Аудит ринку медичних виробів, косметики та дезінфекційних засобів України

23 Лютого 2022 4:36 Поділитися
Як уже повідомлялося, в січні 2022 р. Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» AMOMD® спільно з компаніями «МОРІОН» і «УкрКомЕкспо» провели семінар на тему «Регуляторний та аналітичний прогноз для операторів ринку медичних виробів, косметичної продукції та дезінфекційних засобів на 2022 р., висновки–2021». Під час заходу учасники обговорили поточний економічний стан та прогноз розвитку ринку медичних виробів та дезінфекційних засобів, косметичної продукції, основні положення ключових законопроєктів та нових нормативних актів, які впливатимуть на ринок у 2022 р. У попередніх публікаціях було висвітлено питання нормативного регулювання ринку медичних виробів та дезінфекційних засобів. У цій статті мова йтиме про регулювання косметичної продукції. Доповідачами під час заходу виступили Павло Харчик, президент AMOMD®, директор ТОВ «Калина медична виробнича компанія», та Дар’я Бондаренко, виконавчий директор AMOMD®.


Аналітичну доповідь щодо трендів та ключових показників аптечного продажу медичних виробів, косметичної продукції та дезінфекційних засобів представив Ігор Молодько, менеджер по роботі з ключовими клієнтами компанії «Proxima Research».

За підсумками 9 міс 2021 р., обсяги аптечного продажу всіх категорій товарів «аптечного кошика» у грошовому вираженні зросли на 22% порівняно з аналогічним періодом 2020 р. Категорія медичних виробів продемонструвала помірне зростання на рівні 6%. Для косметичної продукції цей показник становив 18%. А для категорії дезінфекційних засобів фіксується зниження на 50%, що пов’язано з високою базою порівняння у 2020 р., оскільки на початку пандемії COVID-19, зокрема в період загальнонаціонального локдауну, обсяги продажу дезінфектантів суттєво зросли.

У натуральному вираженні фармринок показав зростання на рівні 2%, однак обсяги продажу медичних виробів зменшилися на 1%. Для косметики цей показник зріс на 7%, а для дезінфекційних засобів знизився на 49%.

У загальній структурі ринку левову частку акумулюють лікарські засоби з питомою вагою близько 81% у грошовому та 62% — у натуральному вираженні. При цьому їх частка щороку знижується за рахунок активного розвитку сегменту дієтичних добавок, частка яких наразі становить більше 8% у грошовому вираженні та більше 6% в упаковках. Щодо медичних виробів, то їх частка залишається відносно стабільною впродовж останніх років та становить 7,5 та 29% відповідно. Питома вага косметичної продукції також є досить стабільною і становить близько 3% як у грошовому, так і в натуральному вираженні. Частка дезінфекційних засобів зовсім незначна — на рівні 0,2%.

МЕДИЧНІ ВИРОБИ

Категорія медичних виробів має найнижчу середньозважену вартість 1 упаковки серед товарів «аптечного кошика». За підсумками 9 міс 2021 р. середньозважена вартість 1 упаковки медичних виробів становила 18,4 грн за упаковку порівняно з 17,2 грн за аналогічний період 2020 р.

Драйвером зміни вартості медичних виробів є зарубіжні товари, середньозважена вартість яких є вищою порівняно з вітчизняними.

Топ-3 підкатегорій медичних виробів за обсягами продажу у грошовому вираженні складають: прибори та апарати медичні, рідини, шприци. У натуральному вираженні трійку лідерів складають шприци, медичні маски та пластирі.

У структурі споживання медичних виробів у розрізі цінових ніш намітився тренд до зростання частки високовартісних товарів у грошовому вираженні. У досліджуваний період їх частка становила більше 60%. У натуральному вираженні ситуація є кардинально протилежною, низьковартісні медичні вироби акумулюють близько 90% обсягів продажу.

Також протягом 2021 р. спостерігається тренд до зростання частки медичних виробів зарубіжного виробництва як у натуральному, так і у грошовому вираженні. Хоча у 2020 р. фіксувався зворотний тренд.

Поденна динаміка обсягів продажу медичних виробів у грошовому вираженні свідчить про те, що в момент оголошення карантину на початку березня 2020 р., відбулося різке підвищення попиту на цю категорію і обсяги продажу збільшилися вдвічі. Згодом, коли ситуація навколо карантину заспокоїлася, зафіксовано зниження темпів зростання до 20%. У 2021 р. також відзначаються піки споживання, які корелюють із хвилями захворюваності на COVID-19. У натуральному вираженні відзначається схожа ситуація.

Якщо розглянути поденну динаміку продажу окремих підкатегорій медичних виробів, то можна відзначити досить цікаві тенденції.

Так, внаслідок пандемії COVID-19 в Україні фактично з’явився ринок медичних масок, які до цього майже не продавалися. Після оголошення пандемії в березні 2020 р. обсяги їх аптечного продажу зросли в тисячі разів. Наразі обсяги продажу медичних масок стабілізувалися та знаходяться приблизно на одному рівні. Схожою є ситуація й у сегменті медичних рукавичок, де також фіксувався сплеск продажу після оголошення пандемії.

У сегменті шприців трохи інша ситуація. Під час загальнонаціонального локдауну обсяги їх аптечного продажу скоротилися внаслідок заборони проведення планових операцій та госпіталізацій. Наразі ж обсяги продажу шприців також стабілізувалися. Аналогічна ситуація із продажем систем для переливання крові та кровозамінників.

Щодо госпітальних закупівель медичних виробів, то вони відбуваються переважно на регіональному рівні. При цьому, якщо в роздрібному сегменті за підсумками 9 міс 2021 р. фіксується зростання продажу медичних виробів, то в госпітальному сегменті навпаки — зниження. За 9 міс 2021 р. обсяги закупівель медичних виробів знизилися на 24% у грошовому і на 33,5% — у натуральному вираженні порівняно з аналогічним періодом минулого року.

КОСМЕТИКА

На відміну від сегмента медичних виробів, у категорії «косметична продукція» драйвером зростання вартості є вітчизняні товари. Також збільшується частка високовартісних товарів. Щодо структури локалізації виробництва, то зарубіжна косметика превалює у грошовому вираженні, а вітчизняна — у натуральному. При цьому також відзначається тренд на збільшення частки косметичної продукції вітчизняного виробництва.

Підкатегоріями-лідерами серед косметичної продукції за обсягами продажу у грошовому вираженні є: косметичні засоби для здоров’я, засоби для догляду за порожниною рота та засоби для інтимної гігієни і лубриканти. У натуральному вираженні лідирують косметичні засоби для здоров’я, засоби для догляду за ротовою порожниною та дитяча косметика.

Дезінфекційні засоби

Драйвером зростання вартості дезінфекційних засобів є імпортні товари. При цьому слід зауважити, що середньозважена вартість 1 упаковки дезінфекційних засобів знизилася у вересні 2021 р. порівняно з аналогічним періодом 2020 р. У розрізі цінових ніш у грошовому вираженні лідируючі позиції займають високовартісні товари, тоді як у натуральному вираженні — товари середньовартісної ніші. Найбільш популярними підкатегоріями є антисептики та парафармацевтичні товари для зовнішнього застосування.

Денис Кірсанов

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті