Чому українці не хочуть вакцинуватися?

25 Червня 2021 5:07 Поділитися
Вакцинальна кампанія в Україні стартувала 23 лютого 2021 р. Саме тоді до нашої країни надійшли 500 тис. доз вакцини. Із цього часу минуло вже 4 міс, однак одним з найбільш актуальних питань досі є наступне: чому українці не хочуть вакцинуватися? У ході онлайн-заходу громадської організації «Антикорупційний штаб» відповідь на це питання шукали представники Міністерства охорони здоров’я, Київської міської державної адміністрації та народні депутати.

Громадська організація «Антикорупційний штаб» протягом 3 міс за підтримки Посольства Франції в Україні проводила спостереження за пунктами вакцинації та обстеження вакцинованих людей. Було проведено опитування 120 респондентів у 15 пунктах вакцинації в 3 великих містах: Дніпрі, Одесі та Харкові.

«Наше завдання як громадської організації полягає в тому, щоб дивитися, як здійснюється процес вакцинації на місцях, які порушення виникають під час вакцинації та, найголов­ніше, що необхідно покращити, щоб процес вакцинації був більш ефективним», — зазначив Сергій Миткалик, голова правління ГО «Антикорупційний штаб».

Спікер повідомив, що результати моніторингу вказують на 2 найбільші проблеми:

  • недотримання черг у пунктах вакцинації;
  • недостатня комунікація: обмежена інформація для широких верств населення про вакцинацію та великий обсяг дезінформації.

«Найбільша проблема, яку ми бачимо та можемо прогнозувати, полягає в тому, що в Україні зовсім скоро може опинитися велика кількість вакцин, але спостерігатиметься мала кількість бажаючих вакцинуватися. Міністерство охорони здоров’я створило круті сервіси та сайти з повідом­леннями про етапи вакцинації, відповідями на всі питання стосовно вакцинації. Але ця реклама залишається, на жаль, лише в інтернеті та не охоплює всього населення України. Адже у нас більшість населення дивиться телебачення, основна частина їздить у метро, де є соціальна реклама стосовно армії, але немає соціальної реклами стосовно вакцинації», — відмітив С. Миткалик.

З цього приводу Шарль Матьйо, представник Посольства Франції в Україні, зазначив, що організація процесу вакцинації проти COVID-19 — це справді важкий процес.

«На превеликий жаль, навіть у Франції були серйозні проколи в плані організації вакцинації. Звичайно зараз Франція вже вийшла на пристойні темпи вакцинації. Нам вдалося вакцинувати більше 30 млн людей. Але я можу запевнити вас, що організовувати цей процес зовсім непросто.

Знаючи контекст України, де існує велика кількість стейкхолдерів, ми були переконані, що важливо допомогти Україні та підтримати її у створенні найбільш раціональної організації вакцинації. Тому ми відгукнулися на пропозицію наших колег з «Антикорупційного штабу» і підтримали моніторинг процесу вакцинації.

Вакцинація — це завжди непроста тема для розмови. Тому що в ній виникають суто особисті питання. Кожна людина має вирішити для себе — чи хоче вона вакцинуватися. Відповідно, кожен починає зважувати ризики, чи не зашкодить він власному здоров’ю, вакцинувавшись. Однак важливо пам’ятати, що вакцинація — це не лише особисте питання, а й питання рівня суспільства, популяції. Люди мають вакцинуватися, аби забезпечити громадське здоров’я. Дуже важливою в цьому аспекті є комунікація. Як доносити меседжі до людей, як переконувати їх вакцинуватися, як нам забезпечити те, щоб вони отримували коректну інформацію, в правильний час та були в змозі прийняти раціональне рішення.

Я знаю, що наразі ситуація в Україні неідеальна і попереду ще багато роботи в багатьох напрямках, наприклад, у тих, що стосуються поставок вакцин та забезпечення населення вакцинами. Але я хочу вас запевнити в тому, що ми, зі свого боку, всіляко підтримуємо Україну на шляху вакцинації», — зазначив Ш. Матьйо.

Ольга Стефанишина, член Комітету Верхов­ної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, відповідаючи на питання щодо плану з вакцинації 10 млн осіб до кінця літа, зазначила, що навряд чи вдасться такими темпами, як сьогодні, досягти поставленої мети.

Народний депутат зазначила, що Україні потрібно кардинально змінити стратегію вакцинації. Наразі проводять щеплення близько 50 тис. осіб на день, а для того, аби вакцинувати 10 млн до кінця літа, потрібно щеплювати 100–150 тис. Спікер наголосила на тому, що зараз потрібно включити всі потужності й вакцинувати людей. Одним з підходів до цього може бути спрощення всіх процесів, пов’язаних із отриманням вакцини громадянами. Зокрема, запровадження можливості вакцинації в усіх закладах охорони здоров’я.

«Більше того, є пропозиції проводити вакцинацію і в інших місцях: і в аптеках, і в закладах освіти. Так, як це, наприклад, відбувається в США. Коли ти зручно, у будь-який час можеш прийти та вакцинуватися», — наголосила О. Стефанишина.

Щодо важливості роботи над комунікаційною кампанією, спікер зазначила: «Якщо іти в регіони, села, маленькі містечка, то від кількості міфів, які там існують стосовно вакцини проти COVID-19, волосся стає дибки. Дійсно, у цьому напрямку Міністерству охорони здоров’я необхідно проводити роботу».

За словами О. Стефанишиної, комунікаційна кампанія зараз має стати пріоритетом, поряд із своєчасною поставкою вакцин.

«Скоріш за все, восени нас чекатиме наступна потужна хвиля, враховуючи те, що вже є нові штами вірусу. Зараз — саме час себе захистити, вакцинуватися, аби більш менш спокійно пережити осінь. Тому кожен свідомий громадянин має вакцинуватися, аби подбати про себе та рідних», — зазначила спікер.

У свою чергу, директор департаменту охорони здоров’я Київської міської державної адміністрації Валентина Гінзбург повідомила, що великий відсоток провакцинованих у Києві, на відміну від інших міст, є, в тому числі наслідком регулярної інформаційної кампанії про рівень захворюваності на COVID-19, яка почалася ще в пік пандемії.

«Коли почалася кампанія з вакцинації, ми також почали інформувати людей з цього приводу. Люди бачать, яка кількість осіб щоденно вакцинується, хто вакцинується, бачать, що немає побічних дій. Це 100% має вплив», — відмітила В. Гінзбург.

Зі свого боку, заступник міністра охорони здоров’я, головний державний санітарний лікар України Ігор Кузін зауважив: «На початку вакцинації основна комунікаційна кампанія була спрямована на групи ризику: людей похилого віку, лікарів тощо. Саме ця кампанія спрацювала: не на всіх рівнях, не ідеально, але в цілому кампанія спрацювала. Втім, комунікація буде змінюватися і працюватиме на більш високому рівні.

Зараз ми вже знаходимося на етапі, коли ми де-факто і де-юре переходимо на останню, п’яту фазу кампанії з вакцинації, коли в нас відкриваються масові центри вакцинації. Вакцинація буде відбуватися без урахування приналежності до тієї чи іншої групи ризику.

Також зараз буде змінюватися і комунікація. Вона буде охоплювати загалом населення і працювати на більш широкому рівні», — відмітив І. Кузін.

Тож, наразі комунікаційна кампанія має стати пріоритетом — поряд із самою вакцинацією. Водночас спікери зауважили: коли вакцинацію проходять публічні люди, це не надто мотивує.

«Депутати, які вакцинуються «Phizer», коли всі інші — «AstraZeneca», це не дуже надихає людей», — наголосила О. Стефанишина.

Зокрема Сергій Литовка, представник Директорату громадського здоров’я та профілактики захворюваності Міністерства охорони здоров’я України, зазначив: «Один з механізмів — це «сарафанне радіо». Коли вакцинуються добрі знайомі та рідні, це діє краще, аніж коли це роб­лять зірки».

Крім того, один з варіантів спонукання до вакцинації — це механізм жорсткого насадження вакцинальної кампанії, але Міністерство охорони здоров’я та Уряд від цього відмовилися.

«Попередні опитування показали, що лише 35% людей були згодні на вакцинацію — насадження призвело б до стигми і недовіри населення на рівні 16–17%, а це провал кампанії», — резюмував С. Литовка.

Загалом представники Міністерства охорони здоров’я України, народні депутати та координатори вакцинальної кампанії відкриті до пропозицій посилювати комунікаційну стратегію щодо вакцинації та готові співпрацювати з усіма зацікавленими сторонами.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті