Фармацевтичний ринок України 2019–2020: діагностика та прогноз

Традиційно напередодні наступного фінансового року оператори фармацевтичного ринку мають можливість у рамках одного масштабного заходу поспілкуватися з колегами, обговорити найбільш актуальні теми, знайти цікаві ідеї для розвитку бізнесу та вирішення актуальних проб­лем. Як ми вже повідомляли, 12–13 вересня 2019 р. відбулася 13-та Спеціалізована конференція-практикум «Фармбюджет–2020». Наразі ми починаємо цикл публікацій, у якому ближче ознайомимо наших читачів з представленими доповідями, трендами, новинами й думками, які прозвучали під час конференції-практикуму.

МАКРОЕКОНОМІЧНІ ФАКТОРИ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПРОГНОЗИ

За традицією, огляд тенденцій глобальної економіки передував аналізу локального ринку.

Посилення торговельного конфлікту між двома найбільшими економіками світу — США і Китаєм, згубно впливає на світову економіку — вважають у Інституті економічних досліджень Іфо (The ifo Institute). У найближчій перспективі експерти прогнозують значне уповільнення темпів зростання світової торгівлі. Наразі очікування торгових підприємств — найнижчі з початку спалаху торгового конфлікту. «У більшості розвинених країн та країн, що розвиваються, приріст торгівлі не тільки ослаб порівняно з 2018 р., але й опустився значно нижче середніх темпів зростання за період 2012–2017 рр.», — зазначив Леонід Гуляницький, доктор технічних наук, професор, Інститут кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН України. Індекс невизначеності у сфері торгівлі, який був відносно стабільним протягом багатьох років, наразі різко підвищується. «Світова економіка до початку 2020 р. може втратити близько 850 млрд дол. США через невизначеність, викликану торговою війною США і Китаю», — додав Л. Гуляницький.

Поганим сигналом є також зменшення обсягів виробництва автомобілів. «У 2018 р. виробницт­во легкових авто у світі скоротилося на 0,9%, що ознаменувало перше глобальне скорочення в цьому секторі після світової фінансової кризи у 2007–2009 рр. Наявні дані вказують на ще більш різке скорочення в 2019 р.», — вважає спікер.

У найближчі 2 роки очікується уповільнення темпів зростання економіки США та збереження негативного розриву ВВП (Output gap), що означає відставання фактичного ВВП від потенційного. Зростання ВВП для Євросоюзу прогнозується на рівні 1,2% за підсумками 2019 р., а у 2020 р. — на 1,4%. Прогноз ВВП для ЄС залишається на рівні 1,4% у 2019 та 1,6% у 2020 р.

Згідно з даними «Financial Forecast Center™» до кінця року прогнозується зниження курсу долара США до євро, але з початку нового року долар почне потроху відігравати свої позиції.

Що стосується нашого близького сусіда, аналітики Міжнародного валютного фонду (МВФ) підрахували, що санкції сповільнювали російську економіку в середньому на 0,2 п.п. щорічно з 2014 до 2018 р. Негативний ефект від зниження цін на нафту становив у середньому близько 0,65 п.п. Негативно впливали на зростання ВВП також жорстка бюджетна політика (–0,1 п.п.) і фінансові грошово-кредитні чинники (–0,2 п.п.). У сукупності всі ці фактори — санкції, ціни на нафту, бюджетна і монетарна політика, за оцінкою МВФ, відняли майже 1,2 п.п. від щорічного зростання російської економіки. Очікується, що, за підсумками 2019 р., зростання ВВП Російської Федерації становитиме 1,2%, а в 2020 р. цей показник прискориться до 1,9%.

Прогнози щодо економічного розвитку України доволі оптимістичні. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України оприлюднило консенсус-прогноз. Нагадаємо, «консенсус-прогноз» — це усереднені значення основ­них прогнозованих показників економічного розвитку країни. Вони розраховуються на основі експертних оцінок провідних фахівців у сфері макроаналізу та прогнозування. Проте цьогоріч разом із досвідченими економістами прогнози готували студенти та аспіранти. Досвідчені експерти дають більш консервативний прогноз зростання ВВП за підсумками 2019 р. — на рівні 2,7%, тоді як молоді аналітики оптимістично вважають, що цей показник може сягнути 3,1%. У 2020 р. експерти передбачають зростання ВВП на 3%, тоді як молодь — 3,7%, у 2021 р. — 3,5% проти 4,3%, у 2022 р. — 4% проти 4,8%.

Традиційно доповідь Л. Гуляницього завершилася прогнозами щодо перспектив розвитку українського фармацевтичного ринку. За підсумками 2019 р., обсяги роздрібного ринку лікарських засобів у національній валюті можуть збільшитися на 14–18%, а у 2019 г. — на 11–14%. У доларовому вираженні при курсі 26,7 грн. за 1 дол. прогнозується зростання на 13–18% за підсумками 2019 р. та на 9–13% у 2020 р.

УКРАЇНСЬКИЙ ФАРМАЦЕВТИЧНИЙ РИНОК: ФАЗА ПОМІРНОГО ЗРОСТАННЯ

Дійсно, у 2019–2020 р. очікується зростання двозначними темпами у національній валюті. Проте в упаковках за підсумками 2019 р. ринок «ризикує» показати від’ємний приріст –1,5%. «На 2020 р. прогноз більш оптимістичний — зростання на рівні 1,2%, — зазначив Сергій Іщенко, директор компанії «Proxima Research». — Поточну ситуацію на українському фармацевтичному ринку ми обережно називаємо фазою помірного зростання. Але — дивлячись, з чим порівнювати».

Темпи розвитку світового фармацевтичного ринку сповільнюються. Так, за даними аналітичної компанії «IQVIA Institute for Human Data Science», протягом 2014–2018 рр. середньорічні темпи приросту глобального фармринку становили 6,3%, а протягом наступних 5 років (2019–2023 рр.) цей показник може знизитися до 3–6%. На домінуючий на глобальному рівні ринок США також чекає подальше уповільнення темпів приросту, як і розвинені ринки ЄС. Протягом наступних 5 років витрати на лікарські засоби в США (з урахуванням знижок від виробників) підвищуватимуться в середньому на 3–6% щорічно (порівняно з 7,2% протягом попередніх 5 років). Для топ-5 найбільших фармринків ЄС (Великобританія, Німеччина, Італія, Франція, Іспанія) прогнозується уповільнення до 1–4% в порівнянні з 4,7% середньорічних темпів зростання, що відмічалися протягом останніх 5 років. Стримувальними факторами є закінчення строків патентного захисту деяких оригінальних препаратів, а також політика стримування збільшення витрат на охорону здоров’я.

Частка України в глобальному фармринку досить незначна, близько 0,3%, проте варто підкреслити, що в темпах зростання український фармацевтичний ринок значно випереджає глобальний тренд, що робить його потенційно привабливим для зарубіжних інвесторів. «Уже за підсумками 2020 р. Україна може повернутися до лав Pharmerging Markets», — зауважив спікер. До цієї групи аналітична компанія «IQVIA» відносить фармацевтичні ринки, що розвиваються швидкими темпами.

Також варто зазначити, що український фармацевтичний ринок демонструє набагато вищі показники порівняно з найближчими «сусідами». Так, за підсумками І півріччя 2019 р. зростання українського ринку лікарських засобів у доларовому вираженні становить 14%. У Росії аналогічний показник знаходиться на рівні 2%, у Білорусі — 0,5%, а в Казахстані зафіксовано спад на рівні 3%.

За підсумками 7 міс з початку поточного року український ринок лікарських засобів збільшився на 14% в національній валюті та доларовому еквіваленті. В упаковках зафіксовано невелике зниження на рівні 4%. Дана ситуація може бути пов’язана зі слабким сезоном респіраторних захворювань у лютому–березні. Також слід нагадати, що в упаковках обсяги споживання лікарських засобів уже давно вийшли на показники докризового періоду. Окрім того, слід враховувати, що динаміка ринку залежить від демографічних чинників (низька народжуваність, міграційні процеси) і добробуту споживачів (зростання доходів населення і заробітної плати в Україні знижується).

Частка державного фінансування, з урахуванням програми реімбурсації, у загальному обсязі фінансування ринку лікарських засобів становить менше 13%. Споживач бере на себе левову частку, оплачуючи лікарські засоби в аптеках і приватних клініках. Варто зазначити, що з цього року в системі моніторингу компанії «Proxima Research» додано такий сегмент, як поставки лікарських засобів у приватний госпіталь. Даний сегмент активно розвивається і на даний момент займає 1% ринку. За підсумками 2019 р., обсяги закупівель приватними госпіталями лікарських засобів можуть досягати близько 1 млрд грн.

У категоріях товарів «аптечного кошика»* продовжується тренд у бік збільшення частки дієтичних добавок (за останні 5 років їх питома вага подвоїлася), що може бути обумовлено переведенням (перереєстрацією) деяких лікарських засобів у категорію дієтичних добавок, а також розвитком сегменту власних торгових марок аптечних мереж. Серед основних трендів роздрібного ринку також слід відзначити збільшення частки зарубіжних препаратів, планомірне збільшення частки рецептурних лікарських засобів.

Протягом 7 міс з початку року за програмою реімбурсації аптекам компенсовано майже 0,5 млрд грн. У квітні стартував електронний рецепт. З 1 квітня 2019 р. аптеки мають відпускати ліки, що підлягають відшкодуванню, за елект­ронними рецептами. Однак з отриманням препаратів за е-рецептом є деякі проблеми. За статистикою Національної служби здоров’я України, відпущено ліки за 83% виписаних е-рецептів.

Динаміка споживання препаратів, що підлягають реімбурсації, свідчить про те, що в цьому сегменті наразі досягнуто «насичення». Для подальшого зростання необхідно або розширювати програму, або інвестувати більше коштів.

85% поставок в аптечні мережі забезпечує топ-3 найбільших дистриб’юторів. У сегменті роздрібного продажу топ-3 аптечних мереж займає майже 28% ринку. А топ-100 мереж (юридичних осіб) належить 76% товарообігу. За відсутності зовнішніх обмежувачів консолідація роздрібного сегменту — лише справа часу, вважає С. Іщенко.

У промоції лікарських засобів акценти все більше зміщуються в бік мультиканального маркетингу (multichannel marketing — МСМ). Багато фахівців охорони здоров’я віддають перевагу digital-способам комунікації з представниками фармкомпаній. Digital — глобальний тренд, який захоплює майже всі сфери нашого життя, у тому числі підходи до лікування. Це підтверд­жує, зокрема, поява Digital Therapeutics (DTx) як терапевтичної допомоги пацієнтам, заснованої на програмному забезпеченні, спрямованому на запобігання, управління або лікування різних захворювань. Прикладом таких рішень може бути додаток для смартфона або планшета. DTx можуть використовуватися окремо або разом із застосуванням ліків/пристроїв для оптимізації лікування.

***

Інвестиційна привабливість України, а також потенційні джерела розвитку українського фармацевтичного ринку стали темою експертної дискусії. Своїми думками з цього приводу поділилися Георгій Вікторов, голова представництва компанії «Abbott Laboratories» в Україні, голова Комітету з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації: «Я вірю, що фармкомпанії продовжуватимуть інвестувати в різні канали промоції. Digital стає все більш важливим каналом комунікації. Упевнений, що ми також інвестуватимемо в рекламу на телебаченні, незважаючи на те, що цей канал стає більш дорогим».

Борис Лабенський, директор компанії «Stada-Украї­на», зазначив: «Український ринок є лише невеликою частиною глобального фармринку, проте Україна — один із пріоритетних ринків для інвестицій саме завдяки своєму потенціа­лу». На думку спікера, український фармринок може бути цікавий міжнародним інвесторам з багатьох причин. Одна з них полягає в тому, що ринок ще не досяг піку свого розвитку.

Прогнозами щодо припливу інвестицій поділився Тім Коган, інвестиційний експерт. У посткризовий період відбулася як мінімум одна велика угода з придбання міжнародною компанією локального гравця. «Я думаю, будуть ще угоди. Ключовий фактор у цьому — це ціна й оцінка компанії. Основним бар’єром є пошук взаєморозуміння між інвестором і власником бізнесу в оцінці бізнесу, а також точок приросту для капіталу, — вважає спікер. — Створення конкурентних переваг, консолідація, підвищення операційної ефективності — це ті напрямки, у які будуть готові вкладати гроші».

Володимир Телявський, директор компанії «Київський вітамінний завод», вважає, що фармвиробники з кожним роком змушені інвестувати все більше у свій бізнес. Зокрема, компанії, що випускають фармпродукцію, багато витрачають на ті напрямки, які дозволяють оптимізувати процес виробництва, у тому числі в систему забезпечення якості. Баланс між здоровою інвестицією і якістю і доступністю продукту має бути філігранним.

Олександр Партишев, комерційний директор Корпорації «Артеріум», висловив власну точку зору: «Великою відмінністю нашого менталітету від зарубіжного є те, що ми звикли вкладати свої гроші, а не залучати (у тому числі кредитні кошти). На нашій історичній гордості, напевно, і ґрунтується сьогоднішня схема роботи всього бізнесу України в цілому. 20 років тому фармкомпанії інвестували у виробництво. Зараз якісне виробництво є і практично всі оператори ринку інвестують у промоцію. І чим далі — тим більше. Є деяка воронка компетенцій і ризиків, які вітчизняні компанії, які активно працюють на ринках країн СНД, можуть взяти на себе», — зазначив спікер. Також у вітчизняних підприємств можуть бути розробки, які могли б мати успіх та визнання в інших країнах. Можна було б інвестувати в розвиток таких препаратів на інших ринках, вважає О. Партишев.

Далі буде…

Катерина Дмитрик,
фото Сергія Бека

*Лікарські засоби, медичні вироби, дієтичні добавки, косметика.

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи