Нагальні проблеми імпортерів: митниця дає відповідь

26 серпня 2010 р. відбулася прес-конференція Геннадія Романенка, начальника Київської регіональної митниці, на тему ««Зелений коридор» для національного бізнесу та міжнародна співпраця в розкритті тіньових схем».

Геннадій Романенко зазначив, що Київська регіональна митниця, за винятком авіаційних пунктів пропуску «Гостомель» та «Жуляни», є внут­рішньою митницею. Тому вона має змогу більш комплексно проводити огляд товару, його дослідження із залученням спеціалістів суміжних галузей (наприклад фахівців МОЗ України), а також детально проаналізувати супровідні документи, зазначену перевізником вартість продукції тощо.

За січень–липень 2010 р. завдяки роботі працівників митниці м. Києва до Державного бюд­жету перераховано 9,2 млн грн., що на 1,7 млн грн. більше, ніж за аналогічний період 2009 р. Також у 2010 р. збільшився загальний обсяг імпорту: у натуральному вираженні — на 17,5%, у грошовому — на 20,5%.

Цьогоріч на рівень податкового навантаження на підприємців суттєво вплинуло зменшення у 2010 р. переліку пільгових ставок ввізного мита відповідно до графіка трансформації ставок, передбаченого додатком I до Протоколу про вступ України до Світової організації торгівлі.

Г. Романенко зауважив, що одне з найбільш складних завдань при оформлені товарів — визначення їх митної вартості. Тому пріоритетними напрямками діяльності митниці є забезпечення декларування дійсної митної вартості товарів. З початку року Київською регіональною митницею винесено більше 18 тис. рішень щодо коригування зазначеної вартості продукції, що збільшило суму митних платежів майже на 465 млн грн.

За словами очільника митниці м. Києва, виявлені у 2010 р. випадки контрабанди переважно належать до так званої інтелектуальної — зазначення у товаросупровідних документах відомостей, що не відповідають або фактичному товару, або його вартісним та якісним характеристикам. Наприклад, у липні 2010 р. співробітниками Київської регіональної митниці виявлено факт митного оформлення вантажу (медичного обладнання) з неправильним застосуванням тарифних преференцій. Реальна вартість вилученого обладнання становила понад 1 млн грн.

Г. Романенко підкреслив, що з метою сприяння підприємцям, які мають позитивну митну історію, Державна митна служба (ДМС) України наказом від 10.08.2009 р. № 736 затвердила Порядок визначення підприємств-резидентів, до товарів і транспортних засобів яких може встановлюватися спрощений порядок застосування процедур митного контролю та митного оформлення». Згідно з цим порядком фахівцями Київської регіональної митниці з початку року до «білого» та «зеленого» списків Реєстру підприємств, до товарів і транспортних засобів яких установлено спрощений порядок застосування процедур митного контролю та митного оформлення, внесено 20 суб’єктів. До зазначеного реєстру підприємств, відносно яких може застосовуватися процедура електронного декларування, за поданням митниці внесено 7 суб’єктів. Начальник митниці м. Києва позитивно оцінив введення спрощених процедур митного контролю та оформлення.

У ході прес-конференції Г. Романенко відповів на запитання журналістів. Зокрема щодо порушення кримінальних справ за фактом контрабанди він зауважив, що протягом 2010 р. Київською регіональною митницею було порушено 21 подіб­ну справу, з них тільки за декількома порушників притягнено до відповідальності. Один із шляхів збільшення кількості осіб, що притягнені до кримінальної відповідальності, — надання ДМС України права проводити розслідування щодо порушеної справи. Адже митна служба України — єдина на теренах СНД, що немає такого права.

Також у прес-конференції взяли участь начальники відділів Київської регіональної митниці. Так, на запитання кореспондента «Щотижневика АПТЕКА» щодо класифікації ДМС України окремих категорій лікарських засобів (вітамінів, мінералів, спиртових настойок тощо) як харчових продуктів та алкогольної продукції відповів Олександр Іванов, начальник відділу номенклатури та класифікації товарів Київської регіональної митниці. Він зауважив, що відповідно до листа ДМС України від 06.05.2010 р. № 11/2-10.16/4217-ЕП «Щодо класифікації згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) вітамінних та вітамінно-мінеральних препаратів» (далі — Лист) при кодуванні зазначених препаратів — у разі ввезення їх в країну — до уваги слід брати наведену в інструкції дозу діючих речовин в одній одиниці лікарської форми.

У п. 3 Додаткових загальних положень (пояснень) до групи товарів 30 «Фармацевтична продукція» УКТЗЕД зазначено, що у препаратах, виготовлених на основі вітамінів, мінеральних речовин, компонентів амінокислот або жирних кислот (які класифікуються у межах товарної позиції 3004), доза діючої речовини має бути щонайменше у 3 рази вищою, ніж рекомендована середньодобова норма застосування. У комбінованому лікарському засобі доза хоча б одного з компонентів має відповідати зазначеній умові. Саме такі препарати призначені для лікування хвороб, і тому згідно з УКТЗЕД їх класифікація здійснюється за товарною позицією 3004.

Вiтамiннi та вiтамiнно-мiнеральнi препарати, що не відповідають сукупності наведених вимог до групи 30, повинні класифікуватися у товарній позиції 2106 (харчові продукти) або у товарній групі 22 (алкогольні та безалкогольні напої та оцет).

Також у Листі ДМС України наголошено, що внесення препарату до Державної Фармакопеї України або до Державного реєстру лікарських засобів не є вирішальним чинником при їх класифікації згідно з УКТЗЕД.

За словами О. Іванова, рішення митних адміністрацій країн — учасниць ЄС свідчать про аналогічний підхід щодо класифікації вітамінних та вiтамiнно-мiнеральних препаратів.

Ситуацію з кодуванням окремих вітамінних та вiта­мiнно-мiнераль­них препаратів як харчових та алкогольних продуктів (а не як фармацевтичної продукції) при їх ввезенні на митну територію України на прохання «Щотижневика АПТЕКА» прокоментував Денис Шевченко, виконавчий директор Асоціації фармацевтичних дистриб’юторів «ФАРМ­УКРАЇНА». Він зауважив, що в Україні щодо правового регулювання митного кодування певних видів препаратів при їх імпорті виникла юридична колізія. Так, з одного боку, спільним наказом МОЗ України та ДМС України від 08.06.2001 р. № 224/387 «Про затвердження Порядку ведення та використання міжвідомчої бази даних зареєстрованих в Україні лікарських засобів» введено в дію Міжвідомчу базу даних зареєстрованих в Україні лікарських засобів. Основою цієї бази даних є інформація, наведена у Державному реєстрі лікарських засобів України, який згідно зі ст. 2 Закону України «Про лікарські засоби» є нормативним документом, що містить відомості про препарати, дозволені для виробництва і застосування в медичній практиці. Крім того, постановою КМУ від 17.12.2003 р. № 1949 «Про перелік лікарських засобів та виробів медичного призначення, операції з продажу яких звільняються від обкладання податком на додану вартість» визначено, що переліком лікарських засобів, операції з продажу яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість, є саме Державний реєстр лікарських засобів.

З іншого боку — у Митному кодексі України, затвердженому Законом України від 11.07.2002 р. № 92-IV, зазначено, що ведення УКТЗЕД є завданням митних органів держави. Тому згідно з Листом ДМС України митна служба при класифікації деяких лікарських засобів, що містять вітаміни, мінерали тощо, змінює їх товарну позицію з групи 30 (фармацевтична продукція) на групу 21 (різні харчові продукти) або групу 22 (алкогольні та безалкогольні напої та оцет). Наслідком зазначеного факту може стати те, що з лікарських засобів (які згідно з Законом України від 05.02.1991 р. № 2097-ХІІ «Про Єдиний митний тариф» звільняються від сплати мита) буде стягуватися митний збір, а це призведе або до відмови виробників від ввезення деяких надважливих для країни препаратів, або до їх подорожчання для кінцевого споживача.

Д. Шевченко зазначив, що 26 серпня 2010 р. відбулася робоча нарада за участю представників ДМС України, фармацевтичної громадськості, провідних дистриб’юторів та виробників фармпродукції. На нараді було обговорено порядок спільних дій операторів ринку та митників щодо розроблення єдиних критеріїв митного оформлення лікарських засобів усіма регіональними митницями, заплановані необхідні заходи щодо усунення зазначеної правової колізії, створено механізми більш детального інформування митних органів представниками фармацевтичної громадськості щодо властивостей тих чи інших препаратів, особливостей їх митного оформлення у країнах — членах ЄС та країнах походження. Також учасники наради наголосили на необхідності залучення до зазначених спільних дій представників галузі охорони здоров’я України та погодилися, що всі визначені нарадою дії мають бути завершені протягом наступного місяця. Після цього органи державної влади зможуть відкоригувати процедури митного оформлення зазначених препаратів, враховуючи положення діючого законодавства, світовий досвід та думку українських експертів.

Дарина Чудутова,
фото Сергія Бека

ВИТЯГ З НАКАЗУ ДМС УКРАЇНИ
від 28.11.2007 р. № 1007

«ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ НОВОЇ РЕДАКЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ КЛАСИФІКАЦІЇ ТОВАРІВ
ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ»

Група 30

Фармацевтична продукція

Примітки:

3. У товарних позиціях 3003 і 3004 та примітці 4 (d) до цієї групи слід розуміти:

(a) як незмішані продукти:

(1) незмішані продукти, розчинені у воді;

(2) усі товари групи 28 або 29; та

(3) прості рослинні екстракти товарної позиції 1302, стандартизовані або розчинені у будь-якому розчиннику;

(b) як змішані продукти:

(1) колоїдні розчини та суспензії (крім колоїдної сірки);

(2) рослинні екстракти, одержані шляхом оброблення сумішей рослинної сировини; та

(3) солі та концентрати, одержані шляхом випаровування природних мінеральних вод.

Додаткова примітка:

1. Товарна позиція 3004 включає лікарські засоби, виготовлені на основі рослинної сировини, та препарати, виготовлені на основі таких активних речовин, як вітаміни, мінеральні речовини, компоненти амінокислот або жирних кислот, в упаковках для роздрібної торгівлі. Ці препарати класифікують у товарній позиції 3004, якщо вони мають на етикетці, упаковці або інструкції для користувачів відповідні вказівки:

(a) специфічні недуги, хвороби або їх ознаки, для лікування яких цей продукт повинен використовуватися;

(b) концентрація активної речовини або речовин;

(c) дозування; та

(d) спосіб застосування.

Ця товарна позиція включає гомеопатичні лікарські препарати, якщо виконуються умови, зазначені в пунктах (a), (c) і (d).

Якщо препарати виготовлені на основі вітамінів, мінеральних речовин, компонентів амінокислот або жирних кислот, норма однієї з цих речовин у рекомендованій середньодобовій нормі вживання, яка зазначена в інструкції для користувачів, повинна бути значно більшою, ніж рекомендована середньодобова норма вживання, з метою збереження загального стану здоров’я та доброго самопочуття.

ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ
від 06.05.2010 р. № 11/2-10.16/4217-ЕП
ЩОДО КЛАСИФІКАЦІЇ ЗГІДНО З УКТЗЕД ВІТАМІННИХ ТА ВIТАМIННО-МIНЕРАЛЬНИХ ПРЕПАРАТІВ

З метою однозначної класифiкацiї вiтамiнних та вiтамiнно-мiнеральних препаратiв згiдно з вимогами Української класифiкацiї товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi повiдомляємо таке.

Вiтамiннi та вiтамiнно-мiнеральнi препарати у своєму складi як дiючі (активні) речовини можуть мiстити один i бiльше вiтамiнiв та мiнералiв.

Цi препарати можуть бути рекомендованi для профiлактики та лiкування станiв, якi викликанi дефiцитом вiтамiнiв та мiнералiв, для лiкування iнших захворювань, а також з метою збереження загального стану здоров’я та доброго самопочуття. Вони можуть бути представленi в рiзних формах — таблетки, драже, капсули, порошки, приготовленi як одноразова доза, ампули для iн’єкцiй тощо або у виглядi розчинiв у флаконах.

Згiдно з вимогами УКТЗЕД лiкарськi засоби (лiки) (за винятком товарiв, включених до товарних позицiй 3002, 3005 або 3006), що складаються зі змiшаних або незмiшаних продуктiв для терапевтичного або профiлактичного застосування, у дозованому виглядi (включаючи лiкарськi засоби у виглядi трансдермальних систем) або розфасованi для роздрiбної торгiвлi, класифiкуються у товарнiй позицiї 3004.

Тобто лiкарськi засоби, що включаються до товарної позицiї 3004, повиннi бути представленi у виглядi дозованих лiкарських форм — таблетки, ампули, капсули тощо або розфасованi для роздрiбної торгiвлi.

Поняття «у дозованому виглядi» означає дозу (кiлькiсний вмiст) дiючої (дiючих) речовин в одиницi лiкарської форми.

Інформацiя про дозу дiючої речовини в кожнiй одиницi лiкарської форми згiдно зі ст. 12 Закону України «Про лiкарськi засоби» вiд 04.04.1996 р. № 123/96-ВР зазначається на маркуваннi лiкарського засобу, що наноситься на етикетку, зовнiшню та внутрiшню упаковку лiкарського засобу.

Згiдно з Додатковою примiткою 1 до групи 30 Пояснень до УКТЗЕД, п. 3 Додаткових загальних положень Пояснень до групи 30 препарати, виготовленi на основi таких активних речовин, як вiтамiни, мiнеральнi речовини, компоненти амiнокислот або жирних кислот, якi класифiкуються у межах товарної позицiї 3004, повиннi мати високий вмiст вiтамiнiв або мiнералiв, як правило, щонайменше у три рази бiльше, нiж рекомендовано середньодобовою нормою вживання. Такi препарати призначенi для лiкування специфiчних недуг та хвороб.

Якщо у складi одиницi форми комбiнованого препарату доза хоча б одного з компонентiв (вiтамiнiв чи мiнералiв) перевищує середньодобову норму вживання щонайменше у три рази, то класифiкацiя такого препарату також здiйснюється по товарнiй позицiї 3004.

У разi невиконання сукупностi наведених вимог до групи 30 вiтамiннi та вiтамiнно-мiнеральнi препарати повиннi класифiкуватися у товарнiй позицiї 2106 або у товарнiй групi 22.

При класифiкацiї вiтамiнних та вiтамiнно-мiнеральних препаратiв, представлених у формi таблеток, драже, капсул та аналогiчних формах, до уваги слiд брати зазначену в iнструкцiї для користувачiв дозу дiючих речовин в однiй одиницi лiкарської форми.

Якщо препарати представленi у виглядi розчину у флаконах, то при їх класифiкацiї слiд брати до уваги представлену в iнструкцiї для користувачiв дозу дiючих речовин у зазначеному об’ємi лiкарської форми.

Слiд зазначити, що класифiкацiйнi рiшення митних адмiнiстрацiй країн — членiв Європейського Союзу свiдчать про аналогiчний пiдхiд щодо класифiкацiї подiбних товарiв.

Також звертаємо увагу, що внесення лiкарського засобу до Фармакопеї або до Державного реєстру лiкарських засобiв не є вирiшальним чинником, якщо йдеться про його класифiкацiю згiдно з УКТЗЕД у групi 30.

Перший заступник голови Служби О.М. Дороховський

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи