Мобільні сервіси електронної ідентифікації

З метою удосконалення організації рецептурного відпуску та запровадження електронної форми рецепта наказом Міністерства охорони здоров’я України (далі — МОЗ) від 04.10.2018 р. № 1819 внесено зміни у Правила виписування рецептів на лікарські засоби і вироби медичного призначення; Порядок відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів; Інструкцію про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків. Нагадуємо, що вказані зміни набули чинності 26 грудня 2016 р. Згідно з чинною редакцією наказу МОЗ від 19.07.2005 р. № 360, яким затверджено вищеперераховані документи, рецепти на ліки, що виписуються на бланках форми ф-1 та ф-3, тепер можуть виписуватися у формі електронного рецепта (е-рецепт). Е-рецепт виписується уповноваженою на те особою та підписується з використанням посиленого сертифіката-ключа за допомогою засобу електронного цифрового підпису (ЕЦП). Для відпуску препарату за номером е-рецепта провізору, відповідно, також необхідно вносити дані про відпуск в електронну систему охорони здоров’я і засвідчувати їх власним ЕЦП.

Можливості Mobile ID

Накладення ЕЦП вимагає обов’язкової електронної ідентифікації, серед інструментів якої в Україні вже впроваджено Bank ID, Mobile ID та ID-картку. Система Mobile ID, за якою криптографічні операції здійснюються на чипі мобільної SIM-картки, де зберігається ЕЦП, уже дозволена до використання в Україні. Очікується, що пацієнти зможуть використовувати сервіс для отримання призначених лікарем рецептурних препаратів, виписок з реєстрів тощо, а лікарі — для доступу до електронної медичної картки та інших потреб електронної системи охорони здоров’я. Окрім очевидних переваг в економії часу, є й додаткова перевага у безпеці, оскільки вважається, що скопіювати ЕЦП з SIM-картки неможливо. Таким чином, послуги електронної ідентифікації, про необхідність яких у реформованій сфері охорони здоров’я ми розповідали раніше, відтепер можна отримати й через операторів мобільного зв’язку, двоє з яких уже пропонують Mobile ID.

Як саме відбувається ідентифікація особистості в системі ID, пояснюється дуже просто: абонент обирає нову функцію «Підтвердити через Mobile ID» та здійснює підтвердження. Для цього він вводить номер власного телефону та додає особистий PIN-код, після чого операція стає дозволеною від його імені. Відповідно, ЕЦП у рамках Mobile ID захищають два PIN-коди, перший з яких розблоковує мобільну SIM-картку, а другий є особистим ключем. Захисні PIN-коди абонент може самостійно обирати та змінювати.

Нова послуга має бути доступною для всіх типів мобільних пристроїв, на яких встановлено операційні системи Android, iOS, Symbian тощо. Також очікується, що SIM-картки нададуть можливість задіяти декілька кваліфікованих сертифікатів одночасно, тобто громадяни зможуть виступати одночасно і як фізичні, і як юридичні особи.

Як отримати послугу Mobile ID

У 2017 р. мобільний оператор Kyivstar (ПрАТ «Київстар») анонсував запуск у дослідну експлуа­тацію сервісу Mobile ID, який дозволяє пройти електронну ідентифікацію особистості для отримання електронних послуг. Mobile ID від Kyivstar пропонує можливість (поки що виключно конт­рактним абонентам) проходити процедуру ідентифікації особистості для користування послугами окремих державних реєстрів. Ідентифікація здійснюється шляхом використання мобільного телефону та SIM-картки зі спеціальним чипом.

З 2018 р. дана послуга Kyivstar працює в пов­номасштабному режимі та подається оператором як «цифровий підпис у вашому мобільному», який підходить для використання в елект­ронній комерції, державних установах, охороні здоров’я та інших сферах діяльності.

Для користування нею абонент укладає договір про надання послуг Mobile ID, за яким оператор забезпечує генерацію відкритого та особистого ключів, збереження особистого ключа на SIM-карті та використання своєї телекомунікаційної мережі для передачі даних на умовах підключення до спеціального пакету «SMS Mobile ID».

Для користування даною послугою оператора вимагається виконання наступних умов:

  • наявність контракту з ПрАТ «Київстар»;
  • отримання SIM-картки, яка підтримує Mobile ID;
  • отримання сертифіката відкритого ключа цифрового підпису шляхом подання визначеного пакету документів;
  • підключення та активація Mobile ID;
  • замовлення пакету «SMS Mobile ID».

Новий пакет підключається до раніше обраного тарифного плану абонента та вимагає щомісячної додаткової абонентської плати за встановленим ПрАТ «Київстар» тарифом, якщо він нижче певної порогової суми.

Наприкінці листопада 2018 р. аналогічну послугу запровадив й оператор Vodafone Україна (ПрАТ «ВФ Україна»). За схожим принципом «єдиного вікна» для підключення послуги абоненту пропонується пройти процедуру реєстрації та генерації ключів, особисто відвідавши один із центрів оператора. На відміну від оператора Kyivstar, Vodafone Україна пропонує підключення Mobile ID не тільки абонентам контракту, але й абонентам передплаченого зв’язку. Крім того, підключення вимагає одноразової оплати нової SIM-картки, яка підтримує Mobile ID, оплати за підключення послуги та за оформлення сертифіката ключа, а також щомісячної абонентсь­кої плати.

У І кв. 2019 р. ще один з найбільших операторів України Lifecell (ТОВ «Лайфселл») планує запустити вказаний сервіс, який поки тестується в пілотному режимі.

Правові засади надання послуги

Відповідно до Закону України від 05.10.2017 р. № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» Міністерство юстиції України (далі — Мін’юст) забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері електронних довірчих послуг. Згідно з наказом Мін’юсту від 25.06.2015 р. № 1059/5 державне підприємство «Національні інформаційні системи» (далі — ДП «НАІС») визначено адміністратором єдиних та державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Мін’юсту. Таким чином, ДП «НАІС» забезпечує діяльність Акредитованого центру сертифікації ключів органів юстиції України (АЦСК), посилені сертифікати особистих ключів яких використовуються в деяких електронних державних системах. Серед них:

  • системи державних послуг;
  • системи електронної звітності;
  • системи електронного документообігу.

План заходів щодо реалізації Концепції розвитку системи електронних послуг в Україні на 2017–2018 роки, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.06.2017 р. № 394-р, покладає обов’язок забезпечити його виконання на центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування (за згодою). Одним з пунктів плану є сприяння розвитку каналів доступу до електронних послуг шляхом створення спеціальних автоматизованих пунктів доступу до електронних послуг у мобільних додатках.

Як кваліфікований надавач послуг ЕЦП ДП «НАІС» взаємодіє з операторами за визначеними між сторонами угодами та на підставі заяв абонентів випускає й обслуговує сертифікати ключа, необхідні для накладання ЕЦП. Оператори, відповідно, не є самостійними надавачами електронних довірчих послуг, натомість вони виступають фактично посередниками між державним органом та користувачами.

Згідно з вищезгаданим законом SIM-картка може використовуватися для автентифікації особи в якості засобу електронної ідентифікації, оскільки може містити унікальний набір ідентифікаційних даних для встановлення особи. Однак не лише вона — адже у самому тексті закону зазначено, що електронна ідентифікація здійснюється за допомогою таких засобів, які підпадають під схему, затверджену Урядом. Проте вказаної схеми поки не оприлюднено.

Ліна Лисенко
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті