Мораторій підвищення цін на ЛЗ, кредитування галузі та повернення державної власності

12 жовтня 2009 р. відбулося засідання комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), на якому серед інших опрацьовувалося питання про проект закону України про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби (ЛЗ) і вироби медичного призначення (реєстраційний № 3426), поданий народними депутатами України Петром Симоненком та Володимиром Матвєєвим (КПУ).

У засіданні взяли участь Василь Лазоришинець, перший заступник міністра охорони здоров’я України, Олександр Біловол, перший заступник міністра охорони здоров’я України, Головний державний санітарний лікар України, Валерій Бідний, заступник міністра охорони здоров’я України, Зіновій Митник, заступник міністра охорони здоров’я України, Володимир Юрченко, заступник міністра охорони здоров’я України, Костянтин Косяченко, заступник головного інспектора України з контролю якості лікарських засобів, представники Служби безпеки України.

bahteevaТетяна Бахтеєва, голова Комітету, заслужений лікар України, народний депутат України (Партія регіонів), підкреслила, що останнім часом склалася ситуація, коли пересічні громадяни не мають можливості купувати необхідні ліки через їх суттє­ве подорожчання. Це, в свою чергу, може призвести до скорочення тривалості життя населення та поглиблення демографічної кризи. Крім того, за словами Т. Бахтеєвої, мають місце суттєві відмінності вартості однакових лікарських засобів (ЛЗ) в різних регіонах України, що свідчить про нераціональне ціноутворення на них.

Як вже повідомляло наше видання (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 40 (711) від 12.10.2009 р.), до Комітету надійшли численні пропозиції та поправки щодо тексту законопроекту, прийнятого в першому читанні. Так, один із суб’єктів законодавчої ініціативи, народний депутат В. Матвєєв, запропонував викласти ст. 1 у такій редакції: «На період фінансової кризи до встановлення розміру мінімальної заробітної плати і пенсій на рівні прожиткового мінімуму та до погашення заборгованості з виплат заробітної плати, стипендій та грошового забезпечення студентів, курсантів та учнів запровадити мораторій на підвищення цін на всі види ЛЗ і виробів медичного призначення (ВМП). ЛЗ і ВМП реалізую­ться за цінами, зареєстрованими державою. До введення порядку державної реєстрації цін на ЛЗ і ВМП, вони реалізуються за цінами, що склалися станом на 1 липня 2008 р.». Ст. 2 запропоновано викласти у новій редакції: «Прикінцеві положення». Цей закон набуває чинності з дня його опублікування. КМУ у місячний термін розробити порядок державної реєстрації цін на ЛЗ і ВМП».

Народний депутат Володимир Карпук (НУНС) запропонував у ст. 1 слова «1 липня 2008 р.» замінити на слова «1 липня 2009 р.», ст. 2 викласти в редакції: «Закон набуває чинності з 1 січня 2010 р.».

Народний депутат Руслан Зозуля (БЮТ) пропонує в ст. 1 після слів «вітчизняного та закордонного виробництва» виключити слова «що використовуються населенням України та лікувально-профілактичними закладами», замінивши їх такими: «що закуповуються за державні кошти (включаючи державне замовлення) для потреб закладів охорони здоров’я».

Народний депутат Юрій Кармазін (НУНС) запропонував викласти ст. 2 у такій редакції: «1) Кабінету Міністрів України:

а) при проведенні цінової політики щодо ЛЗ вітчизняног­о та закордонного виробництва забезпечити рівень фіксованих та регульованих цін на них на рівні, що склався станом на 1 липня 2008 р.;

б) подати до Верховної Ради України Державну програму розвитку вітчизняного виробництва життєво важливих ЛЗ та розвитку аптечної мережі державної і комунальної форм власності, що забезпечуватиме реалізацію ліків за державними фіксованими та регульованими цінами.

2) Антимонопольному комітету України: провести перевірку формування цін на ЛЗ вітчизняного та закордонного виробництва та дотримання вимог законодавства щодо конкуренції.

perederiy1В’ячеслав Пєрєдєрій, перший заступник голови Комітету, народний депутат України (БЮТ), зазначив, що питання регулювання цін на ЛЗ успішно вирішено в усіх країнах світу, в яких існує державне медичне страхування та реімбурсація. Він запропонував створити при МОЗ Украї­ни агенцію, яка буде займатися ліцензуванням виробництва, оптової та роздрібної торгівлі ЛЗ та реєстрацією цін на них. Виробник при реєстрації ціни має надати в МОЗ України калькуляцію щодо ціноутворення, реєстрація буде проводитися після порівняння задекларованої ціни зі світовими цінами. Було наголошено, що ціна має відслідковуватися починаючи з вартості субстанцій та запропоновано ввести мораторій на підвищення цін на ЛЗ, зафіксувавши їх станом на 1 жовтня 2009 р. Держлікінспекцію, яка має здійснювати тільки контроль якості ЛЗ, запропоновано перевести в підпорядкування МОЗ України.

kosiachenko11Костянтин Косяченко погодився з пропозиціє­ю В. Матвєєва щодо запровадження державної реєстраці­ї ціни. Він також повідомив, що остання редакція проекту постанови Кабінету Міністрів Украї­ни «Про заходи щодо вдосконалення державного регулювання ціноутворення на лікарські засоби і вироби медичного призначення» була узгоджена на нарадах МОЗ України і Держлікінспекції з представниками вітчизняного фармацевтичного ринку і зараз знаходиться на погодженні у суміжних міністерствах та відомствах.

Представники МОЗ України висловили занепокоєння з приводу того, що деякі препарати, особливо зарубіжні, можуть зникнути з обігу, якщо механізм державного регулювання цін, затверджений законопроектом, що розглядається, буде недостатньо виваженим. Адже станом на 01.07.2008 р. курс долара США становив 4,6 грн. Було підкреслено, що Міністерство економіки України, Міністерство фінансів Украї­ни та Головне науково-експертне управління Верховної Ради України у своїх висновках зазначили, що законопроект, проголосований в першому читанні, суперечить чинному законодавству, та запропоновано, щоб МОЗ України разом з Комітетом до­опрацювали його і підготували до другого читання більш виважену редакцію.

korjНародний депутат Віктор Корж (Партія регіонів) наголосив, що обговорення такого важливого законопроекту ні в якому разі не повинно перетворитися на PR-акцію. На його думку, редакція, яка була проголосована в першому читанні, має суто політичний характер. Між тим такий соціально спрямований документ потребує серйозного економічного обґрунтування.

Народні депутати ухвалили рішення підтримати зазначений законопроект та внести до нього необхідні зміни.

Слід зазначити, що даний документ готується до другого читання за прискореною процедурою, на розгляд в Комітеті було дано 7 днів, тому до­опрацювання тривало до пізньої ночі.

У результаті склалася приблизно така версія: відповідно до ст. 1 мораторій на підвищення цін на всі ЛЗ та ВМП запроваджує­ться з моменту набуття законом чинності та діє на період фінансової кризи (наразі не зрозуміло, яким нормативним актом має визначатися її закінчення, — прим. ред). Ціни встановлю­ються на рівні 01.07.2008 р. У ст. 2 запропоновано визначення термінів референтної ціни, референтної ціни на ЛЗ вітчизняного та зарубіжного виробництва, референтної ціни на ВМП, граничної та базової ціни на ЛЗ та ВМП. Ст. 3 проект­у пропонується встановити, що МОЗ України є головним органом системи центральних органів виконавчої влади із реалізації державної політики у сфері обігу ЛЗ та ВМП. У складі МОЗ України планується створити урядовий орган державного управління — Агенцію, яка займатиметься ліцензуванням у сфері обігу ЛЗ, братиме участь у формуванні та реалізації цінової політики щодо ЛЗ та ВМП, зокрема формуватиме переліки цін, здійснюватиме перевірки суб’єктів господарювання щодо додержання державної цінової політики та Ліцензійних умов. При цьому відзначається, що переліки: цін за повідомленням виробників, референтних та граничних цін на ЛЗ та ВМП — формуються щорічно в різні терміни (відповідно 1 травня, 1 серпня та 1 вересня поточного року). Згідно з прикінцевими положеннями зазначеного проект­у КМУ в місячний термін має затвердити порядок реєстрації цін на ЛЗ та ВМП, формування переліків референтних, граничних та базових цін та створити Агенцію у складі МОЗ України. Пропонує­ться також внести зміни до Закону Україн­и «Про лікарські засоби» щодо визначення урядової установи державного управління — Держлікінспеції у складі МОЗ України.

Таким чином, мораторій на підвищення цін на ЛЗ та ВМП, встановлених на рівні 01.07.2008 р., буде діяти в кращому разі до 01.09.2010 р. Зараз законо­проект знаходиться на розгляді в юридичному управлінні Верховної Ради Украї­ни, після врахування його зауважень в тексті документу можливі зміни. Очікується, що в другому читанні Верховна Рада України розгляне його 20 жовтня 2009 р.

Не слід забувати, що за ініціативи та підтримки Комітету триває робота над новою редакціє­ю проекту Закону України «Про лікарські засоби» (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 28 (699) від 20.07.2009 р.). Цей законопроект у разі його підготовки, винесення у сесійну залу та прийняття Верховною Радою України може суттєво змінити правила гри на вітчизняному фармацевтичному ринку. Найближче засідання робочої групи відбудеться 19.10.2009 р. об 11:00 за адресою: Київ, вул. Ушинського, 40, к. 601 (ДП «Державний фармакологічний центр»).

Наступним важливим для галузі питанням, що розглядалося на засіданні, було техніко-економічне обґрунтування інвестиційних проектів, ухвалених постановами КМУ від 05.08.2009 р. № 818 та 819 (нагадаємо, дію цих, а також постанови КМУ від 23.09.2009 р. № 1017 і від 16.09.2009 р. № 1025 зупинено указами Президента Украї­ни від 09.10.2009 р. № 815 та від 12.10.2009 р. № 817, див с. 9).

В. Бідний повідомив, що МОЗ України зібрано та узагальнено попередню інформацію регіональних органів охорони здоров’я щодо потреби у будівництві та оснащенні лікувально-профілактичних закладів у сільській місцевості, яка становить 2325 фельдшерсько-акушерських пунктів (ФАП) та 487 сільських лікарських амбулаторій різної потужності. Розроблено завдання для проектування ФАП (медичних пунктів) та сільських лікарських амбулаторій залежно від кількості населення, що обслуговується, якими передбачено будівництво житла для медичних працівників на другому поверсі.

Першочерговим визначено оснащення ФАП та сільських лікарських амбулаторій медичним обладнанням та транспортними засобами, другий етап — оснащення пологових будинків, центральних районних лікарень, міських лікарень міст районного значення, третій етап — оснащення закладів охорони здоров’я обласного підпорядкування та спеціалізованих центрів.

Члени Комітету погодилися з тим, що питання розвитку медичної допомоги для сільського населення є дуже важливим, однак необхідно враховувати, що рішення уряду про залучення кредитів було прийнято без передбачення тендерної процедури на основі конкурсу, що може призвести до загрози виникнення непрозорих схем при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти у завчасно визначених учасників.

Народні депутати неодноразово висловлювали занепокоєння, що надані під державні гарантії кошти будуть повертатися за рахунок цільових програм, фінансування яких зменшується з року в рік. Наголошувалося, що розвиток первинної медико-санітарної допомоги необхідно проводити одночасно із запровадженням загальнообов’язкового медичного страхування. Було вирішено доопрацювати це питання спільно з представниками МОЗ України.

Також було розглянуто питання про заходи, що вживаються органами державної влади для повернення у власність держави пакету акцій ЗАТ «Індар». Народні депутати рекомендували МОЗ Украї­ни призупинити дію ліцензії на виробництво ЛЗ, яку було видано цьому підприємству.

Олександр Устінов, фото Любові Столяр

Прим. ред. На жаль, доопрацьована редакція законо­проекту викликає сумні аналогії з уже діючим Законом України «Про заборону грального бізнесу в Україні». Проте доступність розваг і ліків, які в разі набуття проектом чинності зникнуть з легального обігу, має зовсім різні соціальні та демографічні наслідки. Наше видання і надалі інформуватиме читачів про перебіг подій навколо даного проекту.

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*