АМКУ оприлюднив річний звіт за 2020 р.

Антимонопольний комітет України (АМКУ) оприлюднив звіт за результатами своєї діяльності у 2020 р. У зв’язку з пандемією COVID-19 АМКУ в минулому році приділяв значну увагу фармацевтичній сфері, зокрема здійснював контроль­ за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції щодо реалізації фармацевтичної продукції підвищеного попиту під час поширення COVID-19, а саме: противірусних та профілактичних лікарських засобів і засобів індивідуального захисту.

ЗАХИСТ ВІД НЕДОБРОСОВІСНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ

У 2020 р. АМКУ проводив моніторинг у сфері реклами лікарських засобів, медичних послуг, зокрема, пов’язаної з лікуванням та/або профілактикою гострої респіраторної хвороби COVID-19.

За результатами моніторингу прийнято рішення у 3 справах про порушення, надано рекомендації 25 виробникам лікарських засобів та 7 телерадіоорганізаціям. Зазначається, що було виявлено випадки поширення окремими виробниками антисептичних та дезінфекційних засобів неповної та неточної інформації про споживчі властивості в маркуванні їх продукції, у зв’язку із чим таким виробникам надано 7 рекомендацій про усунення порушень.

АНАЛІЗ CИТУАЦІЇ В ПЕРІОД COVID-19

Зазначається, що основними факторами, які суттєво вплинули на фармацевтичний ринок під час поширення COVID-19, були:

  • відсутність протоколів лікування COVID-19 на початковому етапі епідемії;
  • недостатня роз’яснювальна робота щодо можливих профілактичних заходів для запобігання COVID-19;
  • створення умов для формування ажіотажного попиту на окремі види лікарських засобів, зокрема противірусної дії;
  • підвищений попит на засоби індивідуального захисту, який не міг бути задоволений наявною на ринку пропозицією цих товарів.

З метою контролю поведінки учасників фармацевтичних ринків в умовах поширення COVID-19 АМКУ та територіальні відділення протягом березня–липня 2020 р. здійснювали:

1) щоденний моніторинг цін на противірусні лікарські засоби та засоби індивідуального захисту, який полягав у повсякденній фіксації їх наявності та рівня цін в аптеках у всіх регіонах України. Загалом було охоплено 75 аптечних закладів;

2) збір інформації від регуляторів (МОЗ, Держлікслужба), митних органів, ТОВ «Моріон», безпосередніх учасників відповідних ринків з метою здійснення аналізу їх цінової поведінки на всіх рівнях реалізації (виробник, дистриб’ютор, аптечний заклад).

Під наглядом органів АМКУ були:

  • виробники медичних виробів;
  • вітчизняні та іноземні виробники лікарських засобів;
  • суб’єкти господарювання, що здійснюють оптову торгівлю лікарськими засобами та медичними виробами;
  • суб’єкти господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами та медичними виробами.

Зазначається, що зростання цін досліджуваних лікарських засобів відбувалося на всіх рівнях реалізації.

Стосовно медичних виробів в АМКУ підкреслили, що цей ринок має суттєві відмінності від ринку лікарських засобів у частині відсутності жорсткого нормативно-правового регулювання, зокрема, але не виключно:

  • господарська діяльність із виробництва, імпорту та торгівлі медичними виробами не підлягає ліцензуванню;
  • відсутня імперативна норма щодо реалізації кінцевим споживачам (пацієнтам) через аптечні заклади;
  • на медичні вироби з 2018 р. скасовано державне регулювання цін на відміну від лікарських засобів, щодо яких воно застосовується у вигляді встановлення граничного рівня оптово-відпускної та торговельної (роздрібної) націнки. Тому ціни на маски медичні захисні є вільними та формуються на підставі балансу попиту й пропозиції. Реалізація масок в аптечному сегменті становить приблизно 50% всього обігу даного товару в Україні.

Уточнюється, що АМКУ аналізував сегмент реалізації масок медичних захисних одноразових саме через аптечні заклади у зв’язку з наявністю можливості відстежувати їх обіг через ці канали реалізації. Проведений аналіз засвідчив, що підвищення цін на маски медичні захисні відбувалося за рахунок підвищення постачальницько-збутових та торговельних надбавок.

З метою недопущення підвищення цін АМКУ 31 березня 2020 р. було прийнято рекомендації № 14-р, якими учасникам фармацевтичних ринків пропонувалося утриматися від будь-яких дій, що можуть містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, але не виключно, від дій, які призведуть до зростання цін на імпортні товари і продукцію вітчизняного виробництва (у частині впливу на ціну імпортної складової у виробництві) у темпах, що випереджають зростання курсу іноземної валюти.

Рекомендації були надані 26 вітчизняним виробникам та імпортерам, 7 вітчизняним дистриб’юторам та 20 аптечним мережам, які повідомили про врахування їх у своїй господарської діяльності.

Окрім того, територіальні відділення АМКУ надали 431 рекомендацію учасникам регіональних ринків роздрібної торгівлі лікарськими засобами щодо дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час реалізації лікарських засобів та засобів індивідуального захисту, необхідних для профілактики та лікування COVID-19.

У 2020 р. АМКУ та його територіальними відділеннями розпочато низку справ за ознаками вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції суб’єктами господарювання, що здійснюють оптову та роздрібну торгівлю ліками та засобами індивідуального захисту, зокрема аптечними мережами, постачальниками/виробниками фармацевтичних товарів.

ДОСЛІДЖЕННЯ РИНКУ СКЛЯНИХ ПЛЯШОК ДЛЯ ЛІКІВ

Зазначається, що АМКУ у 2020 р. затвердив звіт за результатами проведеного дослідження ринку пляшок скляних для лікарських засобів за період 2015–2018 рр. Дослідження проводилися для пляшок скляних для лікарських засобів, трансфузійних та інфузійних препаратів одноразового використання із сегментацією за місткістю: 100 мл, 250 мл, 450 мл, які є тарою для первинного пакування лікарських засобів у формі розчинів, що є одним з етапів виробництва певного виду готових лікарських засобів.

АМКУ встановлено, що на українському фармацевтичному ринку дану продукцію виготовляють ПрАТ «БІО МЕД СКЛО» (14 видів (модифікацій) пляшок скляних одноразових місткістю 100, 250, 450 та 500 мл) та ПрАТ «Костопільський завод скловиробів» (7 видів (модифікацій) пляшок скляних одноразових місткістю 100, 250, 450 мл).

Проаналізувавши частки на ринку цих компаній, АМКУ дійшов висновку, що обидва виробники мають спільну групу споживачів, що свідчить про те, що споживач може легко перейти від закупівлі пляшок скляних одноразових одного виробника до іншого, оскільки пляшки взаємозамінні в кожній із сегментних груп за місткістю. Порівняльний аналіз середньорічних оптово-відпускних цін на продукцію обох виробників засвідчив наявність між ними ознак цінової конкуренції.

У той же час АМКУ надав обов’язкові для розгляду рекомендації ПрАТ «БІО МЕД СКЛО», оскільки ця компанія зберігає більш значущу частку на ринку і в неї відсутня прозора та зрозуміла для споживачів комерційна політика, що створює передумови для можливого зловживання монопольним становищем шляхом ущемлення інтересів окремих споживачів, яке було б неможливим за умов наявності значної конкуренції на ринку. У рекомендаціях АМКУ просить компанію розробити та затвердити стандартні процедури комерційної (постачальницько-збутової, цінової) політики підприємства щодо пляшок скляних для лікарських засобів, трансфузійних та інфузійних препаратів одноразового використання й забезпечити можливість ознайомлення споживачів із цією інформацією.

ПОГОДЖЕННЯ ПРОЄКТІВ АКТІВ

У звіті зазначається, що АМКУ у 2020 р. надано суттєві зауваження до проєкту наказу МОЗ України «Про затвердження Порядку вибору Міністерством охорони здоров’я України спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі лікарських засобів, медичних виробів», що стосувалися встановлених критеріїв оцінювання таких організацій. Оскільки АМКУ вбачав у них потенційні ризики можливих антиконкурентних дій з боку Міністерства під час вибору цих організацій. У кінцевому підсумку зауваження АМКУ були повністю враховані в прийнятій редакції.

Також АМКУ погоджено із зауваженнями проєкт постанови КМУ «Деякі питання реалізації пілотного проєкту із заготівлі специфічної (гіперімунної) плазми крові, що містить антитіла до SARS-CoV-2, для контрактного виробництва з неї імуноглобуліну для використання в лікуванні коронавірусної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)». Однак зауваження не були враховані, тому АМКУ планує проведення аналізу впливу реалізації прийнятих постанов на конкуренцію на ринках донорської крові та препаратів, виготовлених із неї.

Євген Прохоренко

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті