АМКУ: попередні результати комплексного дослідження фармацевтичного ринку

29 березня поточного року в Антимонопольному комітеті України (АМКУ) відбулося засідання круглого столу на тему «Запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції на ринку лікарських засобів» за участю представників АМКУ, Державної служби України з лікарських засобів, інших державних органів, суб’єктів господарювання та професійних асоціацій.

АМКУ: попередні результати комплексного дослідження фармацевтичного ринкуЯк раніше повідомляло наше видання (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 42 (813) від 31.10.2011 р.), у жовтні минулого року АМКУ розпочав комплексне дослідження ринку лікарських засобів. Його мета — виявлення факторів, які негативно впливають на ціноутворення і конкуренцію. Про попередні результати цього дослідження йшла мова під час круглого столу, організованого АМКУ.

Відкриваючи засідання Лариса Колісник, заступник голови АМКУ — державний уповноважений, повідомила, що у цьому процесі були задіяні центральний апарат АМКУ та його територіальні відділення. Дослідженням було охоплено всі ланки фармацевтичного ринку — виробники, дистриб’ютори та роздрібна мережа, й відбувалося воно шляхом аналізу документів, наданих суб’єктами господарювання на вимогу АМКУ. Оцінювали ситуацію на загальнодержавному та регіональних ринках. При цьому центральним апаратом вивчався загальнодержавний ринок, тобто виробники і крупні постачальники лікарських засобів.

Л. Колісник повідомила, що дослідження регіо­нальних ринків уже фактично завершено. На рівні регіонів виявлено суб’єктів господарювання, діяльність яких має ознаки індивідуальної та колективної монополії. Із результатами вивчення регіональних ринків порушено низку справ, щодо більшості яких прийнято відповідні рішення. Дослідження загальнодержавного ринку на даний час триває.

За словами Л. Колісник, більшість суб’єктів ринку відповідально поставилися до вимог, які були висунуті в рамках комплексного дослідження АМКУ, та виконали їх, надавши необхідну інформацію. Проте деякі суб’єкти підприємництва дотепер не виконали вимог АМКУ, зокрема мова йде про 59 підприємств фармринку. Урядовий упов­новажений нагадала, що невиконання розпоряджень, рішень і вимог органу АМКУ, голови територіального відділення АМКУ, уповноважених ними працівників АМКУ, його територіального відділення тягне за собою передбачену законом відповідальність. Л. Колісник закликала суб’єктів ринку вчасно надавати інформацію в АМКУ. Якщо у підприємців виникають питання щодо обсягів та змісту такої інформації, необхідно направити в комітет відповідні листи із клопотанням про продовження терміну її подання.

Юрій Прокопенко, заступник директора департаменту досліджень ринку АМКУ, повідомив, що підставами для проведення дослідження були звернення громадян щодо зростання цін на препарати та аналіз загальнодоступної та отриманої з інших джерел інформації з цього питання.

Щодо регіональних ринків Ю. Прокопенко пояснив, що протягом 5–6 міс досліджували стан дотримання вимог конкурентного законодавства суб’єктами господарювання, які здійснюють роздрібну реалізацію лікарських засобів на 138 ринках. В основному за досліджувані території брали обласні центри та густонаселені райони областей. На 16 ринках із 138 виявлено суб’єктів з ознаками колективної монополії, на 94 ринках — з ознаками індивідуальної монополії. Ознаки індивідуальної монополії в основному характерні для районів. У містах з чисельністю населення понад 1 млн на ринку роздрібної реалізації ліків майже не виявлено ознак порушення конкурентного законодавства.

За цей період було відкрито 6 справ щодо зловживання монопольним становищем, 1 — щодо антиконкурентних узгоджених дій, 3 — щодо антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, 9 — щодо недобросовісної конкуренції. Інформація, отримана в ході досліджень від територіальних відділень АМКУ, свідчить, що ціноутворення на більшості регіональних ринків роздрібної реалізації ліків здійснюється адекватно до вхідних цін.

