Комітет пропонує запровадити в Україні механізм компенсацій за можливі наслідки застосування вакцин проти COVID-19

Під головуванням Михайла Радуцького 17 березня відбулося засідання Комітету Верховної Ради Украї­ни з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет). На порядок денний було винесено кілька законопроєктів, а саме: № 5187 щодо соціального захисту в разі настання тимчасової непрацездатності та альтернативний до нього № 5187-1, а також № 5247 щодо державної реєстрації вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів під зобов’язання.

На засіданні були присутні народні депутати — автори винесених на розгляд проєктів законів, а також Максим Степанов, міністр охорони здоров’я України, Ігор Іващенко, заступник міністра охорони здоров’я України з питань європейської інтеграції, Ірина Микичак, заступник міністра охорони здоров’я, Олександр Комаріда, генеральний директор Директорату фармацевтичного забезпечення, та Олексій Соловйов, заступник сек­ретаря Ради національної безпеки і оборони.

Іванна Климпуш-Цинцадзе, народний депутат від партії «Європейська Солідарність» та один з авторів основного проєкту № 5187, зазначила, що під час ухвалення Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» було допущено помилку, а саме: вилучено норми, які дозволяли б після 30 червня 2021 р. соціально застрахованим особам отримувати лікарняні виплати у разі тимчасової непрацездатності. Проєктом пропонується внести зміни, які відновлять право застрахованих осіб отримувати матеріальну допомогу за страховим випадком.

Автор альтернативного законопроєкту № 5187-1 Анатолій Остапенко, народний депутат від партії «Слуга народу», зауважив, що Законом Украї­ни «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я» вносяться зміни до іншого Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» стосовно того, що допомога з тимчасової непрацездатності надаватиметься застрахованій особі лише в разі тимчасової непрацездатності на період реабілітації внаслідок хвороби або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві.

Ця зміна набуває чинності 30 червня 2021 р. та нею з переліку страхових випадків виключено основний страховий випадок, за яким Фонд соціаль­ного страхування України проводить відповідні страхові виплати. Допомогу за таким страховим випадком щорічно отримують близько 2,5 млн застрахованих осіб, а тому з 30.06.2021 р. громадяни, які працюють фактично будуть позбавлені права на отримання допомоги у зв’язку із хворобою. Для вирішення цієї проблеми потрібно внести зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та повернути редакцію п. 1 ч. 1 ст. 22 (Умови надання допомоги по тимчасовій непрацездатності та тривалість її виплати), яка була чинною до прийняття Закону «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я».

Заступник голови Комітету, голова підкомітету з питань сучасних медичних технологій та розвит­ку трансплантології Оксана Дмитрієва зауважила, що обидва законопроєкти спрямовані на врегулювання технічної неточності. «Виплати лікарняних у зв’язку із захворюванням ніхто не відміняв ні цим, ні іншим законом», — наголосила вона та запропонувала підтримати законопроєкт № 5187, що вирішує дане питання, але зробити його більш комплексним, врегулювавши також деякі питання, пов’язані з виплатами та реабілітацією.

Відтак, народні депутати ухвалили рішення запропонувати Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів підтримати законопроєкт № 5187 та рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу з урахуванням пропозицій Комітету та, відповідно, відхилити альтернативний законопроєкт № 5187-1.

Надалі народні депутати розглянули проєкт закону № 5247 (прим. ред.: 19 березня під час позачергового пленарного засідання Верховна Рада України 238 голосами «за» прийняла закон за основу і 236 голосами — в цілому). Михайло Радуцький поінформував, що вказаний проєкт пов’язаний з міжнародними домовленостями щодо можливості отримання Україною за програмою глобального механізму COVAX вакцин провідних виробників для специфічної профілактики COVID-19.

«У той же час варто зауважити, що в пояснювальній записці йдеться лише про ті препарати, які постачаються за програмою механізму COVAX, але законопроєктом пропонується звільнити від відповідальності за будь-які наслідки застосування всіх без винятку вакцин та імунобіологічних препаратів для лікування і профілактики COVID-19, що зареєстровані під зобов’язання для екстреного медичного застосування», — підкреслив він.

Максим Степанов, доповідаючи щодо проєкту, зауважив, що ним пропонується внести зміни до ст. 9Закону України «Про лікарські засоби» щодо державної реєстрації вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів під зобов’язання, а саме щодо доповнення вказаної статті новою нормою, згідно з якою після реєстрації вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів для лікування пацієнтів з COVID-19 під зобов’язання для екстреного медичного застосування МОЗ за рішенням Уряду матиме право брати зобов’язання від імені України, пов’язані із застосуванням цих вакцин або медичних імунобіологічних препаратів, у тому числі щодо відмови від суверенного імунітету в можливих спорах щодо таких зобов’язань. А також від цивільної відповідальності звільнятиметься виробник та/або власник реєстраційного посвідчення, включаючи їх працівників, медичних працівників, які залучені до здійснення заходів, пов’язаних із вакцинацією, за будь-які наслідки, спричинені застосуванням таких вакцин або медичних імунобіологічних препаратів.

Глава відомства наголосив, що прийняття законопроєкту забезпечить можливість отримання Україною за програмою механізму COVAX вакцин провідних виробників для специфічної профілактики коронавірусної хвороби, а також за прямими договорами України з виробниками. Окрім того, він поінформував, що подібні зміни були внесені до законодавства багатьох країн.

Олексій Соловйов, коментуючи даний проєкт закону, зауважив, що всі країни змушені використовувати вакцини, які не пройшли повний цикл клінічних випробувань. За його словами, Всесвітня організація охорони здоров’я та Глобальний альянс з вакцин та імунізації (Global Alliance for Vaccines and Immunisation — GAVI) створили програму компенсації за побічні наслідки, які можуть настати внаслідок використання вакцини за програмою COVAX для країн, що отримали цю вакцину, однак програма не поширюється на інші вакцини. Тому, виходячи із вищесказаного, на думку О. Соловйова, необхідно визначити механізм відповідальності постачальників за якість вакцин або створити в країні механізм компенсації побічних наслідків від їх використання. М. Радуцький погодився з пропозицією О. Соловйова та наголосив, що в тексті законопроєкту необхідно передбачити створення фонду для компенсації можливих побічних наслідків від використання вакцин. Відтак, за результатами розгляду та голосування Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроєкт № 5247 у першому читанні за основу й у цілому з урахуванням пропозицій Комітету, серед яких:

  • доповнити законопроєкт положенням, що медичні працівники звільняються від відповідальності за можливі наслідки, якщо застосування вакцин або інших імунобіологічних препаратів здійснювалося відповідно до затвердженої інструкції;
  • у разі настання таких наслідків, державою забезпечується здійснення компенсаційних виплат у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Також Комітет пропонує додати до проєкту прикінцеві положення, вказавши: «Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та діє протягом чотирьох років». Окрім того, Уряд має в місячний строк розробити і впровадити порядок здійснення компенсаційних виплат.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті