Рахункова палата розкритикувала організацію проведення реформи первинної медичної допомоги протягом останніх 3 років

16 Липня 2021 12:19 Поділитися

Рахункова палата України повідомляє, що за 3 роки реформи первинної ланки медичної допомоги не забезпечено її фінансування за принципом «гроші ходять за пацієнтом», як про це заявлялося. Національна служба здоров’я України (НСЗУ) у 2018–2020 р. на оплату медичних послуг, пов’язаних з первинною медичною допомогою, за програмою медичних гарантій отримала з бюджету понад 38,6 млрд грн.

При цьому МОЗ не забезпечило належного контролю за використанням коштів. Зокрема, у 2018–2020 рр. не підготовлено програму медичних гарантій для первинної медичної допомоги, яка мала визначати перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повна оплата надання яких державою гарантується кожному громадянинові України за рахунок коштів державного бюджету. Фактично, реалізація державних гарантій медичного обслуговування для первинної медичної допомоги здійснювалася за відсутності такої програми, а громадяни не мали інформації про перелік і обсяг медичних послуг, гарантованих за рахунок бюджетних коштів.

Крім того, протягом 3 років фінансування зазначених послуг за рахунок коштів державного бюджету здійснювалося НСЗУ шляхом перераховування коштів надавачам первинної медичної допомоги – закладам охорони здоров’я усіх форм власності та фізичним особам — підприємцям на підставі:

  • укладених договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з використанням капітаційної ставки на одного пацієнта, з яким укладено декларацію про вибір лікаря;
  • кількості таких декларацій відповідно до даних Електронної системи охорони здоров’я.

Розмір оплати медичних послуг первинної медичної допомоги її надавачам абсолютно не залежав ні від обсягу наданих пацієнтам послуг, ні від ступеня забезпечення населення комплексними та інтегрованими послугами із всебічної, безперервної та орієнтованої на пацієнта первинної медичної допомоги, спрямованої на задоволення потреб населення у відновленні та збереженні здоров’я, запобігання розвитку захворювань, зменшення потреби у госпіталізації та покращення якості життя. При цьому у 2020 р. порівняно з 2018 р. зросли показники захворюваності на деякі хвороби, які можуть бути виліковані/контрольовані на рівні первинної медичної допомоги.

Отримані кошти надавачі первинної медичної допомоги переважно спрямовували на виплату заробітної плати: 2018 р. — 89,2%, 2019 р. — від 69–100%, 2020 р. — 71,4–93,9%. Крім того, закуповувалося обладнання, не передбачене для оснащення закладів первинної медичної допомоги, легкові автомобілі та мобільні телефони на загальну суму 4,4 млн грн. Водночас 33 такі надавачі не забезпечені необхідним обладнанням, устаткуванням і засобами для надання медичної допомоги.

Тарифи на надання первинної медичної допомоги визначені МОЗ і НСЗУ за відсутності затвердженої методики їх розрахунку. Без належного обґрунтування та розрахунків також встановлено оптимальний обсяг практики первинної медичної допомоги: на одного лікаря загальної практики — сімейного лікаря — 1800 осіб, лікаря-терапевта — 2000 осіб, лікаря-педіатра — 900 осіб. Водночас оптимальний обсяг практики первинної медичної допомоги — це кількість осіб, яким відповідний лікар може забезпечити надання якісних послуг.

Фактична ж кількість укладених між пацієнтами та лікарями 45 надавачів первинної медичної допомоги декларацій станом на 1 січня 2021 р. перевищує визначений оптимальний обсяг практики первинної медичної допомоги на 28–87,5%, тобто є ризик надання неякісної допомоги пацієнтам.

НСЗУ також не контролювала виконання надавачами первинної медичної допомоги умов укладених договорів. Встановлено: 16 надавачів порушили вимоги Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики. Зафіксовані порушення в частині надання медичної допомоги за лікарськими спеціальностями та місцями провадження господарської діяльності з медичної практики, які не зазначені в документах, що додавалися МОЗ до заяви для отримання відповідної ліцензії, та повідомленнях про зміни до них. У результаті 42 млн грн використані НСЗУ з порушенням умов укладених на 2018–2020 рр. договорів. Такі дії містять ознаки кримінальних правопорушень і потребують оцінки правоохоронними органами.

Крім того, МОЗ не визначило механізму забезпечення безперервності надання первинної медичної допомоги, що є однією з вимог до її організації. Реалізація цієї вимоги передбачена лише шляхом створення чергових кабінетів для обслуговування населення поза годинами прийому пацієнтів лікарями, а також для надання допомоги у вихідні, святкові та неробочі дні. Однак створення таких кабінетів є лише рекомендацією.

МОЗ також не контролює якість медичних послуг, що забезпечують надавачі первинної медичної допомоги, і не проводить систематичного аналізу їх результатів та ефективності: у 2018 р. перевірки Міністерством не здійснювалися через мораторій, а у 2019–2020 рр. проведено 6 таких перевірок із 26 запланованих.

НСЗУ та надавачами медичних послуг не забезпечена ефективна співпраця щодо виконання умов договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, підвищення якості та доступності медичного обслуговування. При цьому щороку збільшується кількість скарг пацієнтів на неналежну організацію медичного обслуговування.

Крім того, НСЗУ неналежно провела верифікацію даних, що містяться в реєстрах центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, для забезпечення їх точності та достовірності. Верифікація розпочалася тільки в жовтні 2019 р. і здійснена за трьома критеріями:

  • припинення трудових відносин з лікарем первинної медичної допомоги або його смерть;
  • смерть пацієнта, який уклав декларацію з лікарем первинної медичної допомоги;
  • звернення пацієнтів, їх законних представників та надавачів для внесення змін до даних, наявних в Електронній системі охорони здоров’я.

Виявлено також, що протягом 2018–2019 р. надавачам первинної медичної допомоги виплачено майже 37 млн грн зайвих коштів. У 2020 р. НСЗУ верифікація таких даних не проводилася.

Водночас встановлено випадки оплати НСЗУ у 2018–2019 рр. надавачам первинної медичної допомоги:

  • за деклараціями з лікарями, які припинили трудові відносини або померли;
  • за деклараціями пацієнтів, які померли;
  • за деклараціями з лікарями первинної медичної допомоги, які змінили лікарську спеціальність;
  • за деклараціями пацієнтів, які досягли 18-річного віку, укладеними з лікарем-педіатром;
  • за дубльованими деклараціями.

Загалом зайво сплачено 3,3 млн грн. Як наслідок, у лютому 2021 р. НСЗУ, з урахуванням нововиявлених фактів, проведена додаткова верифікація зазначених даних, за підсумками якої встановлено зайву сплату надавачам первинної медичної допомоги — 19,8 млн грн.

За матеріалами rp.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті