Як відомо, раніше застосування порівняльної реклами було лімітовано неможливістю використання торговельної марки конкурента без його згоди та іншими загальними обмеженнями законодавства у сфері реклами. Що стосується реклами власне лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, була наявна загальна заборона на поширення порівняльної реклами з метою посилення рекламного ефекту. Оскільки ж поняття «рекламного ефекту» не було визначено і фактично першочерговою метою будь-якої реклами є формування або підтримання обізнаності та інтересу щодо відповідних товарів, порівняльна реклама фармпродукції залишалася фактично заблокованою.
Відтепер зазначеними змінами санкціонована реклама, що містить порівняння з іншими особами та/або товарами чи діяльністю іншої особи. При цьому така реклама може як прямо, так і опосередковано ідентифікувати конкурента або товари чи послуги, що їм пропонуються. Відповідно, до реклами можуть бути включені зображення, посилання на товар, торгові марки чи інші позначення, під якими товар випускається, найменування конкурента.
Звертаємо вашу увагу, що використання порівняльної реклами дозволятиметься за таких основоположних умов: відсутність ознак нечесної підприємницької практики; порівняння однорідних (подібних) товарів, які задовольняють одні й ті самі потреби або мають однакове призначення; об’єктивне порівняння суттєвих, зіставних та репрезентативних характеристик однорідного товару, у тому числі навіть ціни; відсутність дискредитації, неправдивої інформації про якість подібних товарів інших виробників; відсутність змішування між рекламодавцем і конкурентом, між товарами, торговельними марками тощо.
Отже, у разі впровадження Закону про порівняльну рекламу в поточній редакції в найближчому майбутньому фармкомпанії отримають право здійснювати порівняння властивостей своєї продукції з товарами конкурентів не лише в межах промоційної діяльності, спрямованої на спеціалістів сфери охорони здоров’я, а й споживачів напряму (друкована реклама, реклама на телебаченні, радіо тощо).
Водночас з цим слід зауважити, що Закон про порівняльну рекламу не враховує істотних особливостей функціонування фармринку. Зокрема, щодо рекламування фармпродукції, специфічних особливостей або обмежень Законом про порівняльну рекламу не закріплено. Наразі, на наше переконання, документ викликає низку запитань щодо його реалізації на практиці, зокрема:
- визначення однорідності (подібності) товарів, з якими може здійснюватися порівняння (за кодом АТХ, назвою діючої речовини або, наприклад, переліком показань до застосування);
- розцінення характеристик товарів як суттєвих, зіставних та репрезентативних;
- добросовісності та об’єктивності здійснення порівняння товарів лише за ознакою ціни;
- коло інформації та порядок її подачі, що можуть бути розцінені як дискредитація репутації торговельних марок конкурента чи компанії та ін.
Цікаво й те, що законодавець не залишає перехідного періоду для поступової адаптації до запровадження відповідних змін. Так, зокрема, Закон про порівняльну рекламу набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Таким чином, у разі підписання документа Президентом України ми очікуємо на перші креативні війни брендів уже протягом найближчого часу та, ймовірно, і перші позови щодо захисту ділової репутації.
Юридична фірма «ОМП»
Контактні особи:
Ігор Огороднійчук, партнер
Тел.: +380 44 391-30-01, [email protected]
Наталія Мозгова, старший юрист
Тел.: +380 44 391-30-01, [email protected]
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим