Дистанційна реалізація ліків: позиція Всеукраїнської фармацевтичної палати

Останнім часом питання дистанційної реалізації лікарських засобів, у тому числі й через інтернет, активно обговорюється в професійних колах. Необхідність врегулювання такої діяльності в Україні є особливо актуальною поряд із запровадженням електронної системи охорони здоров’я, а також веденням електронної комерції.

ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» (ГО «ВФП») звернулася з відкритим листом до заступника міністра охорони здоров’я (МОЗ) України Романа Ілика щодо питання дистанційної реалізації лікарських засобів. Текст листа наведено нижче.

У той же час Олег Клімов, голова ГО «ВФП», зазначає, що питання інтернет-аптек досить гостро стоїть на просторах розвинених країн, тому в Україні його також необхідно попередньо обговорювати. У тому числі потрібно створити робочу групу при Державній службі України з лікарських засобів та контролю за наркотиками для опрацювання даної проблеми.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Вих. № 23 від 26.03.2019 р.

Заступнику міністра охорони здоров’я України

п. Ілику Р.Р.

Шановний Романе Романовичу!

Користуючись нагодою, висловлюю Вам нашу повагу та уклінну подяку за Вашу підтримку розбудови в Україні професійного фармацевтичного самоврядування, основним завданням якого є запровадження сучасних та передових світових стандартів у наданні безпечної та доступної фармацевтичної послуги працівниками аптечних закладів.

ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» (ГО «ВФП») — єдина в Україні фармацевтична професійна громадська організація, що є організаційним членом Міжнародної фармацевтичної федерації (International Pharmaceutical Federation — FIP) та у своїй діяльності сповідує затверджені FIP політики щодо діяльності фармацевтів у глобальній системі охорони здоров’я.

Членами правління ГО «ВФП» було опрацьовано проект постанови КМУ «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)» (далі — Ліцензійні умови) у частині легалізації інтернет-торгівлі лікарськими засобами.

Після всебічного та глибокого вивчення суті запропонованих змін та доповнень до чинної редакції Ліцензійних умов ми прийшли до наступного висновку, а саме:

  • у даний час реалізація лікарських засобів рецептурного відпуску в Україні повністю спотворена в частині виконання чинних наказів МОЗ України, що призводить, у свою чергу, до безсистемного та неконтрольованого розростання мережевих аптек шляхом знищення соціального спрямування малих та сільських аптечних закладів;
  • запровадження виробниками та маркетинговими компаніями стимулювання продажів лікарських засобів шляхом укладання маркетингових угод та запровадження ретробонусів, нав’язування лікарям «мотиваційних програм» за призначення тих чи інших ліків медичними представниками призвели до створення в Україні нерівних та дискримінаційних умов у роздрібному сегменті реалізації лікарських засобів в Україні;
  • невиконання Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) і Державною службою України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба) покладених на них обов’язків у частині контролю відпуску лікарських засобів, моніторингу персоналу, що працює в аптеках, рівня його кваліфікаційної підготовки, та небажання Антимонопольного комітету України належно реагувати на фактичну монополізацію аптечного ринку невеликою кількістю олігархів призвели до практичного руйнування системи соціального забезпечення лікарськими засобами населення України;
  • також у даний час набуло загрозливого характеру для здоров’я пацієнтів існування як де-факто так і де-юре в Україні системи поставок лікарських засобів, у тому числі й недозволених МОЗ до застосування в лікувальній практиці лікарських засобів шляхом інтернет-торгівлі. Легалізація інтернет-торгівлі ліками шляхом підготовки деякими учасниками фармацевтичного ринку проекту змін до постанови КМУ призведе до створення неконтрольованого, безвідповідального та узаконеного методу доставки лікарських засобів, що сформує благодатне підґрунтя для здійснення відправок ліків по всій території України засобами поштового зв’язку (Укрпошта, Нова Пошта і т.д.) за наявності лише однієї ліцензованої аптеки. Також у даному проекті проглядається формування ще одного ланцюга недобросовісної конкуренції шляхом створення інтернет-аптек як виробниками лікарських засобів, так і дистриб’юторами, що в даний час мають місце як такі.

Існування такого виду діяльності в системі забезпечення лікарськими засобами, на наше глибоке переконання, має ознаки кримінального характеру, оскільки наноситься умисна шкода здоров’ю громадян за підтримки державних органів шляхом їх бездіяльності, у той час як на них покладено відповідальність держави перед громадянським суспільством за безпеку та ефективність лікарських засобів.

Виходячи з вищевикладеного, ГО «ВФП» пропонує наступні пропозиції:

  • ГО «ВФП» ініціює та вимагає від органів влади шляхом прийняття відповідних нормативно-правових актів для всіх учасників фармацевтичного ринку України створення єдиних умов ведення фармацевтичного бізнесу, а саме:
    • ціни на всі лікарські засоби від виробників (резидентів та нерезидентів України) повинні бути єдині;
    • заборонити будь-які стимуляційні угоди, направлені на реалізацію лікарських засобів рецептурного відпуску;
    • вартість лікарських засобів повинна бути нанесена на упаковку (для лікарських засобів, що входять до Національного переліку основних лікарських засобів (Нацпереліку));
    • запровадити модель референтного ціноутворення на всі лікарські засоби, що входять до Нацпереліку;
    • підготувати проект постанови КМУ «Про внесення змін до Ліцензійних умов» у частині:
      • при реалізації ліків рецептурного відпуску без рецепта — анулювання ліцензії у ліцензіата на 1 рік;
      • відпуск лікарських засобів, замовлених дистанційним шляхом, здійснюється за місцем ведення діяльності ліцензіата;
      • з метою створення мотиваційних умов для добровільної участі в соціальних державних програмах та запобігання завданню збитків аптечним закладам, що провадять даний вид діяльності, підтримати пропозиції ГО «ВФП» щодо оплати замовником соціальних послуг із забезпечення лікарськими засобами — державою, замість запровадження рівня націнки на ці групи препаратів. Існуюча нині модель — дискримінаційна, що носить виключно «добровільний характер», а для аптечних закладів комунальної форми власності є основним показником їх соціального спрямування, але фактично призводить до банкрутства.

ГО «ВФП» вбачає, що прийняття відповідних змін у законодавчій базі, яка регламентує відпуск з аптек лікарських засобів, стане імпульсом для якісних перетворень у системі забезпечення населення ліками.

За дорученням правління ГО «ВФП»
О. Клімов,
голова правління ГО «ВФП»,
член Ради FIP

Интересная информация для Вас:

Комментарии

карина 28.03.2019 2:41
По предпоследнему абзацу обращения скажу,что оплата фармуслуги посоциальным. проектам не восполнит потери в розничной реализации .Как подтверждает практика добровольных участников мало из-за экономической нецелесообразности.А внедряемая, платная для аптек, реимбурсация вообще некоторым не подсильна.Значит одни будут в рознице с маркетингом ,а другие- принудительно в соцпрограммах

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи