Саме з такою метою, а також на виконання пункту 104.1.1. Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» розроблено законопроект «Про новітні харчові продукти», який 9 квітня 2012 р. було розміщено на сайті МОЗ України для громадського обговорення. Даний проект доречно розглядати в контексті Закону України від 23.12.1997 р. № 771/97-ВР «Про безпечність та якість харчових продуктів», яким визначаються правові засади безпеки та якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, імпортуються та експортуються, а також які саме харчові продукти та інгредієнти підлягають державній реєстрації. Водночас проектом передбачається ввести новий вид харчових продуктів, що підлягають державній реєстрації в МОЗ України, — новітні харчові продукти, критерії для яких встановлено в документі.
Разом з тим, законопроект необхідно доопрацювати. Зокрема, стаття 2 проекту виводить з-під його дії біологічно активні добавки (державна реєстрація яких здійснюється відповідно до Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів») та новітні харчові продукти, які містять, складаються та виробляються з генетично модифікованих організмів, при цьому державна реєстрація таких продуктів ні Законом України «Про безпечність та якість харчових продуктів», ні іншим нормативно-правовим актом не передбачена. Тобто, фактично продукти, що містять генетично модифіковані організми, на даний час залишаються звільненими від державної реєстрації та можуть вільно розповсюджуватися в торгових точках на території України. Також проектом передбачається, що після державної реєстрації новітнього продукту харчування будь-який оператор ринку вправі виробляти та вводити в обіг такий продукт.
Окрім цього, у реєстр автоматично потрапляють харчові продукти, які визнані як новітні в ЄС. Однак, на наш погляд, неврегульованим залишається питання, яким чином суб’єкти господарювання, що не зареєстрували новітні продукти харчування, можуть підтвердити їх реєстрацію. Проектом не передбачено будь-якого порядку отримання витягу, підтвердження, виписки чи будь-яких інших документів, які б підтверджували інформацію, що міститься в державному реєстрі. З вищенаведеного можна зробити висновок, що відповідно до порядку здійснення реєстрації, викладеного в законопроекті існуючої редакції, оператори ринку після здійснення реєстрації новітніх харчових продуктів не матимуть змоги документально підтвердити таку реєстрацію. У свою чергу, це може викликати певні складнощі під час розповсюдження вищевказаними суб’єктами господарювання новітніх харчових продуктів та їх просування на ринку України.
Невдало прописані в проекті й положення щодо маркування новітніх харчових продуктів. У ньому зазначено, що маркування має відповідати вимогам Закону України «Про безпеку та якість харчових продуктів». Також у документі зазначено, що маркування новітнього харчового продукту має бути здійснене таким чином, щоб споживач міг чітко відрізнити його від інших харчових продуктів. Питання, що слід розуміти під словами «маркування новітнього харчового продукту має чітко відрізняти його від інших харчових продуктів», — залишається відкритим.
Таким чином, доопрацювання даного законопроекту є досить актуальним. Такий нормативний акт має чітко врегулювати порядок реєстрації новітніх харчових продуктів. Це, у свою чергу, сприятиме посиленню контролю з боку держави обігу даної категорії товарів на ринку України з метою забезпечення населення якісними та безпечними харчовими продуктами.
Ігор Солонина, молодший юрист
юридичної компанії «Правовий Альянс»
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим