Законопроєкт «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту,  освіти, культури та науки»

27 Липня 2020 1:24 Поділитися

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

ПОДАННЯ

Відповідно до частини першої статті 93 Конституції України, частини першої статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України» та статті 89 Регламенту Верховної Ради України в порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту,  освіти, культури та науки».

Доповідати зазначений законопроект на пленарному засіданні Верховної  Ради  України  буде народний депутат України Марусяк О.Р.

Народні депутати України

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту,  освіти, культури та науки»

  1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Цей Проект спрямований на доповнення Бюджетного кодексу України  відповідними нормами за для спрямування коштів, отриманих як платежі за ліцензії на організацію та проведення азартних ігор та на випуск і проведення лотерей на соціальні цілі. Проект подається в розвиток положень проекту Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (реєстр. №2285-д), яким передбачається створення такого фонду. Соціальна спрямованість коштів, отриманих державою від азартних ігор, є компенсацією держави суспільству за ті негативні наслідки, які несуть азартні ігри, через спрямування коштів, отриманих як платежі за ліцензії на організацію та проведення азартних ігор на покращення умов життя суспільства.Соціальна спрямованість лотерей є складовою Стратегії європейських лотерей, схваленої  05.06.2017 року[1].

Згідно Звіту[2], який щороку публікується асоціацією європейських лотерей у 2017 році внески на суспільні цілі від 50 членів EL в ЄС  становили 21,2 млрд. євро. Кошти спрямовувалися на спорт, кошти для інших добрих справ і податків для казначейства. Найбільші країни-члени ЄС, де сума внесків членів EL для суспільства перевищили 2,0 млрд. євро: Італія з 3,8 млрд. євро, Франція – 3,2 млрд євро, Іспанія – 3,0 млрд євро, Німеччина – 2,8 млрд євро, Великобританія – 2,7 млрд євро.

Найвідомішими проектами, що реалізовані за рахунок цих коштів, є: Велика китайська стіна, стадіон Уемблі у Великобританії, Олімпійські у Лондоні в 2012 році та Параолімпійські ігри, екологічний проект Eden, Британський музей, Американський музей авіації, Сіднейський оперний театр, Олімпійські ігри в Японії у 2020 році планується провести повністю рахунок лотерей. У більшості країн створюється спеціальний фонд, який акумулює кошти та за принципами грантової системи розподіляє їх між бенефіціарами на конкретні проекти і контролює їх витрачання. Наприклад, у  Греції в 2017 році валовий ігровий дохід компанії монополіста ОРАР склав 1 456 млн. євро, 483 млн. євро компанія заплатила  податку у вигляді валового ігрового доходу (GGR), 306 млн. євро – прибуток компанії[3]. Компанія у 2018 році запустила проект реконструкції двох дитячих лікарень в Афінах: Святої Софії і Панагіотіса і Аглаі Кіріаку[4].

Також ОРАР підтримує та розвиває спорт для людей з обмеженими можливостями через Грецький Паралімпійський комітет та дитячий спорт через OPAP Sport Academies та ряд інших проектів[5].

У Норвегії зібрані кошти розподіляються на соціальні цілі у відсотках, які визначаються Законом про ігри на гроші. Зараз це спочатку 6,4% на охорону здоров’я та реабілітацію. Після цього всі прибутки, які залишились, розподіляються таким чином:  64% спорт, 18% культура, 18% гуманітарні неурядові організації, які не пов’язані з Норвезькою спортивною асоціацією чи Олімпійським і Параолімпійським комітетом (параграф 10 Закону)[6].

У Польщі основний акцент зроблено на підтримку капітальних інвестицій у спорт – будівництво і реконструкція спортивних об’єктів. Монопольне становище на ринку лотерей та спортивних ставок надано державній компанії Totalizator Sportowy. Основною ціллю є фінансування спорту та культури, 25% доходів згідно з Законом про азартні ігри компанія зобов’язана перераховувати на ці цілі[7].

Кошти перераховувалися з 1994 року на спеціальний рахунок спеціальних фондів Фонду розвитку фізичної культури Міністерства національної освіти (сьогодні – Фонд Міністерства спорту і туризму).  За ці кошти в Польщі змогли побудувати і відремонтувати кілька тисяч спортивних споруд: басейни, спортивні зали і спортивні зали, криті ковзанки, стадіони і поля, а також спеціалізовані об’єкти, включаючи лижні трампліни і схили, доріжки для каное, тенісні корти, спортивні комплекси[8].

Ще за часів СРСР бюджет Олімпійських ігор 1980 року на 80% складався з грошей радянського гравця, які надійшли до казни за допомогою відрахувань від проведення лотереї «Спортлото». На ці кошти у СРСР були збудовані 78 спортивних споруд, 34 реконструйовано. У Києві було оновлено 7 стадіонів, включаючи і «Республіканський стадіон», побудовані готелі «Русь» і «Братислава», а також база в Кончі-Заспі.

В Україні соціальну спрямованість лише щодо лотерей було запроваджено з прийняттям у 2012 році Закону України «Про державні лотереї в Україні» та скасовано з ініціативи Кабінету Міністрів України з 01.01.2015 року. Проте у 2013-2014 рр. всі відрахування від лотерейної діяльності спрямовувались до спеціального фонду Державного бюджету України та використовувались на фінансування державних об’єктів олімпійської підготовки, лікування дітей, хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання, на фінансування культури та спорту (п. 8 ст. 15 Закону)[9].

В 2013 році вперше за роки незалежності онкохворі діти на сто відсотків були забезпечені необхідними лікарськими засобами, виробами медичного призначення і лабораторними реагентами. На цьому наголосила начальник відділу охорони материнства, дитинства та санаторного забезпечення МОЗ України. Це відбулося завдяки лотерейним відрахуванням до спецфонду бюджету. У 2014 році на лікування онкохворих дітей передбачено кошти у загальній сумі понад 395 млн. грн., що повністю задовольняє потреби у лікуванні дітей, хворих на рак[10]. Щодо спорту, у кращі роки функціонування лотерейного ринку відрахування від лотерейної діяльності складали близько 320 млн. грн. При цьому, на фінансування спортивних об’єктів потрібні невеликі кошти, наприклад, на ремонт санної траси в м. Кременець – 10 млн грн., траси для фристайлу – 15 млн. грн. Успішний досвід країн Європи щодо цільового спрямування коштів, отриманих державою від азартних ігор та лотерей може бути використаний і в Україні для організації успішної підтримки медицини, культури та спорту.

  1. Мета та завдання прийняття законопроекту

Метою прийняття вказаного проекту Закону України є впровадження в Україні досвіду всіх країн Європи щодо цільового спрямування коштів, отриманих як плата за ліцензію на організацію та проведення азартних ігор (після їх легалізації) та на випуск і проведення лотерей на добрі справи через створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.

  1. Загальна характеристика і основні положення проекту

Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України, які передбачають:

1) створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки в складі Спеціального фонду Державного бюджету України;

2) спрямування відрахувань  щорічних ліцензійних платежів на здійснення діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та за ліцензії на випуск і проведення лотерей до цього Державного фонду підтримки медицини, спорту,  освіти, культури та науки.

3) спрямування 50% платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино та на гральні столи, гральні автомати, а також 100% платежів за ліцензії на букмекерські пункти до бюджетів місцевого самоврядування за місцезнаходженням відповідного грального закладу (казино, залу гральних автоматів, букмекерського пункту);

4) використання акумульованих Державним фондом коштів на фінансування: медицини, спорту, освіти, культури та науки з визначенням цільового спрямування платежу за конкретний вид ліцензії.

  1. Стан нормативно-правової бази

Основними нормативно-правовими актами, які регулюють відносини у цій сфері, є Бюджетний кодекс України та Закон України «Про державні лотереї в Україні».

Вказаний проект розроблено на реалізацію положень проекту Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (реєстр. №2285-д), яким передбачається створення такого фонду, у зв’язку з чим вказані проекти потрібно розглядати одночасно.

Реалізація положень законопроекту не потребує внесення змін до інших законів України.

  1. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація положень поданого проекту Закону України не потребує додаткових фінансових витрат з Державного бюджету України.

  1. Прогноз результатів

Прийняття і практична реалізація вказаного законопроекту забезпечить пряме фінансування конкретних соціальних цілей за досвідом країн Європи.

Народні депутати України

Проект

зареєстрований в Парламенті

17.07.2020 р. за № 3899

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту,  освіти, культури та науки

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести до Бюджетного кодексу України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, № 50-51, ст.572) такі зміни:

  1. доповнити статтею 245 такого змісту:

«Стаття 245. Державний фонд підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.

  1. Державний фонд підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки. створюється у складі спеціального фонду Державного бюджету України.
  2. Джерелами формування Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки є:

1) доходи державного бюджету, визначені пунктом 139 частини третьої статті 29 цього Кодексу;

2) інші надходження, визначені законом про Державний бюджет України.

  1. Кошти Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки спрямовуються на:

1) профілактику та надання медичної допомоги хворим на лудоманію; розвиток системи надання медичної допомоги, у тому числі і екстреної; створення лікарень інтенсивного лікування, лікарень планового лікування, центрів реабілітації, хоспісів, спеціалізованих центрів з визначенням профілів надання медичної допомоги (медичних послуг) для кожного закладу охорони здоров’я за рахунок отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в залах гральних автоматів та на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет;

2) підтримку масового, дитячого, дитячо-юнацького, резервного спорту, спорту вищих досягнень, спорту інвалідів та ветеранів; фінансування заходів, спрямованих на популяризацію здорового способу життя, розвиток олімпійських, неолімпійських видів спорту та спорту інвалідів; розбудову спортивної інфраструктури, у тому числі будівництва та модернізації спортивних споруд  за рахунок отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності;

3) освіта підтримка фінансування освітньої діяльності, проведення будівництва та реконструкції освітніх закладів, експериментальних розробок університетів, академій, інститутів, фінансування окремих освітніх програм та проектів, модернізація професійно-технічної освіти за рахунок 50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор, 50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино;

4) фінансування програм з підвищення культурного та духовного рівня населення України; будівництво нових та модернізація застарілих закладів культури (бібліотек, театрів, музеїв, центрів творчості тощо) за рахунок отриманих доходів від платежів за ліцензії на випуск та проведення лотерей, ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення гри в покер в мережі Інтернет;

5) підтримка фінансування наукової та науково-технічної діяльності, конкурсне фінансування проектів через Національний фонд досліджень України, гранти, базове фінансування основної діяльності наукових установ, організації наукових досліджень, проведення будівництва та реконструкції наукових та науково-технічних установ, окремих наукових і науково-технічних програм та проектів, проведення фундаментальних наукових досліджень, розвиток інфраструктури наукової та науково-технічної діяльності, збереження і розвиток наукових об’єктів, що становлять національне надбання за рахунок 50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор,  50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на гральні столи та гральні автомати.»;

  1. частину третю статті 29 доповнити пунктом 139 такого змісту:

«139) кошти платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності, на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет, провадження діяльності з організації та проведення гри в покер в мережі Інтернет, на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор, на випуск і проведення лотерей, на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в залах гральних автоматів, а також 50% платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино, 50% платежів за ліцензії на гральні столи та гральні автомати.»;

  1. частину четверту статті 30 доповнити пунктом 24 такого змісту:

«24) заходи, визначені частиною третьою статті 245 (за рахунок джерел, визначених пунктом 139 частини третьої статті 29 цього Кодексу);»;

  1. у частині першій статті 64 пункт 431 виключити.
  2. у частині першій статті 69 пункт 81 викласти у такій редакції:

«81)  платежі за ліцензію на букмекерські пункти, 50 % платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино та 50% платежів з ліцензії на гральні столи та гральні автомати, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування за місцезнаходженням відповідного грального закладу (казино, букмекерського пункту, залу гральних автоматів);».

  1. Прикінцеві положення
  2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ

до проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту,  освіти, культури та науки»

Чинна редакція Запропонована редакція

Бюджетний кодекс України

Стаття 245

Відсутня.

Стаття 245  Державний фонд підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.

1. Державний фонд підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки. створюється у складі спеціального фонду Державного бюджету України.

2. Джерелами формування Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки є:

1) доходи державного бюджету, визначені пунктом 139 частини третьої статті 29 цього Кодексу;

2) інші надходження, визначені законом про Державний бюджет України.

3. Кошти Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки спрямовуються на:

1) профілактику та надання медичної допомоги хворим на лудоманію; розвиток системи надання медичної допомоги, у тому числі і екстреної; створення лікарень інтенсивного лікування, лікарень планового лікування, центрів реабілітації, хоспісів, спеціалізованих центрів з визначенням профілів надання медичної допомоги (медичних послуг) для кожного закладу охорони здоров’я за рахунок отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в залах гральних автоматів та на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет;

2) підтримку масового, дитячого, дитячо-юнацького, резервного спорту, спорту вищих досягнень, спорту інвалідів та ветеранів; фінансування заходів, спрямованих на популяризацію здорового способу життя, розвиток олімпійських, неолімпійських видів спорту та спорту інвалідів; розбудову спортивної інфраструктури, у тому числі будівництва та модернізації спортивних споруд  за рахунок отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності;

3) освіта підтримка фінансування освітньої діяльності, проведення будівництва та реконструкції освітніх закладів, експериментальних розробок університетів, академій, інститутів, фінансування окремих освітніх програм та проектів, модернізація професійно-технічної освіти за рахунок 50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор, 50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино;

4) фінансування програм з підвищення культурного та духовного рівня населення України; будівництво нових та модернізація застарілих закладів культури (бібліотек, театрів, музеїв, центрів творчості тощо) за рахунок отриманих доходів від платежів за ліцензії на випуск та проведення лотерей, ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення гри в покер в мережі Інтернет;

5) підтримка фінансування наукової та науково-технічної діяльності, конкурсне фінансування проектів через Національний фонд досліджень України, гранти, базове фінансування основної діяльності наукових установ, організації наукових досліджень, проведення будівництва та реконструкції наукових та науково-технічних установ, окремих наукових і науково-технічних програм та проектів, проведення фундаментальних наукових досліджень, розвиток інфраструктури наукової та науково-технічної діяльності, збереження і розвиток наукових об’єктів, що становлять національне надбання за рахунок 50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор,  50% отриманих доходів від платежів за ліцензії на гральні столи та гральні автомати.

Стаття 29. Склад доходів Державного бюджету України
3. Джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) є:

51) Відсутній.

3. Джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) є:

139) кошти платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності, на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет, провадження діяльності з організації та проведення гри в покер в мережі Інтернет, на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор, на випуск і проведення лотерей, на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в залах гральних автоматів, а також 50% платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино, 50% платежів за ліцензії на гральні столи та гральні автомати.

Стаття 30. Склад видатків та кредитування Державного бюджету України
4. Кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 та частини третьої цієї статті цього Кодексу, спрямовуються відповідно на: 4. Кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 та частини третьої цієї статті цього Кодексу, спрямовуються відповідно на:
24) Відсутній. 24) заходи, визначені частиною третьою статті 245 (за рахунок джерел, визначених пунктом 139 частини третьої статті 29 цього Кодексу);
Стаття 64. Склад доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад
1. До доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад належать: 1. До доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад належать:
431) частина розміру плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, яку встановлює Кабінет Міністрів України, яка сплачується ліцензіатами до бюджетів місцевого самоврядування за місцем розташування відповідного пункту розповсюдження державної лотереї; 431) Виключено.

 

Стаття 69. Доходи загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів
1. До доходів загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів належать:

81) частина розміру плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, яку встановлює Кабінет Міністрів України, яка сплачується ліцензіатами до бюджетів місцевого самоврядування за місцем розташування відповідного пункту розповсюдження державної лотереї;

1. До доходів загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів належать:

81) платежі за ліцензію на букмекерські пункти, 50% платежів за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино та 50% платежів з ліцензії на гральні столи та гральні автомати, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування за місцезнаходженням відповідного грального закладу (казино, букмекерського пункту, залу гральних автоматів);

Народні депутати України                                                                                            

[1] EL Strategy [Електронний ресурс] // Офіційний веб-сайт The European Lotteries  Association. – Режим доступу: https://www.european-lotteries.org/mission-and-strategy.

[2] The European Lotteries [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.european-lotteries.org/list/elise

[3] Official website OPAP. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://investors.opap.gr/en

[4] Greek Gaming Company’s Innovation Initiatives Set Foundations for Growth  [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://www.southeusummit.com/europe/greece/greek-gaming-operators-innovation-initiatives-transform-an-industry-and-a-society/

[5]  Офіційний веб-сайт ОРАР [5] [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.opapcsr.gr/en/opap-contribution-squad/

[6] Lov om pengespill m.v. (pengespilloven) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-08-28-103

[7] Офіційний веб-сайт Totalizator Sportowy [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://www.totalizator.pl/historia/dopaty

[8] Офіційний веб-сайт Totalizator Sportowy [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.totalizator.pl/historia/sport-i-kultura

[9] Закон України «Про державні лотереї в Україні» від 06.09.2012 року № 5204-VI [Електронний ресурс] // Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. – Режим доступу:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5204-17.

[10] Урядовий портал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/news/247044689.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті