АМКУ надав рекомендації МОЗ щодо необхідності створення рівних правил промоції ліків

Світлана Панаіотіді, державний уповноважений Антимонопольного комітету України (АМКУ), на своїй сторінці в Facebook повідомила, що комітет надав Міністерству охорони здоров’я такі обов’язкові для розгляду рекомендації щодо розробки та прийняття нормативно-правового акта/актів, якими встановлюватимуться чіткі, прозорі, недискримінаційні правила промоції лікарських засобів для всіх учасників фармацевтичного ринку задля:

— унеможливлення спотворення конкуренції на ринку лікарських засобів внаслідок використання маркетингових інструментів при реалізації (оптовій та роздрібній) лікарських засобів;

— забезпечення кінцевих споживачів можливістю об’єктивного та неупередженого самостійного вибору в аптечних закладах необхідних їм лікарських засобів;

— унеможливлення переважної реалізації (оптової та роздрібної) лікарських засобів за підвищеною вартістю за рахунок застосування маркетингових інструментів.

Рекомендації Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду органами чи особами, яким вони надані.

Про результати розгляду цих рекомендацій слід повідомити АМКУ протягом 90 днів з дня їх отримання.

АМКУ надано ці рекомендації у зв’язку з тим, що не використовуються пропозиції стосовно встановлення прозорих відносин у сфері промоції та маркетингу лікарських засобів з урахуванням європейського досвіду, які надані у Звіті за результатами ґрунтовного дослідження фармацевтичних ринків за період 2014 — І півріччя 2016 р., хоча Звіт було направлено Президенту України, Прем’єр-міністру України, Міністерству охорони здоров’я України, Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я. Однак станом на сьогодні до АМКУ не надходило на погодження в установленому законодавством порядку будь-яких проектів нормативно-правових актів щодо врегулювання маркетингових послуг у фармацевтичній галузі.

Разом із цим наявна в АМКУ інформація свідчить, що реалізація лікарських засобів із застосуванням маркетингових послуг для всіх учасників ланцюга збуту (виробників, дистриб’юторів та аптек/аптечних мереж) є сталою розповсюдженою практикою.

«Я можу констатувати зростання протягом останніх років кількості заяв суб’єктів господарювання щодо отримання висновків у формі рекомендаційних роз’яснень стосовно відповідності законодавству про захист економічної конкуренції їх дій у сфері маркетингових послуг при реалізації лікарських засобів, що свідчить про існування суспільного запиту учасників фармацевтичного ринку у встановленні чітких та зрозумілих умов замовлення та надання маркетингових послуг. Але ми надаємо висновки за зверненням конкретного суб’єкта господарювання на підставі наданої ним інформації. Тобто такі висновки є документом індивідуальної дії й не можуть бути за замовчуванням використані для всіх учасників фармацевтичного ринку», — зазначила С. Панаіотіді.

Також вона наголосила, що за таких умов на ринку реалізації лікарських засобів суб’єкти господарювання, що здійснюють оптову та роздрібну торгівлю лікарськими засобами, мають певну зацікавленість орієнтуватися на придбання та реалізацію кінцевим споживачам лікарських засобів тих виробників, за виконання умов договорів про надання маркетингових послуг (або додаткових угод до договорів поставки) вони отримають більші матеріальні винагороди.

Відповідно, наразі при реалізації лікарських засобів на різних рівнях фармацевтичного ринку конкуренція здебільшого відбувається не за рахунок оцінки якості, ефективності та безпосередньої ціни лікарського засобу, а здебільшого за рахунок вартості маркетингових послуг.

«Я вважаю, що з урахуванням специфіки реалізації лікарських засобів як товару та особливостей їх обігу подальша відсутність прозорих правил промоції лікарських засобів, встановлених для всіх учасників фармацевтичного ринку (вітчизняних виробників, імпортерів, ліцензіатів з оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами) може мати відображення у зміщенні балансу між попитом та пропозицією на ринку лікарських засобів у бік реалізації виключно тих препаратів, де наявні договори про надання маркетингових послуг між виробником/імпортером, оптовим дистриб’ютором та аптекою, що призводитиме до перебування на полицях аптек препаратів підвищеної вартості», — додала посадовець.

Олександр Комаріда, генеральний директор Фармацевтичного директорату МОЗ України, уже підтвердив готовність розробляти відповідний нормативно-правовий акт.

За матеріалами www.facebook.com/panaiotidi

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи