Корупційні ризики в діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави, — Держлікслужба надає роз’яснення

Державна служба Украї­ни з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба) у Тернопільській обл. нагадує, що однією з важливих складових діяльності із запобігання корупції в певному органі є виявлення корупційних ризиків у його діяльності, а саме: правових, організаційних та інших факторів та причин, які породжують, заохочують та навіть стимулюють корупцію.

Корупційний ризик — це ймовірність того, що відбудеться корупційне правопорушення або ж правопорушення, яке пов’язане з корупцією. Це негативно впливає на досягнення органом влади визначених цілей та завдань.

Під час ідентифікації корупційних ризиків в органі влади визначаються його вразливі до ризиків сфери діяльності, окремі функції та завдання, конкретні напрями діяльності структурних підрозділів під час виконання ними функцій та завдань.

Ідентифікація корупційних ризиків проводиться шляхом дослідження (аналізу) зовнішнього та внутрішнього середовища органу влади на предмет виявлення чинників корупційних ризиків у нормативно-правових актах і організаційно-управлінській діяльності.

Для ідентифікації корупційних ризиків в організаційно-управлінській діяльності органу влади необхідно вивчити та проаналізувати такі питання:

  • організаційна структура органу влади;
  • система внутрішнього контролю;
  • управління персоналом;
  • проведення процедур закупівель;
  • надання адміністративних послуг;
  • реалізація контрольно-наглядових функцій;
  • дотримання вимог, обмежень, заборон, встановлених Законом України «Про запобігання корупції»;
  • інші питання, що виникають у результаті діяльності органу влади.

Така ідентифікація передбачає також визначення та класифікацію корупційних ризиків за відповідними категоріями та видами.

За категоріями корупційні ризики можуть бути:

  • зовнішні (ймовірність виникнення корупційних ризиків не пов’язана з виконанням органом влади відповідних функцій та завдань);
  • внутрішні (ймовірність виникнення корупційних ризиків безпосередньо пов’язана з організаційно-управлінською діяльністю в органі влади відповідно до покладених на нього функцій і завдань).

За видами корупційні ризики можуть бути:

  • нормативно-правові (відсутність, супере­ч­ність або нечітка регламентація у законодавстві положень щодо виконання органом влади функцій та завдань);
  • організаційні (невизначення або нечітке визначення процедур виконання органом влади функцій та завдань);
  • кадрові;
  • фінансово-господарські;
  • адміністративні;
  • контрольно-наглядові тощо.

Усе частіше вчинення корупційних правопорушень пов’язане безпосередньо з недостатньою обізнаністю працівників із положеннями щодо:

  • антикорупційного законодавства з питань електронного декларування (фінансовий контроль);
  • запобігання та врегулювання конфлікту інтересів;
  • етичної поведінки;
  • відповідальності за корупційні правопорушення.

Задля усунення такого недоліку потрібно систематично проводити серед працівників заняття, семінари з питань антикорупційного законодавства, тренінги тощо.

Вагомим корупційним ризиком є виникнення конфлікту інтересів, головними ознаками якого є:

1) загроза об’єктивності державного службовця під час реалізації ним посадових обов’язків;

2) суперечність між особистим інтересом державного службовця та інтересами інших суб’єктів;

3) можливість завдання шкоди законним інтересам інших суб’єктів.

Конфлікт може бути врегульовано самостійно або ж шляхом вжиття керівником такої особи заходів врегулювання. До таких заходів належать:

1) усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;

2) застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень;

3) обмеження доступу особи до певної інформації;

4) перегляду обсягу службових повноважень особи;

5) переведення особи на іншу посаду;

6) звільнення особи.

Перелік видів корупційних ризиків не є вичерпним. Кожен орган влади може визначити власний перелік таких ризиків, враховуючи при цьому специфіку покладених на нього завдань та функцій.

За матеріалами dls.gov.ua

Интересная информация для Вас:

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи