Підвищення оплати праці, стан закупівель ліків у 2020 та проблеми у 2021 р. — результати засідання Комітету

11 грудня відбулося чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет). До розгляду порядку денного були включені питання щодо стану централізованих закупівель лікарських засобів за кошти державного бюджету 2020 р., також проєкти законів № 4464 щодо пільг та підвищення оплати праці професіоналів з вищою немедичною освітою, які працюють у системі охорони здоров’я, та № 4472 про внесення змін до розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» щодо відтермінування введення в дію ч. 10 ст. 10 цього закону.

СТАН ЗАКУПІВЛІ ЛІКІВ ЗА КОШТИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ–2020

Ольга Стефанишина, народний депутат від політичної партії «Голос», була ініціатором розгляду питань відносно стану та статусу виконання централізованих закупівель ліків за кошти державного бюджету 2020 р. За її словами, наразі ситуація із поставкою ліків є критичною, адже жоден лікарський засіб, який було закуплено за бюджетні кошти, не розподілено у регіональні заклади охорони здоров’я. Вона також нагадала, що на здійснення закупівель 1350 найменувань ліків за 38 напрямками у 2020 р. виділено понад 10 млрд грн.

На думку доповідача, така ситуація склалася через те, що лише в червні 2020 р. МОЗ розпочало передачу процедури закупівель ДП «Медичні закупівлі України». У попередні роки в цей період ліки вже були закуплені та поставлялися в Україну. Окрім того, лікарські засоби для лікування дітей із онкологічними захворюваннями, а саме 17 позицій номенклатури ліків, не закуплені через проблеми в процедурі закупівлі.

Максим Степанов, міністр охорони здоров’я, зі свого боку, наголосив, що протягом 2020 р. відбулася поставка лікарських засобів за невиконаними програмами 2017, 2018 та 2019 р. на суму 6,1 млрд грн, та до кінця року очікується поставка ще на 1,2 млрд грн. Він зауважив, що протягом 2019 р. вся сума поставки становила 5,4 млрд грн. Сума залишків ліків, які станом на 11 грудня знаходяться в регіонах, — 4,9 млрд грн. Відносно ситуації із формуванням наглядової ради ДП «Медичні закупівлі України» очільник МОЗ підкреслив, що вже сформовано конкурсну комісію з відбору членів наглядової ради та отримано відповідні документи від кандидатів. Наразі закінчується процес перевірки інформації кандидатів, зокрема у Національній поліції. Цей процес планується завершити до кінця 2020 р.

Світлана Шаталова, заступник міністра охорони здоров’я, зауважила, що протягом 2020 р. укладено договори та переведено кош­ти спеціалізованим міжнародним організаціям, а саме ПРООН та Crown Agents відповідно до умов проведених тендерів та поданих кошторисів. Окрім того, станом на 11 грудня всі технічні завдання та медико-технічні вимоги на лікарські засоби погоджені МОЗ у червні–липні.

Відповідаючи на запитання народних депутатів, Арсен Жумаділов, генеральний директор ДП «Медичні закупівлі України», наголосив, що ліки за напрямками трансплантації та імуносупресії у 2020 р. підприємством не закуповувалися, це здійснювалося через спеціалізовані організації, як і у попередні роки. Він також поінформував, що ті препарати, за якими укладено договори та з яких відбуваються поставки, вже прибули в Україну та наразі готується відповідний наказ МОЗ щодо їх розподілу. Це препарати за 31 міжнародною непатентованою назвою (МНН) на суму 135 млн грн. До кінця грудня цього року всі ліки повинні надійти у медичні заклади.

Під час обговорення розглядалися питання формування бюджету медичної галузі на 2021 р. Зокрема, голова Комітету Михайло Радуцький звернув увагу на пріоритетність фінансування підвищення заробітної плати медикам і забезпечення хворих лікарськими засобами в умовах обмежених ресурсів державного бюджету. Він наголосив, що не буде голосувати за виділення коштів у бюджеті на 2021 р. на реалізацію інвестиційного проєкту із закупівлі протонного колайдера вартістю 1,5 млрд грн.
За словами очільника Комітету, це питання обговорюватиметься 11 грудня на нараді у Міністерстві фінансів.

За підсумками розгляду та обговорення питання про стан закупівель ліків за кошти державного бюджету 2020 р. народні депутати внесли пропозицію звернутися до Рахункової палати України з проханням про проведення аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених у 2020 р. МОЗ України для здійснення державних закупівель за бюджетними програмами забезпечення медичних закладів, окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру та за програмою «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями».

СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ПРАЦІВНИКІВ З ВИЩОЮ НЕМЕДИЧНОЮ ОСВІТОЮ

Янченко Галина, народний депутат від політичної партії «Слуга народу», розповіла про проєкт Закону України № 4464 щодо пільг та підвищення оплати праці професіоналів з вищою немедичною освітою, які працюють у системі охорони здоров’я. Проєктом передбачається підвищення рівня соціального захисту працівників медичних закладів, що залучені до надання медичних послуг, однак мають вищу немедичну освіту, шляхом розповсюдження гарантій, які встановлені для медичних та фармацевтичних працівників, зокрема на:

  • підвищення кваліфікації, перепідготовку не рідше 1 разу на 5 років у відповідних закладах та установах;
  • обов’язкове страхування за рахунок власника закладу охорони здоров’я у разі заподіяння шкоди їх життю і здоров’ю у зв’язку з виконанням професійних обов’язків у випадках, передбачених законодавством;
  • безоплатне користування соціальною, екологічною та спеціальною медичною інформацією, необхідною для виконання професійних обов’язків тощо.

За результатами обговорення народні депутати рекомендували Верховній Раді України включити проєкт закону № 4464 в порядок денний та за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу та в цілому.

ПРОБЛЕМИ У ЗАКУПІВЛЯХ ЛІКІВ ЗА ПРОГРАМОЮ МЕДИЧНИХ ГАРАНТІЙ–2021

Задля вирішення питання щодо відтермінування введення в дію ч. 10 ст. 10, на що спрямований проєкт закону № 4472 про внесення змін до розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», до Комітету звернулася Національна служба здоров’я України (НСЗУ).

На сьогодні питання забезпечення доступу пацієнтів за рахунок коштів державного бюджету до всіх лікарських засобів урегульовано зазначеною постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333 та іншими підзаконними нормативно-правовими актами, що, у свою чергу, дає можливість закуповувати за кошти державного бюджету не лише ліки, включені до Національного переліку основних лікарських засобів, але й ті, МНН яких у ньому відсутні.

З набуттям чинності ч. 10 ст. 10 зазначеного закону, з 1 січня 2021 р. за рахунок коштів державного бюджету можливо буде закупити або відшкодувати вартість лише тих ліків, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів або Програми медичних гарантій (ПМГ). Фактично це унеможливить доступ пацієнтів до інсулінів, ряду онкологічних препаратів та ліків для орфанних хворих, які на сьогодні відсутні в Національному переліку та ПМГ. Крім того, до Національного переліку не входить частина ліків, необхідних для надання медичної допомоги хворим на COVID-19. З огляду на це проєктом закону пропонується відтермінувати введення в дію ч. 10 ст. 10 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» до 1 січня 2022 р.

Мовчан Оксана, т.в.о. голови НСЗУ, підкреслила, що у межах ПМГ на 2020 р. у період із 1 жовтня по 31 грудня до переліку лікарських засобів, які підлягають реімбурсації через НСЗУ, мали б бути включені препарати інсуліну, відсутні в Національному переліку, але цього не відбулося. У 2021 р. препарати інсуліну також не потрапили до ПМГ, але НСЗУ активно працює над їх включенням до переліку ліків, які підлягають реімбурсації, та планує розпочати їх відшкодування в межах ПМГ в 2021 р. Таким чином, збільшення обсягу фінансування ПМГ на 2021 р. вимагатиме включення нових ліків до номенклатури МОЗ України на наступний рік.

За результатами обговорення народні депутати рекомендували Верховній Раді України включити проєкт закону № 4472 до порядку денного та за підсумками розгляду першого читання прийняти його за основу та в цілому як закон.

Оксана Миронюк

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті