ПОВІДОМЛЕННЯ
про оприлюднення проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби»
Міністерством охорони здоров’я України на громадське обговорення пропонується проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби» (далі — проєкт наказу).
Проєкт наказу розроблений Міністерством охорони здоров’я України розроблено на виконання положень частин сьомої та одинадцятої статті 203 Закону України «Про лікарські засоби» з метою забезпечення доступності для населення лікарських засобів, що відпускаються аптечними закладами.
Проєктом наказу пропонується доповнити пункту 10 розділу І Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 липня 2005 року за № 782/11062 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 15 березня 2023 року № 494) абзацом другим такого змісту:
«У разі виписування електронного рецепта на лікарський засіб, який придбавається за власні кошти та/або з інших джерел, не заборонених законодавством, крім бюджетних коштів, пацієнту (його представнику) надається додаткова інформація про лікарські засоби, ціна яких відповідає трьом найбільш економічно вигідним (найнижчим) цінам за одиницю лікарського засобу серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними складом і дозуванням діючих речовин та формою випуску, та які містять кількість одиниць лікарського засобу в упаковці, що не перевищує зазначеної кількісті одиниць лікарського засобу в електронному рецепті.».
Проєкт наказу та відповідні матеріали до нього оприлюднені шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров’я України у мережі Інтернет (www.moz.gov.ua).
Пропозиції та зауваження до проєкту постанови, просимо надсилати протягом 30 днів з дати публікації на адресу МОЗ: м. Київ, 01601, вул. М. Грушевського 7, e-mail: [email protected].
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби»
- Мета
Проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби» (далі — проєкт наказу) розроблено на виконання положень частин сьомої та одинадцятої статті 203 Закону України «Про лікарські засоби» з метою забезпечення доступності для населення лікарських засобів, що відпускаються аптечними закладами.
- Обґрунтування необхідності прийняття акта
Рішенням Ради національної безпеки і оборони України (далі — РНБО) від 12 лютого 2025 року «Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців», введеного в дію Указом Президента України від 12 лютого 2025 року № 82/2025, Кабінету Міністрів України серед іншого було доручено вжити додаткових заходів щодо забезпечення ефективного системного діалогу з учасниками фармацевтичного ринку щодо зниження та стабілізації цін на лікарські засоби та внести на розгляд Верховної Ради України відповідні законопроєкти.
Так на виконання вищезазначеного Рішення РНБО до Закону України «Про лікарські засоби» було внесено відповідні зміни, зокрема його було доповнено статтею 203, частина одинадцята якої передбачає, що у разі призначення лікарського засобу пацієнту лікарем електронний медичний документ, який формується в електронній системі охорони здоров’я (далі — ЕСОЗ), має містити інформацію про лікарський засіб з найбільш економічно вигідною (найнижчою) ціною з аналогічною діючою речовиною (міжнародно непатентованою назвою) з Національного каталогу цін. Водночас частина сьома вказаної статті передбачає, що аптечні заклади зобов’язані мати в наявності лікарський засіб з однією з трьох найбільш економічно вигідних (найнижчих) цін, які визначені у Національному каталозі цін, у разі відпуску лікарських засобів пацієнтам за аналогічною діючою речовиною (міжнародною непатентованою назвою), формою випуску та дозуванням.
Таким чином може виникнути ситуація, коли у пацієнта буде інформація, сформована засобами ЕСОЗ, про призначений лікарем лікарський засіб з найнижчою ціною, а аптечний заклад не зможе відпустити пацієнту такий препарат через його відсутність в асортименті аптечного закладу, оскільки закон зобов’язує аптечні заклади мати в наявності лікарський засіб, який має одну з трьох найнижчих цін.
Для уникнення подібних випадків, забезпечення права пацієнтів на інформацію про лікарські засоби з найнижчими цінами та можливості його практичної реалізації в аптечних закладах на виконання частин сьомої та одинадцятої статті 203 Закону України «Про лікарські засоби» пропонується внести зміни до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 липня 2005 року за № 782/11062 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 15 березня 2023 року № 494) (далі — Правила виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби).
Запропоновані зміни дозволять пацієнтам одержувати інформацію, сформовану засобами ЕСОЗ, про призначені за електронним рецептом лікарські засоби, які мають одну з трьох найнижчих цін серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними діючою речовиною (міжнародною непатентованою назвою), формою випуску та дозуванням, і відповідно реалізувати право на придбання таких лікарських засобів в аптечних закладах. За наявними на сьогодні технічними можливостями ЕСОЗ зазначена інформація, враховуючи її обсяг та зміст, може бути сформована та надана пацієнту в додатку до інформаційної довідки, що надається за запитом пацієнта в паперовій формі після виписування електронного рецепта, про який пацієнту надається тільки інформація про номер та код підтвердження виписаного в ЕСОЗ електронного рецепта.
- Основні положення проєкту акта
Проєктом наказу пропонується доповнити пункту 10 розділу І Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби абзацом другим такого змісту:
«У разі виписування електронного рецепта на лікарський засіб, який придбавається за власні кошти та/або з інших джерел, не заборонених законодавством, крім бюджетних коштів, пацієнту (його представнику) надається додаткова інформація про лікарські засоби, ціна яких відповідає трьом найбільш економічно вигідним (найнижчим) цінам за одиницю лікарського засобу серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними складом і дозуванням діючих речовин та формою випуску, та які містять кількість одиниць лікарського засобу в упаковці, що не перевищує зазначеної кількісті одиниць лікарського засобу в електронному рецепті.».
- Правові аспекти
У даній сфері суспільних відносин діють такі нормативно-правові акти:
закон України «Про лікарські засоби»;
Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12 лютого 2025 року «Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців», введеного в дію Указом Президента України від 12 лютого 2025 року № 82/2025.
- Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проєкту наказу не потребує фінансування з державного та/або місцевих бюджетів.
- Позиція заінтересованих сторін
Проєкт наказу потребує проведення публічних консультацій.
Проєкт наказу не стосується питань соціально-трудової сфери, функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку, прав осіб з інвалідністю, функціонування і застосування української мови як державної, тому не потребує погодження із уповноваженими представниками всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування чи відповідними органами місцевого самоврядування, уповноваженими представниками всеукраїнських профспілок, їх об’єднаннями та всеукраїнськими об’єднаннями організацій роботодавців, Урядовим уповноваженим з прав осіб з інвалідністю та всеукраїнськими громадськими організаціями осіб з інвалідністю, їх спілками, Уповноваженим із захисту державної мови.
Проєкт наказу не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.
Проєкт наказу потребує погодження з Міністерством цифрової трансформації України, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Державною регуляторною службою України, Державною службою України з лікарських засобів та контролю за наркотиками та Національною службою здоров’я України.
Проєкт наказу потребує здійснення державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
- Оцінка відповідності
Проєкт наказу не містить положень, що:
стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції;
прав та свобод, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод;
впливають на забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, створюють підстави для дискримінації.
Громадська антикорупційна, громадська антидискримінаційна та громадська гендерно-правова експертизи не проводились.
- Прогноз результатів
Реалізація проєкту наказу не матиме впливу на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів держави, розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад, ринок праці, рівень зайнятості населення, екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами, інші суспільні відносини.
Реалізація проєкту наказу спрятиме поліпшенню громадського здоров’я, оскільки спрямована на забезпечення доступності для населення лікарських засобів, що відпускаються аптечними закладами.
Вплив на інтереси заінтересованих сторін:
| Заінтересована сторона | Вплив реалізації акта на заінтересовану сторону | Пояснення очікуваного впливу |
| Суб’єкти господарювання | Позитивний | Виконання зобов’язань, передбачених законом |
| Громадяни | Позитивний | Забезпечення доступності лікарських засобів за найнижчими цінами, що відпускаються аптечними закладами |
Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко
Проєкт
опублікований на сайті МОЗ України 06.11.2025 р.
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про внесення змін до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби
Відповідно до частин сьомої та одинадцятої статті 203 Закону України «Про лікарські засоби», пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90),
НАКАЗУЮ:
- Внести до пункту 10 розділу І Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 липня 2005 року за № 782/11062 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 15 березня 2023 року № 494), такі зміни:
1) після абзацу першого доповнити абзацом другим такого змісту:
«У разі виписування електронного рецепта на лікарський засіб, який придбавається за власні кошти та/або з інших джерел, не заборонених законодавством, крім бюджетних коштів, пацієнту (його представнику) надається додаткова інформація про лікарські засоби, ціна яких відповідає трьом найбільш економічно вигідним (найнижчим) цінам за одиницю лікарського засобу серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними складом і дозуванням діючих речовин та формою випуску, та які містять кількість одиниць лікарського засобу в упаковці, що не перевищує зазначеної кількісті одиниць лікарського засобу в електронному рецепті.».
У зв’язку з цим абзаци другий — четвертий вважати абзацами третім — п’ятим;
2) в абзаці третьому:
слова «а також» виключити;
після слів «медичний виріб» доповнити словами «, а також додаткову інформацію у випадку, передбаченому абзацом другим цього пункту»;
3) у абзаці п’ятому слова «другого та/або третього» замінити словами «третього та/або четвертого».
- Фармацевтичному управлінню (Олександру Гріценку) забезпечити:
1) подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2) оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства охорони здоров’я України після здійснення державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
- Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Марію Карчевич.
- Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр Віктор Ляшко
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби»
І. Визначення проблеми
Проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби» (далі — проєкт наказу) розроблено на виконання положень частин сьомої та одинадцятої статті 203 Закону України «Про лікарські засоби» з метою забезпечення доступності для населення лікарських засобів, що відпускаються аптечними закладами.
Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 12 лютого 2025 року «Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців», введеного в дію Указом Президента України від 12 лютого 2025 року № 82/2025, Кабінету Міністрів України серед іншого було доручено вжити додаткових заходів щодо забезпечення ефективного системного діалогу з учасниками фармацевтичного ринку щодо зниження та стабілізації цін на лікарські засоби та внести на розгляд Верховної Ради України відповідні законопроєкти.
Так на виконання вищезазначеного Рішення РНБО до Закону України «Про лікарські засоби» було внесено відповідні зміни, зокрема його було доповнено статтею 203, частина одинадцята якої передбачає, що у разі призначення лікарського засобу пацієнту лікарем електронний медичний документ, який формується в електронній системі охорони здоров’я (далі — ЕСОЗ), має містити інформацію про лікарський засіб з найбільш економічно вигідною (найнижчою) ціною з аналогічною діючою речовиною (міжнародно непатентованою назвою) з Національного каталогу цін. Водночас частина сьома вказаної статті передбачає, що аптечні заклади зобов’язані мати в наявності лікарський засіб з однією з трьох найбільш економічно вигідних (найнижчих) цін, які визначені у Національному каталозі цін, у разі відпуску лікарських засобів пацієнтам за аналогічною діючою речовиною (міжнародною непатентованою назвою), формою випуску та дозуванням.
Таким чином може виникнути ситуація, коли у пацієнта буде інформація, сформована засобами ЕСОЗ, про призначений лікарем лікарський засіб з найнижчою ціною, а аптечний заклад не зможе відпустити пацієнту такий препарат через його відсутність в асортименті аптечного закладу, оскільки закон зобов’язує аптечні заклади мати в наявності лікарський засіб, який має одну з трьох найнижчих цін.
Для уникнення подібних випадків, забезпечення права пацієнтів на інформацію про лікарські засоби з найнижчими цінами та можливості його практичної реалізації в аптечних закладах на виконання частин сьомої та одинадцятої статті 203 Закону України «Про лікарські засоби» пропонується внести зміни до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 липня 2005 року за № 782/11062 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 15 березня 2023 року № 494) (далі — Правила виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби).
Запропоновані зміни дозволять пацієнтам одержувати інформацію, сформовану засобами ЕСОЗ, про призначені за електронним рецептом всі лікарські засоби, які мають одну з трьох найнижчих цін серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними діючою речовиною (міжнародною непатентованою назвою), формою випуску та дозуванням, і відповідно реалізувати право на придбання таких лікарських засобів в аптечних закладах. За наявними на сьогодні технічними можливостями ЕСОЗ зазначена інформація, враховуючи її обсяг та зміст, може бути сформована та надана пацієнту в додатку до інформаційної довідки, що надається за запитом пацієнта в паперовій формі після виписування електронного рецепта, про який пацієнту надається тільки інформація про номер та код підтвердження виписаного в ЕСОЗ електронного рецепта.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
| Групи (підгрупи) | Так | Ні |
| Громадяни | + | – |
| Держава | + | – |
| Суб’єкти господарювання, | + | – |
| У тому числі суб’єкти малого підприємництва | + | – |
Врегулювання зазначених проблемних питань не може бути здійснено за допомогою:
ринкових механізмів, оскільки такі питання регулюються виключно нормативно-правовими актами;
чинних регуляторних актів, оскільки на сьогодні законодавством зазначені проблеми не врегульовані у повному обсязі.
ІІ. Цілі державного регулювання
Основними цілями державного регулювання є:
1) удосконалення доступу населення до доступних за ціною лікарських засобів відповідно до медичних показань;
2) удосконалення контролю за дотриманням правил обігу, виписування та рецептурного відпуску лікарських засобів;
3) удосконалення підходів до раціонального використання зазначених категорій лікарських засобів;
4) запобігання загрозам для життя та здоров’я населення.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
- Визначення альтернативних способів
| Вид альтернативи | Опис альтернативи |
| Альтернатива 1. Збереження ситуації, яка існує на цей час | Не забезпечує досягнення цілей державного регулювання, передбачених у розділі ІІ цього Аналізу регуляторного впливу (далі — Аналіз). Збереження наявної ситуації. |
| Альтернатива 2. Прийняття проєкту наказу | Така альтернатива дозволить пацієнтам одержувати інформацію, сформовану засобами ЕСОЗ, про призначені за електронним рецептом всі лікарські засоби, які мають одну з трьох найнижчих цін серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними діючою речовиною (міжнародною непатентованою назвою), формою випуску та дозуванням, і відповідно реалізувати право на придбання таких лікарських засобів в аптечних закладах. За наявними на сьогодні технічними можливостями ЕСОЗ зазначена інформація, враховуючи її обсяг та зміст, може бути сформована та надана пацієнту в додатку до інформаційної довідки, що надається за запитом пацієнта в паперовій формі після виписування електронного рецепта, про який пацієнту надається тільки інформація про номер та код підтвердження виписаного в ЕСОЗ електронного рецепта. |
- Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей Оцінка впливу на сферу інтересів держави
| Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
| Альтернатива 1. | Відсутні, ситуація залишиться на існуючому рівні. | Відсутні, ситуація залишиться на існуючому рівні. |
| Альтернатива 2. | Прийняття проєкту наказу дозволить удосконалити:
1) доступ населення до доступних за ціною лікарських засобів відповідно до медичних показань; 2) контроль за дотриманням правил обігу, виписування та рецептурного відпуску лікарських засобів; 3) підходи до раціонального використання лікарських засобів; 4) запобігти загрозам для життя та здоров’я населення. |
Відсутні.
Проблема забезпечення населення доступними за ціною лікарськими засобами буде вирішена. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
| Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
| Альтернатива 1. | Відсутні. Залишення законодавства без змін. | Відсутні, громадяни не забезпечуються інформацією про лікарські засобу з найбільш економічно вигідною (найнижчою) ціною з аналогічною діючою речовиною (міжнародно непатентованою назвою) з Національного каталогу цін |
| Альтернатива 2. | Прийняття проєкту наказу сприятиме забезпеченню громадян доступними за ціною лікарськими засобами. | Відсутні, громадяни будуть забезпечені доступними за ціною лікарськими засобами. |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Кількість ліцензіатів з роздрібної торгівлі лікарськими засобами
| Показник | Великі | Середні | Малі | Мікро | Разом |
| Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, (одиниць) | – | 213 | 2493 | 2260 | 4 966* |
| Питома вага групи у загальній кількості, відсотків | 0 % | 4,3 % | 50,2 % | 45,5 % | 100 % |
* за даними Держлікслужби станом на кінець 2024 року1
| Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
| Альтернатива 1. | Відсутні. Збереження ситуації, яка існує. | Відсутні. Збереження ситуації, яка існує. |
| Альтернатива 2. | Прийняття проєкту наказу передбачає, виписування електронного рецепту та надання додаткової інформації про лікарські засоби, ціна яких відповідає трьом найбільш економічно вигідним (найнижчим) цінам за одиницю лікарського засобу серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними складом і дозуванням діючих речовин та формою випуску, та які містять кількість одиниць лікарського засобу в упаковці, що не перевищує зазначеної кількісті одиниць лікарського засобу в електронному рецепті, що дозволить забезпечити населення доступними за ціною лікарськими засобами. | Витрати пов’язані з необхідністю ознайомлення з рекомендаціями та організацією виконання вимог проєкту наказу: 2 години * 48 грн/годину * 1 працівник. |
1 https://www.dls.gov.ua/wp- content/uploads/2025/02/%D0%9F%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%82-%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8-%D0%94%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%BB%D1%96%D0%BA%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B 1%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-2024-%D1%80%D1%96%D0%BA.pdf
| Сумарні витрати за альтернативами | Сума витрат, гривень |
| Альтернатива 1. | |
| Витрати держави | – |
| Витрати с/г великого та середнього підприємництва | – |
| Витрати с/г малого підприємництва | – |
| Альтернатива 2. | |
| Витрати держави | – |
| Витрати с/г великого та середнього підприємництва | 20 448 грн |
| Витрати с/г малого підприємництва | 456288 грн |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
За результатами опрацювання альтернативних способів досягнення цілей державного регулювання здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 — цілі прийняття проєкту наказу, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 — цілі прийняття проєкту наказу, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 — цілі прийняття проєкту наказу, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 — цілі прийняття проєкту наказу, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
| Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
| Альтернатива 1. | 1 | Цілі прийняття проєкту наказу не будуть досягнуті, проблема продовжуватиме існувати. |
| Альтернатива 2. | 4 | Прийняття проєкту наказу дозволить:
1) удосконалити доступ населення до доступних за ціною лікарських засобів відповідно до медичних показань; 2) удосконалити контроль за дотриманням правил обігу, виписування та рецептурного відпуску лікарських засобів; 3) удосконалити підходи до раціонального використання лікарських засобів; 4) запобігти загрозам для життя та здоров’я населення. |
| Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
| Альтернатива 1. | Для держави: відсутні. Ситуація залишиться на існуючому рівні.
Для громадян: відсутні. Ситуація залишиться на існуючому рівні. Для суб’єктів господарювання: відсутні. Ситуація залишиться на існуючому рівні. |
Для держави: відсутні. Ситуація залишиться на існуючому рівні.
Для громадян: відсутні. Ситуація залишиться на існуючому рівні. Для суб’єктів господарювання: відсутні. Ситуація залишиться на існуючому рівні. |
Ця альтернатива не забезпечує розв’язання проблеми та досягнення встановлених цілей. |
| Альтернатива 2. | Для держави: прийняття проєкту наказу дозволить:
1) удосконалити доступ населення до доступних за ціною лікарських засобів відповідно до медичних показань; 2) удосконалити контроль за дотриманням правил обігу, виписування та рецептурного відпуску лікарських засобів; 3) удосконалити підходи до раціонального використання лікарських засобів; 4) запобігти загрозам для життя та здоров’я населення. |
Для держави: відсутні. Буде удосконалено доступ населення до доступних за ціною лікарських засобів. | Ця альтернатива є найбільш оптимальною для держави, громадян та суб’єктів господарювання, оскільки дозволить досягти цілей державного регулювання. |
| Для громадян: Громадяни будуть забезпечені доступними за ціною лікарськими засобами.
Для суб’єктів господарювання: удосконалення процесів виписування та відпуску лікарських засобів. |
Для громадян: відсутні. Буде удосконалено доступ населення до доступних за ціною лікарських засобів.
Для суб’єктів господарювання: відсутні. Процес виписування та відпуску лікарських засобів буде удосконалено та не потребуватиме додаткових витрат. |
| Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого проєкту наказу |
| Альтернатива 1. | Переваги відсутні. Така альтернатива не сприятиме досягненню цілей державного регулювання. Залишаються проблеми зазначені у Розділі І цього Аналізу регуляторного впливу. | Ризики відсутні.
Ситуація залишиться на існуючому рівні. |
| Альтернатива 2. | Така альтернатива є найбільш оптимальною, сприятиме удосконаленню:
1) доступу пацієнтів до доступних за ціною лікарських засобів; 2) контролю за дотриманням правил обігу, виписування та рецептурного відпуску лікарських засобів; 3) підходів до раціонального використання лікарських засобів; 4) механізму запобігання загрозам для життя та здоров’я населення. |
Відсутні.
Витрати пов’язані з ознайомленням з проєктом наказу (за 2 години * 48 грн/годину * 1 працівник). |
V. Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Проєктом наказу пропонується:
внести зміни до пункту 10 розділу І Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 липня 2005 року за № 782/11062 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 15 березня 2023 року № 494), доповнивши його, зокрема, новим абзацом другим такого змісту:
«У разі виписування електронного рецепта на лікарський засіб, який придбавається за власні кошти та/або з інших джерел, не заборонених законодавством, крім бюджетних коштів, пацієнту (його представнику) надається додаткова інформація про лікарські засоби, ціна яких відповідає трьом найбільш економічно вигідним (найнижчим) цінам за одиницю лікарського засобу серед лікарських засобів, наявних у Національному каталозі цін із аналогічними складом і дозуванням діючих речовин та формою випуску, та які містять кількість одиниць лікарського засобу в упаковці, що не перевищує зазначеної кількісті одиниць лікарського засобу в електронному рецепті.».
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Регулювання не передбачає необхідності витрат з боку органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, тому розрахунки згідно з додатком 3 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта не проводились.
Розрахунки витрат суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва наведено в додатку 1 до цього Аналізу.
Розрахунки витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання наведено в додатку 2 до цього Аналізу.
Оцінка виконання вимог регулювання, а саме, вигод і витрат суб’єктів господарювання та держави здійснена в рамках розділу III цього Аналізу (Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей).
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Строк дії проєкту наказу встановлюється на необмежений строк.
У випадку прийняття проєкт наказу набере чинності з дня його офіційного опублікування.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Прогнозними значеннями показників результативності регуляторного акта є:
кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта, — 4 966;
кошти та час, що витрачатиметься суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта: 2 години * 48 грн/годину * 1 працівник.
Рівень поінформованості із основними положеннями проєкту регуляторного акта — високий, оскільки проєкт наказу розміщений на офіційному вебсайті Міністерства охорони здоров’я України.
Результативність проєкту наказу буде відслідковуватись шляхом аналізу таких кількісних показників:
кількість аптечних закладів, які будуть відпускати зазначені категорії лікарських засобів за електронним рецептом;
кількість лікарів, які будуть виписувати електронні рецепти;
кількість виписаних лікарями електронних рецептів з додатковою інформацією;
кількість скарг/звернень від суб’єктів господарювання, пов’язаних із дією регуляторного акта.
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Відстеження результативності проєкту наказу здійснюватиметься шляхом проведення базового, повторного та періодичного відстежень статистичних показників результативності акта, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено у ІІІ кварталі 2026 року шляхом аналізу статистичних даних.
Повторне відстеження буде проводитись у ІV кварталі 2026 року шляхом аналізу статистичних даних порівняно з базовим відстеженням.
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись починаючи з ІV кварталу 2029 року раз на кожні три роки.
Метод проведення відстеження результативності — статистичний.
Цільові групи, які будуть залучатись до проведення дослідження — МОЗ, Національна служба здоров’я України, Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками.
Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко
Додаток 1
до Аналізу регуляторного впливу
ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта
| Порядковий номер | Витрати | За перший рік | За п’ять років |
| 1 | Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень | – | – |
| 2 | Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), гривень | – | – |
| 3 | Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень | – | – |
| 4 | Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/ приписів тощо), гривень | – | – |
| 5 | Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень | – | – |
| 6 | Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень | – | – |
| 7 | Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу, гривень | – | – |
| 8 | Інше (уточнити), гривень:
отримання первинної інформації про вимоги регулювання* |
96,00 грн |
96,00 грн |
| 9 | РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень | 96,00 грн | 96,00 грн |
| 10 | Кількість суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць | 213 | 213 |
| 11 | Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), гривень | 20 448 грн | 20 448 грн |
* для ознайомлення з актом потрібно 2 години. Для обрахунку за основу береться мінімальна заробітна плата, визначена у погодинному розмірі, що відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» становить 48 грн/год.
Додаток 2
до Аналізу регуляторного впливу
ТЕСТ
малого підприємництва (М-Тест)
- Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва буде здійснено шляхом розміщення проєкту наказу на офіційному вебсайті МОЗ для громадського обговорення з метою отримання зауважень та пропозицій.
| № з/п | Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) | Кількість учасників консультацій, осіб | Основні результати консультацій (опис) |
| 1. | Проєкт наказу розміщений на офіційному вебсайті Міністерства охорони здоров’я України для громадського обговорення | Кількість учасників консультацій буде встановлено після завершення громадського обговорення проєкту наказу | Громадське обговорення проводиться з метою отримання зауважень та пропозицій зацікавлених сторін; отримання інформації щодо переліку процедур, які необхідно виконати у зв’язку із запровадженням нових вимог регулювання, зокрема, ознайомлення з новими вимогами регуляторного акта. |
- Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 4 753 (одиниці), у тому числі малого підприємництва 2 493 (одиниці) та мікропідприємництва 2 260 (одиниць);
питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 95,7 (відсотків).
- Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
| № з/п | Найменування оцінки | У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) | Періодичні (за наступний рік) | Витрати за п’ять років |
| Оцінка «прямих» витрат суб’єктів підприємництва на виконання регулювання | ||||
| 1. | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) | – | – | – |
| 2. | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування | – | – | – |
| 3. | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати — витратні матеріали) | – | – | – |
| 4. | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) | – | – | – |
| 5. | Інші процедури (уточнити) | – | – | – |
| 6. | Разом, гривень | – | – | – |
| 7. | Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконувати вимоги регулювання, одиниць | 4 753 | ||
| 8. | Сумарно, гривень | – | – | – |
|
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
||||
| 9. | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання Формула:
витрати часу на отримання (ознайомлення) з інформацією про регулювання Х вартість часу працівника на ознайомлення з інформацією та організацією виконання вимог регулювання (заробітна плата) Х оціночна кількість форм за 2 години * 48 грн/годину * 1 працівник (заробітна плата) Х оціночна кількість форм |
2 год. (час, який витрачається суб’єктами господарювання на пошук нормативно- правового акту в мережі Інтернет та ознайомлення з ним) Х 48 грн
= 96 грн |
0,00
(припущено, що суб’єкт повинен виконувати вимоги регулювання лише в перший рік) |
96 грн |
| 10. | Процедури організації виконання вимог регулювання
Формула: витрати часу на розроблення, впровадження рекомендацій та організацію виконання вимог регулювання Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур |
0,00 | 0,00
(припущено, що суб’єкт повинен виконувати вимоги регулювання лише в перший рік) |
0,00
(припущено, що суб’єкт повинен виконувати вимоги регулювання лише в перший рік) |
| 11. | Процедури офіційного звітування | – | – | – |
| 12. | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок | – | – | – |
| 13. | Інші процедури (відсутні) | – | – | – |
| 14. | Разом, гривень | 96 грн | Х | 96 грн |
| 15. | Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 4 753 | ||
| 16. | Сумарно, гривень | 456 288 грн | Х | 456 288 грн |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання для відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання не здійснювався, оскільки додаткових витрат не передбачається.
| Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання малого підприємництва — за потреби окремо для суб’єктів малого та мікро- підприємництв) | Планові витрати часу на процедуру | Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата) | Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта | Оцінка кількості суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання | Витрати на адміністрування регулювання * (за рік), гривень |
| 1. Облік суб’єкта господарюван ня, що перебуває у сфері регулювання | – | – | – | – | – |
| 2. Поточний контроль за суб’єктом господарюван ня, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі: | – | – | – | – | – |
| камеральні | – | – | – | – | – |
| виїзні | – | – | – | – | – |
| 3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання | – | – | – | – | – |
| 4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання | – | – | – | – | – |
| 5.Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання | – | – | – | – | – |
| 6. Підготовка звітності за результатами регулювання | – | – | – | – | – |
| 7. Інші адміністратив ні процедури (уточнити): | – | – | – | – | – |
| Разом за рік | – | – | – | – | – |
| Сумарно за п’ять років | – | – | – | – | – |
* Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням процесу регулювання державними органами, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації та на кількість суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання, та на кількість процедур за рік.
Державне регулювання не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).
- Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
| Порядковий номер | Показник | Перший рік регулювання (стартовий) | За п’ять років |
| 1 | Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання | 0,00 | 0,00 |
| 2 | Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | 456 288 грн | 0,00*
(суб’єкт повинен виконувати вимоги регулювання лише в перший рік) |
| 3 | Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання | 456 288 грн | 0,00
(суб’єкт повинен виконувати вимоги регулювання лише в перший рік) |
| 4 | Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва | – | – |
| 5 | Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання | 456 288 грн | – |
Обрахунки витрат за п’ять років не проводились, оскільки дії, пов’язані із запровадження регулювання з боку суб’єктів господарювання та органу влади є одноразовими і здійсняться у перший рік запровадження регулювання.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим