Старт госпітальних поставок у 2020 р. Збільшення кількості тендерів та нові правила гри у публічних закупівлях

На початку 2020 р. у сегменті госпітальних поставок ліків прослідковується досить висока активність. Окрім того, у березні–квітні зафіксовано рекордно високий показник акцептованих тендерів та опублікованих договорів. У зв’язку із поширенням коронавірусної хвороби Уряд дозволив закуповувати товари для боротьби з COVID-19 за спрощеною процедурою. Окрім того, з 19 квітня вступили в силу нові правила гри у сфері публічних закупівель. У даній публікації пропонуємо увазі читачів ключові показники в сегменті госпітальних поставок лікарських засобів та тендерних закупівель за підсумками січня–квітня 2020 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

МЕТОДОЛОГІЯ

Методологія розрахунку госпітальних закупівель використовує дані акцептованих тендерів, відвантаження дистриб’юторів до лікувально-профілактичних закладів (ЛПЗ) і вибірки з ЛПЗ. При розрахунку враховується щомісячний обсяг фінансування.

У розрахунку беруть участь понад 10 тис. товарних позицій (Stock Keeping Unit — SKU) препаратів, 2,5 тис. замовників та 820 постачальників.

Компанія «Proxima Research» також моніторує і систематизує дані про результати проведених закупівель лікарських засобів міжнародними організаціями, уповноваженими забезпечити потребу в рамках державних програм МОЗ України.

Із січня 2019 р. компанія «Proxima Research» також моніторує і систематизує дані про поставки лікарських засобів у медичні заклади приватної форми власності. За напрямками діяльності представлені: загальна хірургія, онкологія, акушерство, гінекологія, репродуктологія, офтальмологія, імунопрофілактика та інші.

ГОСПІТАЛЬНІ ПОСТАВКИ

На початку року в сегменті госпітальних поставок лікарських засобів відмічається досить висока активність (рис. 1). Загалом, за підсумками січня–квітня 2020 р., обсяги поставок лікарських засобів у ЛПЗ становили 5,4 млрд грн, на 37,6% перевищивши показники аналогічного періоду попереднього року. У натуральному вираженні обсяги даного сегмента також збільшилися на 33,8% — до 46,9 млн упаковок.

Рис. 1
Динаміка обсягів госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками січня 2019 — квітня 2020 р.

Левову частку ринку формують поставки за централізованими програмами МОЗ України (рис. 2). Серед них антинеопластичні засоби (зок­рема трастузумаб (Тразимера, Онтрузант, Огіврі)), вакцини (у тому числі для профілактики кору, епідемічного паротиту та краснухи (Пріо­рикс)), засоби, що впливають на травну систему і метаболічні процеси (ідурсульфаза (Елапраза)), а також засоби, що діють на мікобактерії, лікувальні сироватки та імуноглобуліни тощо (табл. 1, 2). Серед ліків, що закуповувалися за кош­ти місцевих бюджетів, переважають антибактеріальні засоби для системного застосування, кровозамінники та перфузійні розчини, анальгетики, антисептичні та дезінфікуючі засоби. У структурі поставок у приватні клініки присутні дороговартісні інноваційні препарати, моноклональні антитіла для терапії онкологічних захворювань (Кітруда, Авастин, Герцептин), засоби для лікування жіночого безпліддя (Гонал) та ін.

Рис. 2
Структура госпітальних поставок лікарських засобів у грошовому та натуральному вираженні за підсумками січня–квітня 2019–2020 рр. у розрізі джерел фінансування
Таблиця 1. Топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня лікарських засобів за обсягами поставок у ЛПЗ у грошовому вираженні за підсумками січня–квітня 2020 р. у розрізі джерел фінансування

з/п
Програми МОЗ України Місцеві бюджети Приватні медзаклади
1 L01 Антинеопластичні засоби J01 Антибактеріальні засоби для системного застосування L01 Антинеопластичні засоби
2 J07 Вакцини B05 Кровозамінники та перфузійні розчини G03 Гормони статевих залоз і препарати, що застосовуються при патології статевої сфери
3 J05 Противірусні засоби для системного застосування N02 Анальгетики V08 Контрастні засоби
4 A16 Інші засоби, що впливають на травну систему і метаболічні процеси D08 Антисептичні та дезінфікуючі засоби J01 Антибактеріальні засоби для системного застосування
5 B02 Антигеморагічні засоби N01 Анестетики J07 Вакцини
6 J04 Засоби, що діють на мікобактерії N05 Психолептичні засоби B05 Кровозамінники та перфузійні розчини
7 J06 Лікувальні сироватки та імуноглобуліни B01 Антитромботичні засоби L02 Засоби, що застосовуються для гормональної терапії
8 L03 Імуностимулятори C01 Кардіологічні препарати H01 Гіпофізарні, гіпоталамічні гормони та їх аналоги
9 L02 Засоби, що застосовуються для гормональної терапії A02 Засоби для лікування кислотозалежних захворювань N02 Анальгетики
10 B05 Кровозамінники та перфузійні розчини M01 Протизапальні та протиревматичні засоби A02 Засоби для лікування кислотозалежних захворювань
Таблиця 2. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами поставок у ЛПЗ у грошовому вираженні за підсумками січня–квітня 2020 р. у розрізі джерел фінансування

з/п
Програми МОЗ України Місцеві бюджети Приватні медзаклади
1 Елапраза Хлорид натрію Кітруда
2 Дельтіба Фентаніл Авастин
3 Тразимера Реосорбілакт Гонал
4 Пріорикс Цефтріаксон Ібранс
5 Онтрузант Спирт етиловий Герцептин
6 Імовакс Біосепт Томогексол
7 Алувіа Меропенем Пер’єта
8 Фейба Тівортін Мабтера
9 Октагам Індіраб Тецентрик
10 Огіврі Сибазон Прогинорм

ТЕНДЕРНІ ЗАКУПІВЛІ

Слід зазначити, що у березні–квітні зафіксовано рекордно високий показник акцептованих тендерів (рис. 3). У цілому за підсумками січня–квітня 2020 р. акцептовано більше 8 тис. тендерних пропозицій на суму 2,3 млрд грн.

Рис. 3
Кількість тендерів лікарських засобів, акцептованих протягом січня 2018 — квітня 2020 р. із зазначенням сум закупівель

За сумою акцептованих тендерів лідирують фентаніл, натрію хлорид, лінезолід, меропенем, імуноглобулін людини, цефтріаксон, лево­флоксацин, моксифлоксацин, еноксапарин натрію, пропофол. Рейтинг постачальників — переможців тендерних закупівель лікарських засобів у грошовому вираженні за кошти державного та місцевих бюджетів очолюють БАДМ-Б, Медичний центр М.Т.К., КП «Фармація» (Київ). Рейтинги постачальників у розрізі джерел фінансування представлені у табл. 3.

Таблиця 3. Топ-10 постачальників за обсягами акцептованих тендерів лікарських засобів у грошовому вираженні за підсумками січня–квітня 2020 р.

з/п
Місцеві бюджети Державний бюджет
1 БАДМ-Б (Україна) Медичний центр М.Т.К. (Україна)
2 Медичний центр М.Т.К. (Україна) Baxalta US (США)
3 КП «Фармація» (Україна, Київ) БАДМ-Б (Україна)
4 Діатом (Україна) Ліки України (Україна)
5 Скайінвест (Україна) Sandoz Pharmaceuticals (Словенія)
6 Сана КО (Україна) Ат-Фарма (Україна)
7 Укрера (Україна) Пфайзер Експорт Бі. Ві. (Україна)
8 БаДМ (Україна) Діатом (Україна)
9 Ат-Фарма (Україна) Біофарма Плазма (Україна)
10 Санітас (Україна) Діаліз Медик (Україна)

Також слід зазначити, що у березні–квітні значно збільшилися обсяги закупівель масок та рукавичок, адже у зв’язку із поширенням коронавірусної хвороби такі речі потрапили в розряд дефіцитних (рис. 4).

Рис. 4
Динаміка тендерних закупівель масок та медичних рукавичок протягом січня 2019 — квітня 2020 р.

ЗМІНИ В ТЕНДЕРНОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ

17 березня 2020 р. набув чинності Закон Украї­ни «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», який вплинув і на сферу публічних закупівель. Зокрема, виведено з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» товари, роботи чи послуги, які необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби. Їх перелік затверджено постановою КМУ від 20 березня 2020 р. № 225. Відповідно, можливо укласти договір про закупівлю без проведення відкритих торгів (у системі ProZorro у замовників є можливість зазначити, що закупівлю проведено для запобігання та/або лікування коронавірусної хвороби), при цьому замовник на власний розсуд вирішує, у кого та за якою ціною й відповідно до яких критеріїв здійснювати закупівлі. При цьому він має оприлюднити звіт про укладені договори, договір про закупівлю та всі додатки до нього.

Також важливо підкреслити, що з 19 квітня 2020 р. набула чинності нова редакція Закону Украї­ни «Про публічні закупівлі». Змінами передбачено, зокрема, зниження порогу для обов’язкового проведення закупівель через ProZorro з 200 до 50 тис. грн. При цьому державні замовники мають звітувати про всі свої закупівлі від 1 копійки. Тобто замовник має опублікувати звіт щодо договору про закупівлю, якщо вартість предмета закупівлі становить 1 коп.–50 тис. грн. Якщо вартість предмета закупівель дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою ніж 200 тис. грн, замовники мають проводити спрощені закупівлі.

Для невеликих допорогових закупівель доступна опція Prozorro Market. Це електронний каталог, який працює за принципом онлайн-магазину. Постачальники розміщують свої товари, а державні замовники обирають з наявних та купують. У каталогах містяться найбільш поширені товари для державних замовників, серед яких є й лікарські засоби та медичне обладнання.

Змінами також передбачено посилення відповідальності держзамовників за грубі порушення тендерного законодавства. Наприклад, якщо замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію, і це підтвердить Держаудитслужба — його очікує штраф у розмірі 25–51 тис. грн.

Серед інших нововведень: нова конкурентна процедура закупівель — торги з обмеженою участю, новий критерій оцінки тендерних пропозицій — вартість життєвого циклу, автоматичне визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції, можливість виправлення невідповідності в інформації та/або документах, поданих у складі тендерної пропозиції. Також слід зазначити, що починаючи з 1 січня 2022 р. організа­цією закупівель займатимуться виключно упов­новажені особи. До цієї дати уповноваженим особам необхідно пройти тестування.

МЕДИЧНА РЕФОРМА — РОБОТА НАД ПОМИЛКАМИ

З 1 квітня 2020 р. розпочався другий етап медичної реформи, що кардинально змінює принципи фінансування закладів охорони здоров’я (на рівні вторинної та третинної ланки). Так, якщо до 1 квітня лікарні фінансувалися за рахунок медичних субвенцій (грошової допомоги місцевому бюджету з державного), то тепер лікарні стали автономними одиницями (комунальними підприємствами), уклали договори з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) й отримуватимуть фінансування за надані послуги в ме­жах Програми медичних гарантій.

Проте вже до кінця квітня стало зрозуміло, що другий етап медичної реформи може розтягнутися в часі, оскільки тисячі українських лікарів ризикують залишитися без роботи, а сотні лікарень — недоотримати фінансування. У зоні особ­ливого ризику опинилися протитуберкульозна та психіатрична служби, екстрена медична допомога, а також інші високоспеціалізовані медичні напрямки.

На думку прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, розрахунки, на підставі яких запускалася медична реформа, були проведені поверхово і нереально. За словами міністра охорони здоров’я України Максима Степанова, внас­лідок другого етапу реформи системи охорони здоров’я 984 українські лікарні отримали фінансування менше, ніж минулого року, 332 медичні заклади отримали фінансування на 50% менше, ніж у 2019 р.

Нове керівництво МОЗ вносить зміни до попередньої версії медичної реформи. У першу чергу — у систему фінансування, зокрема тарифи та коефіцієнти, за якими медичні заклади отримують кошти від НСЗУ. За словами М. Степанова, зараз Міністерство знаходиться на фінальній стадії розрахунку тарифів, щоб вартість медичних послуг краще відповідала нашим реаліям.

ЦЕНТРАЛІЗОВАНІ ЗАКУПІВЛІ ЗА КОШТИ БЮДЖЕТУ–2020

Як повідомляє пресслужба МОЗ України, 26 травня відомство отримало погодження від Міністерства фінансів щодо паспорту бюджетної програми, яка дозволяє ДП «Медичні закупівлі України» розпочати закупівлю лікарських засобів за кошти державного бюджету за 2020 р.

Очікується, що поставка лікарських засобів, закуплених за кошти державного бюджету 2020 р., відбуватиметься наприкінці 2020 — початку 2021 р.

Нагадаємо, що у 2020 р. на закупівлю лікарських засобів та медичних виробів за цент­ралізованими програмами МОЗ у державному бюджеті передбачено понад 8 млрд грн, що на 22,8% більше порівняно з попереднім роком. Також до 31 березня 2022 р. зберігається можливість закуповувати деякі позиції лікарських засобів та медичних виробів через міжнародні організації.

Катерина Дмитрик

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*