Разом з тим можна зробити висновок, що підвищення цін на лікарські засоби може бути пов’язане із суб’єктивними факторами діяльності виробників та оптових постачальників. У ході першого етапу дослідження загальнодержавного ринку у сегменті дистриб’юторів виявлено, що фактично оптові поставки в аптечні заклади здійснюють лише 170 суб’єктів господарювання з-поміж більше ніж 500 ліцензіатів — оптових постачальників. Решта, за словами Ю. Прокопенко, займають проміжні позиції в товаропровідному ланцюгу.

У 2011 р. частка компаній — лідерів цього сегмента (4 компанії) становила більше 70% ринку. Враховуючи положення ст. 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» можна стверд­жувати, що у цих суб’єктів відмічено ознаки монополії (домінування) на ринку оптової реалізації лікарських засобів. На даний час АМКУ здійснює поглиблений аналіз діяльності топ-10 оптових постачальників ліків.

Крім того, Ю. Прокопенко повідомив, що триває дослідження виробників лікарських засобів як у контексті їх взаємодії з оптовими компаніями,так і в індивідуальному плані. Це зумовлено тим, що в ході досліджень у окремих виробників було виявлено значний рівень рентабельності, а також факти реалізації продукції на внутрішньому ринку за цінами, які значно перевищують експортні.

Оксана Гуленко, директор Всеукраїнської громадської організації «Аптечна професійна асоціація України», зазначила, що факт виявлення відносно невеликої кількості порушень конкурентного законодавства з боку роздрібних операторів не дивує, адже цей сегмент ринку разом із оптовим регулюється державою. Проте ці сегменти чомусь надалі продовжують привертати увагу регуляторних органів у контексті посилення регуляторного впливу. Так, наказом МОЗ від 28.02.2012 р. № 134 «Про внесення зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами» п. 2.8 розділу II Ліцензійних умов доповнено новим абзацом такого змісту: «дотримання граничних надбавок, встановлених Кабінетом Міністрів України. Факт відпуску або наявності в аптечному закладі лікарського засобу, гранична надбавка на який перевищує встановлену Кабінетом Міністрів України, унеможливлює виконання ліцензіатом Ліцензійних умов». На думку О. Гуленко цей наказ суперечить чинному законодавству, тому вона звернулася до представників АМКУ з проханням сприяти скасуванню цього наказу.

У відповідь Ю. Прокопенко зауважив, що це питання знаходиться поза межами компетенції АМКУ, але як державний службовець він вважає, що нині такий крок є виправданим, адже інспекція з цін на даний час не здійснює контролю за дотриманням дисципліни цін з боку суб’єктів господарювання, оскільки не визначені її повноваження та функції.

Катерина Глушаниця, координатор Асоціації представників міжнародних фармацевтичних виробників (AIPM) України, зауважила, що у контексті дотримання вимог конкурентного законодавства важливо відновити діалог між суб’єктами ринку та АМКУ щодо впровадження норм етичної поведінки фармацевтичних компаній, розпочатого восени минулого року. Цю ініціативу підтримав Віталій Кірік, голова комітету з питань охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації.

Юрій Комаров, начальник відділу стратегічного маркетингу ВАТ «Фармак», зазначив, що незрозуміло, який рівень рентабельності вважається допустимим. За його словами, важко не порушувати правил, коли вони невідомі. Що стосується формування цін на ліки, які експортуються, Ю. Комаров зауважив, що фармацевтичні підприємства навряд чи відмовляться постачати лікарські засоби на деякі ринки країн СНГ за встановленою ціною лише тому, що це може викликати питання з боку контро­люючих органів України. Він висловив сподівання, що АМКУ виважено підходитиме до вирішення цього питання, враховуючи те, що українським виробникам необхідно виходити на зовнішні ринки.

Отже, комплексне дослідження фармацевтичного ринку АМКУ триває. «Щотижневик АПТЕКА» й надалі інформуватиме читачів про його результати.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті