Працюємо за розкладом: робота аптек в умовах карантину

Постановою КМУ від 16.03.2020 р. № 215 запроваджено карантин та обмежувальні заходи, пов’язані із поширенням коронавірусної інфекції (COVID-19), у зв’язку з цим з 17 березня в Україні тимчасово припинили свою діяльність заклади громадського харчування (ресторани, кафе), торговельно-розважальні центри, фітнес-центри, заклади культури. Натомість продовжують працювати автозаправні станції, банки, продовольчі магазини та аптечні заклади. Про роботу останніх більш детально піде мова в даній публікації.

Стандарт фармацевтичної допомоги «COVID-19»

13 березня МОЗ України затвердило стандарт фармацевтичної допомоги «COVID-19». Стандарт поширюється на всіх юридичних осіб незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, фізичних осіб — підприємців, які провадять господарську діяльність, у тому числі з роздрібної торгівлі лікарськими засобами та мають відповідну ліцензію. Стандарт також визначає основні критерії якості.

В аптечному закладі організовані особливі умови робочого процесу для забезпечення захисту фармацевтичних працівників при контакті з особами, які можуть бути інфіковані COVID-19, та розроблено план дій у надзвичайній ситуації за наявності перших проявів симптомів респіраторних захворювань співробітників, зокрема:

1) застосовуються засоби індивідуального захисту згідно з додатками 6, 7 до Стандартів медичної допомоги COVID-19 (наказ МОЗ України від 13.03.2020 р. № 663);
2) їх додатково поінформовано щодо методів дезінфекції приміщень аптечних закладів згідно з рекомендацією ВООЗ;
3) здійснюється моніторинг стану здоров’я співробітників та в разі виявлення ознак респіраторного інфекційного захворювання його направляють до лікаря;
4) здійснюється контроль за медичними відходами.

Персонал аптечного закладу здійснює очищення та дезінфекцію робочого середовища, виробничих та службових приміщень, а також пов’язаних з ними виробів та обладнання, які могли бути заражені вірусом, згідно з відповідними інструкціями і правилами з очищення та дезінфекції, затвердженими наказом МОЗ України від 15 травня 2006 р. № 275 «Про затвердження Інструкції із санітарно-протиепідемічного режиму аптечних закладів».

При зверненні осіб зі скаргами з боку респіраторної системи фармацевтичний працівник має з’ясувати наявність/відсутність характерних симптомів (кашель, лихоманка, утруднене дихання) та поставити питання щодо історії поїздок у країни з місцевою передачею COVID-19 та контактів з інфікованими SARS-CoV-2 особами:

  • якщо відповіді негативні (ризик зараження SARS-CoV-2 малоймовірний), пацієнту надається допомога згідно з протоколами провізора (фармацевта) під час відпуску безрецептурних лікарських засобів;
  • за наявності симптомів (кашель, лихоманка, утруднене дихання) та відсутності історії поїздок в інфіковані регіони та контактів з інфікованими особі надається допомога згідно з протоколами провізора (фармацевта) під час відпуску безрецептурних ліків, за необхідності громадян направляють до лікаря;
  • за відсутності симптомів (кашель, лихоманка, утруднене дихання) та у разі надання інформації про наявність історії поїздок в інфіковані регіони та контактів з інфікованими (ризик зараження SARS-CoV-2 може існувати) і якщо симптоми тривають понад 14 днів після повернення з поїздки або контакту з інфікованим, направити особу до лікаря. За необхідності призначити симптоматичне лікування згідно з протоколами провізора (фармацевта) під час відпуску безрецептурних лікарських засобів;
  • за наявності симптомів (кашель, лихоманка, утруднене дихання) та у разі надання інформації про нещодавню історію поїздок в інфіковані регіони або контакти з інфікованими (ризик зараження SARS-CoV-2-2019 може існувати) особа терміново має бути направлена до лікаря та поінформована щодо карантинних заходів. За необхідності призначити симптоматичне лікування згідно з протоколами провізора (фармацевта) під час відпуску безрецептурних лікарських засобів.

Мораторій на перевірки

До 31 травня 2020 р. встановлено мораторій на проведення планових документальних та фактичних перевірок суб’єктів господарювання. Відповідні норми передбачені новим Законом України від 17.03.2020 р. № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 р.

Водночас, встановлено і ряд винятків. Зокрема, контролюючі органи можуть реалізовувати планові заходи із здійснення державного нагляду (контролю):

  • за діяльністю суб’єктів господарювання, які віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;
  • у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
  • у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Для прикладу, Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба) у Тернопільській обл. повідомила, що:

  • припинено планові перевірки додержання ліцензіатами Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — Ліцензійні умови), які вже розпочаті та термін яких завершується пізніше 19 березня;
  • не проводитимуться планові перевірки додержання ліцензіатами Ліцензійних умов, які ще не розпочаті, у тому числі ті, щодо яких направлено повідомлення, прийнято відповідні накази.

Не проводитимуться позапланові перевірки щодо виконання розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов. Позапланові перевірки з інших підстав проводитимуться відповідно до законодавства.

Законом України від 17.03.2020 р. № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» Уряду серед іншого доручено в межах своїх повноважень забезпечити контроль за цінами на ліки, медичні вироби та соціально значущі товари.

Робота органів влади

Антимонопольний комітет України. На початку минулого тижня Антимонопольний комітет України (АМКУ) повідомив, що факти необґрунтованого підвищення цін на лікарські засоби та предмети гігієни будуть ретельно досліджуватися в максимально стислі терміни.

У разі виявлення антиконкурентної поведінки на ринку АМКУ може накласти штраф у розмірі до 10% річного обігу порушника.

Держлікслужба. Центральний апарат та територіальні органи змінюють режим роботи, обмежу­ють прийом громадян та суб’єктів господарювання і подання ними документів до 03.04.2020 р.

Звернутися до Держлікслужби можна:

  • на офіційну електронну адресу ([email protected]);
  • через «Розділ звернення громадян», посилання на яке розміщено на офіційному сайті Держлікслужби (dls.gov.ua);
  • шляхом подання та відслідковування онлайн-заявок на отримання дозвільних документів, які надаються Держлікслужбою (через сайт e-services.dls.gov.ua).

Для звернення до територіальних органів Держлікслужби слід користуватися відповідними електронними адресами та контактними телефонами, вказаними на офіційних сайтах територіальних підрозділів.

Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держ­продспоживслужба) працює в штатному режимі та продовжує виконувати свої повноваження. Водночас орган просить надати перевагу елект­ронній формі звернення, яке можна направляти на e-mail: [email protected]. Доступна для заповнення й електронна форма для надсилання звернень громадян. Також з цією метою можна скористатися послугами поштового зв’язку: 01001, м. Київ, вул. Б. Грінченка, 1, тел.: +38 (044) 279-79-89. Для надсилання поточної кореспонденції — e-mail: [email protected], телефон приймальні +38 (044) 279-12-70, канцелярії — +38 (044) 278-84-60, 278-41-70.

Заходи аптек для підвищення рівня безпеки на час карантину

Фармацевтичні працівники залишаються в зоні ризику, щодня контактуючи з відвідувачами аптек. В умовах, що склалися, варто перш за все попіклуватися про засоби індивідуального захисту, а також періодично проводити дезінфекцію робочої поверхні та рук. За можливості слід обладнати прикасові зони захисним склом.

Для мінімізації скупчення відвідувачів аптеки доцільно зробити розмітку на підлозі на відстані не менше 1 м одна від одної для збереження безпечної дистанції. Для цього можна використовувати кольорову широку клейку стрічку. За можливості варто просити відвідувачів застосовувати безготівковий розрахунок.

На законодавчому рівні встановлено, що на період карантину власник підприємства, установи, організації може змінювати режим роботи органів, закладів, підприємств, установ, організацій, зокрема щодо прийому та обслуговування фізичних та юридичних осіб. Інформація про такі зміни має доводитися до відома населення з використанням вебсайтів та інших комунікаційних засобів.

Враховуючи обмеження руху громадського транспорту в українських містах, аптечні заклади вимушені змінювати графік роботи, щоб фармацевтичні працівники змогли дістатися до робочого місця/додому. Тож якщо аптечний заклад змінив режим роботи, для зручності відвідувачів повідомлення про це має бути розміщено на сайті аптечної мережі (за наявності), а також на вході в аптеку та в прикасовій зоні.

Доплати до зарплат фармацевтичним працівникам

Вищезгаданим Законом України від 17.03.2020 р. № 530-IX встановлено додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання серед людей COVID-19, у розмірі до 200% на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Проте у фармацевтичних працівників постає питання: чи варто їм розраховувати на доплати до заробітних плат на період карантину?

Законом також визначено, що Уряд має встановити доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення. Для цього КМУ має прийняти відповідний нормативно-правовий акт, у якому визначить перелік таких працівників. Проте, зважаючи на те, що аптечні заклади у більшості випадків належать фізичним особам — підприємцям та товариствам з обмеженою відповідальністю, рішення про встановлення додаткових доплат приймають виключно власники аптек.

Катерина Горбунова
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті