Забезпечення життєво необхідними ліками населення на прикладі Херсонської обл.: аналіз, проблемні моменти, шляхи вирішення

З урахуванням актуальності теми забезпечення життєво необхідними ліками населення в даній статті доцільно розглянути вказане питання в розрізі таких складових, як реалізація урядової програми реімбурсації лікарських засобів «Доступні ліки» (далі — «Доступні ліки»), забезпечення населення препаратами інсуліну, наркотичними лікарськими засобами, психотропними речовинами та прекурсорами та шляхи вирішення нагальних проблем. Аналіз вказаних питань проводився на прикладі Херсонської обл.

Загальна інформація

На території Херсонської обл. зареєстровано 175 суб’єктів господарювання (табл. 1), які отримали ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю лікарськими засобами з відповідними 547 місцями провадження діяльності, у тому числі:

  • 432 аптеки;
  • 111 аптечних пунктів;
  • 4 аптечних склади.
Таблиця 1. Інформація про суб’єктів господарювання з ліцензією на оптову та роздрібну торгівлю лікарськими засобами в Херсонській обл. у розрізі районів
Найменування міста/району Кількість місць провадження діяльності (МПД)
Усього Беруть участь у програмі «Доступні ліки» Забезпечують населення інсуліном Забезпечують населення ліками, психотропними речовинами, прекурсорами
Херсон 165 75 15 2
Бериславський 20 4 1 1
Білозерський 22 6 2
Великолепетиський 8 3 1 1
Великоолександрівський 15 5 1 1
Верхньорогачицький 6 1 1 1
Високопільський 10 1 1
Генічеський 48 7 1 1
Голопристанський 43 2 1 1
Горностаївський 9 2 2
Іванівський 4 1 1 1
Каланчацький 11 10 2
Каховський 29 11 2 1
Нижньосірогозький 4 2 2 1
Нововоронцовський 18 1 2 1
Новотроїцький 16 5 1 1
Олешківський 40 6 1 1
Скадовський 31 7 1
Чаплинський 14 4 1 1
м. Нова Каховка 34 14 2 1
Усього 547 167 41 16

Більш детальну інформацію (щодо ліцензіатів, адреси аптечного закладу тощо) можна дізнатися на сайті Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба).

«Доступні ліки»

Наразі інформації з відкритим доступом щодо реалізації програми «Доступні ліки» більше ніж достатньо. Офіційні дані стосовно цього питання можна отримати на сайті Національної служби здоров’я України. Тому хотілося б більш детально зупинитися на практичному аспекті, а саме рентабельності участі в зазначеній програмі.

Для дослідження та здійснення порівняльного аналізу вибрано три суб’єкти господарської діяльності комунальної форми власності:

  • комунальне підприємство «Чаплинська цент­ральна районна аптека № 26»;
  • комунальне підприємство закладу охорони здоров’я «Голопристанська центральна районна аптека № 14»;
  • комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 3 Суворовського району м. Херсон».

Досліджувані суб’єкти здійснюють відпуск лікарських засобів за урядовою програмою «Доступні ліки» з квітня 2019 р. Враховуючи технічні проблеми на початковому етапі (нестабільність у роботі програмного забезпечення з незалежних від суб’єктів господарської діяльності причин), для аналізу використовувався період з 1 травня до 30 жовтня 2019 р.

Для участі в програмі та підписання угоди з НСЗУ кожен суб’єкт господарської діяльності повинен мати відповідний ресурс з метою:

  • придбання оргтехніки та облаштування доступу до мережі Інтернет;
  • отримання ключів електронного цифрового підпису для співробітників;
  • формування товарного запасу лікарських засобів для відпуску;
  • забезпечення кадрового потенціалу тощо.

Вказані витрати не є остаточними.

Зазначені в табл. 2 представлені дані відображають фінансову складову (витрати та прибуток) участі у програмі «Доступні ліки».

Таблиця 2. Фінансові аспекти участі в програмі «Доступні ліки»
Назва СГД КП «Чаплинська ЦРА № 26» КП «ЗОЗ «Голопристанська ЦРА № 14» КП «ЦРА № 3 Суворовського р-ну м. Херсон»
Кількість відпущених рецептів, штук 1295 1283 776
Розмір реалізованої торгової надбавки, тис. грн 10,0 9,2 6,4
Витрати на заробітну плату + податки, тис. грн 6,6 6,2 3,4
Амортизація обладнання, тис. грн 1,0 1,0 1,0
Витрати на програмне забезпечення, тис. грн 1,8 1,8 1,8
Витрати на електроенергію, тис. грн 0,1 0,1 0,1
ПДВ 7%, тис. грн 0,7 0,6 0,4
Фінансовий результат за місяць, тис. грн –0,2 –0,5 –0,3

У розрахунках зазначалися витрати, які прямо пов’язані з реалізацією цієї програми. Розрахунковим шляхом виведено такі показники:

  • точка беззбитковості (необхідна кількість відпущених рецептів — 1396 шт.);
  • середній розмір відшкодування за одним рецептом — 57,25 грн;
  • середній розмір реалізованої торгової надбавки за одним рецептом — 7,46 грн;
  • час на відпуск одного рецепта співробітником аптечного закладу — близько 5 хв.

Наразі постає питання доцільності залучення аптечних закладів у вузькопрофільних лікувально-профілактичних закладах до участі в урядовій програмі «Доступні ліки». Наприклад, у комунальному закладі «Херсонський обласний онкологічний диспансер» Херсонської обласної ради та комунальному закладі «Херсонська дитяча обласна клінічна лікарня» Херсонської обласної ради за пів року в рамках програми не відпущено жодного лікарського засобу за рецептом. При цьому суб’єкт господарської діяльності також несе вищезазначені витрати, а тому фінансовий результат від участі у програмі «Доступні ліки» ще гірший.

Препарати інсуліну, наркотичні, психотропні речовини та прекурсори

Стосовно реалізації препаратів інсуліну, крім проблеми витратної частини, пов’язаної з їх обігом, підвищуються ризики реалізації специфічного товару. При обмеженій (відносно сталій) кількості хворих, збільшення числа суб’єктів господарської діяльності — конкурентів, які реалізують інсуліни, може призвести до неможливості їх реалізації. Як результат — закінчення терміну придатності лікарських засобів, утилізація, збитки.

Ще одним проблемним моментом для суб’єктів господарської діяльності в жовтні 2019 р. стало виконання вимог наказу МОЗ України від 2.10.2019 р. № 2002 «Про затвердження реєстру референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну станом на 1 серпня 2019 року». Суб’єкти господарської діяльності області змушені складати акти уцінки товарів, закуплених до введення в дію вказаного нормативно-правового акта, а тому несуть додаткові збитки. Наприклад, торговельна надбавка на препарат Актрапід НМ Пенфіл р-н д/ін. 100 МО/мл картр. 3 мл, № 5, виробництва Novo Nordisk (Данія) після уцінки становила 0,35%, а реалізація препарату Тресіба флекстач р-н д/ін. 100 ОД/мл картр. 3 мл, вклад. у шприц-ручку, № 5, виробництва Novo Nordisk (Данія) взагалі стала збитковою (уцінка становила 11,27%).

Стосовно забезпечення населення наркотичними лікарськими засобами, психотропними речовинами та прекурсорами слід зазначити декілька з основних нагальних проблем — доступність до вказаних препаратів по районах (див. табл. 1).

Наприклад, мешканець Каланчацького району в постреабілітаційний період чи особа з онкологічним захворюванням змушені в тяжкому стані приїздити до сусідніх районів чи обласного центру для придбання рецептурних лікарських засобів (ф-3), оскільки в даному районі відсутній аптечний заклад, який би мав ліцензію на реалізацію наркотичних засобів.

Під великим знаком запитання є забезпечення хворих у лікувально-профілактичних закладах вказаними препаратами з початку дії наказу МОЗ від 11.10.2019 р. № 2072 «Про затверд­ження Реєстру граничних оптово-відпускних цін на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти, станом на 28 серпня 2019 року». Він встановлює граничні ціни на багато лікарських засобів, що нижчі, ніж заявлені виробниками. Це є проблемою як для лікувально-профілактичних, так і аптечних закладів, у яких лікувальний заклад уже не зможе придбати необхідні препарати.

Наприклад, на Морфін г/х амп. № 1 встановлена ціна згідно з Реєстром — 6,72 грн, закупівельна — 56,80 грн, ціна в роздрібній торгівлі — 74,77 грн. Сибазон амп. 2,0 ціна за Реєстром — 4,25 грн, закупівельна — 42,30 грн, роздрібна — 54,20 грн (ціни вказані без ПДВ за 1 ампулу).

Шляхи вирішення проблем

У зв’язку з розмежуванням компетенцій органів законодавчої, виконавчої влади та місцевого самоврядування було б доцільно запропонувати вжити конкретних заходів з метою покращання ситуації для кожної структурної ланки окремо (табл. 3).

Таблиця 3. Шляхи вирішення нагальних проблем на місцевому та державному рівнях
На місцевому рівні На державному рівні
Органи виконавчої влади Органи місцевого самоврядування Верховна Рада України, Кабінет Міністрів, міністерства, відомства, служби тощо
  1. Проаналізувати та поширювати досвід функціонування дочірніх підприємств аптечного спрямування лікувально-профілактичних закладів як прогресивної форми забезпечення доступними ліками (на прикладі Великолепетиської ЦРЛ).
  2. Здійснювати постійний моніторинг щодо своєчасних розрахунків за урядовою програмою «Доступні ліки», вивчення проблемних питань та участь у їх врегулюванні в межах наданих компетенцій
  1. Придбання та передача в оренду комп’ютерного обладнання та програмного забезпечення для аптечних закладів комунальної форми власності, які нададуть згоду на участь у програмі.
  2. Сприяння у приєднанні до інших програм («Комп’ютеризація шкіл» тощо) щодо забезпечення високошвидкісним інтернетом суб’єктів — учасників програми «Доступні ліки».
  3. При укладанні угод оренди (суборенди) нерухомого майна передбачити умову щодо обов’язкової участі орендарів (суборендарів) в урядовій програмі.
  4. Спільно із закладами вищої освіти I, II рівня акредитації розглянути питання забезпечення підготовки спеціалістів не нижче бакалаврського рівня з урахуванням вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
  5. Налагодити більш тісну комунікацію з лікувально-профілактичними закладами щодо визначення комунальних закладів, які реалізовуватимуть інсуліни (з метою уникнення дублювання закупівлі аналогічних товарів та підвищення ризику неможливості їх реалізації).
  6. Заохочувати (іншим чином вмотивовувати) керівників аптечних закладів комунальної чи приватної форми власності до отримання ліцензії на реалізацію наркотичних лікарських засобів (у районах, де відсутні ліцензіати)
  1. Внесення змін до постанови КМУ від 30.11.2019 р. № 929 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)» у частині встановлення обов’язкової мінімальної квоти щодо участі суб’єктів господарювання в діючих урядових програмах.
  2. Розширити перелік нозологій та міжнародних непатентованих назв (МНН) у програмі з можливістю включення в Реєстр комбінованих препаратів.
  3. Збільшення торговельної націнки (надбавки) на ліки з 15 до 25% (до рівня інших ліків з фіксованою надбавкою, які не включені до Реєстру лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню).
  4. Як альтернатива пункту 3 можливість запровадження в рамках програми «фармацевтичної послуги» — фіксованої оплати з боку НСЗУ суб’єкту господарювання за кожен відпущений рецепт.
  5. За аналогією з відпуском інсулінів забезпечити безкоштовний доступ до сервісів, пов’язаних з відпуском рецептів за програмою.
  6. Відшкодовувати суб’єктам господарювання пов­ну вартість препаратів інсуліну, які закуповувалися до введення в дію відповідних наказів МОЗ щодо затвердження реєстру референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну.
  7. Внести зміни до наказу МОЗ від 11.10.2019 р. № 2072 «Про затвердження Реєстру граничних оптово-відпускних цін на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти, станом на 28 серпня 2019 року» стосовно перегляду граничних оптово-відпускних цін на наркотичні засоби

Впевнений — спільними зусиллями усіх гілок влади та органів місцевого самоврядування, представників фармацевтичного бізнесу можна оперативно та ефективно вирішити питання забезпечення життєво необхідними лікарськими засобами населення України.

Владислав ДАНЬКО,
начальник Державної служби з лікарських засобів
та контролю
за наркотиками в Херсонській області,
викладач фармацевтичних дисциплін
Херсонського базового медичного коледжу Херсонської обласної ради

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Виталий 23.12.2019 1:11
А що це за життєво необхідні ліки????
Евгений 23.12.2019 5:40
Національний перелік

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті