Відкритий лист АПАУ Президенту України В.А. Ющенку

Шановний Вікторе Андрійовичу!

Аптечна професійна асоціація України як всеукраїнська громадська організація, що об’єднує представників фармацевтичної галузі України, засвідчуючи свою повагу, змушена звернутися до Вас як гаранта законності з метою недопущення катастрофічних наслідків для суспільства, до яких призведе прийнятий Верховною Радою України 20 жовтня 2009 р. Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби і вироби медичного призначення».

Даним законом встановлюється мораторій на підвищення цін на всі види лікарських засобів вітчизняного та закордонного виробництва, що використовуються населенням України та лікувальними закладами, на рівні цін, що склалися станом на 1 липня 2008 р. В основу цього закону покладене гучне гасло, яке має на меті рекламування окремих політичних сил у передвиборних перегонах, а не справжню турботу про населення, оскільки насправді є нежиттєздатним і нищівним для фармацевтичної галузі в масштабах усієї країни, що невідворотно створить штучний дефіцит життєво необхідних лікарських засобів.

Крім того, приймаючи зазначений закон, Верховна Рада України значно перевищила повноваження, надані їй Конституцією України, чим порушила низку норм Основного закону.

Так, відповідно до ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Принцип поділу влади є однією з найважливіших засад правової держави, і він наводиться також у частині другій ст. 19 Конституції України, яка зобов’язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Проведення цінової політики віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, що чітко закріплено у п. 3 ст. 116 Конституції України. Крім того, Верховна Рада України, реалізуючи свої конституційні повноваження на визначення засад внутрішньої та зовнішньої політики (в тому числі і цінової), прийняла Закон України «Про ціни і ціноутворення», який сформулював основні принципи встановлення і застосування цін і тарифів та організації контролю за їх дотриманням на території України. Згідно зі ст. 4 Закону України «Про ціни і ціноутворення» забезпечення здійснення державної політики цін, визначення переліку продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними органами виконавчої влади, визначення повноважень органів виконавчої влади в галузі встановлення і застосування цін (тарифів), а також по контролю за цінами (тарифами) покладено на Кабінет Міністрів України. Ці повноваження Кабінету Міністрів України у сфері ціноутворення відповідають п. 3 ст. 116 Конституції України, а також цілком узгоджуються з положеннями глави 21 Господарського кодексу України, якою врегульовано ціни і ціноутворення у сфері господарювання. Проте Верховна Рада України, знехтувавши вказаними нормами законів України, і зокрема Конституції України, порушила конституційний принцип розподілу влади, перебравши на себе повноваження ціноутворення в державі, в той час як вони закріплені за Кабінетом Міністрів України.

Водночас слід зауважити, що запровадження будь-якого мораторію передбачає тимчасовий період його дії. Проте Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби і вироби медичного призначення», крім того, що прийнятий з прямим перевищенням компетенції, ще і пов’язує закінчення мораторію на підвищення цін на лікарські препарати із настанням невизначених обставин, зокрема завершенням фінансової кризи, погашенням заборгованості із виплат заробітної плати, стипендій та грошового забезпечення студентів, курсантів та учнів (в Україні в цілому). Це положення не відповідає вимогам ст. 19 Конституції України, оскільки органи влади та їх посадові особи мають змогу на свій розсуд визначати дію в часі невизначеного кола нормативно-правових актів, зокрема у сфері ціноутворення.

Вищевикладене стосовно повноважень Кабінету Міністрів України у сфері ціноутворення підтверджено також рішеннями Конституційного Суду України від 02.03.1999 р. № 2-рп/99 у справі про комунальні послуги та від 10.02.2000 р. № 2-рп/2000 у справі про ціни і тарифи на житлово-комунальні та інші послуги, що ще раз свідчить про незаконність дій Верховної Ради України щодо встановлення мораторію на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби і вироби медичного призначення.

Крім того, що прийнятий Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби і вироби медичного призначення» не тільки порушує цілу низку законів, в тому числі і Конституцію України, але і є економічно необґрунтованим з наступних підстав.

Відомо, що більшість лікарських засобів (понад 70%), які використовують населення України та лікувальні заклади, є імпортного виробництва, а 90% вітчизняних лікарських засобів виробляються із застосуванням імпортної сировини — субстанцій, які в Україні підлягають державній реєстрації як лікарські засоби і, відповідно, також підпадають під цінове обмеження. Тому їх собівартість напряму залежить від курсу гривні до іноземних валют. Стає очевидним, що у випадку встановлення цін на рівні, які склалися станом на 1 липня 2008 р., коли 1 дол. США дорівнював 4,85 грн., просто унеможливить закупівлю імпортних медикаментів та субстанцій за курсом 8,20 грн. за долар (за курсом придбання валюти суб’єктами господарювання на міжбанківській валютній біржі). А це в свою чергу потягне за собою не тільки припинення ввезення та реалізації новітніх імпортних препаратів, але й зупинку виробництва вітчизняних лікарських засобів і виробів медичного призначення, оскільки і те, і інше буде приносити катастрофічні збитки. У результаті неминуче виникне колапс у забезпеченні лікарськими засобами, в тому числі й життєво необхідними, населення України, у якого питання охорони здоров’я залишається однією із найболючіших і невирішених проблем.

Слід зауважити, що проект зазначеного закону був поданий ще 2 грудня 2008 р. У той час і впродовж наступного періоду була зроб­лена низка кроків, які сприяли подоланню економічної кризи у фармацевтичній галузі та дозволили без будь-яких необґрунтованих підвищень цін покращити забезпечення населення лікарськими засобами з розширенням асортименту майже до докризового рівня. Введення в дію закону зробить всю роботу в цьому напрямку не тільки марною, але й остаточно підірве довіру населення до влади, оскільки саме населення страждатиме через брак сучасних медикаментів.

Сам закон є не тільки таким, що суперечить законодавству, як зазначено і в оприлюднених зауваженнях Головного юридичного управління Верховної Ради України до проекту Закону України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби і вироби медичного призначення», але може виявитися збитковим для Державного бюджету України.

З повагою президент АПАУ М.Ф.Пасічник

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи