Аналітичну доповідь щодо трендів та ключових показників аптечного продажу медичних виробів, косметичної продукції та дезінфекційних засобів представив Ігор Молодько, менеджер по роботі з ключовими клієнтами компанії «Proxima Research».
За підсумками 9 міс 2021 р., обсяги аптечного продажу всіх категорій товарів «аптечного кошика» у грошовому вираженні зросли на 22% порівняно з аналогічним періодом 2020 р. Категорія медичних виробів продемонструвала помірне зростання на рівні 6%. Для косметичної продукції цей показник становив 18%. А для категорії дезінфекційних засобів фіксується зниження на 50%, що пов’язано з високою базою порівняння у 2020 р., оскільки на початку пандемії COVID-19, зокрема в період загальнонаціонального локдауну, обсяги продажу дезінфектантів суттєво зросли.
У натуральному вираженні фармринок показав зростання на рівні 2%, однак обсяги продажу медичних виробів зменшилися на 1%. Для косметики цей показник зріс на 7%, а для дезінфекційних засобів знизився на 49%.
У загальній структурі ринку левову частку акумулюють лікарські засоби з питомою вагою близько 81% у грошовому та 62% — у натуральному вираженні. При цьому їх частка щороку знижується за рахунок активного розвитку сегменту дієтичних добавок, частка яких наразі становить більше 8% у грошовому вираженні та більше 6% в упаковках. Щодо медичних виробів, то їх частка залишається відносно стабільною впродовж останніх років та становить 7,5 та 29% відповідно. Питома вага косметичної продукції також є досить стабільною і становить близько 3% як у грошовому, так і в натуральному вираженні. Частка дезінфекційних засобів зовсім незначна — на рівні 0,2%.
МЕДИЧНІ ВИРОБИ
Категорія медичних виробів має найнижчу середньозважену вартість 1 упаковки серед товарів «аптечного кошика». За підсумками 9 міс 2021 р. середньозважена вартість 1 упаковки медичних виробів становила 18,4 грн за упаковку порівняно з 17,2 грн за аналогічний період 2020 р.
Драйвером зміни вартості медичних виробів є зарубіжні товари, середньозважена вартість яких є вищою порівняно з вітчизняними.
Топ-3 підкатегорій медичних виробів за обсягами продажу у грошовому вираженні складають: прибори та апарати медичні, рідини, шприци. У натуральному вираженні трійку лідерів складають шприци, медичні маски та пластирі.
У структурі споживання медичних виробів у розрізі цінових ніш намітився тренд до зростання частки високовартісних товарів у грошовому вираженні. У досліджуваний період їх частка становила більше 60%. У натуральному вираженні ситуація є кардинально протилежною, низьковартісні медичні вироби акумулюють близько 90% обсягів продажу.
Також протягом 2021 р. спостерігається тренд до зростання частки медичних виробів зарубіжного виробництва як у натуральному, так і у грошовому вираженні. Хоча у 2020 р. фіксувався зворотний тренд.
Поденна динаміка обсягів продажу медичних виробів у грошовому вираженні свідчить про те, що в момент оголошення карантину на початку березня 2020 р., відбулося різке підвищення попиту на цю категорію і обсяги продажу збільшилися вдвічі. Згодом, коли ситуація навколо карантину заспокоїлася, зафіксовано зниження темпів зростання до 20%. У 2021 р. також відзначаються піки споживання, які корелюють із хвилями захворюваності на COVID-19. У натуральному вираженні відзначається схожа ситуація.
Якщо розглянути поденну динаміку продажу окремих підкатегорій медичних виробів, то можна відзначити досить цікаві тенденції.
Так, внаслідок пандемії COVID-19 в Україні фактично з’явився ринок медичних масок, які до цього майже не продавалися. Після оголошення пандемії в березні 2020 р. обсяги їх аптечного продажу зросли в тисячі разів. Наразі обсяги продажу медичних масок стабілізувалися та знаходяться приблизно на одному рівні. Схожою є ситуація й у сегменті медичних рукавичок, де також фіксувався сплеск продажу після оголошення пандемії.
У сегменті шприців трохи інша ситуація. Під час загальнонаціонального локдауну обсяги їх аптечного продажу скоротилися внаслідок заборони проведення планових операцій та госпіталізацій. Наразі ж обсяги продажу шприців також стабілізувалися. Аналогічна ситуація із продажем систем для переливання крові та кровозамінників.
Щодо госпітальних закупівель медичних виробів, то вони відбуваються переважно на регіональному рівні. При цьому, якщо в роздрібному сегменті за підсумками 9 міс 2021 р. фіксується зростання продажу медичних виробів, то в госпітальному сегменті навпаки — зниження. За 9 міс 2021 р. обсяги закупівель медичних виробів знизилися на 24% у грошовому і на 33,5% — у натуральному вираженні порівняно з аналогічним періодом минулого року.
КОСМЕТИКА
На відміну від сегмента медичних виробів, у категорії «косметична продукція» драйвером зростання вартості є вітчизняні товари. Також збільшується частка високовартісних товарів. Щодо структури локалізації виробництва, то зарубіжна косметика превалює у грошовому вираженні, а вітчизняна — у натуральному. При цьому також відзначається тренд на збільшення частки косметичної продукції вітчизняного виробництва.
Підкатегоріями-лідерами серед косметичної продукції за обсягами продажу у грошовому вираженні є: косметичні засоби для здоров’я, засоби для догляду за порожниною рота та засоби для інтимної гігієни і лубриканти. У натуральному вираженні лідирують косметичні засоби для здоров’я, засоби для догляду за ротовою порожниною та дитяча косметика.
Дезінфекційні засоби
Драйвером зростання вартості дезінфекційних засобів є імпортні товари. При цьому слід зауважити, що середньозважена вартість 1 упаковки дезінфекційних засобів знизилася у вересні 2021 р. порівняно з аналогічним періодом 2020 р. У розрізі цінових ніш у грошовому вираженні лідируючі позиції займають високовартісні товари, тоді як у натуральному вираженні — товари середньовартісної ніші. Найбільш популярними підкатегоріями є антисептики та парафармацевтичні товари для зовнішнього застосування.
Денис Кірсанов
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим