Парламентарі пропонують встановити кардинально нові вимоги до аптечного ритейлу

Група народних депутатів України на чолі з Іриною Сисоєнко ініціює встановлення кардинально нових вимог до власників аптечних закладів, відкриття нових аптек та їх оформлення. Відповідний законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо забезпечення економічної конкуренції та захисту прав пацієнтів при здійсненні роздрібної торгівлі лікарськими засобами» зареєстровано в Парламенті 12 липня 2018 р. (реєстр. № 8591).

Чим спричинена така необхідність?

Обґрунтовуючи необхідність прийняття такого документа, у пояснювальній записці ініціатори зазначають, що необхідно, щоб засновники (учасники, акціонери) аптек були професійними учасниками фармацевтичної діяльності, тобто в повній мірі забезпечувалася професійність управління аптекою, адже остання є закладом охорони здоров’я, а не звичайним суб’єктом роздрібної торгівлі продовольчими товарами.

«Натомість сьогодні абсолютна більшість аптек, що управляються не провізорами, здійснюють свою діяльність як звичайні підприємці, намагаючись максимізувати прибуток (навіть якщо це здійснюється за рахунок життя та здоров’я споживачів) та створити для цього якомога більшу кількість аптек. Непрофесійні власники не дотримуються правил етики та професійної деонтології фармацевтів, поширюючи стандарт «непрофесійності» на найнятих ними працівників», — йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.

Необхідність встановлення вимог до відкриття нових аптечних закладів спричинена тим, що тенденції до консолідації аптечного сегмента шляхом посилення ролі мережевої торгівлі лікарськими засобами несуть загрозу поглинання великими аптечними мережами слабших конкурентів. «Маючи здатність впливати на ринкову пропозицію лікарських засобів, аптечні мережі можуть обмежувати вибір споживача тими лікарськими засобами, доходність від реалізації яких найбільша», — зазначено в супровідних документах до законопроекту.

Нові вимоги до власників аптек

Законопроект визначає фармацевтичну діяльність у сфері торгівлі лікарськими засобами як професійну діяльність, що здійснюється винятково фахівцями. Власники аптечних закладів повинні будуть відповідати встановленим освітнім вимогам, а саме мати:

  • документ про вищу освіту не нижче другого (магістерського) рівня за спеціальністю «Фармація»;
  • сертифікат провізора-спеціаліста, виданий закладом післядипломної освіти, або посвідчення про присвоєння (підтвердження) відповідної кваліфікаційної категорії.

Проект закону встановлює освітні та організаційно-правові вимоги до діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами для фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, а також обмеження щодо здійснення інших видів діяльності, крім виробництва (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки.

Законопроектом встановлено, що фізичні особи — підприємці мають право здійснювати господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами лише через одну аптеку без можливості створення її відокремлених структурних підрозділів. Юридичні особи — лише через аптеки та їх структурні підрозділи (загалом не більше 4, крім юридичних осіб, що провадять господарську діяльність з екстемпорального виготовлення лікарських засобів або діяльність, пов’язану з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, яким дозволяється здійснення діяльності через 8 аптек включно з їх структурними підрозділами).

Фізичні особи — підприємці та юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, не мають права займатися іншими видами господарської діяльності, крім виготовлення лікарських засобів в умовах аптеки.

Також законопроектом встановлюється, що юридичні особи як суб’єкти роздрібної торгівлі лікарськими засобами мають відповідати наступним вимогам:

  • здійснювати свою діяльність у формі приватного підприємства, акціонерного, повного, командитного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або з додатковою відповідальністю з урахуванням того, що учасників (засновників, акціонерів) кожної з таких юридичних осіб повинно бути не менше 3, та інших особливостей, передбачених законом;
  • не бути учасником об’єднань підприємств, учасниками яких є суб’єкти господарювання, що здійснюють господарську діяльність з роздрібної або оптової торгівлі лікарськими засобами;
  • учасниками (акціонерами) такої юридичної особи, які в сукупності є власниками 100% частки в статутному капіталі (частки у складеному капіталі, простих акцій), є особи, які відповідають освітнім вимогам;
  • голова та члени виконавчого органу (у разі колегіального виконавчого органу) або особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу даної юридичної особи, мають відповідати освітнім вимогам;
  • учасники (засновники, акціонери), члени виконавчого органу даної юридичної особи, які відповідають освітнім вимогам, а також пов’язані з ними особи, разом або будь-хто з них окремо, не є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) або учасником (засновником, акціонером) або членом одноосібного чи колегіального виконавчого органу іншої юридичної особи, яка здійснює господарську діяльність з роздрібної або оптової торгівлі лікарськими засобами;
  • учасники (засновники, акціонери), члени виконавчого органу такої юридичної особи, які відповідають освітнім вимогам, а також пов’язані з ними особи, разом або будь-хто з них окремо, не є комерційним агентом, представником, управителем іншої юридичної особи, яка здійснює господарську діяльність з роздрібної або оптової торгівлі лікарськими засобами;
  • будь-хто з учасників (засновників, акціонерів), членів виконавчого органу такої юридичної особи, які відповідають освітнім вимогам, не є фізичною особою — підприємцем, яка здійснює господарську діяльність з роздрібної або оптової торгівлі лікарськими засобами;
  • іншим вимогам, що встановлені законом.

Деякі з наведених вище вимог не застосовуватимуться до юридичних осіб, єдиним заснов­ником (учасником) яких є орган державної влади або орган місцевого самоврядування, які безпосередньо здійснюють господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Зокрема, це стосується освітніх вимог до учасників (акціонерів) юридичних осіб.

Змінюються окремі положення щодо можливості видачі ліцензій на здійснення діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, виходячи з територіальних обмежень щодо розміщення аптек (аптечних пунктів). А саме, ліцензія на здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами не видаватиметься, якщо:

  • на день подачі заяви про видачу ліцензії відстань по прямій лінії від місця запланованого розташування аптеки до найближчої аптеки становить менше 500 м (дані обмеження не застосовуються до аптек та їх структурних підрозділів (аптечних пунктів), що створюються для роботи в лікувально-профілактичних закладах); або
  • особа, яка має намір здійснювати діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами не відповідає вимогам Закону України «Про лікарські засоби».

У законопроекті також визначено вимоги до індивідуалізації суб’єктів роздрібної торгівлі лікарськими засобами та місць здійснення ними діяльності.

Законопроект не передбачає скасування чи обмеження чинних ліцензій на здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами. У разі його прийняття він застосовуватиметься до відносин, що виникли після набуття чинності відповідним законом.

Перехідними положеннями законопроекту передбачається перехідний період для приведення діяльності діючих суб’єктів роздрібної торгівлі лікарськими засобами у відповідність з його положеннями.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Aisha 14.07.2018 12:37
ДАВНО ПОРА
Aisha 14.07.2018 12:41
А почему, потому что расплодилось аптек под разными названиями, но все они под одной крышей. Пожирают другие сети и никакой конкуренции. Потребитель в результате получает отстойное обслуживание в аптеке, руководители которых сами необразованные барыги, так еще и ставят за первый стол таких же барыг без фарм. диплома... Я уже промолчу про качества лекарств и как оно контролируется, точнее никак не контролируется. В результате, страдают обычные люди, а барыги наживаются и уже давно превратили аптечный бизнес в базар-вокзал. Примут ли этот законопроект, вот в чем вопрос...
Александр 16.07.2018 8:09
хотите закрыть половину аптек? на монополистов работаете?
Надія 16.07.2018 9:32
Не дивно під подібним "проектом" бачити підписи незламних борців із корупцією в медицині - богомолець,мусій, шипко. Комітет ВРУ по охороні здоров'я має бути розформованим
споживач 16.07.2018 10:05
Александр, как раз наоборот, против монополистов
John 16.07.2018 10:47
Давайте вкотре повішаємо всіх собак на аптеку. В умовах тотального регулювання націнок це ж аптечні мережі у нас тільки монополісти і заробляють на цьому золоті гори. В жодному разі не дистриб'ютори і, тим паче, не виробники. А от як аптечних мереж не стане - так зразу і благодать прийде: дистриб'ютори знизять ціни, а виробники ще доплачуватимуть споживачу за свою продукцію.
Надежда 16.07.2018 1:50
Я не верю своим глазам... Давно пора было вносить изменения подобного плана. А то сети "расплодились", как тараканы. Как такое может быть, цена приходная выше чем продажная в сети? В Польше давно уже существует понятие про "шаговую доступность".
За справедливість. 16.07.2018 6:12
Початок хороший, хоча для багатьох вже пізно. Але багато тих, хто чесно хоче працювати, а не перетворювати аптечні мережі у вигідний мегабізнес з підпільними власними виробництвами - світло в кінці тунелю. Тільки щоб воно засвітилося, а не згасло.
Власна думка 16.07.2018 10:41
Зрозуміло що цей законопроект просувають великі аптечні мережі. В разі його прийняття частині підприємцям необхідно буде переоформляти ліцензії. Отримати її вони не зможуть по причині територіальних обмежень. Чому ФОПам не можна відкривати аптечні пункти? Зобов'яжіть тоді великі мережі на 5 аптек в містах відкривати по одному аптечному пункту в сільській місцевості. На даний момент саме ФОПи працюють в селах і смт. В великих містах працювати складно по причині конкуренції з мережами, які отримують великі бонуси по маркетингових договорах.
провізор 17.07.2018 10:34
Як регулюватимуться відносини, якщо власником частки в юридичній особі стане неповнолітня особа (внаслідок спадкування) або один із подружжя (внаслідок поділу майна)? Смерть фізичної особи і розлічення - це порушення ліцензійних умов? Так виходить?
Vlad 17.07.2018 11:19
Все вроде бы хорошо, но опять закон н е для всех одинаков: "Деякі з наведених вище вимог не застосовуватимуться до юридичних осіб, єдиним заснов­ником (учасником) яких є орган державної влади або орган місцевого самоврядування, які безпосередньо здійснюють господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Зокрема, це стосується освітніх вимог до учасників (акціонерів) юридичних осіб." Значит если государство то можно творить все что хочешь. Нет господа или панове требования ко всем должны быть одинаковыми и понятными. Все должнв быть в равных условиях. Или мне тогда непонятно к чему все это. У вас министр без образования и гражданства даже украинского а вы аптекарям пытаетесь рассказать через сколько метров ставить аптеку.
інгир 17.07.2018 6:31
500 метрів це якраз клас , але хто таке пропхне . А ці грьобані анц добрі дні вітаміни і копійкіі проча хренотень вже реально запарили , їх ціни такі , що якщо все порахувати то ношпу потрібн вркасти ще на заводі за кордоном Це ні вякі ворота
Зав. аптекою Оксана Юріївна 18.07.2018 2:42
Ідея хороша, але щоб вона не перетворилась на грубий віджим потрібно чітко прописати процедуру перехідного періоду. Про те що ціни на ліки в Україні дуже завищені знаю не від чужих людей а від близьких, які працюють за кордоном. А завищення тісно пов'язане з монополізацією ринку. Наскільки ціни завищені ще й показала програма "доступні ліки" коли ціни впали в 2-ва, а то більше разів, на препарати з переліку. Я, як провізор з більш як 20-ти річним стажем, також погоджуюсь з тим, що аптеки з медичних закладів перетворились на торгові місця з заробляння коштів. Ніколи не працювала і не думаю (хоч там і більша ЗП) в аптечних мережах, бо пішла в професію за покликанням, а не тільки зароблянням грошей (хоча це теж має вагу) . Принагідно хочу попросити допомоги у колег. З нашої аптеки вночі працівники КП "Київреклама" зняли вивіску "Аптека" без попереджень і приписів, чи хтось стикався з цією проблемою. Наскільки мені відомо вивіски не потребують ніяких дозволів і узгоджень бо не є рекламою. Якщо хтось хоче поділитись досвідом з цього питання пишіть мені на [email protected]
Ирина 25.07.2018 1:20
Обращает внимание на себя тот факт, что изменения не коснуться действующих лицензий, а только "новостворених" (Законопроект не передбачає скасування чи обмеження чинних ліцензій на здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами. ), Причем Лицензии эти бессрочные. Т.е. Как работали АНЦ и Копейки и прочие Дни, так и будут работать. А вот для новых - путь закрыт. Как бы не они это сами и придумали, что бы избежать конкуренции в дальнейшем!
Анна 05.08.2018 4:41
Почему все время думают о здоровье потребителей???? Когда начнут думать о здоровье персонала???? До тех пор, пока персонал будет получать зп от выручки, ничего хорошего не будет!!!!!!! Хоть оставьте одну аптеку на 10тыс.человек! Нам -специалистам, должно быть по барабану принимает конкретный врач или нет,который делает назначения определенных препаратов и выручка за день должна быть по барабану!!! У нас должна быть ставка! Мы не должны втюхивать и не должны увеличивать сумму среднего чека!!!!!!!!! А от нас это требуют и еще на тренинги насильно посылают, где учат продавать дорогие препараты!!!Так кто мы после этого??? ПРОДАВЦЫ!!!! И какая разница есть ли образование или нет?

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*