Загальна інформація
На території Херсонської обл. зареєстровано 175 суб’єктів господарювання (табл. 1), які отримали ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю лікарськими засобами з відповідними 547 місцями провадження діяльності, у тому числі:
- 432 аптеки;
- 111 аптечних пунктів;
- 4 аптечних склади.
Найменування міста/району | Кількість місць провадження діяльності (МПД) | |||
---|---|---|---|---|
Усього | Беруть участь у програмі «Доступні ліки» | Забезпечують населення інсуліном | Забезпечують населення ліками, психотропними речовинами, прекурсорами | |
Херсон | 165 | 75 | 15 | 2 |
Бериславський | 20 | 4 | 1 | 1 |
Білозерський | 22 | 6 | 2 | – |
Великолепетиський | 8 | 3 | 1 | 1 |
Великоолександрівський | 15 | 5 | 1 | 1 |
Верхньорогачицький | 6 | 1 | 1 | 1 |
Високопільський | 10 | 1 | 1 | – |
Генічеський | 48 | 7 | 1 | 1 |
Голопристанський | 43 | 2 | 1 | 1 |
Горностаївський | 9 | 2 | 2 | – |
Іванівський | 4 | 1 | 1 | 1 |
Каланчацький | 11 | 10 | 2 | – |
Каховський | 29 | 11 | 2 | 1 |
Нижньосірогозький | 4 | 2 | 2 | 1 |
Нововоронцовський | 18 | 1 | 2 | 1 |
Новотроїцький | 16 | 5 | 1 | 1 |
Олешківський | 40 | 6 | 1 | 1 |
Скадовський | 31 | 7 | 1 | – |
Чаплинський | 14 | 4 | 1 | 1 |
м. Нова Каховка | 34 | 14 | 2 | 1 |
Усього | 547 | 167 | 41 | 16 |
Більш детальну інформацію (щодо ліцензіатів, адреси аптечного закладу тощо) можна дізнатися на
«Доступні ліки»
Наразі інформації з відкритим доступом щодо реалізації програми «Доступні ліки» більше ніж достатньо. Офіційні дані стосовно цього питання можна отримати на
Для дослідження та здійснення порівняльного аналізу вибрано три суб’єкти господарської діяльності комунальної форми власності:
- комунальне підприємство «Чаплинська центральна районна аптека № 26»;
- комунальне підприємство закладу охорони здоров’я «Голопристанська центральна районна аптека № 14»;
- комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 3 Суворовського району м. Херсон».
Досліджувані суб’єкти здійснюють відпуск лікарських засобів за урядовою програмою «Доступні ліки» з квітня 2019 р. Враховуючи технічні проблеми на початковому етапі (нестабільність у роботі програмного забезпечення з незалежних від суб’єктів господарської діяльності причин), для аналізу використовувався період з 1 травня до 30 жовтня 2019 р.
Для участі в програмі та підписання угоди з НСЗУ кожен суб’єкт господарської діяльності повинен мати відповідний ресурс з метою:
- придбання оргтехніки та облаштування доступу до мережі Інтернет;
- отримання ключів електронного цифрового підпису для співробітників;
- формування товарного запасу лікарських засобів для відпуску;
- забезпечення кадрового потенціалу тощо.
Вказані витрати не є остаточними.
Зазначені в табл. 2 представлені дані відображають фінансову складову (витрати та прибуток) участі у програмі «Доступні ліки».
Назва СГД | КП «Чаплинська ЦРА № 26» | КП «ЗОЗ «Голопристанська ЦРА № 14» | КП «ЦРА № 3 Суворовського р-ну м. Херсон» |
---|---|---|---|
Кількість відпущених рецептів, штук | 1295 | 1283 | 776 |
Розмір реалізованої торгової надбавки, тис. грн | 10,0 | 9,2 | 6,4 |
Витрати на заробітну плату + податки, тис. грн | 6,6 | 6,2 | 3,4 |
Амортизація обладнання, тис. грн | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Витрати на програмне забезпечення, тис. грн | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
Витрати на електроенергію, тис. грн | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
ПДВ 7%, тис. грн | 0,7 | 0,6 | 0,4 |
Фінансовий результат за місяць, тис. грн | –0,2 | –0,5 | –0,3 |
У розрахунках зазначалися витрати, які прямо пов’язані з реалізацією цієї програми. Розрахунковим шляхом виведено такі показники:
- точка беззбитковості (необхідна кількість відпущених рецептів — 1396 шт.);
- середній розмір відшкодування за одним рецептом — 57,25 грн;
- середній розмір реалізованої торгової надбавки за одним рецептом — 7,46 грн;
- час на відпуск одного рецепта співробітником аптечного закладу — близько 5 хв.
Наразі постає питання доцільності залучення аптечних закладів у вузькопрофільних лікувально-профілактичних закладах до участі в урядовій програмі «Доступні ліки». Наприклад, у комунальному закладі «Херсонський обласний онкологічний диспансер» Херсонської обласної ради та комунальному закладі «Херсонська дитяча обласна клінічна лікарня» Херсонської обласної ради за пів року в рамках програми не відпущено жодного лікарського засобу за рецептом. При цьому суб’єкт господарської діяльності також несе вищезазначені витрати, а тому фінансовий результат від участі у програмі «Доступні ліки» ще гірший.
Препарати інсуліну, наркотичні, психотропні речовини та прекурсори
Стосовно реалізації препаратів інсуліну, крім проблеми витратної частини, пов’язаної з їх обігом, підвищуються ризики реалізації специфічного товару. При обмеженій (відносно сталій) кількості хворих, збільшення числа суб’єктів господарської діяльності — конкурентів, які реалізують інсуліни, може призвести до неможливості їх реалізації. Як результат — закінчення терміну придатності лікарських засобів, утилізація, збитки.
Ще одним проблемним моментом для суб’єктів господарської діяльності в жовтні 2019 р. стало виконання вимог наказу МОЗ України від 2.10.2019 р. № 2002 «Про затвердження реєстру референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну станом на 1 серпня 2019 року». Суб’єкти господарської діяльності області змушені складати акти уцінки товарів, закуплених до введення в дію вказаного нормативно-правового акта, а тому несуть додаткові збитки. Наприклад, торговельна надбавка на препарат Актрапід НМ Пенфіл р-н д/ін. 100 МО/мл картр. 3 мл, № 5, виробництва Novo Nordisk (Данія) після уцінки становила 0,35%, а реалізація препарату Тресіба флекстач р-н д/ін. 100 ОД/мл картр. 3 мл, вклад. у шприц-ручку, № 5, виробництва Novo Nordisk (Данія) взагалі стала збитковою (уцінка становила 11,27%).
Стосовно забезпечення населення наркотичними лікарськими засобами, психотропними речовинами та прекурсорами слід зазначити декілька з основних нагальних проблем — доступність до вказаних препаратів по районах (див. табл. 1).
Наприклад, мешканець Каланчацького району в постреабілітаційний період чи особа з онкологічним захворюванням змушені в тяжкому стані приїздити до сусідніх районів чи обласного центру для придбання рецептурних лікарських засобів (ф-3), оскільки в даному районі відсутній аптечний заклад, який би мав ліцензію на реалізацію наркотичних засобів.
Під великим знаком запитання є забезпечення хворих у лікувально-профілактичних закладах вказаними препаратами з початку дії наказу МОЗ від 11.10.2019 р. № 2072 «Про затвердження Реєстру граничних оптово-відпускних цін на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти, станом на 28 серпня 2019 року». Він встановлює граничні ціни на багато лікарських засобів, що нижчі, ніж заявлені виробниками. Це є проблемою як для лікувально-профілактичних, так і аптечних закладів, у яких лікувальний заклад уже не зможе придбати необхідні препарати.
Наприклад, на Морфін г/х амп. № 1 встановлена ціна згідно з Реєстром — 6,72 грн, закупівельна — 56,80 грн, ціна в роздрібній торгівлі — 74,77 грн. Сибазон амп. 2,0 ціна за Реєстром — 4,25 грн, закупівельна — 42,30 грн, роздрібна — 54,20 грн (ціни вказані без ПДВ за 1 ампулу).
Шляхи вирішення проблем
У зв’язку з розмежуванням компетенцій органів законодавчої, виконавчої влади та місцевого самоврядування було б доцільно запропонувати вжити конкретних заходів з метою покращання ситуації для кожної структурної ланки окремо (табл. 3).
На місцевому рівні | На державному рівні | |
---|---|---|
Органи виконавчої влади | Органи місцевого самоврядування | Верховна Рада України, Кабінет Міністрів, міністерства, відомства, служби тощо |
|
|
|
Впевнений — спільними зусиллями усіх гілок влади та органів місцевого самоврядування, представників фармацевтичного бізнесу можна оперативно та ефективно вирішити питання забезпечення життєво необхідними лікарськими засобами населення України.
Владислав ДАНЬКО,
начальник Державної служби з лікарських засобів
та контролю за наркотиками в Херсонській області,
викладач фармацевтичних дисциплін
Херсонського базового медичного коледжу Херсонської обласної ради
Коментарі