Міліція в аптеці: рівень повноважень

До редакції «Щотижневика АПТЕКА» надійшов лист від керівництва однієї з аптек. Вони стурбовані ситуацією, що відбувається, та запитують, чи має право завідувач аптеки не допускати в службове приміщення працівників органів внутрішніх справ, які приходять,щоб зважити на терезах наркотичні засоби, вилучені у громадян. Причому роблять вони це у присутності громадян, у яких вилучені наркотичні засоби, та свідків, чим створюють незручності для роботи аптеки. До уваги читачів — наш коментар та відповідь на це запитання.

Борис Даневич

Борис Даневич

ПРИЧИНА ВИНИКНЕННЯ ПИТАННЯ

Відповідно до чинного Кримінального кодексу України поняття «великий та особливо великий розмір наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів» з метою кваліфікації важкості злочину визначається МОЗ.

При цьому наказом МОЗ України «Про затвердження таблиць невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, які знаходяться у незаконному обігу» від 1.08.2000 р. № 188 встановлено відповідну градацію таких засобів залежно від їх ваги.

Саме на цій підставі представниками органів внутрішніх справ у рамках слідчих дій здійснюється точне зважування вилучених наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів.

ВІДПОВІДЬ

Перш за все варто зазначити, що засади і основні принципи діяльності міліції викладені у Законі України «Про міліцію», прийнятому ще 20.12.1990 р., за часів, коли державні і суспільні інтереси (одним із захисників яких виступає міліція) переважали над інтересами приватними. Незважаючи на значну кількість внесених до тексту закону змін, його спрямованість в окремих випадках суттєво не змінилася.

Цим законом встановлено як загальний принцип сприяння міліції з боку державних органів, громадських об’єднань, службових осіб, трудових колективів і громадян, так і чіткий перелік прав міліції в рамках виконання своїх функцій. Так, у ст. 6 передбачено, що державні органи, громадські об’єднання, службові особи, трудові колективи, громадяни зобов’язані сприяти міліції в охороні громадського порядку і боротьбі зі злочинністю.

При цьому визначено, що міліція має право для виконання покладених на неї завдань залучати громадян, за їх згодою, до співробітництва у порядку, встановленому законами, що регулюють профілактичну та оперативно-розшукову діяльність.

У даному випадку важливо звернути увагу на те, що загальний принцип сприяння стосується саме охорони громадського порядку та боротьбою зі злочинністю, а не, скажімо, розслідування злочинів або вчинення тих чи інших процесуальних дій.

Слід зазначити, що законом визначені права міліції, необхідні для виконання покладених на неї обов’язків. Так, міліції надано право безперешкодно входити у будь-який час доби, зокрема, на територію і в приміщення підприємств, установ і організацій та оглядати їх з метою припинення злочинів, переслідування осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

Проте у випадку, якого стосується питання, відсутня мета, що дозволяла б міліції реалізовувати право доступу до приміщення аптеки.

Крім того, міліції дозволяється перебувати на земельних ділянках, у житлових та інших приміщеннях громадян за їхньою згодою, а також на території і в приміщеннях підприємств, установ і організацій з повідомленням про це адміністрації з метою забезпечення безпеки громадян, громадської безпеки, запобігання злочину, виявлення і затримання осіб, які його вчинили.

Поряд із тим, у наведеній ситуації очевидно не відбувається ані забезпечення безпеки громадян, ані громадської безпеки, ані запобігання злочину, ані виявлення і затримання осіб, які його вчинили.

Цілий ряд наданих міліції прав стосується безоплатного використання міліцією у випадках необхідності того чи іншого майна, обладнання чи засобів, зокрема:

  • право користування всіма видами громадського транспорту міського, приміського і місцевого сполучення, а також попутним транспортом;
  • право користування транспортними засобами, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам, для проїзду до місця події, стихійного лиха, доставки в лікувальні заклади осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги, для переслідування правопорушників та їх доставки в міліцію;
  • право користування у невідкладних випадках засобами зв’язку, що належать підприємствам, установам і організаціям, а засобами зв’язку, що належать громадянам, — за їх згодою;
  • право користування засобами масової інформації з метою встановлення обставин вчинення злочинів та осіб, які їх вчинили, свідків, потерпілих, розшуку злочинців, які втекли, осіб, які пропали безвісти, та з іншою метою, що пов’язана з необхідністю надання допомоги громадянам, підприємствам, установам і організаціям у зв’язку з виконанням міліцією обов’язків, покладених на неї законом.

Інших загальних чи спеціальних випадків використання міліцією майна (обладнання) чи приміщень підприємств, установ, організацій чи громадян законом не передбачено.

Таким чином, завідувач аптеки не зобов’язаний допускати в службове приміщення працівників органів внутрішніх справ з метою зважування на терезах наркотичних засобів, вилучених у громадян. n

Борис Даневич, юрист адвокатської фірми «Паритет»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті