Хронічне протистояння між МОЗ та Держлікслужбою загострилося

Для фахівців фармацевтичного ринку не секрет, що протягом останніх років між Міністерством охорони здоров’я та Державною службою України з лікарських засобів (Держлікслужба) триває протистояння. Нині цей процес загострився, і причина цього загострення незмінна. Мова йде про розподіл дозвільних функцій у сфері обігу лікарських засобів. Нині допуск препаратів на ринок України здійснює МОЗ через експертизу реєстраційних матеріалів у ДП «Державний експертний центр». А ліцензування та сертифікацію фармацевтичного виробництва та постачальників, ліцензування роздрібної торгівлі разом з контролем якості лікарських засобів, що ввозяться в Україну або вже перебувають в обігу, здійснює Держлікслужба України. Очевидно, що серед можновладців і нині немає готовності передати всі дозвільні функції у сфері обігу ліків «в одні руки». Саме цей конфлікт інтересів МОЗ та Держлікслужби знайшов від­ображення у виступі міністра охорони здоров’я Олега Мусія під час брифінгу, який відбувся 17 квітня поточного року в Українському антикризовому медіа-центрі.

Одразу зазначимо, що, на думку міністра, головною проблемою в галузі охорони здоров’я є корупція, а шляхи її вирішення включають відставку керівництва Держлікслужби, реорганізацію цього відомства, яке нині є центральним органом виконавчої влади, і повернення до інспекції, що діяла у складі МОЗ. Зокрема, Олег Мусій зазначив: «Загальновідомо, що на фармацевтичному ринку нашої країни існує свій регулятор — Державна служба України з лікарських засобів. Тема нашої зустрічі торкатиметься головним чином саме її діяльності. Якщо заглибитися в історію, у свій час цей орган було створено з благими намірами — і цілком правильно — організовано як державну інспекцію з контролю якості ліків. Протягом подальшого періоду функціонування цього центрального органу виконавчої влади він — у рамках загальної корупційної системи, що існувала в нашій державі протягом останнього часу, — набув не притаманних йому функцій і абсолютно не властивих повноважень.

Практично, з інспекції Держлікслужба спочатку переросла в дозвільний орган, а останнім часом стара влада мала намір передати їй і функції реєстрації ліків. Український фармацевтичний ринок дуже ємний — за експертними даними, його загальний обіг становить близько 4,5 млрд дол. США, — відповідно, він був ласим шматком для попередньої влади. Тож було б дивно, якби вона пропустила повз увагу такий величезний обсяг коштів і не скористалася можливістю побудувати на ньому ті корупційні схеми, які було нею введено практично в усіх галузях».

За оцінками, оприлюдненими міністром та його співдоповідачем з антикорупційного відомства, загальна «фінансова продуктивність» корупційних схем Держлікслужби сягала 3 млрд грн. на рік, або 7 млн на день — і ця вартість закладалася у вартість медикаментів: «Саме такі суми — додаткові 5% — викладали зі своєї кишені пацієнти та пересічні громадяни у кишеню корупціонерів, аби придбати ліки. І це тільки через один орган — Держлікслужбу (а ще є багато інших)», — впевнені обидва спікери. Міністр також висловив нерозуміння того факту, чому українські спеціалісти мають перевіряти на наявність GMP провідні світові фармацевтичні заводи, препарати яких давно й успішно маркетуються на найрозвинутіших ринках світу, насамперед ЄС та США. «Звідки в Україні такі високі фахівці, що беруть на себе таку сміливість?», — дивується він. Олег Мусій звернувся через присутніх на брифінгу представників ЗМІ до Генерального прокурора України з проханням вирішити питання про притягнення керівництва Держлікслужби до кримінальної відповідальності. А відповідаючи на запитання одного з журналістів щодо бачення міністром подальшої долі самого органу, зазначив: «Мною було підписано відповідного листа до Міністерства юстиції та Кабінету Міністрів України про передачу (точніше, повернення) функцій Держлікслужби до Міністерства охорони здоров’я України. Це було б, напевно, правильним. Єдине що — функції інспекції мав би здійснювати незалежний орган. Адже навіть Міністерство не повинне монополізувати всі функції, оскільки, як правило, це призводить до створення чергової замкненої системи, що, знову ж таки, створює родючий ґрунт для тієї самої корупції».

У зв’язку з тезами, які пролунали у виступі міністра, виникає низка суттєвих питань, а саме:

  • який орган продовжуватиме розвиток системи стандартизації у сфері обігу лікарських засобів після реорганізації Держлікслужби, яка нині займається розробкою стандартів та подає їх на затвердження МОЗ;
  • який орган займатиметься сертифіка­цією фармацевтичних виробництв та постачальників;
  • чи потрібно втрачати членство у міжнародній системі співробітництва фармацевтичних інспекцій (РІС/S), до якої нині входить Держлікслужба?

Зауважимо, що стратегічний вектор розвит­ку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я України визначено ще наприкінці минулого сторіччя, і ось уже скоро 20 років, на щастя, він залишається незмінним — це гармонізація вимог до обігу лікарських засобів з такими у Європейському Союзі.

Багаторазово змінювалися влада й економічна ситуація, але крок за кроком в країні розроб­лялися і впроваджувалися стандарти обігу лікарських препаратів, гармонізовані зі стандартами ЄС. Цей шлях був, м’яко кажучи, звивистим, але «петляти» і є українською національною страте­гією. Сьогодні ми кращі серед країн, які не входять до ЄС, у всьому, що стосується обігу ліків: від формату досьє (CTD) на препарат до системи стандартизації та сертифікації, визнаної PIC/S. Нарешті цього місяця розпочато роботу з підготовки нової редакції Закону України «Про лікарські засоби», гармонізованої з відповідною Директивою 2001/83/ЄС, щоб безповоротно закріпити досягнення фармсектору України у сфері євроінтеграції на законодавчому рівні.

Підписання угоди про асоціацію з ЄС поставило всі галузі, у тому числі й охорону здоров’я, перед необхідністю переглянути функціонування галузевих систем і підсистем під новим кутом зору. Фрагментарне реформування охорони здоров’я за останні роки не змогло забезпечити базис для швидкого руху вперед до цивілізованих стандартів забезпечення тривалості здорового життя. Очевидна необхідність проведення рішучих заходів з реформування охорони здоров’я, але поки навіть стратегія такої реформи не визначена. А ще належить обрати модель, розробити та імплементувати механізми її реалізації…

Тобто, насправді система охорони здоров’я України застаріла та, можна сказати, незаймана реформою. У той же час фармацевтичний сектор, який давно обрав європейський шлях і впевнено крокує ним, значно випереджає за розвитком систему охорони здоров’я. Не можна допустити стратегічної помилки та зруйнувати систему, що ефективно працює. Це призведе до повернення української фармації на 10 років назад, коли було проголошено необхідність запровадження системи стандартизації у сфері обігу лікарських засобів та розпочався довгий шлях України до PIC/S.

Відповідаючи на питання щодо корупції у системі державних закупівель лікарських засобів, міністр у якості прикладу навів ПРаТ «Індар». Але всі розуміють, що корупція завжди має щонайменше два боки, одним з яких є чиновник.

Зазначимо, що корупцію можна викорінити, але не рухаючись шляхом Росії, відкидаючи всі міжнародні стандарти і пропонуючи національні «експертні» рішення. Відповіді на болючі питання, пов’язані з необхідністю подолання корупції та реформування галузі охорони здоров’я, можна знайти лише в широкому галузевому діалозі.

(Повний репортаж з брифінгу доступний для перегляду на сторінці Українського кризового медіа-центру на YouTube).

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Коментарі

Ira 22.04.2014 3:52
Шаг вперед два шага назад. Жаль что нет ответа компетентного представителя Гослекслужбы - единственного органа, предложившего видение реформы ЗО, за это и мстит им г. Мусий?
Ira 22.04.2014 3:56
Обидно, что господин министр не верит в высокий уровень компетентности специалистов, выходцев из Украины, это напоминает отношение польской шляхты к образованным украинцам начала века предыдущего.
Антон 22.04.2014 4:05
До відома Міністра: держлікслужбу 1. реорганізовували 4 рази - може пошкодуєте колективи, які там працюють? 2. Що значить - "держлікслужба отримала невластиві повноваження"? Вона що, стала контролювати ринок енергетики? 3. Міністр сумнівається, що в Україні є висококласні спеціалісти, що проводять інспектування GMP. Це що, комплекс меншовартості? 4. В медицині поки що ситуація катастрофічна, у порівнянні з фармацією, однак Міністр збирає ОКРЕМИЙ БРИФІНГ з фармацевтичних питань. Дивно, чи не так? 5. Реєстрацію ліків ще ніхто в МОЗ добровільно не хотів віддавати, хоча якраз логічним виглядає, щоб той орган, який допустив на ринок препарат, і відповідав за його якість. До речі, Соловйов жодного разу публічно не дозволяв персональних випадів проти жодного Міністра, то може це якраз і свідчить про фаховість та порядність керівника? Висновок: МОЗ та держлікслужбі треба працювати спільно на благо громадян, а не перетягувати повноваження.
Ira 23.04.2014 11:15
Правильно, ув. Антон, столько наработок - и коту под хвост, только ради прихоти одного человека, не вникшего в работу службы, разрушить легче, чем создать.
Вадим 23.04.2014 6:22
Яценюк заставил Соловьева подать в отставку. Правильное решение. А вот ув. министр ЗО действительно не до конца осознает как в Украине работает фармация, т.к. он медик. На стажировку в НФаУ. ИМХО

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*