На колегіЇ МОЗ слухали питання про збереження ліків

2 жовтня 2003 р. відбулася Колегія МОЗ України, на якій розглядалися питання щодо виконання Указу Президента України № 945 від 29 серпня 2003 р. «Про роботу місцевих органів виконавчої влади щодо забезпечення сталого соціально-економічного розвитку» і результатів перевірки Державною інспекцією з контролю якості лікарських засобів МОЗ (ДІКЯ) стану зберігання та використання лікарських засобів (ЛЗ), придбаних за кошти державного бюджету. У роботі Колегії взяли участь міністр охорони здоров’я України Андрій Підаєв, перший заступник міністра, Головний державний санітарний лікар України Ольга Лапушенко, заступники міністра Олександр Орда та Михайло Пасічник, перший заступник Головного державного інспектора України з контролю якості ЛЗ Віталій Варченко, начальники регіональних ДІКЯ, обласних управлінь охорони здоров’я, інші посадові особи.

Як зазначив у своїй доповіді О. Орда, протягом 2003 р. працівниками адміністрації Президента України і Кабінету Міністрів України проведено низку перевірок стосовно виконання актів і доручень Президента України та Уряду щодо ефективного розв’язання проблем галузевого та регіонального розвитку. У регіонах України (Вінницькій, Житомирській, Миколаївській областях) виявлено суттєві недоліки в організації роботи місцевих органів виконавчої влади щодо виконання законів України, актів і доручень Президента України та Уряду із порушеного питання і дана оцінка їх в Указі Президента України № 945 від 29 серпня 2003 р. як таких, що не забезпечують сталий соціально-економічний розвиток регіонів, поліпшення умов життя громадян та уповільнюють темпи реформування економіки. Залишається незадовільною робота у сфері фінансово-матеріального забезпечення виконання заходів національних та державних програм, затверджених відповідними указами Президента України та постановами Кабінету Міністрів України, що свідчить про ухиляння місцевих органів виконавчої влади від контролю за їх виконанням. Суттєві недоліки виявлено майже в усіх регіонах. Низький рівень організації діяльності закладів охорони здоров’я, невідповідність її сучасним запитам населення значною мірою спричинили погіршення криміногенної ситуації в регіонах. Залишається незадовільною робота, спрямована на боротьбу з організованою злочинністю, зловживаннями в економічній сфері, в тому числі і в медицині.

Недоліки, виявлені спеціальними комісіями, свідчать про роботу місцевих органів виконавчої влади, організовану не на належному рівні, щодо добору кадрів на керівні посади, їх компетенції та відповідальності за доручену справу, відсутності ефективних управлінських рішень.

Про низький рівень роботи керівників усіх ланок галузі охорони здоров’я свідчить один із показників її діяльності — звернення громадян до МОЗ України. Відсутність ефективної організації прийому громадян на місцях згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян», недостатній аналіз роботи щодо їх звернень не дають змоги істотно зменшити кількість звернень, зауважень, заяв, скарг та відвідувань МОЗ України громадянами.

У 2002 р. до МОЗ звернулися 8154 громадянина, що на 3257 більше порівняно з 2001 р.; у першому півріччі 2003 р. уже звернулися 3733 заявника. У 2002 р. до 37,7% (у 2001 р. — 31,6%) збільшилася кількість звернень, що входять до компетенції місцевих органів охорони здоров’я. За перше півріччя 2003 р. результати аналізу звернень свідчать, що вперше змінилася структура звернень: з приводу надання медичної допомоги — 19,66% (кількість зменшилася на 5%), направлення на МСЕК — 17,23% (збільшення на 4,6%), з кадрових питань — 13,46 (зменшення вдвічі). Збільшилася кількість звернень: з питань заробітної плати — удвічі, реорганізації лікувальних закладів — в 1,5 разу, санаторно-курортного лікування — на 19,2%, «неправильних» дій медичних працівників — на 33%, грубого, формального ставлення до хворих — утричі.

Протягом першого півріччя поточного року підрозділами органів внутрішніх справ викрито 382 злочини, з них 287 тяжких та особливо тяжких скоєні на підприємствах, в установах та організаціях охорони здоров’я, якими спричинено збитків на суму понад 1,11 млн грн. Серед викритих злочинів 56 розкрадань, розтрат майна чи заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, у тому числі 16 у великих та особливо великих розмірах, 214 — у сфері службової діяльності, 74 з них пов’язані з хабарництвом, 13 — у сфері господарської діяльності. Закінчено провадження 261 кримінальної справи, по яких відшкодовано матеріальних збитків на суму 1,37 млн грн., накладено арешт на майно злочинців на суму 159,01 тис. грн.

До кримінальної відповідальності притягнуто 95 осіб, з них 14 діяли у складі груп. Порушено кримінальні справи у Вінницькій (6), Донецькій (12), Житомирській (2), Київській (1), Кіровоградській (2), Львівській (1), Полтавській (1), Рівненській (6), Сумській (2), Хмельницькій (4), Харківській (2) та Черкаській (2) областях.

А. Підаєв у своєму виступі наголосив на завданнях, які стоять перед МОЗ України, — посилити рівень відповідальності на місцях та повернути довіру населення. Місцевим органам виконавчої влади потрібно більш відповідально ставитися до звернень громадян і оперативно вирішувати питання, що входять до їхньої компетенції. Особливу увагу необхідно приділити інвалідам ВВВ та пенсіонерам як найбільш незахищеним верствам населення. За результатами перевірок виконання рішення Колегії МОЗ будуть прийняті відповідні адміністративні рішення.

Про результати перевірки стану зберігання та використання ЛЗ, придбаних за кошти державного бюджету, проведену ДІКЯ, учасникам Колегії розповів В. Варченко. Він, зокрема, зазначив, що ДІКЯ та її територіальними підрозділами в усіх регіонах України здійснено перевірки лікувально-профілактичних закладів (ЛПЗ) з питань дотримання законодавства щодо якості ЛЗ, закуплених за кошти державного бюджету. Перевірки проведено в обласних, міських лікарнях, ендокринологічних, онкологічних, протитуберкульозних, психіатричних диспансерах та в районних лікарнях.

Під час перевірок ЛПЗ виявлено численні порушення законодавства з питань якості ЛЗ, серед яких: застосування заборонених та ліків, термін придатності яких минув; відсутність необхідних умов зберігання.

Майже в усіх ЛПЗ виявлено ЛЗ, термін придатності яких минув. Так, значні їх кількості виявлено в обласних онкологічних диспансерах: Одеська обл. — 730 фл. вінкристину, Івано-Франківська обл. — 685 фл. вінкристину, Полтавська обл. — 470 фл. вінкристину, Закарпатська обл. (Іршавська районна лікарня) — 6935 фл. канаміцину 1 г, Львівська обл. (Самбірська ЦРЛ) — 67 фл. вінкристину, Запорізька обласна дитяча лікарня — 52 фл. ЛЗ різних фармакологічних груп, Донецька обласна дитяча лікарня — 24 упаковки ЛЗ, Хмельницький обласний госпіталь інвалідів ВВВ — 35 упаковок ЛЗ, Київська міська дитяча клінічна лікарня № 9 — ЛЗ недоторканого запасу.

Протягом двох останніх років ДІКЯ виявлено непоодинокі факти використання в ЛПЗ субстандартних (неякісних) ЛЗ. Використовуються протитуберкульозні ЛЗ, закуплені за кошти державного бюджету, які не відповідають вимогам аналітично-нормативної документації, затвердженої під час їх реєстрації в Україні. Виявлено значні кількості залишків протитуберкульозних ЛЗ, термін придатності яких минув: Львівська обл. — 11 173 упаковки рифампіцину 0,15 г (з порушенням інструкції, затвердженої наказом МОЗ України від 08.07.96 р. № 199, зроблений висновок про подовження терміну придатності), Херсонська обл. — 47 000 фл. канаміцину 1 г (після лабораторних досліджень Центральною лабораторією з аналізу якості лікарських засобів МОЗ зроблено висновок про неможливість подовження терміну придатності); наказом обласного управління охорони здоров’я від 22.05.03 № 185 частину препарату в кількості 36 640 фл. на суму 51 296 грн. передано Управлінню ветеринарної медицини в Херсонській обл.; Рівненська обл. — 1295 фл. канаміцину 1 г (знищено), Хмельницька обл. — 500 упаковок рифампіцину 0,15 г (після лабораторних досліджень зроблено висновок про неможливість подовження терміну придатності).

Значні кількості ЛЗ, закуплених за кошти державного бюджету, накопичилися у зв’язку з разовою поставкою ДП «Укрмедпостач» річного замовлення на них, а обласні установи не здійснили їх оперативного перерозподілу в підпорядковані заклади. Регіональними тендерними комісіями не проводиться належний контроль за дотриманням норм законодавства про ЛЗ під час їх закупівлі.

У більшості ЛПЗ у місцях зберігання ЛЗ не проводиться контроль за температурою та відносною вологістю повітря. Так, з порушенням температурного режиму зберігалися: в Тернопільському обласному онкологічному диспансері — 5169 фл. протипухлинних препаратів, у Чернівецькому обласному ендокринологічному диспансері — 3212 фл. інсуліну вітчизняного та зарубіжного виробництва, у Чернівецькому онкологічному диспансері — 2545 фл. ЛЗ, у Миколаївському обласному протитуберкульозному диспансері — 1264 упаковки протитуберкульозних препаратів, у Кіровоградському обласному онкологічному диспансері — 1164 фл. протипухлинних препаратів; у Харківському ендокринологічному поліклінічному відділенні міської клінічної лікарні № 2 — 818 фл. інсуліну, в Одеському обласному онкологічному диспансері — 785 фл. протипухлинних препаратів, у Херсонській обласній клінічній лікарні — 1637 фл. інсуліну, у Волинському обласному онкологічному диспансері — 500 фл. циклофосфаміду. У Херсонському обласному протитуберкульозному диспансері виявлено значний запас ЛЗ: канаміцин 1 г — 10 200 фл., піразинамід 0,5 г — 2 млн табл., ізоніазид 0,1 г та 0,3 г — 1 млн 163 тис. табл., рифампіцин 0,15 г — 290 360 капc., етамбутол 0,4 г — 216 330 табл., стрептоміцин 1 г — 61 628 фл. та інші, які зберігаються в підвальному із завищеною вологістю повітря приміщенні, де проходять комунікаційні спорудження. В аналогічних умовах зберігаються ЛЗ у Львівському регіональному фтизіопульмонологічному центрі. Вищезазначені факти підтверджують, що ЛПЗ недостатньо забезпечені холодильним обладнанням для зберігання термонестійких ЛЗ.

Також виявлено ЛЗ, реалізації та застосування яких заборонені відповідним приписом ДІКЯ: Трихопол табл. 250 мг № 20 — 36 упаковок у Київській міській дитячій клінічній лікарні № 8; Бесалол табл. № 6 — 20 упаковок, в Інституті травматології та ортопедії і в Київському міському госпіталі інвалідів ВВВ Мазь оксолінова 0,25% — 10 г.

У деяких ЛПЗ застосовують ЛЗ з маркуванням та інструкціями із застосування іноземною мовою, які не затверджені МОЗ України, зокрема, в Тернопільському обласному онкологічному диспансері виявлено 7200 таблеток Цефарансину 0,001 г та 385 ампул Ластету 0,1 г, 5 мл (виробництва Японії), а також 370 флаконів Цитоміду 0,001 г (виробництва Мексики); у ЛВО «Дніпропетровський міжобласний клінічний психоневрологічний центр» — 48 упаковок Протоміду в таблетках 250 мг, № 100 (виробництва «Маклеодс Фармасьютікалс», Індія) та 32 упаковки Мікобутину у формі капсул 150 мг, № 30 (виробництва «Фармація», Італія); у Запорізькій обласній дитячій клінічній лікарні — 110 флаконів Аспарагінази по 5000 ОД (виробництва «Medac GmbH»).

Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення до порушників законодавства ДІКЯ застосовує заходи адміністративного впливу. Протягом першого півріччя 2003 р. накладено штрафів на суму 118 104 грн., у тому числі 4589 грн. — у ЛПЗ.

Заслухавши та обговоривши інформацію першого заступника Головного державного інспектора України з контролю якості лікарських засобів В. Варченка про результати перевірки ДІКЯ в областях стану зберігання і використання ЛЗ, придбаних за кошти державного бюджету, Колегія постановила:

роботу начальників управлінь охорони здоров’я обласних, міських державних адміністрацій з контролю за раціональним використанням ЛЗ, закуплених за бюджетні кошти та забезпеченням умов їх зберігання визнати незадовільною.

ДІКЯ має систематично здійснювати контроль за усуненням порушень, виявлених під час перевірок ЛПЗ, притягувати до адміністративної відповідальності осіб, винних за скоєння порушень. Департамент організації медичної допомоги населенню, ДІКЯ та Департамент державного санітарно-епідеміологічного нагляду мають забезпечити розроблення інструкції «Про зберігання та проведення контролю якості лікарських засобів у лікувально-профілактичних закладах» і затвердження її відповідно до чинного законодавства. ДП «Укрмедпостач» має вжити заходів щодо здійснення рівномірних поставок ЛЗ, закуплених за кошти державного бюджету, згідно з річним замовленням на них.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті