часу набуває чинності ця Ухвала і втрачає чинність вищезгаданий Указ Президента України? Найпростіша порада — це слідкувати за офіційною інформацією на сайті «Рада» — Верховної Ради України, і у разі втрати чинності вищезазначеного Указу Президента України інформація про це одразу з’явиться.

Але зрозуміло, що суб’єктам необхідно вжити відповідні заходи, щоб, з одного боку, не порушити законодавство, а з іншого — раніше ніж потрібно не почати виконувати цю Ухвалу Конституційного Суду. Крім того, сама підготовка щодо виконання підзаконних актів, дія яких була зупинена, потребує певного часу.

Для розгляду цього питання необхідно проаналізувати Конституцію України, Закон України «Про Конституційний Суд України» та Регламент Конституційного Суду України, затверджений рішенням Конституційного Суду України від 5 березня 1997 р.

Якщо на підставі звернення Президента України Конституційний Суд прийняв будь-яке рішення, то не виникло б ніяких питань з цього приводу. Оскільки системне тлумачення зазначених вище нормативних положень у контексті Конституції України свідчить, що рішення Конституційного Суду України незалежно від того, визначено в них порядок і строки їх виконання, чи ні, є обов’язковими до виконання на всій території України. Органи державної влади, Автономної Республіки Крим, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадові та службові особи, громадяни та їх об’єднання, іноземці, особи без громадянства повинні утримуватися від застосування чи використання правових актів або їх положень, визнаних неконституційними. Рішення Конституційного Суду України мають пряму дію і для набуття чинності не потребують підтверджень з боку будь-яких органів державної влади. Обов’язок виконання рішення Конституційного Суду України є вимогою Конституції України (частина 2 статті 150), яка має найвищу юридичну силу щодо всіх інших нормативно-правових актів (частина 2 статті 8).

Закони, інші правові акти, їх окремі положення, визнані рішенням Конституційного Суду України такими, що не відповідають Конституції України (неконституційними), втрачають чинність з дня ухвалення відповідного рішення (частина 2 статті 152 Конституції України). При цьому рішення і висновки Конституційного Суду України є однаково обов’язковими до виконання.

Згідно з пунктом 6 статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» винесення Конституційним Судом України ухвали про відмову у відкритті провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України акта Кабінету Міністрів України або визнання акта Кабінету Міністрів України таким, що відповідає Конституції України, відновлює дію цього акта.

До цього необхідно ще додати, що всі рішення та висновки Конституційного Суду України підписуються не пізніше семи днів після прийняття рішення, дачі висновку. Рішення і висновки Конституційного Суду України офіційно оприлюднюються наступного робочого дня після їх підписання. Рішення і висновки Конституційного Суду України разом з окремою думкою суддів Конституційного Суду України публікуються у «Віснику Конституційного Суду України» та в інших офіційних виданнях України.

У нашому випадку Ухвала Конституційного суду України щодо відмови у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України фактично поновлює дію постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. № 827 і № 837, від 17 жовтня 2008 р. № 955 та від 19 листопада 2008 р. № 1022, і тому спрацьовує вимога частини 2 статті 57 Конституції України, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, не є чинними. Тобто, вищезазначені підзаконні акти набувають чинності з моменту офіційного оприлюднення у «Віснику Конституційного Суду України» та в інших офіційних виданнях України відповідної Ухвали Конституційного Суду України.

Які основні правові наслідки набуття чинності цими постановами? По-перше, як вже зазначалося, завершується ліквідація Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення та Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ. По-друге, застосовується інший порядок ціноутворення лікарських засобів і виробів медичного призначення.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті