Оскарження процедур закупівель за державні кошти

Тема тендерних закупівель сьогодні є надзвичайно актуальною. Під час здійснення процедури закупівель за державні кошти виникає багато питань, які потребують юридичної консультації. Сьогоднішня публікація є продовженням цієї теми, започаткованої «Щотижневиком АПТЕКА», № 43 (314), «Закупівлі за державні кошти: чи можна позбутися конкуренції ».

«Будь ласка, пишіть скарги, якщо Вам це так цікаво», — часто можна почути від державних службовців, посадових осіб органів місцевого самоврядування та інших «великих» і «маленьких» начальників. Зазвичай, це зовсім не цікаво, але трапляються випадки, коли своєчасно подана і кваліфіковано складена скарга може зберегти або навіть допомогти заробити гроші, та ще й притягнути до відповідальності осіб, винних у порушенні закону.

На жаль, закони у нас порушують дуже часто. Порушення не обминають і сферу закупівель за державні кошти. Саме тому до «курсу майбутнього виконавця державного замовлення» обов’язково має бути включено предмет «оскарження щодо застосування процедур закупівель за державні кошти».

Українські законодавці, приймаючи закон України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» від 22 лютого 2000 року (надалі — Закон), закріпили процедуру та механізми оскарження процедур закупівель у розділі VII Закону. Кожному виконавцеві, який вважає, що він зазнав або може зазнати збитків унаслідок порушення замовником процедур закупівлі, встановлених цим Законом, надається право на оскарження дій замовника згідно з положеннями розділу VII Закону.

Основними специфічними рисами оскарження процедур закупівель є:

  • скарга подається замовникові або уповноваженому органу (Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції) до укладення договору про закупівлю;

  • скарга має бути подана протягом 15 днів з дня настання підстави для її подання;

  • рішення щодо скарги приймається протягом 15 днів після її подання;

  • рішення замовника або уповноваженого органу є остаточним, якщо замовник або виконавець протягом 15 календарних днів з дня його прийняття не звернувся до суду;

  • не можуть бути оскаржені (а) вибір процедури здійснення закупівлі, (б) застосування замовником положень статті 6 Закону (застосування преференційної поправки), (в) рішення замовника про відхилення всіх тендерних пропозицій.

Розгляд скарг постачальників (виконавців) здійснюється уповноваженим органом* (якщо фінансування проводиться за рахунок коштів державного бюджету) або Міністерством економіки Автономної Республіки Крим чи економічними підрозділами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (якщо фінансування проводиться за рахунок коштів бюджету Автономної Республіки Крим чи місцевих бюджетів) відповідно до Порядку розгляду скарг постачальників (виконавців) щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти (затверджений Наказом Міністерства економіки України від 04.12.2000 року № 264, зареєстрований у Міністерстві юстиції України від 18.12.2000 року за № 919/5140).

Порядок містить, зокрема, формальні вимоги до скарги. Скарга має бути викладена державною мовою, на офіційному бланку постачальника (виконавця) з усіма необхідними реквізитами, підписана відповідальною особою та завірена печаткою. Зміст скарги такий: відомості про постачальника (виконавця) — офіційна назва установи, місцезнаходження, поштова адреса, телефони; відомості про замовника — офіційна назва, місцезнаходження, поштова адреса, телефони; відомості про процедури закупівлі — назва процедури, предмета закупівлі, місце проведення процедур закупівлі; викладення змісту підстав, у зв’язку з якими вона подається; документально підтверджені докази того, що такі підстави мали місце, або посилання на наявність, точну назву і місцезнаходження таких доказів, якщо вони є конфіденційними документами (випадки віднесення інформації до конфіденційної визначаються частиною другою статті 17 Закону). Надсилати скаргу до уповноваженого органу слід поштою (причому днем подання скарги вважається день реєстрації вхідних документів уповноваженим органом, тому скаргу слід надсилати з повідомленням про її вручення).

Після отримання скарги уповноважений орган може прийняти її до розгляду, повідомивши про це замовника та всіх зацікавлених постачальників (виконавців) протягом 5 календарних днів (днем повідомлення вважається дата реєстрації вихідного номера уповноваженого органу) або залишити скаргу без розгляду, про що протягом трьох робочих днів з дня отримання скарги слід повідомити постачальника (виконавця) та повернути скаргу. Скарга не розглядається, якщо вона не порушує питань, викладених у розділах ІІ–VI Закону або якщо вона не містить ознак, що свідчать про заподіяння чи можливість заподіяння збитків виконавцеві, або якщо скарга не містить інформації і доказів, зазначених у пункті 5 Порядку; якщо скаргу подано з порушенням вимог щодо оформлення та надіслання уповноваженому органу (пункт 4 Порядку); якщо скаргу за тим самим предметом (щодо тих самих дій (фактів бездіяльності) замовника) подано на розгляд замовникові до дня подання скарги до міністерства.

Відповідно до Закону у розгляді скарги уповноваженим органом має право брати участь будь-який виконавець; при цьому йому надається право подавати документи, матеріали, коментарі стосовно скарги та її розгляду, запрошувати експертів та надавати експертні висновки. Однак на практиці це не завжди можливо. Згідно з Порядком, скарга може бути призначена до розгляду протягом не менше ніж двох робочих днів після повідомлення про прийняття її до розгляду, а за цей проміжок часу можна навіть не встигнути отримати повідомлення.

За результатами розгляду скарги можливе прийняття одного з таких рішень: про повне або часткове задоволення скарги із зазначенням заходів, що їх слід вживати для врегулювання конфлікту, чи залишення скарги без задоволення із зазначенням причини такого рішення.

У разі якщо уповноваженим органом винесене несправедливе щодо вас рішення, протягом 15 календарних днів після його винесення ви маєте можливість для захисту своїх прав звернутися до суду, який і встановлюватиме істину.

І найважливіше, негайно після порушення ваших прав зверніться до юристів — компетентні люди завжди швидко досягнуть бажаного результату.

Юридична фірма «Ілляшев та Партнери»
офіційний сайт www.attorneys.com.ua


* Надалі під «уповноваженим органом» розумітимемо всі зазначені органи.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті