Протидія поширенню COVID-19 та створення сучасної системи реабілітації у сфері охорони здоров’я — підсумок засідання профільного комітету

3 грудня під головуванням Михайла Радуцького відбулося онлайн-засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет). У ході засідання було розглянуто декілька законопроєктів, винесених на порядок денний Комітету, а саме: № 3890 — про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щодо запобігання поширенню COVID-19, № 3668 — про реабілітацію осіб з обмеженнями життєдіяльності, № 4314 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення профілактики COVID-19, № 4358-1, 4358-2 — про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну та № 4358-3 — про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну, тютюнових виробів, електронних сигарет та трав’яних виробів для куріння.

ПРОТИДІЯ ПОШИРЕННЮ COVID-19

Законопроєкт № 3890 про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щодо запобігання поширенню COVID-19 має на меті встановити відповідальність суб’єктів господарювання, юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців за порушення норм встановлених карантинних обмежень, зокрема за недотримання норм маскового режиму, у вигляді накладення штрафних санкцій від 3400 до 5100 грн у разі допущення відвідувачів у приміщення та транспорт без захисних масок. Відповідальність за порушення норм настане у 3 випадках:

  • за допуск особи в приміщення без попередження про необхідність одягнути маску (може бути усною, у вигляді розміщення інформації при вході у приміщення, аудіооголошення тощо);
  • за відсутність контролю за тим, щоб відвідувачі у закладі були у захисних масках;
  • за відсутність масок у співробітників суб’єкта господарювання під час обслуговування клієнтів.

Михайло Радуцький зауважив, що питання відповідальності громадян за недотримання маскового режиму на сьогодні вже врегульовано Законом України від 06.11.2020 р. № 1000-IX, який набув чинності 21 листопада 2020 р.

Банчук Олександр, заступник міністра юстиції України, підкреслив, що у разі прийняття проєкту закону № 3890 та після набуття ним чинності Україна зробить ще один крок вперед у напрямку протидії поширенню COVID-19.

Після голосування депутати рекомендували Верховній Раді України прийняти запропоновану Комітетом остаточну редакцію проєкту Закону № 3890 у другому читанні та в цілому як закон.

ПРОФІЛАКТИКА COVID-19

Проєкт закону № 4314 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення профілактики COVID-19» сприятиме проведенню в Україні міжнародних клінічних випробувань, а також дозволить суттєво зменшити навантаження на систему охорони здоров’я шляхом вакцинації значної кількості пацієнтів у ме­жах клінічних випробувань.

М. Радуцький нагадав, що проєкт надаватиме можливість одержувати до кінця карантину право скорочувати до 5 календарних днів строки затвердження протоколів клінічних випробувань лікарських засобів для лікування коронавірусної хвороби та зобов’язуватиме Уряд забезпечувати проведення експертизи реєстраційних матеріалів та реєстрацію цих препаратів у стислі терміни згідно з чинним законодавством. Тобто проєктом закону пропонується скоротити термін затвердження клінічних випробувань і реєстрації вакцин та ліків проти COVID-19. Така можливість діятиме протягом усього карантину, встановленого Урядом.

Окрім того, народні депутати запропонували розширити перелік країн, в яких ліки реєструються за централізованою процедурою компетентними органами або ж проходять клінічні випробування. До вже наявного переліку додаються такі країни, як Індія, Мексика та Бразилія, що дозволить Україні швидше розпочинати клінічні випробування вакцин проти COVID-19, оскільки вони вже розпочалися в інших країнах, а також це дозволить швидше розглядати реєстраційні документи на такі вакцини.

Народні депутати рекомендували Верхов­ній Раді підтримати проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення профілактики коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 4314 з урахуванням пропозицій Комітету відносно поширення норм цього закону лише на лікарські засоби, вакцини та імунобіологічні препарати, що зареєстровані компетентними органами:

  • США;
  • Великої Британії;
  • Швейцарської Конфедерації;
  • Японії;
  • Австралії;
  • Канади;
  • Китаю;
  • Ізраїлю;
  • Індії;
  • Мексики;
  • Бразилії;
  • або зареєстровані за централізованою процедурою компетентним органом Європейського Союзу, які проходять клінічні випробування в цих країнах в 1 або декількох країнах ЄС.

РЕАБІЛІТАЦІЯ ОСІБ З ОБМЕЖЕНОЮ ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЮ

Під час засідання члени Комітету розглянули 816 поправок, поданих під час підготовки до другого читання проєкту Закону України «Про реабілітацію осіб з обмеженнями життєдіяльності» № 3668.

Законопроєктом пропонується визначити правові, організаційні та економічні засади проведення реабілітації особи з обмеженнями життєдіяльності у сфері охорони здоров’я з метою досягнення та підтримання оптимального рівня функціонування в її середовищі.

Також пропонується запровадити функціонування сучасної системи «реабілітації у сфері охорони здоров’я» (health-related rehabilitation) осіб з обмеженням життєдіяльності, тобто надання якісної реабілітаційної допомоги безпосередньо в закладах охорони здоров’я із самого початку захворювання або травми.

У документі визначаються види, завдання та порядок надання реабілітаційної допомоги, особи, яким надається реабілітаційна допомога, та їх права, повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у цій сфері тощо.

Народний депутат від політичної партії «Слуга народу» Оксана Дмітрієва зазначила, що з прийняттям цього закону наша країна зробить ще один крок до побудови повноцінної системи реабілітації у сфері охорони здоров’я. Даний проєкт запроваджує сучасні підходи до реабілітації. Вона починається із самого початку захворювання або травми. Будь-які інші втручання здійснюються вже у реанімаційному відділенні. Також реа­білітація є мультидисциплінарною, тобто забезпечується командою фахівців з реабілітації, яку очолює лікар з фізичної та реабілітаційної медицини». За словами О. Дмітрієвої, за таким принципом працює весь розвинений світ.

Юлія Соколовська, заступник керівника Офісу Президента України, наголосила, що проєкт закону № 3668 особливо важливий для двох сфер — соціальної та сфери охорони здоров’я. «Реабілітація в тому значенні, в якому вона викладена в законопроєкті, дає змогу відновлювати функціональність людини і повертати її до звичайного життя», — підкреслила вона.

Після завершення обговорення Комітет рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в другому читанні прийняти даний законопроєкт у другому читанні та в цілому як закон у запропонованій Комітетом редакції та доручити Комітету при підготовці тексту закону на підпис Голові Верховної Ради здійснити спільно з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України його техніко-юридичне доопрацювання.

3 грудня Парламент прийняв даний проєкт у другому читанні та в цілому, за відповідне рішення проголосували 297 народних депутатів.

ОХОРОНА НАСЕЛЕННЯ ВІД ШКІДЛИВОГО ВПЛИВУ ТЮТЮНУ

Комітет також розглянув проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну» № 4358 та альтернативні до нього законопроєкти № 4358-1, № 4358-2 та № 4358-3.

Запропоновані у законопроєкті № 4358 норми спрямовані на декілька факторів:

  • зменшення привабливості тютюнових виробів для потенційних покупців;
  • посилення захисту від впливу вторинного тютюнового диму, викидів від електронних сигарет та аерозолю тютюнових виробів для нагрівання у публічних приміщеннях.

Відносно альтернативного законопроєкту № 4358-2 доповіла народний депутат від політичної партії «Слуга народу» Лада Булах, яка зазначила, що нормами проєкту передбачено зменшення розміру медичного попередження та ліквідацію комбінованого, з графічним зображенням, медичного попередження до 30% від усієї площі упаковки (чинне законодавство передбачає розмір 50%).

Окрім того, законопроєктом пропонується зберегти такі види реклами тютюнових виробів, як викладка товару, що суперечить керівним принципам щодо втілення стратегії рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.

Вадим Галайчук, народний депутат від політичної партії «Слуга народу», розповів про законопроєкт № 4358-3. У першу чергу, він зауважив, що згоден із раніше висловленими позиціями стосовно необхідності дотримання положень Директиви № 2014/40/ЕС «Про наближення законів, підзаконних та адміністративних положень держав-членів стосовно виробництва, презентації та продажу тютюну та супутніх товарів, що припиняє дію Директиви 2001/37/ЕС». Зокрема, Директива передбачає:

  • заборону ароматизованих сигарет та сигарет зі смаковими добавками;
  • більш помітні попередження про шкоду куріння з бібліотеки ЄС на пачках сигарет (розміщення з двох боків пачки ілюстрацій хвороб, викликаних курінням, розміром 65% від її площі);
  • вимогу про надання Міністерству охорони здоров’я відкритої інформації про інгредієнти, що містяться в тютюнових виробах;
  • заборону маркетингових маніпуляцій із зазначенням на сигаретних пачках вмісту смол та нікотину;
  • нормативне регулювання продажу елект­ронних сигарет і трав’яних виробів для куріння;
  • повну заборону реклами тютюнових виробів у мережі Інтернет.

Важливість Директиви № 2014/40/ЕС полягає в тому, що її норми запобігають або вводять обмеження на застосування тютюновою індустрією маркетингових технологій, спрямованих на підвищення привабливості тютюнових виробів, стимулювання продажу і створення ілюзії меншої шкоди. Так, наприклад, різні ароматизатори та смакові добавки, що містяться в тютюнових виробах, при горінні виділяють токсичні речовини і підсилюють залежність.

Варто також зазначити, що надзвичайно важливим є регулювання візуального оформлення сигаретних пачок: дослідження підтверджують, що попередження про шкоду вживання тютюну на сигаретних пачках дійсно сприяє зниженню поширеності куріння, тоді як використання стильних гарно оформлених пачок має протилежний ефект.

Позицію Міністерства охорони здоров’я озвучив заступник міністра — головний державний санітарний лікар України Віктор Ляшко, який зазначив, що відомство проаналізувало всі 3 альтернативні проєкти та не підтримує жоден із них, оскільки кожен містить проблемні питання відносно відповідності, в тому числі і європейському законодавству в сфері захисту населення від впливу тютюну, та в правильності трактування окремих термінів.

«Неправильне тлумачення деяких термінів призведе до того, що в нас з’являться розбіжності в законодавстві, а також не будуть враховані новітні тютюнові вироби, які на сьогодні стають ще більш популярними, але завдають шкоди здоров’ю не менше, ніж звичайні тютюнові вироби», — прокоментував В. Ляшко.

У ході обговорення та голосування Комітет рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу законопроєкт № 4358 та відхилити альтернативні законопроєкти.

Оксана Миронюк,
фото з сайту iportal.rada.gov.ua

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті