Позиція Асоціації «AIPM Ukraine» щодо скасування пільгової ставки ПДВ на лікарські засоби

У зв’язку з активізацією обговорення на всіх рівнях влади можливості відміни пільгової ставки податку на додану вартість (ПДВ) на лікарські засоби Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників «AIPM Ukraine» (далі — Асоціація) вважає за необхідне висловити свою позицію з цього питання.

Перспектива запровадження звичайної або спеціальної зменшеної (поки що законодавчо не існуючої) ставки ПДВ на лікарські засоби вже неодноразово обговорювалася представниками влади та індустрії. Наразі Україна використовує світовий досвід, який передбачає звільнення соціально важливих груп товарів від податків, що є частиною державної політики соціального захисту громадян. Зважаючи на те, що ПДВ, по суті, є податком на споживача і в кінцевому рахунку лягає на плечі пацієнта, важливим є глибинне розуміння відповідальності перед суспільством та усвідомлення наслідків подібної ініціативи.

Так, аналізуючи можливі наслідки відміни пільгової ставки ПДВ на лікарські засоби, вважаємо за необхідне базуватися на тому, що ліки належать до життєво необхідних товарів, і дуже важливо, аби вони залишалися економічно доступними для всіх верств населення.

На сьогодні внаслідок запровадження численних ініціатив уряду з регулювання та обмеження цін на лікарські засоби виробники використали практично всі можливості для зниження цін на ліки, що постачаються на висококонкурентний роздрібний ринок. При цьому відповідно до діючого законодавства ціни на препарати різних груп, що відпускаються через аптечні мережі, обмежуються граничними торговими та дистриб’юторськими націнками, підлягають детальному моніторингу, декларуванню та регулюються іншими стримуючими методами.

З огляду на масштабність запропонованої ініціативи, Асоціація пропонує розглядати проблему в наступних вимірах.

Вплив на учасників ринку — суб’єктів підприємницької діяльності

Аналізуючи потенційні загрози та ризики запровадження подібної ініціативи, Асоціація прагне привернути вашу увагу до таких вихідних факторів:

1) враховуючи високу вартість заємних коштів, необхідність попередньої сплати ПДВ при розмитненні ліків чи субстанцій для їх виготовлення, такий захід потребуватиме від імпортерів подальшого перегляду схеми валових затрат, а також тимчасово дезорганізує логістичну систему фармацевтичної галузі країни;

2) з огляду на умови використання заємних коштів, а також систему формування націнок на лікарські засоби на всіх ланках товарообігу, зростання ціни при запровадженні пільгової ставки у 7% для кінцевого споживача в підсумку становитиме 8–9%;

3) наступним важливим аспектом запровадження ПДВ є скорочення обігових коштів у підприємств галузі, що автоматично призведе до обмеження закупок. Крім того, скасування пільгового податкового режиму для лікарських засобів поставить під удар, насамперед, невеликі аптеки й оптові компанії, які не зможуть витримати фінансового навантаження і збанкрутують;

4) зростання цін стосуватиметься не лише лікарських засобів, що імпортуються, а й продукції, виробленої в Україні. Вітчизняне виробництво відчує наслідки таких змін у зв’язку з тим, що субстанції для виробництва препаратів імпортуються і тому також оподатковуватимуться ПДВ.

Вплив на державний сектор

Що ж стосується впливу запровадження ПДВ на державний сектор, то тут варто зважати на проблему обмеженої платоспроможності, що матиме наслідком фактичне скорочення обсягу госпітальних закупівель та подальше погіршення ситуації з медикаментозним забезпеченням лікувального процесу в закладах охорони здоров’я України.

Слід зазначити, що державне забезпечення лікарськими засобами в Україні є найнижчим порівняно з іншими країнами СНД та не перевищує 15–18%.

Сплата ПДВ на препарати в таких умовах у кінцевому рахунку ляже на плечі пацієнта.

Крім того, необхідно врахувати те, що Податковий кодекс України та відповідне законодавство не передбачають будь-яких інших ставок оподаткування ПДВ, окрім 0% та 20%. Запровадження альтернативної пільгової ставки вимагатиме внесення змін до законодавчих та нормативно-правових актів у сфері бюджетної та податкової політики.

Європейський досвід

Якщо ж говорити про європейський досвід, то практично в кожній країні Європи ПДВ на лікарські засоби наявний у тому чи іншому вигляді. Проте його ставка є пільговою (наприклад не 16–26%, а 0–2; 5–7%). У всіх європейських країнах функціонують ефективні системи компенсації витрат пацієнта на лікарські засоби в процесі амбулаторного лікування, а також виділяються значні кошти на медикаментозне забезпечення лікувальних закладів.

В Україні ж чинним законодавством не передбачена система реімбурсації (часткове або повне відшкодування з приватних або державних фондів страхування повної або часткової вартості амбулаторного споживання лікарських засобів, що призначаються за рецептом лікаря) на весь перелік соціально важливих препаратів. Вона існує лише у вигляді пілотного проекту щодо антигіпертензивних препаратів. Тому весь податковий тягар знову-таки ляже на плечі пацієнта.

Наслідки для пацієнтів та системи охорони здоров’я

Підбиваючи підсумок, Асоціація застерігає, що запровадження в існуючих умовах будь-якої ставки ПДВ на лікарські засоби призведе до зростання їх вартості. Практичним підтвердженням цього є досвід України стосовно скасування пільгової ставки ПДВ на соціально важливі вироби медичного призначення (рішення КМУ щодо виключення з переліку виробів медичного призначення, операції з поставки яких звільняються від обкладення податком на додану вартість, оболонкових контрацептивів (презервативів), а також пелюшок і підгузків (памперсів) у серпні 2011 р.), у результаті чого ціна на дану продукцію зросла на 25–30%.

Відтак проблема може мати два суттєві наслідки: перший — обмеження фізичної та економічної доступності лікарських засобів, другий — активізація тіньового обігу ліків, починаючи з підробок та контрабанди й закінчуючи торгівлею ліками на ринках.

З огляду на існуючу модель фінансування системи охорони здоров’я в Україні та в сукупності з потенційним скороченням роздрібного сегменту ринку така ініціатива може призвести до зниження ефективності первинного (амбулаторного) рівня надання медичної допомоги та зростання навантаження на вторинний і третинний рівні надання медичної допомоги.

Пропозиції Асоціації

З метою захисту пацієнтів та забезпечення професійного підходу до реформування системи забезпечення населення лікарськими засобами Асоціація наголошує на необхідності виконання наступного алгоритму, що повинен передувати відповідним ініціативам у сфері оподаткування лікарських засобів:

  • розробка та внесення відповідних змін до законодавчих та інших нормативних актів України з метою встановлення спеціальної пільгової ставки ПДВ на лікарські засоби, та, можливо, інші соціально важливі товари;
  • проведення реформи системи охорони здоров’я, запровадження ефективної та платоспроможної системи соціального медичного страхування;
  • запровадження системи реімбурсації вартості лікарських засобів для пацієнтів;
  • створення ефективної системи забезпечення лікувальних закладів необхідними препаратами.

Ми сподіваємося, що такий виважений підхід до змін в оподаткуванні галузі дозволить забезпечити подальший розвиток усього фармацевтичного ринку, підвищить його інвестиційну привабливість і дозволить проводити реформи у системі охорони здоров’я без значних соціальних потрясінь та погіршення медикаментозного забезпечення українців.

За матеріалами, наданими Асоціацією представників міжнародних фармацевтичних виробників «AIPM Ukraine»

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті