Перевірки АМКУ

4 листопада 2011 р. відбувся семінар юридичної компанії «Правовий Альянс» на тему: «Перевірки АМКУ. Причини. Наслідки. Дії». Доповідачем виступила Оксана Кондратьєва, радник, голова практики антимонопольного та конкурентного права компанії. Підставою для підняття цієї теми стали запити (вимоги про надання інформації) Антимонопольного комітету України (АМКУ) до суб’єктів фармацевтичного ринку щодо джерел та обсягів реалізації лікарських засобів. Основною причиною зацікавленості АМКУ є підвищення цін на медичну продукцію, загальні тенденції ціноутворення. При цьому запитується й інформація про зв’язаних осіб.

Оксана Кондратьєва27 жовтня 2011 р. в АМКУ відбувся круглий стіл на тему: «Запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції на ринках лікарських засобів», під час якого представники органів влади та фармацевтичного бізнесу шукали способи співпраці задля недопущення необґрунтованого підвищення цін на лікарські засоби. Дослідження має охопити весь фармацевтичний ринок — виробників, дистриб’юторів та роздрібну мережу — й відбуватиметься шляхом аналізу документів, наданих суб’єктами господарювання. При цьому підприємець зможе надати будь-яку додаткову інформацію, яка б обґрунтовувала підвищення цін. Головне в цьому процесі — налагодити діалог із державними органами. Також у рамках круглого столу обговорювалися проблеми та умови функціонування фармацевтичного ринку.

Нагадаємо, що 13 жовтня 2011 р. 11 вітчизняних виробників та 9 дистриб’юторських компаній отри­мали рекомендації утриматися від дій, які можуть призвести до економічно необґрунтованого підвищення цін або виникнення штучного дефіциту фармацевтичної продукції. У ході круглого столу АМКУ поінформував підприємців про можливість звільнення учасників картелів (змови учасників ринку) від сплати штрафів при «явці з повинною» за певних умов. Згідно зі ст. 6 Закону України від 11.01.2001 р. № 2210-III «Про захист економічної конкуренції» особа, що вчинила антиконкурентні узгоджені дії, але раніше за інших учасників таких дій добровільно повідомила про це АМКУ та надала інформацію, яка має суттєве значення для прийняття рішення у справі, звільняється від відповідальності (штрафу в розмірі 10% доходу суб’єкта господарювання від реалізації продукції за останній рік, що передував року, у якому накладається стягнення). Слід зазначити, що будь-які санкції стосовно ціноутворення АМКУ може застосовувати лише в тому випадку, якщо встановлено домінування компанії на ринку.

Направляючи до суб’єктів господарювання запити, у яких встановлено строк у 15 днів для надання відповіді, АМКУ діє в рамках своєї компетенції та відповідно до законодавства. У разі неподання таких відомостей вчасно або подання їх у неповному обсязі, АМКУ може застосувати до порушників відповідні санкції. Із цього приводу можна порадити всі дані надсилати поштою рекомендованим листом, щоб у разі виникнення проблем суб’єкт господарювання міг пред’явити документ про їх вчасне відправлення. Якщо в суб’єкта господарювання виникають труднощі із заповненням запитуваних форм (наприклад суб’єкт не веде такої звітності), кращим виходом із ситуації буде надати достовірну інформацію й повідомити АМКУ про зміну форми та її причини.

Інформацію на запит АМКУ необхідно подавати у формі таблиць. Перш за все зазначається загальний обсяг закупівлі та реалізації лікарських засобів протягом 2010 р. та I півріччя 2011 р. в упаковках та у гривні, що дасть змогу побачити динаміку згаданих показників. До другої таблиці в запиті необхідно внести деталізовані дані стосовно обсягів закупівель у відсотках відносно їх загального обсягу (таблиця).

Таблиця

Витяг із запиту АМКУ

Рік Обсяги закупівлі безпосередньо у виробників лікарських засобів Обсяги, закупівлі зі складів виробників лікарських засобів Обсяги закупівлі безпосередньо у імпортерів Обсяги закупівлі зі складів імпортерів лікарських засобів Обсяги закупівлі в інших суб’єктів господарювання, які мають ліцензію на оптову реалізацію лікарських засобів
уп. грн. уп. грн. уп. грн. уп. грн. уп. грн.
За підсумками 2010 р.
За підсумками І півріччя 2011 р.

Така ж ситуація й з обсягами реалізації лікарських засобів. Слід представити дані (у відсотках) про обсяги реалізації власним аптечним закладам; аптечним закладам, пов’язаним відносинами контролю; іншим аптечним закладам; іншим суб’єктам господарювання, які не є аптечними закладами. Ці дві таблиці дозволяють АМКУ провести аналіз змін цін на лікарські засоби, що дасть підстави для подальшого дослідження ситуації на фармацевтичному ринку, особливо якщо обсяги закупівлі та реалізації суб’єкта господарювання за запитуваними формами перевищують 35%.

П’ятим пунктом запиту АМКУ до підприємців є перелік суб’єктів господарювання (із зазначенням назви, фактичної адреси, ПІБ керівника), із якими вони пов’язані відносинами контролю. Згідно із Законом України «Про захист економічної конкуренції» контроль — це вирішальний вплив однієї чи декількох пов’язаних юридичних та/або фізичних осіб на господарську діяльність суб’єкта господарювання чи його частини, який здійснюється безпосередньо або через інших осіб, зокрема, завдяки:

  • праву власності чи користування всіма активами суб’єкта господарювання чи їх значною частиною;
  • праву, яке забезпечує вирішальний вплив на формування складу, результати голосування та рішення органів управління суб’єкта господарювання;
  • укладенню договорів і контрактів, які дають можливість визначати умови господарської діяльності, виконувати функції органу управління суб’єкта господарювання;
  • заміщенню посади керівника, іншого наглядового чи виконавчого органу суб’єкта господарювання особою, яка вже обіймає одну чи кілька зазначених посад в інших суб’єктах господарювання;
  • обійманню більше половини посад наглядових чи виконавчих органів суб’єкта господарювання особами, які вже обіймають одну чи кілька зазначених посад в іншому суб’єкті господарювання.

Пов’язані особи — це юридичні та/або фізичні особи, які спільно або узгоджено здійснюють господарську діяльність. Розпорядженням АМКУ від 24.12.2002 р. № 397-р затверджено методику ви­значення відносин контролю, якою він керується у своїй діяльності. Якщо компанія, до представництва якої надійшов запит АМКУ, є зарубіжною, можливо, висвітлити всі відносини контролю буде складно через відсутність доступу до необхідних даних. Якщо ж мова йде про вітчизняну компанію, то слід зазначити весь ланцюжок відносин контролю (всіх власників активів, акцій, паїв, часток >25%, керівні посади, посади головних бухгалтерів тощо) стосовно діяльності, яка провадиться в Україні.

Слід приділити увагу всім договорам, які були підписані суб’єктом господарювання, на предмет наявності відносин контролю. Необхідно детально дослідити це питання, що може бути доволі складно зробити через різні трактовки документів. Стосовно відносин контролю, оскільки не вказано період, який цікавить АМКУ, можна порекомендувати подавати таку інформацію на момент надання відповіді.

Претензії АМКУ до суб’єктів господарювання можуть виникнути, якщо сукупний обсяг реалізації товарів учасників концентрації (ст. 22 Закону України «Про захист економічної конкуренції»), з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік, у тому числі за кордоном, перевищує 12 млн євро, і при цьому хоча б у 1 учасника концентрації перевищує 1 млн євро.

АМКУ в запитах до суб’єктів господарювання також вимагає надати й інформацію, яка стосується наведених вище питань та допоможе об’єктивному дослідженню ринку лікарських засобів. Із великою вірогідністю можна припустити, що запити, які отримали деякі підприємства, є лише першою хвилею, буде ще й друга, і третя. Швидше за все буде проведено ряд перевірок, які почнуться з аптек.

Наталія Співак,
фото Сергія Бека

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті