Інсуліни: чи отримають пацієнти життєво необхідні ліки?

На сторінках нашого видання неодноразово висвітлювалася ситуація, що склалася у системі забезпечення пацієнтів із цукровим діабетом препаратам інсуліну. Крім того, що вона має низку критичних недоліків, які обумовлюють нераціональне використання бюджетних коштів, та створюють штучні бар’єри на шляху розширення доступу пацієнтів до сучасних якісних та ефективних препаратів інсуліну, на теперішній час виникла загроза фізичної недоступності цих ліків внаслідок девальвації гривні і можливої відмови виробників сучасних інсулінів брати участь у тендерах.

Нагадаємо, що у минулому році МОЗ розроблено, а Урядом України ухвалено постанову КМУ від 14.08.2013 р. № 732 «Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну». Серед іншого вона передбачає, що з 1 березня 2014 р. обіг препаратів інсуліну, зокрема їх закупівля за кошти місцевих бюджетів, здійснюється після декларування зміни оптово-відпускної ціни на такі препарати, яка не може перевищувати граничний рівень оптово-відпускних цін на них, розрахований на основі референтних цін. Тобто Пілотний проект щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну спрямований лише на регулювання цін. При цьому поза увагою залишається підвищення доступності ефективної терапії для пацієнтів.

21.01.2014 р. МОЗ затвердило наказ № 57 «Про затвердження Порядку розрахунку граничного рівня оптово-відпускних цін на препарати інсуліну на основі порівняльних (референтних) цін на такі препарати», а 30.01.2014 р. – наказ № 89 «Про затвердження граничних рівнів оптово-відпускних цін на препарати інсуліну». Положення зазначених наказів фактично зобов’язують виробників сучасних ефективних препаратів інсуліну значно знизити ціни на ці лікарські засоби, а на деякі форми випуску інноваційних препаратів – майже на 50%. Ситуація ускладнюється різкою девальвацією національної валюти.

У зв’язку з вищезазначеним, виробники сучасних препаратів інсуліну попереджають, що такий підхід унеможливлює збереження доступності сучасних препаратів інсуліну на українському ринку, за умови, якщо вони закуповуватимуться за тендерною процедурою.

Як зазначають представники професійних міжнародних асоціацій, що представляють інтереси виробників сучасних препаратів інсуліну, реалізація Пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну у теперішній редакції може призвести до дестабілізації на українському ринку інсулінів через надмірний тиск на ціну виробника, а також до повного або часткового виведення з ринку життєво важливих інноваційних препаратів. Це може мати непоправні наслідки для хворих на цукровий діабет, перш за все дітей.

З метою обговорення ризиків, які нині існують у сфері забезпечення пацієнтів із цукровим діабетом препаратам інсуліну, 26 лютого поточного року в МОЗ відбулася нарада під головуванням Тетяни Донченко, директора Департаменту з питань якості медичної та фармацевтичної допомоги МОЗ України, за участю представників окремих аптечних професійних асоціацій та комунального підприємства «Фармація» (Київ). Учасники наради погодилися із необхідністю скасування постанови КМУ від 14.08.2013 р. № 732 «Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну». Але очевидно, що це може статися лише після затвердження Верховною Радою України нового складу Уряду.

У разі скасування постанови КМУ від 14.08.2013 р. № 732 препарати інсуліну закуповуватимуться за цінами, які були задекларовані до набуття чинності наказом МОЗ від 30.01.2014 р. № 89. В той же час, виробники сучасних препаратів інсуліну зазначають, що навіть якщо це станеться, вони не зможуть надати тендерні пропозиції, якщо при декларуванні граничних рівнів оптово-відпускних цін не буде враховано зміну курсу гривні відносно дол. США. Така ситуація загрожує суттєвим зниженням фізичної та економічної доступності для населення сучасних якісних та ефективних препаратів інсуліну.

Таким чином, нині перед МОЗ та операторами ринку існує дві актуальні задачі, які необхідно вирішити у найкоротші терміни. Мова йде про необхідність скасування постанови КМУ від 14.08.2013 р. № 732 та прийняття постанови КМУ, згідно з якою замовники отримають право в договорах з учасниками процедури закупівлі лікарських засобів та виробів медичного призначення визначати грошовий еквівалент вартості лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються за державні кошти, в іноземній валюті, що підлягає сплаті у гривні за курсом Національного банку України до відповідної валюти на день здійснення поставки, або передбачити здійснення попередньої оплати в розмірі вартості предмету закупівлі.

В подальшому, з метою удосконалення системи забезпечення пацієнтів із цукровим діабетом препаратам інсуліну, МОЗ, разом із зацікавленими операторами ринку, необхідно розробити та запровадити Порядок часткового відшкодування вартості лікарських засобів – препаратів інсуліну, адже тендерна система створює можливості для корупції у зв’язку з високою концентрацією грошового потоку в руках замовника тендеру. Крім того, система державних закупівель дає можливість для адміністративного регулювання асортименту лікарських засобів, які планується закуповувати, без урахування реальних медичних потреб, що негативно позначається на показниках смертності, захворюваності та збільшує витрати на лікування ускладнень. Тобто, обсяги державних закупівель препаратів інсуліну визначаються виходячи із преференцій, наданих виробникам інсулінів, які тривалий час знаходяться в обігу на вітчизняному фармацевтичному ринку, в тому числі застарілих форм, а не на основі реальних потреб пацієнтів.

У той же час рецептурно-компенсаційна система мінімізує ризик корупції, оскільки пацієнт має отримувати препарат в аптеці за рецептом лікаря. За таких умов відсутній ризик необґрунтованих витрат держави через вплив зацікавлених чиновників на процес закупівель. Оплата здійснюватиметься тільки за препарати, які дійсно отримають пацієнти, а відпуск ліків забезпечуватиметься аптечними закладами, які мають необхідну матеріально-технічну базу.

До речі, представники професійних асоціацій протягом всього періоду опрацювання Пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну пропонували наступний підхід до вирішення зазначеної проблеми: запровадження системи відшкодування вартості препаратів інсуліну на рівні аптеки (реімбурсація чи компенсаторна система) для забезпечення більшої прозорості процесу призначення терапії, що повністю враховує потреби пацієнта; застосування зовнішнього референтного ціноутворення виключно у рамках системи реімбурсації.

Крім того, дотепер в Україні не створено єдиного державного реєстру хворих на цукровий діабет як офіційної державної статистичної звітності з метою формування достовірної потреби у препаратах інсуліну та контролю за міграцією пацієнтів. За відсутності цього реєстру об’єктивно оцінити потребу населення у інсулінах неможливо.

Наше видання і надалі слідкуватиме за ситуацією у сфері забезпечення пацієнтів препаратами інсуліну.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Интересная информация для Вас:

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи