6 квітня 2018 р. Міністерством охорони здоров’я України на громадське обговорення винесено проект Порядку обігу лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я та фізичних осіб — підприємців (далі — проект Порядку).
Проект розроблено з метою:
- врегулювання порядку обігу лікарських засобів та медичних виробів;
- запровадження компонентів електронної системи обміну медичною інформацією;
- впровадження електронних рецептів, визначення вимог до них.
Розробники проекту документа зазначають, що впровадження електронної форми рецептів підвищить прозорість та підконтрольність операцій щодо призначення лівів, обліку операцій з відпуску лікарських засобів, вартість яких підлягає державному відшкодуванню.
Крім цього, у Міністерстві визнають, що назріла необхідність переглянути, концептуально оновити та зробити сучасними аспекти базового документа з обігу лікарських засобів, який впорядковує:
- виписування рецептів;
- порядок відпуску лікарських засобів і медичних виробів з аптек;
- облік та знищення документів з питань обігу лікарських засобів, які відповідно до законодавства підлягають додатковим заходам контролю.
Розроблений проект Порядку об’єднує всі правила та вимоги до обігу лікарських засобів, у тому числі й тих, що містять підконтрольні речовини або є сильнодіючими/отруйними, та медичних виробів як у медичних, так і в аптечних закладах.
Проектом наказу МОЗ України передбачено:
1. Затвердити оновлені відповідно до сучасних вимог:
- правила виписування рецептів на лікарські засоби та медичні вироби;
- порядок відпуску лікарських засобів та медичних виробів з аптек та їх структурних підрозділів;
- переліки отруйних та сильнодіючих лікарських засобів за міжнародними непатентованими або загальноприйнятими назвами.
2. На виконання постанови КМУ від 13 травня 2013 р. № 333 «Про затвердження Порядку придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я» затвердити:
- форми журналів з питань придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я та фізичних осіб — підприємців (ФОП), та інструкцій щодо їх заповнення;
- інструкцію про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків та замовлень;
- порядок розрахунку норм обсягів зберігання лікарських засобів, які містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори, у закладі охорони здоров’я в цілому, а також у розрізі його відділень, постів, кабінетів;
- інформаційний лист для хворого або особи, яка здійснює за ним догляд (члена сім’ї, опікуна або піклувальника) про правила поводження з лікарськими засобами, до складу яких входять підконтрольні речовини, недопущення їх немедичного використання;
- листок призначення лікарських засобів, до складу яких входять підконтрольні речовини, хворим, які отримують лікування в стаціонарних або амбулаторних умовах.
Крім цього, проектом наказу МОЗ України передбачено визнати такими, що втратили чинність, накази МОЗ України:
- від 19 липня 2005 р. № 360 «Про затвердження Правил виписування рецептів та вимог-замовлень на лікарські засоби і вироби медичного призначення, Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків та вимог-замовлень»;
- від 17 серпня 2007 р. № 490 «Про затвердження Переліків отруйних та сильнодіючих лікарських засобів»;
- від 07.08.2015 р. № 494 «Про деякі питання придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я».
Разом з тим для суб’єктів господарювання, на яких будуть поширюватися норми, зазначені у проекті Порядку, передбачено перехідний період для їх впровадження.
Проект документа врегульовує питання, пов’язані із запровадженням електронного рецепта. Його виписуватиме уповноважена на це в інформаційно-телекомунікаційній системі суб’єкта господарювання особа і підписуватиметься він електронним цифровим підписом, підтвердженим з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису.
Суб’єкт господарювання самостійно прийматиме рішення про запровадження електронних рецептів, крім випадків, коли вимоги щодо обов’язкового виписування електронного рецепта встановлені нормативно-правовими актами для рецептів на лікарські засоби, медичні вироби, які відпускаються на пільгових умовах (безоплатно чи з доплатою) або вартість яких підлягає державному відшкодуванню (повністю або частково).
Торговельна назва на рецепті може зазначатися, якщо лікарський засіб:
- не має міжнародної непатентованої назви;
- належить до лікарських засобів біологічного походження, до подібних біологічних лікарських засобів (біосимілярів);
- є комбінованим лікарським засобом;
- відпускається на пільгових умовах (безоплатно чи з доплатою).
Проектом серед іншого надано право аптекам інформувати про наявність в аптеці лікарських засобів та супутніх товарів, їх вартості за допомогою інтернет-ресурсу. Визначено, яку інформацію має містити відповідний сайт аптеки. Підприємство, що здійснює послуги інформування за допомогою інтернет-ресурсу, має забезпечити дистанційно консультаційний супровід громадян спеціалістами з фармацевтичною освітою. При цьому про дистанційну реалізацію лікарських засобів мова не йде, такий вид діяльності залишається поза законом.
Коментарі