Вплинути на бажання хворого лікуватися

Великий резонанс у читачів нашого видання викликала стаття позаштатного алерголога Міністерства охорони здоров’я України, професора Бориса Пухлика, відкритий лист лікарів алергологів України про поширення алергічних захворювань та думки з цього приводу фахівців відділу фармаконагляду Державного фармакологічного центру МОЗ України — професорів Олексія Вікторова та Віктора Лук’янчука (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 9 (530) від 6.03.2006 р., № 13 (534) від 3.04.2006 р. та № 20 (541) від 22.05.2006 р.). У цих публікаціях висловлена думка тих, хто безпосередньо, біля ліжка хворого стикається з проблемою побічної дії ліків — лікарів. Але треба почути й думку іншої сторони — фармацевтів та провізорів. Наш співрозмовник — генеральний директор КП «Ліки України»Чернігівської обласної ради Світлана Пасталиця.

Світлана Пасталиця

Світлана Пасталиця

— Світлано Василівно, якою була ваша реакція на відкритий лист алергологів?

— Провізори щодня спілкуються з пацієнтами, які страждають на алергію, мають статистичні дані про підвищення рівня реалізації лікарських засобів протиалергічної групи. Зростають випадки алергічних захворювань у дітей, навіть у новонароджених. Тому зрозуміла тривога лікарів з приводу такої сумної статистики, наведеної професором Б. Пухликом.

Вражають цифри про численні випадки побічної дії лікарських засобів і навіть з летальним кінцем. Адже провізори та фармацевти у своїй діяльності дуже уважно ставляться до вивчення побічної дії та протипоказань лікарських засобів, завжди звертають на це увагу при відпуску ліків. Не зважаючи на те, що лікарські засоби — не єдина й не основна причина стрімкого підвищення рівня алергічних захворювань, ми згодні з позицією лікарів про необхідність введення в дію жорстких правил відпуску рецептурних препаратів. Адже завжди так і було, що в аптеках суворо дотримувалися правил відпуску лікарських засобів. І це було можливо, тому що лікарі дотримувалися правил виписування рецептів. На жаль, останнє десятиріччя можна схарактеризувати як таке, в якому лікарі перестали виписувати рецепти, як того вимагає наказ МОЗ України від 30.06.1994 р. № 117. Склалося враження, що про цей наказ взагалі забули. У кращому випадку лікар пише хворому призначення на клаптику паперу, в амбулаторній картці. Ось із цими призначеннями хворий і приходить в аптеку. Тому не можна сказати, що цей відпуск проводиться на розсуд провізора чи фармацевта. Дійсно, рецепт як документ, передбачений наказом, відсутній, але призначення лікаря є, хоча воно й не відповідає формі, затвердженій Міністерством охорони здоров’я.

Минулого року МОЗ вирішило все-таки повернутися до цивілізованого відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів, але, на жаль (не без участі засобів масової інформації), було зроблено спробу видати це за щось нове в медикаментозному обслуговуванні і введення в дію нового наказу відклали до липня 2006 року, тепер вже — до жовтня.

— Але відпуск в аптеці рецептурних препаратів без рецепта лікаря — порушення…

— Звичайно, варто визнати, що з боку аптек допускаються факти порушення порядку відпуску лікарських засобів. І причина цього в тому, що реалізація ліків сприймається як один із видів бізнесу. Сьогодні аптеку може відкрити кожен, хто має гроші, не маючи фармацевтичної освіти. І такий власник, звісно, не знає правил відпуску лікарських засобів та, зрештою, вони йому й не потрібні. Для нього головне — прибуток. Занадто велика кількість аптек і їх структурних підрозділів, які відкрили за останні 10 років і продовжують відкривати, значно загострила конкуренцію на фармацевтичному ринку. Часто в аптеках працюють навіть не фармацевтичні спеціалісти. До того ж, у деяких аптеках взагалі не виконують вимог щодо порядку відпуску лікарських засобів та інших виробів медичного призначення. Щоб зберегти колективи, робочі місця, забезпечити виконання вимог ліцензійних умов, контроль якості лікарських засобів, санітарно-протиепідеміологічного режиму, відрахування до бюджету аптеки, які були відкриті значно раніше, повинні збільшувати обсяги реалізації лікарських засобів та інших виробів медичного призначення, що при недобросовісній конкуренції надзвичайно важко. І в цьому одна з причин порушень правил відпуску. До того ж, є ще один факт, який не можна не враховувати — торгівля лікарськими засобами, яку здійснюють самі лікарі. Чомусь це всі замовчують, а явище набирає все більших масштабів. А до деяких лікарів хворі вже не хочуть іти, тому що деякі «фахівці» одразу ж примушують купити в них ліки, які за ціною дорожчі, ніж в аптеках.

А скільки шкоди завдали й продовжують завдавати хворим призначення різних БАД! Деякі лікарі використовують їх як основні в лікуванні важких захворювань, що може призводити до серйозних порушень й ускладнень, а головне — хворий після цього вже не хоче йти до лікаря. На практиці пацієнти часто просять допомоги в аптечного фахівця. Тому дуже прикро, що професор Б. Пухлик ставить під сумнів принципи фармацевтичної опіки та рекомендації провізора.

— Яке ваше бачення взаємодії лікаря та провізора?

— Якщо це провізор у повному розумінні цього слова, то на сьогодні його професійна підготовка сприяє раціональному призначенню лікарських засобів. Адже за даними ВООЗ, близько 10% госпіталізацій пов’язані з неправильним призначенням лікарських засобів. За наявності на фармацевтичному ринку України понад 8 тис. найменувань лікарських засобів раціональне призначення ліків можна забезпечити, лише об’єднавши зусилля лікаря та провізора. Професійна підготовка провізора дозволяє йому орієнтуватися в лікарських засобах значно краще, аніж лікареві, особливо це стосується даних щодо ідентифікації лікарських засобів, їх хімічних, фармацевтичних, фармакологічних характеристик. Сьогодні з’явилася нова фармацевтична спеціальність — клінічний провізор, який поряд зі знаннями фармацевтичних дисциплін, досконаліше володіє знаннями з фізіології, анатомії людини, діагностики хвороб, лікувальної справи тощо.

— Хотілося б також звернути увагу на втілення в життя принципів фармацевтичної опіки…

— Фармацевтичну опіку не можна в жодному разі розглядати як таку, що сприяє поширенню алергічних чи якихось інших небажаних наслідків. Адже це комплексна програма взаємодії провізора, лікаря та хворого на весь період медикаментозної терапії від її початку і до закінчення. Основою її є професійні знання і досвід провізора, норми професійної етики, ставлення провізора до виконання своїх професійних обов’язків тощо.

Окрім того, важливого значення набуває такий фактор, як готовність пацієнтів виконувати рекомендації лікаря — комплаєнс, і в цьому дуже важлива роль провізора, який повинен уміти вплинути на бажання хворого лікуватися. Бо знову ж, як ми на практиці спостерігаємо, не кожен пацієнт готовий виконати всі призначення лікаря. Іноді він просто не має на це фінансової можливості і в результаті хоче придбати лише найдешевші ліки з переліку, призначеного лікарем. У цьому випадку провізор повинен запевнити пацієнта: якщо препарат задорогий для пацієнта, то можна замінити його еквівалентом (генериком), значно дешевшим. Фармакоекономічний підхід дозволяє вибрати з переліку генериків найбільш оптимальний по співвідношенню «затрати/ефективність» і забезпечити адекватний лікувальний процес. Це один із важливих напрямків фармацевтичної опіки, який в жодному разі не може розглядатись як такий, що сприяє поширенню алергічних реакцій.

Навпаки, високопрофесійна фармацевтична опіка може тільки сприяти підвищенню рівня здоров’я нації та якості життя хворих. Для цього необхідно, насамперед, на державному рівні визначити, що таке медикаментозне забезпечення: бізнес чи соціально спрямована медична діяльність, яка потребує високого професіоналізму аптечних фахівців та тісної співпраці з лікарями, як це було протягом усієї історії фармації та медицини. Кожен повинен займатися справою, що належить виключно до його компетенції, — лікар призначати препарати, а провізор — забезпечувати ефективне та безпечне лікування ними. n

Вікторія Матвеєва, фото Ігоря Кривінського

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті