Пропозиції АПАУ щодо внесення змін до Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах

Пропозиції АПАУ
щодо внесення змін до Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах*

1. До Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 р. № 1570 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 47, с. 3105), внести такі зміни:

1.1. В абзаці восьмому п. 2 фразу «і погоджений з територіальними органами державної санітарно-епідеміологічної служби, державного контролю якості лікарських засобів і місцевими органами виконавчої влади» замінити на «і погоджений з територіальними органами державної санітарно-епідеміологічної служби та державного контролю якості лікарських засобів».

1.2. У першому реченні п. 31 словосполучення «за погодженням з відповідним місцевим органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування» виключити.

1.3. У розділі «Висновок: наявні приміщення та устаткування аптечного закладу (структурного підрозділу)» додатка слова «Погоджено від місцевих органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування)» виключити.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до пропозицій АПАУ щодо внесення змін до Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах» розроблений з ініціативи Міністерства охорони здоров’я України і спрямований на  забезпечення доступності лікарських засобів для населення шляхом спрощення процедури оформлення дозвільної документації, необхідної для відкриття аптечних закладів, оскільки погодження паспортів аптечних закладів з місцевими органами виконавчої влади, яке передбачене чинною на даний час редакцією Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах, виходить за межі визначеної законами України компетенції місцевих органів виконавчої влади та створює додаткові перешкоди для суб’єктів господарювання на фармацевтичному ринку.

2. Мета і шляхи її досягнення

Проект постанови Кабінету Міністрів України розроблений з метою приведення чинної редакції нормативно-правового акта у відповідність з Конституцією України та законами України у частині визначення повноважень місцевих органів виконавчої влади шляхом удосконалення порядку оформлення паспортів аптечних закладів.

3. Правові аспекти

Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах» розроблений відповідно до Конституції України, Закону України «Про лікарські засоби», «Державної програми забезпечення населення лікарськими засобами на 2004—2010 роки», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2003 р. № 1162, Закону України «Про місцеві державні адміністрації» і спрямований на приведення чинної редакції нормативно-правового акта у відповідність з законами України.

Так, відповідно до ст. 3 Закону України «Про лікарські засоби» державна політика у сфері створення, виробництва, контролю якості та реалізації лікарських засобів спрямовується у тому числі на  забезпечення потреб населення ліками належної якості та в необхідному асортименті шляхом здійснення відповідних загальнодержавних програм, пріоритетного фінансування, надання пільгових кредитів, встановлення податкових пільг тощо. При цьому з метою реалізації права громадян України на охорону здоров’я держава забезпечує доступність найнеобхідніших лікарських засобів.

Перш за все забезпечення широких верств населення лікарськими засобами здійснюється через аптечні мережі шляхом відкриття аптек, аптечних пунктів, аптечних кіосків.

Процедура відкриття зазначених закладів охорони здоров’я на  сьогодні є досить багатоетапною і забюрократизованою, зокрема в частині погодження паспортів аптечних закладів, що значною мірою ускладнює роботу щодо швидкого й ефективного забезпечення громадськості якісними лікарськими засобами.

Так, відповідно до абзацу восьмого п. 2 Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 р. № 1570, встановлено, що паспорт аптечного закладу (його структурного підрозділу) погоджується з територіальними органами державної санітарно-епідеміологічної служби, державного контролю якості лікарських засобів і місцевими органами виконавчої влади. Включення місцевих органів виконавчої влади до зазначеного переліку є невиправданим з точки зору практичної діяльності і створює додаткові перешкоди (як часові, так і фінансові) для суб’єктів господарювання на фармацевтичному ринку та не має під собою достатнього законодавчого обґрунтування.

Частиною другою ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцевим органом виконавчої влади є місцева державна адміністрація. Повноваження місцевих державних адміністрацій детально визначені нормами зазначеного закону і серед них (повноважень) немає погодження паспортів аптечних закладів. Крім того, і нормами інших чинних на сьогодні законів місцевим державним адміністраціям не надано таких повноважень. Більше того ст. 36 цього закону встановлено, що місцеві державні адміністрації не втручаються у господарську діяльність підприємств, установ і організацій, крім випадків, визначених законом.

Також чинна редакція Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах містить неузгодженості та суперечності щодо погодження паспортів аптечних закладів місцевими органами виконавчої влади, що створює додаткові ускладнення для суб’єктів господарювання та передумови для корупційних дій. Зокрема, в абзаці восьмому п. 2 чинної редакції зазначених Правил вказується на  необхідність погодження паспортів аптечних закладів місцевими органами виконавчої влади, а в самому бланку Паспорта аптечного закладу (структурного підрозділу), форму якого наведено в  додатку до Правил, йдеться вже про погодження цього паспорта як місцевими органами виконавчої влади, так і органами місцевого самоврядування.

Таким чином, реалізація запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України передбачає внесення змін до чинної редакції Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 р. № 1570. При цьому у разі прийняття запропонованого проекту постанови процедура погодження паспортів аптечних закладів повністю регулюватиметься існуючими Правилами (з внесеними змінами), а отже розробка нових актів з цього питання з введенням додаткових процедур державного регулювання і контролю буде недоцільною та законодавчо невиправданою.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з Державного бюджету України.

5. Позиція заінтересованих органів

6. Регіональний аспект

Запропонований проект постанови Кабінету Міністрів України позитивно вплине на посилення авторитету виконавчої влади, оскільки не тільки усуне законодавчо неврегульовані повноваження виконавчої влади та обмежить можливості зловживання владою на  місцях, але й зменшить бюрократизацію процесу із забезпечення населення України лікарськими засобами, що неодмінно призведе до позитивного регіонального розвитку України.

7. Громадське обговорення

8. Прогноз результатів

Прийняття запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України забезпечить спрощення оформлення дозвільної документації, необхідної для відкриття аптечних закладів та їх структурних підрозділів, усуне бюрократичні перепони в процесі їх оформлення, поліпшить забезпечення населення лікарськими засобами.


ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Про внесення змін до Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах»

Зміст положення (норми) чинного нормативно-правового акта

Зміст положення (норми) запропонованого проекту акта

П. 2 абзац восьмий. Чинна редакція:

паспорт аптечного закладу (його структурного підрозділу) — складений суб’єктом господарювання при створенні або реконструкції аптечного закладу і погоджений з територіальними органами державної санітарно-епідеміологічної служби, державного контролю якості лікарських засобів і місцевими органами виконавчої влади документ, який засвідчує відповідність наявних приміщень та устаткування аптечного закладу (його структурного підрозділу) встановленим вимогам і можливість використання для оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами;

П. 2 абзац восьмий. Запропонована редакція:

паспорт аптечного закладу (його структурного підрозділу) — складений суб’єктом господарювання при створенні або реконструкції аптечного закладу і погоджений з територіальними органами державної санітарно-епідеміологічної служби та державного контролю якості лікарських засобів, який засвідчує відповідність наявних приміщень та устаткування аптечного закладу (його структурного підрозділу) встановленим вимогам і можливість використання для оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами;

П. 31. Чинна редакція:

Режим роботи аптеки та її структурних підрозділів встановлюється суб’єктом господарювання за погодженням з відповідним місцевим органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування. У разі закриття торговельного приміщення аптеки чи її структурного підрозділу для проведення ремонту, технічного переобладнання чи інших робіт суб’єкт господарювання повинен повідомити про це заздалегідь, але не пізніше ніж за 5 днів, розмістивши поряд з інформацією про режим роботи оголошення про дату та період закриття.

П. 31. Запропонована редакція:

31. Режим роботи аптеки та її структурних підрозділів встановлюється суб’єктом господарювання. У разі закриття торговельного приміщення аптеки чи її структурного підрозділу для проведення ремонту, технічного переобладнання чи інших робіт суб’єкт господарювання повинен повідомити про це заздалегідь, але не пізніше ніж за 5 днів, розмістивши поряд з інформацією про режим роботи оголошення про дату та період закриття.

Додаток

Паспорт аптечного закладу (структурного підрозділу) Розділ «Висновок: наявні приміщення та устаткування аптечного закладу (структурного підрозділу)»

Чинна редакція:

ПОГОДЖЕНО

Від місцевих органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування)

______________________ ___________ _________________________

(посада) (підпис) (ініціали та прізвище)

М.П.

“___» ____________ 200_ р.

Додаток

Паспорт аптечного закладу (структурного підрозділу) Розділ «Висновок: наявні приміщення та устаткування аптечного закладу (структурного підрозділу)»

Запропонована редакція:

виключити



Пропозиції
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Про внесення змін до Порядку відбору зразків лікарських засобів для державного контролю їх якості»

№ п/п

Редакція постанови КМУ № 610

Проект постанови

Пропозиції АПАУ

1. Відбір зразків лікарських засобів для державного контролю їх якості (далі — відбір зразків лікарських засобів) проводиться за рішенням Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ (далі — Державна інспекція МОЗ), а також за рішенням державних інспекцій з контролю якості лікарських засобів в  Автономній Республіці Крим, областях, Києві та Севастополі (далі — територіальні інспекції).

У п. 1 словосполучення «проводиться за рішенням» замінити на «проводиться на підставі письмового вмотивованого рішення».

Не повною мірою відповідає вимогам постанови КМУ від 31 жовтня 2007 р. № 1280 »Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції»

2. Зразки лікарських засобів можуть братися у суб’єктів господарської діяльності незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі — суб’єкти господарської діяльності), які зобов’язані створити для цього належні умови в місцях їх виробництва (виготовлення), зберігання, транспортування, реалізації (торгівлі) та медичного застосування.

У абзаці другому п. 2 вираз «представника суб’єкта господарської діяльності» замінити на  «керівника суб’єкта господарювання, або уповноваженої ним особи».

Не визначено, з якою періодичністю проводиться відбір зразків.

Не визначено, що відбір зразків є заходом державного нагляду, на який поширюється положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», щодо періодичності та підстав планових та позапланових перевірок.

4. Відбір зразків лікарських засобів оформляється актом за формою, затвердженою МОЗ. Зазначений акт складається у трьох примірниках. Усі примірники підписуються посадовою особою, яка відібрала зразки лікарських засобів, та присутнім при відборі представником суб’єкта господарської діяльності. Перший примірник акта залишається у посадової особи, яка його склала, другий — додається до зразків лікарських засобів, третій — передається присутньому при відборі зразків представнику суб’єкта господарської діяльності. Відібрані зразки лікарських засобів і примірник акта передаються до лабораторії територіальної інспекції або лабораторії, визначеної Державною інспекцією МОЗ.

У абзацах третьому та четвертому п. 4 вираз «представником суб’єкта господарської діяльності» в усіх відмінках замінити на «керівником суб’єкта господарювання, або уповноваженою ним особою».

Не повністю відповідає вимогам постанови КМУ від 31 жовтня 2007 р. № 1280 «Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції» і Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Не враховані інтереси фізичних осіб-підприємців; доцільно передбачити що за формою акт має віповідати вимогам постанови КМУ від 31 жовтня 2007 р. № 1280 «Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції»

5. Лабораторний аналіз відібраних зразків лікарських засобів проводиться у строк, що не перевищує 5 робочих днів від дати отримання зразків та усіх необхідних документів (якщо аналітичною нормативною документацією не передбачаються тривалі методи аналізу). Інформація про результати аналізу надсилається у п’ятиденний строк до Державної інспекції МОЗ або відповідної територіальної інспекції, за рішенням якої проводився відбір лікарських засобів.

У п. 5 перше речення викласти в такій редакції: «Лабораторний аналіз відібраних зразків лікарських засобів проводиться у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття рішення про призначення лабораторного аналізу.

та доповнити абзацом такого змісту:

«У разі, якщо лабораторний аналіз зразків лікарських засобів потребує більш тривалих методів аналізу згідно з нормативно-технічною документацією,

Відносно збільшення терміну здійснення лабораторного аналізу відібраних зразків лікарських засобів до 14 робочих днів.

Слід чітко визначити, в яких випадках, ким і в який термін приймається «рішення про призначення лабораторного аналізу».

Збільшення терміну проведення аналізу до 14 днів вважаємо недоцільним.

Не відповідає постанові КМУ від 31 жовтня 2007 р. № 1280 «Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції», де визначено, що «відібрані зразки продукції повинні бути укомплектовані, упаковані та опломбовані (опечатані) посадовою особою органу державного нагляду (контролю) і зберігатися та транспортуватися в умовах, що забезпечують незмінність параметрів, за якими буде проводитися експертиза (випробування) таких зразків.»

Врегулювати питання транспортування та своєчасності доставки зразків відповідно до норм постанови КМУ від 31 жовтня 2007 р. № 1280 «Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції».

Включити норму, визначену Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та постановою КМУ від 31 жовтня 2007 р. № 1280 «Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції»:

строк проведення такого лабораторного аналізу може бути подовжено.»

«4. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) до початку відбору зразків продукції зобов’язана пред’явити суб’єкту господарювання відповідне рішення та ознайомити його з порядком відбору зразків продукції.

5. Відібрані зразки продукції повинні бути укомплектовані, упаковані та опломбовані (опечатані) посадовою особою органу державного нагляду (контролю) і зберігатися та транспортуватися в умовах, що забезпечують незмінність параметрів, за якими буде проводитися експертиза (випробування) таких зразків. Контрольний зразок продукції залишається у суб’єкта господарювання і зберігається в умовах, що забезпечують збереження його якості та цілісності, до ознайомлення з результатами експертизи (випробування).»

7. Вартість відібраних зразків лікарських засобів та витрати на здійснення державного контролю їх якості (включаючи роботи з відбору та доставки цих зразків, лабораторний аналіз, складання висновку щодо якості лікарських засобів та видачу суб’єктам господарської діяльності розпоряджень (приписів) тощо) відносяться до виробничих витрат суб’єктів господарської діяльності, у яких ці зразки беруться.

Підставою для визначення витрат є акт відбору зразків лікарських засобів та рахунок Державної інспекції МОЗ або відповідної територіальної інспекції за здійснення державного контролю їх якості.

Порядок визначення вартості здійснення контролю якості лікарських засобів встановлюється МОЗ.

У разі встановлення Державною інспекцією МОЗ факту випуску виробником субстандартних лікарських засобів вартість здійснення державного контролю їх якості та витрати, пов’язані з поверненням, знищенням або утилізацією, відносяться до виробничих витрат заводу-виробника.

Пункт 7 викласти в такій редакції:

«Витрати, пов’язані з відбором, доставкою та проведенням лабораторного аналізу лікарських засобів та витрати на здійснення державного контролю їх якості здійснюються у порядку, встановленому законодавством.

У разі підтвердження результатами лабораторного аналізу лікарських засобів факту порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства, суб’єкт господарювання відшкодовує витрати на  проведення лабораторного аналізу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У разі встановлення Державною інспекцією МОЗ факту випуску виробником субстандартних лікарських засобів вартість здійснення державного контролю їх якості та витрати, пов’язані з поверненням, знищенням або утилізацією, проводяться за рахунок прибутку суб’єкта господарювання — виробника.

У випадку звернення суб’єкта господарської діяльності до органів державного контролю якості лікарських засобів щодо проведення державного контролю якості лікарських засобів, витрати на здійснення такого контролю відносяться до виробничих витрат суб’єкта господарської діяльності.

Підставою для визначення витрат є акт відбору зразків лікарських засобів (направлення на аналіз) та рахунок Державної інспекції МОЗ або відповідної територіальної інспекції на здійснення державного контролю їх якості.

Порядок визначення вартості здійснення контролю якості лікарських засобів встановлюється МОЗ».

У запропонованій проектом редакції перший абзац замінити на: «Витрати на здійснення державного контролю якості лікарських засобів, в тому числі, пов’язані з відбором, доставкою та проведенням лабораторного аналізу зразків, здійснюються згідно з Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

П. 7, абзац 3 – вираз «проводяться за рахунок прибутку суб’єкта господарювання – виробника» замінити на  «відшкодовуються суб’єктом господарювання — виробником».

Визначити, які саме витрати підлягають відшкодуванню суб’єктом господарювання із можливим встановленням максимальної межі відшкодування таких витрат.

Встановити процедуру оскарження результатів експертизи, у разі незгоди суб’єкта господарювання з результатами експертизи, оскільки можливість повторної експертизи передбачена постанови КМУ від 31 жовтня 2007 р. № 1280 «Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції».

Пропозиція: підготувати нову редакцію проекту постанови КМУ

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті