Допомогти, не нашкодити: Асоціація AMOMD™ про митний колапс, спричинений заходами з протидії COVID-19

Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» (AMOMD™; далі — Асоціація), яка об’єднує понад 70 національних виробників, імпортерів, дистриб’юторів та інших учасників ринку медичних виробів всебічно сприяє реалізації першочергових кроків із захисту населення, медичного персоналу, контактних осіб та працівників правоохоронних органів і органів порятунку, задіяних у протиепідемічних заходах, спрямованих на запобігання поширенню COVID-19.

Асоціація задекларувала Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України свій намір підписати меморандум щодо посилення взаємодії між Кабінетом Міністрів України і виробниками, імпортерами та дистриб’юторами засобів індивідуального захисту, аптечними мережами та закладами роздрібної торгівлі й профільними асоціаціями з метою забезпечення населення, медичного персоналу, контактних осіб та працівників правоохоронних органів і органів порятунку, задіяних у протиепідемічних заходах, засобами індивідуального захисту на території України, а також задля забезпечення прозорої політики виробництва, постачання та реалізації таких засобів.

У світлі останніх подій та за сигнальною інформацією від своїх членів Асоціація інформує про наступне.

Відповідно до встановлених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі — Закон) норм:

  • тимчасово, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) звільняються від обкладення податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію Украї­ни лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України»;
  • звільняються від сплати ввізного мита лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;
  • митне оформлення зазначених товарів здійснюється першочергово.

Перелік лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від обкладення податком на додану вартість затверджено постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 224 (далі — Перелік). Він містить, окрім лікарських засобів, медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу хворим на COVID-19 (74 позиції), медичні вироби, лабораторне обладнання, витратні матеріали, реагенти для лабораторних досліджень (52 позиції).

Перш за все, слід зазначити, що існує законодавча прогалина, яка вже мала місце в Податковому кодексі, коли в Україні відбувалися перші спроби із запровадження податку на додану вартість на медичні вироби.

У 2014 р. пільгову ставку податку на додану вартість введено лише на операції з ввезення на митну територію України медичних виробів, а щодо операцій з постачання — ні. Різниця в 13% податку на додану вартість (прим. ред.: 7% ввезення і 20% постачання) вимушено лягала на плечі операторів ринку, у тому числі розповсюджувачів медичних виробів до внесення змін.

Аналогічна ситуація сталася і в цьому випадку. Органи законодавчої влади передбачили звільнення від сплати податку на додану вартість за операції лише щодо ввезення на митну територію України медичних виробів (у тому числі медичного обладнання), а постачання залишилося без змін.

Аналізуючи чинні норми податкового законодавства, на думку представників Асоціації, де-юре операції з постачання медичних виробів (у тому числі медичного обладнання) з Переліку можливе або за 7% податку на додану вартість у разі якщо продукція відповідає вимогам технічних регламентів, або за повною ставкою 20% ПДВ, якщо не відповідає.

Таким чином, на сьогодні продукція з Переліку може ввозитися на територію України без сплати податку на додану вартість, а під час постачання до закладів охорони здоров’я слід сплатити 7% податку, або всі 20%, якщо на такі товари немає декларації про відповідність.

Принагідно слід зауважити, що відповідно до постанови КМУ від 20.03.2020 р. № 226 внесено зміни до постановляючої частини постанов Кабінету Міністрів України від 02.10.2013 р. № 753, 754, 755, якими затверджено технічні регламенти. Тимчасовими змінами передбачено правила ввезення медичних виробів, стосовно яких не виконано вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров’я. Таким чином, продукція з Переліку, легалізована в Україні саме таким шляхом, має поставлятися зі ставкою 20% ПДВ.

Окремої уваги заслуговує практична реалізація вказаних вище норм Закону, який набув чинності 17 березня 2020 р.

На жаль, уже традиційно виконання Закону спричинило митний колапс і неможливість першочергового ввезення на митну територію України медичних виробів та/або медичного обладнання з Переліку.

Так, за даними членів Асоціації, митний колапс проявляється, зокрема, у вигляді:

  • затягування процедури митного оформлення;
  • неможливості ввезення на митну територію України медичних виробів зі звільненням від сплати податку на додану вартість;
  • вимагання зі сторони Державної митної служби України хаотичного ряду документів, які можуть підтвердити цільове призначення продукції саме для запобігання виникненню і поширенню, локалізації та ліквідації спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Принагідно зауважуємо, що подання будь-яких підтверджуючих документів щодо цього взагалі не передбачене ані цим Законом, ані іншими підзаконними нормативно-правовими актами.

У тексті Переліку, затвердженого постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 224, медичне обладнання, яке в розумінні чинного законодавства є медичними виробами з невідомих Асоціації причин, отримало приписку «для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу хворим на COVID-19», що створює ще одну правову вимогу для ввезення і постачання такої продукції з Переліку на умовах звільнення від податку на додану вартість та мита і першочергового митного оформлення.

Правовою колізією є й те, що всупереч своїй назві Перелік містить і дезінфекційні засоби й антисептики (15 позицій), які мають інший легалізаційний статус і процедуру порівняно з медичними виробами (у тому числі й медичне обладнання). Адже вказані на початку цієї публікації норми Закону поширюються на лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), а не на дезінфекційні засоби, антисептики та засоби індивідуального захисту.

Невиконання або неналежне виконання цих вимог/правових норм, на наш погляд, може в подальшому мати наслідком притягнення до відповідальності як з боку податкових та митних органів, так і з боку Національної поліції та Антимонопольного комітету України.

Асоціація однозначно вважає, що дана ситуація вимагає негайного реагування з боку законодавчої влади з метою усунення виявлених правових прогалин і колізій та надання чітких роз’яснень для операторів ринку медичних виробів, дезінфекційних засобів, а також засобів індивідуального захисту, які наразі працюють в умовах карантину із забезпечення потреб населення та їх доступу до медичних виробів, засобів індивідуального захисту, дезінфекційних засобів.

Пресслужба Асоціації AMOMD™

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Інші статті розділу


Останні новини та статті