Світлана Діденко, генеральний директор ПрАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця»: реалізація послідовних змін сьогодні — основа майбутнього успіху

Успіх — це не стільки те, що ми маємо, скільки те, ким ми стаємо в результаті. Джим Рон

Навіть в умовах нестабільної політичної та економічної ситуації український фармацевтичний сегмент останні декілька років демонструє позитивну динаміку зростання. При цьому значну роль у цьому процесі відіграють вітчизняні підприємства, ліки яких виробляються відповідно до міжнародних стандартів, а ціна є доступною для споживача. З проханням поділитися тонкощами розвитку бізнесу в непростих умовах сьогодення редакція «Щотижневика АПТЕКА» звернулася до Світлани Діденко, генерального директора одного з вітчизняних фармацевтичних гігантів — ПрАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця» (далі — «Дарниця»).

— Світлано Василівно, історія «Дарниці» на українському ринку налічує не один десяток років. За цей час, напевно, були і злети, і падіння. Останніми роками компанія демонструє високі показники ефективності роботи, що підтверджується як економічною статистикою, так і визнанням споживачів та експертного середовища. Завдяки чому такий успіх став можливим?

— Протягом уже доброго десятку років «Дарниця» є виробником ліків № 1 в Україні*. Досягнення цього статусу стало можливим внаслідок масштабних системних і послідовних перетворень компанії: багатомільйонних інвестицій у технічне переоснащення виробництва та розвиток R&D, реалізації технологічних та ІТ-інновацій, впровадження належної виробничої практики (GMP). Суворе дотримання вимог GMP та найсучасніше обладнання провідних європейських виробників забезпечують якість наших ліків. Найвищою оцінкою нашої діяльності є довіра споживачів. Цього року вдруге поспіль «Дарниця» перемогла у конкурсі «Вибір року», отримавши підтримку понад третини споживачів та обійшовши найближчого конкурента на 23,8%. За даними всеукраїнського маркетингового дослідження споживчих уподобань, проведеного у 2017 р. компанією Kantar TNS Ukraine, «Дарниця» визнана «Фармацевтичною компанією року», а «Цитрамон-Дарниця» — препаратом року від головного болю серед вітчизняних та іноземних лікарських засобів. Для нашої команди це найкращий стимул для подальшого вдосконалення.

— Три роки тому ви очолили компанію. Розкажіть, будь-ласка, які основні зміни було запроваджено та чи вдалося досягти поставлених цілей?

— Сучасна стратегія розвитку «Дарниці», перш за все, спрямована на посилення лідерських позицій компанії на ринку та конкурентоспроможності, що базуються на підвищенні ефективності функціонування організації, впровадженні інновацій у виробництво та управління, розвитку персоналу і, звичайно, розвитку та оновленні продуктового портфелю. Бути одним з лідерів вітчизняної фармацевтичної промисловості — значить не ухилятися від викликів, працювати на випередження і не боятися змінюватися. Ефективність управління компанією, насамперед, вимірюється її фінансовим станом, і тут нам також є чим пишатися. Цьогоріч «Дарниця» увійшла до рейтингу топ-100 кращих компаній за фінансовими показниками відповідно до даних Державної фіскальної служби України.

Про успіхи можна говорити багато, але без надійної команди досягнення амбітних цілей було б неможливим. Саме тому перетворення ми розпочали з самих себе. Ключові зусилля спрямовуємо на побудову ефективної мотиваційної системи і роботу всередині команди. З 2016 р. успішно впроваджується програма «Енергія знань», що передбачає стажування для студентів з метою залучення і розвитку майбутніх фахівців та формування сильної професійної команди. Особливу увагу ми приділяємо співробітникам з високим потенціалом та прагненням кар’єрного та професійного зростання в компанії. З цією метою розпочинаємо реалізацію програми Talent Pool, метою якої є виявлення і всебічний розвиток таких співробітників. У 2017 р. у компанії «Дарниця» стартувала програма корпоративного навчання. Вона спрямована на підвищення ефективності управління через розвиток ключових управлінських компетенцій, імплементацію корпоративних цінностей і підвищення ефективності командної взаємодії. З початком роботи платформи ідей Idea Box співробітники «Дарниці» отримали додаткові можливості особисто впливати на діяльність компанії для підвищення її ефективності. Кожен працівник може внести пропозиції з оптимізації бізнес-процесів, підвищення ефективності внутрішніх комунікацій і крос-функціональної взаємодії. Протягом 6 міс роботи платформи надійшло понад 60 ідей, частина яких взята в розробку. Завдяки цим та іншим ініціативам «Дарниця» увійшла до топ-3 кращих роботодавців фармацевтичної галузі за версією журналу «Фокус» та топ-20 кращих роботодавців серед студентів та молодих спеціалістів з досвідом роботи до 2 років (наслідки розвитку цінності енергії знань) за результатами дослідження міжнародного кадрового порталу HeadHunter Україна та топ-10 фармацевтичних компаній.

— Нещодавно компанія повідомила про встановлення рекорду України. Розкажіть, будь ласка, про це детальніше.

— У жовтні, напередодні дня народження «Дарниці», ми запросили експертів Націо­нального реєстру рекордів зафіксувати рекорд з найбільшої кількості реалізованих лікарських засобів у формі пігулок впродовж 2016 р. Згідно з даними системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research», у 2016 р. в категорії «Лікарські засоби» «Дарниця» виготовила найбільшу кількість препаратів, що випускаються у формі таблеток, — 121 578 463 упаковки. Тобто майже 4 упаковки за секунду за умови безперервного функціонування ліній у цеху твердих лікарських засобів, де працюють лише 80 співробітників. Це яскрава демонстрація потужності та ефективності виробництва, вміння задовольняти потреби ринку та довіри до «Дарниці» та нашої продукції.

— «Дарниця» виробляє в Україні більше 250 найменувань ліків. Чи розширювався продуктовий портфель компанії у поточному році?

— Оновлення продуктового портфелю у відповідності до нинішніх і майбутніх потреб медицини є запорукою успіху будь-якої фармкомпанії. Останніми роками ми значно активізували роботу над створенням нових лікарських засобів. Оскільки кардіологія є одним з наших стратегічних напрямків, для прикладу наведу один з нещодавно виведених на ринок продуктів — двокомпонентний комбінований антигіпертензивний препарат Тіара Дуо, який разом з Тіарою Тріо (трикомпонентним) поповнив арсенал надійних кардіологічних засобів. Концепція прийому на добу однієї таблетки замість кількох поширена на Заході. Доведено, ще це не тільки зручно, але й значно покращує прихильність пацієнта до лікування, а отже, й результат лікування. Але це тільки «перші ластівки» — у нас в розробці декілька десятків нових препаратів, які ми почнемо впроваджувати, починаючи вже з 2018 р.

— До речі, а які підходи Ви застосовуєте на «Дарниці» щодо вибору нових продуктів для включення в продуктовий портфель?

— Будь-який новий кандидат в продуктовий портфель повинен бути економічно привабливим для компанії та відповідати сучасним рекомендаціям та підходам у лікуванні тієї чи іншої патології. Зазвичай ми орієнтуємося на стандарти лікування, прийняті в ЄС та США. Враховуємо також і потреби вітчизняного ринку. Але тут, на місці, не все так просто. Попри задекларований у державі європейський вектор розвитку, практичні дії дезорієнтують.

— Що Ви маєте на увазі?

— Це підходи в формуванні Національного переліку основних лікарських засобів та програми «Доступні ліки». Ми розуміємо і повністю поділяє­мо принципову необхідність створення нового Нацпереліку та медико-соціальну важливість програми «Доступні ліки». Ці документи вказують орієнтири для медиків у лікуванні та напрямки подальшого розширення продуктового портфелю — для фарміндустрії. Проте іноді засади їх формування викликають сумніви та занепокоєння. Не сприймайте мої наступні слова як критику, а поставтеся до них як до бачення одного з лідерів фармринку, компанії, яка не раз демонструвала свою соціальну орієнтованість. На мою думку, Нац­перелік повинен формуватися на засадах медичної доказовості й орієнтуватися на стандарти лікування ЄС та США, бути значно ширшим і включати як добре відомі ліки, так і нові та інноваційні. А програма «Доступні ліки» повинна базуватися на Нацпереліку, фінансових можливостях бюджету країни та доступності ліків з урахуванням терапевтично еквівалентних доз, де це можливо. Для фарм­індустрії ці документи — вказівка, на що необхідно орієнтуватися в формуванні продуктового портфелю. Але який меседж ці документи «посилають» індустрії сьогодні? Замість впровадження нових лікарських засобів нас, фактично, спонукають створювати «ретро-портфель». Наведу конкретний приклад: у програму «Доступні ліки» включений єдиний і не найкращий представник класу статинів — молекула симвастатину. Єдині показання до застосування цього класу ліків — це порушення обміну ліпідів — дисліпідемій. На зміну симвастатину в світі вже давно прийшли більш ефективні молекули аторвастатину та розувастатину. У свою чергу, ми ще 4 роки тому відмовилися продовжувати реєстрацію свого симвастатину через безперс­пективність.

Нехтування фактом наявності ефекту класу та застосуванням правила терапевтично еквівалентних доз** для статинів попри те, що в Переліку основних лікарських засобів ВООЗ, на який посилаються засновники програми, симвастатин вказано як такий, що демонструє клінічну ефективність, притаманну своєму класу, призвело, на мою думку, до серйозних наслідків. Якщо ж до початку впровадження програми симвастатин завершував свій життєвий цикл у ринку статинів і станом на грудень 2016 р. його частка становила 2,6% в грошах і 2,3% в упаковках, то станом вже на листопад 2017 р. частка цієї молекули досягла 36,4% в грошах і 46,4% в упаковках! По суті програма деформувала ринок, який до цього еволюційно розвивався і формувався на конкурентних засадах, і створила неконкурентні умови для монополізації ринку статинів брендом іноземного виробника (частка 36,1% в грошах і 45,8% в упаковках)***.

Звичайний аналіз показує, що бюджет держави вже втрачає близько 1,5 грн. на кожній таблетці симвастатину дозою 40 мг порівняно з наявними терапевтично еквівалентними дозами аторвастатину чи розувастатину. Той самий Перелік основних лікарських засобів ВООЗ рекомендує, що за умов відсутності різниці в ефективності чи безпеці ліків повинні включатися найдоступніші за ціною. Але в нашій програмі сталося інакше. Переконана, що дана ситуація має бути виправлена найближчим часом, що це дасть змогу ліквідувати створені неконкурентні умови в ринку статинів, «наблизити» сучасні молекули до пацієнтів і почати економити гроші державного бюджету.

— Окресліть, будь ласка, основні плани компанії на майбутнє.

— Десятиліття традиційних цінностей та неповторного досвіду ми вміло поєднуємо з інноваціями. Тому продовжуємо слідувати сучасним вимогам та стандартам індустрії, орієнтуватися на теперішні та майбутні потреби охорони здоров’я, професійної громади та пацієнтів, посилювати соціальну орієнтованість, лідерство в Україні та експортну експансію. Вдосконалюючи «Дарницю», ми створюємо нові цінності і традиції.

Користуючись нагодою, хочу привітати всіх з прийдешніми Новим роком та Різдвом. Цей рік був багатим на події, які обов’язково залишаться в нашій пам’яті, тож бажаю, щоб новий рік приніс нові сили та натхнення для втілення найамбітніших планів і сміливих звершень. Любіть справу, якою займає­теся, і нехай вона окриляє вас, надає сил і наповнює сенсом ваше життя. Нехай все краще, що було в минулому році, подвоїться і в 2018 р. буде лише одна смуга — біла. Щастя, здоров’я і благополуччя вам і вашим родинам! Радісних свят!

Фармацевтична фірма «Дарниця» — коли якість не має альтернатив!

Ірина Бондарчук,
фото надані Фармацевтичною фірмою «Дарниця»

*За даними аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research» за підсумками роздрібного продажу в натуральному вираженні.
**Drug Class Review: HMG-CoA Reductase Inhibitors (Statins) and Fixed-dose Combination Products Containing a Statin, Final Report, Update 5, November 2009.
***За даними аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research» за підсумками роздрібного продажу в ринку АТС4 (С10 А А), листопад 2017 р.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Наталія 16.01.2018 11:08
Доброго вечора мене звати Наталія я фармацевт-провізор і я хотіла б працювати у вашій фірмі.Що для цього потрібно.

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті